Skrevet av Emne: Svindel med katt  (Lest 2913 ganger)

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Svindel med katt
« på: 02 April 2011, 18:41:12 »
Hei,
jeg er ny her og strever litt med å finne fram i forumet. Tilgi meg dersom jeg poster på feil sted eller dummer meg ut. Jeg tåler tilbakemeldinger.

Det siste året har jeg brukt mye tid på svindel med dyr på Internett. Jeg dumpet borti dette ved en tilfeldighet, og har nå jobbet systematisk for å sette meg inn i problemstillingen. Som oftest er det hunder og hester som blir avertert, men jeg har sett mistenkelige katteannonser uten å gå nærmere inn i dem - med ett unntak. Det var en annonse for en F1 Savannah - katt til "bare" 10.000 kroner. Den svarte jeg på, samtidig som jeg tok kontakt med en oppdretter og fikk bakgrunnsinformasjon om oppdrett og rase. Dette var en annonse som fremdeles ligger ute på norske nettsted, og som er satt inn på nettsteder over hele verden.

I går kom jeg over en ny annonse. Denne fikk jeg strøket, men jeg svarte på den først. Denne annonsen er usedvanlig grov og strengt ulovlig. Svaret kom i dag og det er uvanlig i forhold til de svarene vi vanligvis får på svindelannonser.

I alle fall: har dere vært borti såkalt Kamerun-svindel med katt? Typisk for denne svindeltypen er en annonse med et fantastisk bilde, svært lav pris eller gratis, Google-norsk, ikke sporbart navn/telefonnummer og et dyr som viser seg å være i England eller Sverige istedenfor Norge? Jeg vil gjerne ha info fra dere.

Det ligger en side ute på Facebook med info om nettsvindel med dyr.   http://www.facebook.com/pages/Informasjon-om-nettsvindel-med-kj%C3%A6ledyr/196555623701466

Jeg vil svært gjerne høre fra dere.

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 36
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Svindel med katt
« Svar #1 på: 02 April 2011, 18:53:46 »
Har ikke hørt om denne typen svindel i forbindelse med katt tidligere, men hørt om mange annonser på papegøyer som er svindel.

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 02 April 2011, 19:01:02 »
Det dukker nok opp sånne annonser på Finn etc med ujevne mellomrom.

I tillegg har jeg hørt om tilfeller når man selv annonserer kattunger til slags at man får forespørsler om å sende katter til utlandet. "Kjøper" tilbyr en pris god over oppgitt pris, vil sende sjekk. Så løser man inn sjekken, da oppdager kjøper "feilen" med at prisen er for høy, og vil at man sender det overskytende tilbake til kjøper. Sjekken er falsk, men har ikke det blitt merket i banken, eller selger er godtroende og overfører beløpet før man løser inn sjekken, så har "kjøper" svindlet til seg noen kroner.
Er nok ikke så vanlig, men jeg har hørt om tilfeller.

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 02 April 2011, 19:02:29 »
Jeg vet ikke hvordan dere ser på linker, men jeg legger ved linken til en svindelannonse på Savannah-katt . Kan moderator umiddelbart slette den, dersom dette er ulovlig.

Svindel-svindel-svindel-   Link fjernet av mod  svindel-svindel

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #4 på: 02 April 2011, 19:12:39 »
Så utrolig bra at du jobber med det. Tusen takk for din innsats.

Grusomt med svindel av levende vesener  :skjelveleppe:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #5 på: 02 April 2011, 19:19:07 »
Jeg er enig med Betine, at det er bra du gidder å engasjere deg i sånne saker
Det selger antagelig ikke vet - om vedkommende virkelig er en selger, er at mattilsynet ikke tillater import av slike katter til landet,fordi det kan forringe den norske naturen.
Men jeg tviler i det hele tatt på at annonsøren har i det hele tatt hatt en oppdrettskatt.
Når jeg leser annonsen, lurer jeg på hva slags immunsystem disse ungene i såfall ville hatt, for flaskeforing fra fødsel av, er ikke noe oppdrettere gjør til vanlig.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 02 April 2011, 19:55:52 »
I dette tilfellet er det ikke snakk om å gidde. En ting er selve svindelen; den går bare ut over den som taper penger. Vi må huske på at disse dyrene ikke finnes i virkeligheten. MEN: de som svarer på en slik annonse kunne like gjerne svart på en smuglerannonse. Dette problemet blir det ikke tatt tak i idag.  Av og til blir en smugler tatt, men de aller fleste slipper gjennom. Her er det alvorlige dyrevernsproblem, i tillegg til faren for smitte og innførsel av fremmede arter. Noen som husker nesebjørnene i Bergen for noen år siden? Hvor kommer alle de ulovlige reptilene i Norge fra? Hvordan blir de omsatt? Smugling/svindel med dyr er internasjonal, organisert økonomisk kriminalitet, og denne er ikke begrenset til dyresvindel. Nordmenn som folk er utrolig naive, kanskje ligger vi på verdenstoppen. Når først de kriminelle får foten innafor, drar det med seg andre former for kriminalitet.

Her er en tråd om kjøp av en hest.

Link fjernet av mod, linking til annet forum

Den gir mye info om svindelens anatomi. Den begynner slik som denne tråden med info om Facebook-siden, men tar etter hvert av. Mot slutten ble jeg klar over at navnet på svindleren ble gjengitt i tråden, og det lot seg google. Da blir språket litt sånn Åsen-mål for at ikke disse folkene skulle se hvordan vi tenkte. Etter hvert var saken i boks, og språket ble normalt. Nyttig lesning for folk med litt tid og interesse.

Bmwlover88

• Gjest
« Svar #7 på: 02 April 2011, 19:56:37 »
Hvordan ser man om en annonnse er svindel da? :shockeed:

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 02 April 2011, 20:12:49 »
Hvordan ser man om en annonnse er svindel da? :shockeed:

Tusen takk for spørsmålet!

1. Svært tiltalende bilde. Svindlerne har hele nettet å plukke fra
2. Svært lav pris eller gratis for adopsjon
3. Goggle-norsk. Ofte er engelsken dårlig og oversettelsen blir håpløs og uforståelig. Lite info
4. Navn og telefonnr finnes ikke eller fører til folk som ikke aner hva vi snakker om
5. Da må vi svare på mail!
6. Svaret vi får tilbake er typisk goggle, og ganske snart viser det seg at dyret er i utlandet. Vi skal bare betale frakten....

Her er linken til en av verstingesidene i Norge:

Link fjernet av mod

Motto for dagen: finn fem feil!

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #9 på: 02 April 2011, 20:18:22 »
I Skogkattmiljøet var det mye svindelannonser ute på Finn i en periode.  Vi i miljøet så jo dette da de annonserte med nydelige kattungebilder fra forskjellige kull....  Kattungene ble gjenkjent av flere opprettere, og annonsene fjernet.  Jeg vet ikke mer en dette, men de dukket opp igjen flere ganger. 
Her dreide det seg om en som hadde flyttet til England, og ville selge kattungen rimelig da h*n likevel ikke kunne ta med katten til England på grunn av strenge karantenebestemmelser.  Du måtte forskuddsbetale, men fikk en renraset katt med samtavle og alt til halv pris - liksom...

Veldig bra at du tar tak i dette!!

Bmwlover88

• Gjest
« Svar #10 på: 02 April 2011, 20:23:39 »
veldig intr å lese om!  :nod: og veldig nyttig å vite!! veldig fint at du tar tak i det!  :D

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 02 April 2011, 20:26:18 »
I Skogkattmiljøet var det mye svindelannonser ute på Finn i en periode.  Vi i miljøet så jo dette da de annonserte med nydelige kattungebilder fra forskjellige kull....  Kattungene ble gjenkjent av flere opprettere, og annonsene fjernet.  Jeg vet ikke mer en dette, men de dukket opp igjen flere ganger. 
Her dreide det seg om en som hadde flyttet til England, og ville selge kattungen rimelig da h*n likevel ikke kunne ta med katten til England på grunn av strenge karantenebestemmelser.  Du måtte forskuddsbetale, men fikk en renraset katt med samtavle og alt til halv pris - liksom...

Veldig bra at du tar tak i dette!!

Ja, liksom!

Ville det vært en hjelp dersom dere kunne rapportere dette på en spesiell knapp eller et nettsted? Hvordan kan vi eventuelt opplyse om et slikt nettsted? Jeg holder ikke på med dette arbeidet fordi jeg er snill og pen; jeg har tanker omkring bekjempelse og forebygging av et problem som bare vokser. Akkurat nå prøver jeg å orientere meg om omfanget av svindelen, og det du sier om skogkatter er interessant. Ja, dette er mønsteret de jobber etter.

England har forøvrig ikke karantenebestemmelser for dyr fra Norge. Vi kan også importere kjæledyr uten problem fra England og Sverige. De folkene lære og. For et år siden var det Kamerun de skulle reise til.

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #12 på: 02 April 2011, 20:31:46 »
Her tar du feil, eller du har rett - det er jeg som uttrykker meg feil.  Uansett - England er det værste landet å selge katt til - oppdretter må ha katten hos seg til en er 10 måneder gammel før den kan sendes til England på grunn av alt vaksinestyret den skal igjennom før den får reise.  Den prosedyren, med rabiesvaksine - noen ukers venting, ny vaksine, noen ukers venting, blodprøve og så reise om den er OK tar så lang tid.  Dermed var det lurt å bruke kattunge og flytte til England i disse svindelannonsene - for det medførte riktighet.

Det er en stund siden disse annonsene, og det var på Finn vi fant dem den gangen. 

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 02 April 2011, 20:39:11 »
Her tar du feil, eller du har rett - det er jeg som uttrykker meg feil.  Uansett - England er det værste landet å selge katt til - oppdretter må ha katten hos seg til en er 10 måneder gammel før den kan sendes til England på grunn av alt vaksinestyret den skal igjennom før den får reise.  Den prosedyren, med rabiesvaksine - noen ukers venting, ny vaksine, noen ukers venting, blodprøve og så reise om den er OK tar så lang tid.  Dermed var det lurt å bruke kattunge og flytte til England i disse svindelannonsene - for det medførte riktighet.

Det er en stund siden disse annonsene, og det var på Finn vi fant dem den gangen. 

Jeg bøyer meg i støvet.

Jeg vet bare at det er greit å importere katt fra England til Norge, og jeg vet null om eksport. Regnet med at det var greit andre veien og. Takk for verdifull info!

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #14 på: 02 April 2011, 22:21:52 »
Supert at du tar tak i dette :bigarmhug:
Har også hørt om de annonsene som Mariskogens nevner. De dukket såvidt jeg husker opp ganske så mangen ganger. Må si jeg lurte her for en stund siden også, da der var en annonse med veldig mange katter til salgs i ulike aldre og der noen av bildene hadde en sladd. Så ut som om det dekket over ett navn som hadde stått på bildet.

Når det gjelder import til England, så er nok det komplisert nok :biggrin: Jeg har akkurat solgt en katt til England som reiste for en måned siden. Da var han 10 måneder gammel og stort fortere var det ikke mulig å gjøre det. Andre veien så er det vel samme regler som all import inn til Norge. Veldig ukomplisert om man kan ta dem inn rett før de fyller 3 måneder og langt mer langdrygt og komplisert om de skal komme hit etter fyllte 3 måneder.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #15 på: 02 April 2011, 23:08:24 »
Supert at du tar tak i dette :bigarmhug:
Har også hørt om de annonsene som Mariskogens nevner. De dukket såvidt jeg husker opp ganske så mangen ganger. Må si jeg lurte her for en stund siden også, da der var en annonse med veldig mange katter til salgs i ulike aldre og der noen av bildene hadde en sladd. Så ut som om det dekket over ett navn som hadde stått på bildet.

Når det gjelder import til England, så er nok det komplisert nok :biggrin: Jeg har akkurat solgt en katt til England som reiste for en måned siden. Da var han 10 måneder gammel og stort fortere var det ikke mulig å gjøre det. Andre veien så er det vel samme regler som all import inn til Norge. Veldig ukomplisert om man kan ta dem inn rett før de fyller 3 måneder og langt mer langdrygt og komplisert om de skal komme hit etter fyllte 3 måneder.

Litt usikker på hva du mener. Jeg har vært borti import av katt fra England til Norge. Her er linken til Mattilsynet:

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_ilder/_innf_rsel_av_hund_katt_ilder_eldre_enn_tre_m_neder_fra_storbritannia_og_irland_61492

Det var derfor jeg trodde at dyr fra Norge til England også var enkelt. Uten å ha sjekket. Lev og lær. Fra nå av skal jeg undersøke først. Hvor spør man, den engelske ambassaden?

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #16 på: 02 April 2011, 23:19:38 »
Trodde faktisk at det var samme reglene rundt rabies fra England som fra alle andre land jeg. Men må innrømme at jeg ikke har sjekket det spesielt opp. Har ikke hatt behov.

Andre veien så er det vel egentlig ikke så komplisert, det tar bare veldig lang tid pga av reglene rundt rabies vaksinering og testing.
Jeg gjorde det på følgende måte på den katten jeg eksporterte:
Han fikk sin første vaksine drøyt 10 uker gammel og ble chip merket og vi fikk pass til han.
Drøyt 12 uker gammel fikk han rabies vaksine.
16 uker gammel fikk han sin 2.vaksine + at det ble tatt blodprøver for rabies. Til England skal disse tas 21-30 dager etter vaksinen.
Da resultatet for prøven viste at de var ok, ble det innført i passet sammen med datoen blodprøven ble tatt.
Fra det tidspunktet kunne han tidligest komme inn i UK 6 måneder etterpå. Hvilket altså betyr når katten er rundt 10 måneder gammel.

Forferdelig lenge for de som går å venter på katten sin, men det kan jo fort bli litt komplisert på denne siden også. Jeg var heldig, dette var en gutt, men han ble ikke skikkelig fertil før han reiste, selv om vi var veeeldig forsiktig den siste tiden. Men hadde han vært av slaget som ble fertil tidlig, så kunne det jo fort ha blitt ganske styrete, men både mor og søster i hus :biggrin:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #17 på: 02 April 2011, 23:30:30 »
Å importere katt fra England, er ikke noe problem fordi landet regnes som rabiesfritt. Når kattungen har fylt 3 mnd, må den være ferdig vaksinert, chippet, ha pet-pass, og enormekur mot echinococcus innen et tidsrom på 48 timer. Denne ormekuren skal gies av vet, og noteres inn i pet-passet.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #18 på: 02 April 2011, 23:33:44 »
Det med ormekuren er forresten det samme andre veien også :nod:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #19 på: 03 April 2011, 06:50:31 »
Firefly, jeg mener også at jeg en gang fikk forståelsen av at så lenge det gjaldt import av dyr fra rabiesfrie land til Norge, så behøvde ikke katten rabies vksine, og jeg mener det gjelder bla fra Sverige, som du sier. Det høres jo logisk ut.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #20 på: 03 April 2011, 14:14:07 »
Firefly, jeg mener også at jeg en gang fikk forståelsen av at så lenge det gjaldt import av dyr fra rabiesfrie land til Norge, så behøvde ikke katten rabies vksine, og jeg mener det gjelder bla fra Sverige, som du sier. Det høres jo logisk ut.

Sverige og Norge er nesten som ett rike når det gjelder hunder og katter. En kan krysse grensen uten rabiesvaksine og uten petpassport. Nå har Norge innført krav om ormekur når man skal inn i Norge fra Sverige, men også dette er basert på egenerklæring. I tillegg så innførte Sverige noen litt merkelig regler i fjor, som gjør at en skal passe litt på når selve salget blir gjort og hvem som tar katten med seg over grensen til Sverige, når en selger katt dit. Men ikke noe som er problematisk på noe vis.
Så import fra og eksport til Sverige er helt problemfri.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #21 på: 03 April 2011, 14:27:36 »
Firefly, her på forumet tror vi på det vi leser, helt til det motsatte er bevist. Så vi tror jo på deg når du kommer som nytt medlem og forteller om dette. Men en introduksjon om hvem du er, og hva du ellers driver med, hadde vært fint. For alt vi faktisk vet, kan du være en av disse som setter opp falske annonser, for å sondere terrenget ifht å finne ut av hva vi vet, og ikke vet. Men jeg håper og tror at du faktisk ikke er det.
Jeg lurer på hvorfor du er så interessert i økonomisk kriminalitet, som dette med dyreannonser. Jobber du for noen, eller er det bare almenn interesse for "feltet"? At du ikke skriver det du kaller google-norsk, gjør at jeg er ganske sikker på at du er norsk.

Ikke for å være frekk eller nedlatende, men kanskje en bakgrunnshistorie på deg selv, ville vært på sin plass her? :nod:

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #22 på: 03 April 2011, 16:31:46 »
Firefly, her på forumet tror vi på det vi leser, helt til det motsatte er bevist. Så vi tror jo på deg når du kommer som nytt medlem og forteller om dette. Men en introduksjon om hvem du er, og hva du ellers driver med, hadde vært fint. For alt vi faktisk vet, kan du være en av disse som setter opp falske annonser, for å sondere terrenget ifht å finne ut av hva vi vet, og ikke vet. Men jeg håper og tror at du faktisk ikke er det.
Jeg lurer på hvorfor du er så interessert i økonomisk kriminalitet, som dette med dyreannonser. Jobber du for noen, eller er det bare almenn interesse for "feltet"? At du ikke skriver det du kaller google-norsk, gjør at jeg er ganske sikker på at du er norsk.

Ikke for å være frekk eller nedlatende, men kanskje en bakgrunnshistorie på deg selv, ville vært på sin plass her? :nod:

Det du spør om er helt greit. Dersom du sjekker nick'et mitt på andre dyreforum, vil du se at jeg har vært - er - på mange og kommer med det samme budskapet som her. Jeg er altså godt eksponert på nettet med spørsmål om svindel. Dere kan være helt sikre på at jeg vet adskillig mer enn dere om nettsvindel, men av og til kan jeg plukke opp et og annet tips. På kvinneguiden-tråden var det en som skrev litt om flytransport på hest som var nytt for meg, men som lagres til senere bruk. Dere sitter inne med spesialkunnskap som jeg ikke har. Regelverket for eksport til England var feks nytt for meg.

Jeg jobber med dette. Derfor kan jeg ikke gå ut med korrekt bakgrunnsinfo om meg selv her. Dersom du følger linken til kwinneguiden.no, vil du se litt mer av hvordan jeg jobber og hvorfor jeg i det hele tatt bryr meg. Eneste måten vi kan bekjempe denne formen for kriminalitet er ved å heve bevisstheten omkring nettsvindel. Samtidig samler jeg info for å se hvilke system svindlerne bruker. Vi sliter med organisert kriminalitet, og før eller senere må vi ta dette mer alvorlig. Jeg prøver å bevisstgjøre folk på at det bør skje før heller enn senere.

Jeg kan fortelle litt om meg selv. Jeg er kvinne og "kattemenneske". Før hadde vi hund, men det er mange år siden. Senere har vi alltid hatt katt. Ikke rasekatt, helt vanlige katter som har kommet rekende på ei fjøl. Etter hvert vet jeg rimelig mye om katt, og det kan vel hende at jeg poster på andre tråder og.

Jeg er avgjort norsk. Ikke noe oversettelsesprogram kan fikse et språk på dette nivået. Av forskjellige grunner har jeg god tid til å surfe på nettet. De som er nær meg vet hva jeg gjør. Dette er ikke helt ufarlig; vi kommer svært nær storkriminelle. Jeg vil for øvrig henvise til et program TV 2 hjelper deg skal sende snart, muligens allerede på onsdag. Jeg vil understreke at jeg ikke har noe med dette programmet å gjøre, men jeg er godt orientert om innholdet. Dersom noen som leser dette dumper borti meg i det virkelige liv og legger to og to sammen, ber jeg om at dere holder identiteten min for dere selv. Jeg har et par ganger tatt stillferdig kontakt med folk jeg har truffet på fora som dette, og innledet samarbeid. Disse menneskene har fått navn, telefonnummer og full bakgrunnsinfo.  Denne saken er stor og viktig, og vi trenger folk med spesialkunnskap. Nettopp fordi svindlerne kan google diskusjoner som denne dersom vi legger ut info i vanvare, blir anonymiteten så viktig. På kvinneguiden-tråden la jeg ut "navnet" på svindleren. Da jeg senere googlet dette navnet, kom jeg rett på tråden. Dette kalles for en lære-prosess.

Jeg vet ikke hva jeg ellers skal skrive for at dere skal få mer tiltro til meg. Jeg svarer gjerne på spørsmål, men jeg håper dere aksepterer at jeg ikke kan fortelle mer om meg selv.

Utlogget Lillerosin

• CrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 71
    • Vis profil
« Svar #23 på: 03 April 2011, 16:44:54 »
 :klø seg:
Du kunne jo begynne med å si dame i 40 års alderen 2 barn, 1 katt og en hund for eksempel. Ingen som ber om personalnummeret ditt for å si det på den måten. Forøvrig skal du være velkommen til forumet og det innlegget du skrev over her er det snodigste jeg har sett på lenge.

Puma Belle Pingla Uro

Only when the last tree has died and the last river been poisoned
and the last fish been caught will we realise we cannot eat money.

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #24 på: 03 April 2011, 17:04:06 »
:klø seg:
Du kunne jo begynne med å si dame i 40 års alderen 2 barn, 1 katt og en hund for eksempel. Ingen som ber om personalnummeret ditt for å si det på den måten. Forøvrig skal du være velkommen til forumet og det innlegget du skrev over her er det snodigste jeg har sett på lenge.

Hehe. Snodig er ikke det verste jeg har blitt kalt.

Dame av ubestemt alder, 2 barn, pt ingen katt fordi jeg reiser for mye, bor på et mindre sted fordi jeg hater bilkøer intenst, og jeg har en kjempejobb som jeg trives så godt med at jeg til og med bruker litt av fritiden min. Jeg er hekta på friluftsliv om sommeren, fisker, samler bær og sopp og sliter med overfulle frysere til enhver tid. Har et stort og åpent hjerte for dyr. Skal snart pusse opp badet og gruer meg. Har en elgstek i ovnen. Liker å lage mat.

Er jeg godtatt nå? :blushes: