Jeg får vel ønske deg velkomen først til forumet da og si at tror vel egentelig at jeg ikke har presentert meg ordentelig her i det heletatt egentelig på presentasjonstråden. Det tok meg år føre jeg startet en dagbok, men har hengt her som leser og skrevet noe og mer etterhvert. Så egentelig har jeg vel kommet inn som en snill skriver her og sier endel ja, men de fleste her kjenner meg i løpet av årene uten at jeg har presentert meg med noe som helst egentelig gjennom noen år. Nå hvet de fleste hvem jeg er og kjenner meg og jeg har laget tråder og lagt ut bilder av pusen min og føler meg velkommen.
Så over til det jeg har å si her. Jeg er i mot svindel selv og har vært bort i det i hunde miljøet og i katte miljøet pluss andre ting her. Jeg jobber ikke av det og har ett liv og andre ting som interiserer meg her i tillegg.
Du nevner her Shavanna katten Peterblad, og Bengalen. Dette er noe jeg har noe peilig på for å si det sånn. Disse rasene blandt annet har ett veldig difust regelværk når det gjelder innport og salg. Du har rett i at det er F 5 generasjonen som er ulovelig å innportere ja, men selve rasen Shavanna, F generasjonen på Bengalen og rasen Peterblad er lovelig. Dette er raser som da blir regisert i TICA og Generasjonen blit godtatt i TICA, men ikke lovelig å innportere fra F5 generasjonen unntak dær er Peterblad som da er en egen rase. Her i Norge er det FIFE og NRR for det meste som har monopol på registering på en måte og ikke TICA og andre internaisjonale klubber får å si det sånn, men det finnes alså TICA blandt annet som har ett annet regelværk og en annen måte å registere på enn NRR og FIFE. Mattilsynet har med innporten å gjøre og dær har du ett annet regelværk for innport og dær har du også det med dyremisshandling å gjøre også. Som da opererer på en helt annen måte. Mattilsynet mener på at ja du kan innportere en F 5 bengal en A 2 Savanna og ja en Peterblad, Mattilsynet mener på at så lenge katten "hybriden" har en eier går det ikke under dyremisshandling.
Dette er kansje noe jeg skulle holdt kjeft om, men jeg vil alikevel si her at du sier noen ting her feil enda du mener på at du jobber med dette, men du jobber kansje mer med svindel å gjøre å ikke ser helt hvorfor vi har ett regelværk ?
De fleste som driver seriøs oppdrett av Rasekatt kjente raser og da også Bengalen gjør ikke det for profitt eller har en kattefabrikk. NRR OG FIFE har regelværk for dette. Det vil si at de da må vise til helseattester blandt annet. Får å selge en rase her i Norge så skryter de gjærne av at katten har den og den premieringen og kommer fra den og den og slike ting og da må de igjennom flere helseattester. Når da en katt får en sykdomm må de da i karantene fra klubben sin igjenn her. Selv TICA har når det gjelder videre alv og seriøs alv, så må de igjennom helseattester og skrive under en code of eticks sikkert feil skrevet, men ja de også må det får å vise at de er seriøse.
Så har du da kjøperen, men de som er noe på nett hvet at det finnes svindlere og da skjekke ut dette. Katter er ofte en bruk og kast ting ja for mange og det finnes mange gratis katter og det finne eiere som vil ha en rase pus og da en unik en ja, men er en på den greia, så hvet man å undersøke såpass når en hvet at de fleste oppdrettere gjør ikke det for profitt og hvet at det er ett ansvar å ha en pus og det har noe med den fremtidige eieren å gjøre også her. Tviler på at mange punger ut mange penger for en pus å ikke undersøker ordentelig i å med at vi har ett bruk og kast mentalitet her i Norge når det gjelder katter og da oppdrettere av vanelige raser og da fremtidige eiere hvet å undersøke tror jeg. Der er snakk om såpass mye penger her og med en mentalitet som er inngrodd her i Norge alså bruk og kast av katter de er jo bare ett bruksdyr nytte dyr.
Finnn og andre steder bør gjøre som i USA og banne enkelte typer ting og beskrivelser og Finn bør gjøre det slik at andre kan skrive hvordan spotte/ se en svendel slik at andre kan se og skrive.
Med vennelig hilsen en "veldig ulovelig" F 4 sølv Bengal eier. Ikke regisert i NRR heller ikke i FIFE. Godtatt med flere generasjoner under av mattilsynet og tollen.