Skrevet av Emne: Svindel med katt  (Lest 2913 ganger)

Utlogget Lillerosin

• CrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 71
    • Vis profil
Sv: Svindel med katt
« Svar #25 på: 03 April 2011, 17:08:02 »
 :hmmmm:
Savner egentlig info om skonummer, hårfarge og yndlingsfarge men ellers var det OK  :icon_smile:

:whistling:

Puma Belle Pingla Uro

Only when the last tree has died and the last river been poisoned
and the last fish been caught will we realise we cannot eat money.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #26 på: 03 April 2011, 17:18:45 »
... helt vanlige katter som har kommet rekende på ei fjøl.

Jeg svarer gjerne på spørsmål, men jeg håper dere aksepterer at jeg ikke kan fortelle mer om meg selv.

Jeg vil gjerne spørre om hva du mener med at kattene kom rekende på en fjøl?

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #27 på: 03 April 2011, 17:20:04 »
Jeg tror jeg skjønner såpass at du må holde en lav profil på deg selv, mens du profilerer sakene du jobber med, høyt.
Og velkommen skal du være. Bedre seint, enn etterpå, er det ikke??

I forbindelse med svindel av dyr på nett, mener jeg å erindre at også New Zealand og Australia også kommer innunder land man fritt kan importere fra. Men de færreste nordiske kattefolk jeg kjenner, reiser halve jordkloden rundt for å kjøpe katt. Men nå som det liksom har dukket opp en "ny rase" (husker ikke hva den ble kalt) i Australia, vil nok enkelte nordmenn få det for seg at dette er rasen for dem, selv om de i utganspunktet  er huskatter.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #28 på: 03 April 2011, 17:21:27 »
Dette høres jo flott ut.
Er dere fler som jobber med dette i Norge eller er det bare du?

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #29 på: 03 April 2011, 17:29:14 »
Jeg kom over en svindleannonse for ikke lenge siden, jeg var på finn.no som venlig å så gjennom annonser... Så så jeg et bilde jeg hadde tatt der! Jeg sendte mail og spurte om jeg kunne hente dyret som skulle omplasseres gratis, men det måtte visst sendes. Morsomt at dyret det var snakk om tilhører min bestemor som bor 15min borte..  :fnis: Tok kontakt med finn.no og annonsen ble fjernet.

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #30 på: 03 April 2011, 17:29:48 »
... helt vanlige katter som har kommet rekende på ei fjøl.

Jeg svarer gjerne på spørsmål, men jeg håper dere aksepterer at jeg ikke kan fortelle mer om meg selv.

Jeg vil gjerne spørre om hva du mener med at kattene kom rekende på en fjøl?

Det var en kald vinterettermiddag for lenge, lenge siden. Seksåringen min var på vei hjem da han hørte noen ynkelige pip fra et tre i veikanten. Det var begynt å skumre, men han så en mørk klump et stykke oppe i treet.

Han klatret opp og fant en liten, stivfrossen katttunge. Han puttet den innafor jakka og kom seg ned, på et vis.

Hjemme hadde  vi allerede katt og derfor også kattemat. Katten var stivfrossen, avmagret og veldig liten. Da den hadde spist og fått mye kos, sovnet den i sofaen. På det tidspunktet hadde jeg allerede bestemt meg for hva vi skulle gjøre med den.

Seksåringen kommer på fanget, legger armene rundt halsen på sin mor og ser på meg med sine store, brune øyne: "Mamma, vi kan ikke avlive noen som har spist hos oss?".

Han ble hos oss i 16 år.

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #31 på: 03 April 2011, 17:36:41 »
Dette høres jo flott ut.
Er dere fler som jobber med dette i Norge eller er det bare du?

vi er flere, og på mange nivå. Nettsvindel er et kjempeproblem. Svindel med dyr er bare en liten bit.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #32 på: 03 April 2011, 17:39:45 »
Det var en kald vinterettermiddag for lenge, lenge siden. Seksåringen min var på vei hjem da han hørte noen ynkelige pip fra et tre i veikanten. Det var begynt å skumre, men han så en mørk klump et stykke oppe i treet.

Han klatret opp og fant en liten, stivfrossen katttunge. Han puttet den innafor jakka og kom seg ned, på et vis.

Hjemme hadde  vi allerede katt og derfor også kattemat. Katten var stivfrossen, avmagret og veldig liten. Da den hadde spist og fått mye kos, sovnet den i sofaen. På det tidspunktet hadde jeg allerede bestemt meg for hva vi skulle gjøre med den.

Seksåringen kommer på fanget, legger armene rundt halsen på sin mor og ser på meg med sine store, brune øyne: "Mamma, vi kan ikke avlive noen som har spist hos oss?".

Han ble hos oss i 16 år.

Så koselig  :) Jeg tenkte kanskje det ble til mange flere enn to katter siden du skrev at kattene kom rekende på en fjøl.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #33 på: 03 April 2011, 17:40:53 »
Dersom du sjekker nick'et mitt på andre dyreforum, vil du se at jeg har vært - er - på mange og kommer med det samme budskapet som her. Jeg er altså godt eksponert på nettet med spørsmål om svindel.

Så du er den samme og den eneste Firefly som skriver om svindelpå andre norske forum altså?

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #34 på: 03 April 2011, 17:43:07 »
Jeg tror jeg skjønner såpass at du må holde en lav profil på deg selv, mens du profilerer sakene du jobber med, høyt.
Og velkommen skal du være. Bedre seint, enn etterpå, er det ikke??

I forbindelse med svindel av dyr på nett, mener jeg å erindre at også New Zealand og Australia også kommer innunder land man fritt kan importere fra. Men de færreste nordiske kattefolk jeg kjenner, reiser halve jordkloden rundt for å kjøpe katt. Men nå som det liksom har dukket opp en "ny rase" (husker ikke hva den ble kalt) i Australia, vil nok enkelte nordmenn få det for seg at dette er rasen for dem, selv om de i utganspunktet  er huskatter.

Takk for velkomst. Hadde jeg kunne slå på trommer for å profilere saken høyere, hadde jeg gjort det. Eneste måten å hindre nettsvindel er å sette et skarp lys på den og henge den ut så alle ser. Dersom denne diskusjonen har stoppet bare en fra å bli lurt, har den oppfylt sin funksjon.

Fortell om denne diskusjonen på jobben i lunchpausen. Ta det opp på skolen og diskuter i timene. spre info! Vi kan ikke stoppe svindelannonsene, men vi kan stoppe folk fra å bli lurt.

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #35 på: 03 April 2011, 17:44:31 »
Dersom du sjekker nick'et mitt på andre dyreforum, vil du se at jeg har vært - er - på mange og kommer med det samme budskapet som her. Jeg er altså godt eksponert på nettet med spørsmål om svindel.

Så du er den samme og den eneste Firefly som skriver om svindelpå andre norske forum altså?

Sannsynligvis.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #36 på: 03 April 2011, 17:50:52 »
[Er jeg godtatt nå? :blushes:

Tillitt er noe man må gjøre seg fortjent til over tid, men jeg er ganske sikker på at de fleste av oss aksepterer at ting er som de er, så lenge du er ærlig, og svarer på det du kan.
Måten du formulerte siste innlegg på, om kattungen i treet og 6-åringen, er ikke mulig å google. Men du ordlegger deg bra, og forståelig, og så tar vi et skritt av gangen på vegen mot tillitt, ikke sant?
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 166
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #37 på: 03 April 2011, 17:52:41 »
Dette ble for høytflygende og hemmelig for min del. Det minner mer om et sjekketriks der
mannen utgir seg for å være hemmelig agent og damen, som gikk på det,  ikke får røpe noe som kan skade
hans identitet.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #38 på: 03 April 2011, 18:00:40 »
En ting er selve svindelen; den går bare ut over den som taper penger. Vi må huske på at disse dyrene ikke finnes i virkeligheten.

Det er verst når det faktisk finnes dyr i virkeligheten, slik du nevner mer om videre

Jezebel

• Gjest
« Svar #39 på: 03 April 2011, 18:02:54 »
Dette ble for høytflygende og hemmelig for min del. Det minner mer om et sjekketriks der
mannen utgir seg for å være hemmelig agent og damen, som gikk på det,  ikke får røpe noe som kan skade
hans identitet.

Jeg er enig i at dette virket noe merkelig hemmelighetsfullt.

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #40 på: 03 April 2011, 18:11:52 »
mannen utgir seg for å være hemmelig agent og damen, som gikk på det,  ikke får røpe noe som kan skade
hans identitet.

:) Ikke høytflygende. Til en viss grad hemmelig. Så lenge vi snakker om Kamerun-svindel er ikke personlig sikkerhet noe problem. I det øyeblikket russisk eller baltisk mafia kommer på banen, blir det ikke ufarlig. Vi har indikasjoner på at dette er tilfelle. Jeg svarte på en annonse på fredag om Savannah-katt. Det første svaret jeg fikk tilbake var formulert veldig forskjellig fra tidligere svindelbrev. Jeg svarte at jeg var interessert i en hunnkatt, og spurte litt om foreldre og om hvilken F-generasjon det var snakk om. Nå får vi se hva de gjør videre. Brevet var undertegnet med Mvh ..... hvilket viser at de har korrespondert med nordmenn tidligere. Ofte ser vi "håper å lese fra deg" i steden for "håper å høre fra deg". Håper å lese fra deg er typisk for Vest-Afrika.

Hvis det kan være beroligende: jeg har ikke tenkt å sjekke opp noen.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #41 på: 03 April 2011, 18:15:36 »
Firefly, dette har du skrevet på et forum. Synes det virker noe merkelig
at du plutselig begynner å forsøke og skrive nynorsk med mer feil enn en
dysletiker ville ha hatt.

Sitat fra et forum:

No slitter ho. Eg har vore i kontakt med Western Union. Dei har kontor i Bergen. Nå er eg usikkker og treng litt feedback: skal eg si at eg varr der når eg svarar henne, og vart advarrt mot å sendda pengar til ein person eg ikkje kjenner, eller skal eg si at eg ikkje fikk høve til å dra dit (det var en kollisjon med den hersens bybanen og køene i sentrum var milelange), og spørrje om eg ikkje heller kan betala frå PC-en min heimme? Da kan eg seinere fortellje om feilmeldingarar når eg opprettar profil, og at banken ringgte og advartte meg mot å gjenge vidare. Sammtidig kan eg spørrje om hu har eit kontonnummer eg kan betale inn på. eg håper hu vil gje meg eit nummer, og gjøre det moglgg å ev grava opp eit mulldyr. Økokrim lo rått da eg foreslo dette, og vi var veldig einige om at eg kontaktarar dei dersom eg får et nummer.

Kva synes folk?

Dette innlegget har blitt redigert av *Firefly*: 16 mars 2011 - 16:11

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #42 på: 03 April 2011, 18:26:11 »
Firefly, dette har du skrevet på et forum. Synes det virker noe merkelig
at du plutselig begynner å forsøke og skrive nynorsk med mer feil enn en
dysletiker ville ha hatt.

Sitat fra et forum:

No slitter ho. Eg har vore i kontakt med Western Union. Dei har kontor i Bergen. Nå er eg usikkker og treng litt feedback: skal eg si at eg varr der når eg svarar henne, og vart advarrt mot å sendda pengar til ein person eg ikkje kjenner, eller skal eg si at eg ikkje fikk høve til å dra dit (det var en kollisjon med den hersens bybanen og køene i sentrum var milelange), og spørrje om eg ikkje heller kan betala frå PC-en min heimme? Da kan eg seinere fortellje om feilmeldingarar når eg opprettar profil, og at banken ringgte og advartte meg mot å gjenge vidare. Sammtidig kan eg spørrje om hu har eit kontonnummer eg kan betale inn på. eg håper hu vil gje meg eit nummer, og gjøre det moglgg å ev grava opp eit mulldyr. Økokrim lo rått da eg foreslo dette, og vi var veldig einige om at eg kontaktarar dei dersom eg får et nummer.

Kva synes folk?

Dette innlegget har blitt redigert av *Firefly*: 16 mars 2011 - 16:11

De korrigeringene kom etter at jeg hadde googlet navnet til svindeldama og kom inn på den tråden. En stund prøvde jeg å gjøre innleggene mine uoversettbare via google, så hun ikke skulle se hva vi tenkte. Enhver trykkfeil hindrer oversettelse. Da vi hadde saken i boks, gikk jeg over til et normalt språk igjen.

Jeg hadde jo håpt at advokatten hennes skulle sende mail og true meg. Hun hadde gitt meg navnet hans i tidligere mail for at jeg skulle betale til ham og ikke til transportbyrået som var noe...skal vi si dodgy? Et internasjonalt transportbyrå med finansielt hovedsete i Kamerun vekker ikke mye tillit. Gjennom navnet fant jeg noen på Facebook, og gledet meg til å publisere bildet. Men advokatt-brevet kom aldri.

Faktisk så skriv eg mange brev på nynorsk. Utan feil. Men dei skal ikkje googlast. Men hovudmålet mitt er bokmål. Eg kan gjerne skrive vidare på nynorsk, dersom det er et ynskje?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #43 på: 03 April 2011, 18:29:56 »
Du får gjøre som du vil, beklager å si det, men jeg tror ikke på noe av det du skriver.
Men for all del, jeg skal ikke ødelegge tråden din på noen måte.

Utlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 166
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #44 på: 03 April 2011, 18:32:19 »
Du får gjøre som du vil, beklager å si det, men jeg tror ikke på noe av det du skriver.

Signerer denne 

Jezebel

• Gjest
« Svar #45 på: 03 April 2011, 18:38:02 »
Sorry, jeg biter heller ikke på dette her.

Utlogget Firefly

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #46 på: 03 April 2011, 18:44:22 »

Gi meg en god grunn for at ikke dette er sant? Nå er jeg litt oppgitt. Jeg bruker såpass mye tid på dette av en eneste grunn: folk skal bli oppmerksomme på problemstillingen med svindel og ta kunnskapene med seg ut av forumet og inn i hverdagslivet. Jeg skjuler ikke annet enn identiteten min. Alt jeg har skrevet ellers er 100 % korrekt. Jeg tok kontakt med dette forumet pga den katten jeg har lagt inn bud på. I denne annonsen var det også tilbud på afrikansk serval, ocelot og peterbald. Disse dyra skulle befinne seg i Norge. Det er masse spesialkunnskap jeg ikke har, og som denne typen forum kan hjelpe meg med. Nå vet jeg feks at England ikke uten videre tillater import av katt fra Norge uten rabiesvaksine. Ny kunnskap. på hestekjøps-tråden fikk jeg fantastisk hjelp med hva slags papirarbeid man må ha for å importere hest til Norge. Eneste måten å få detaljkunnskaper på, er å spørre slik jeg gjør her.

Du kan selvsagt la være å tro på dette, men hvorfor skulle jeg finne det opp?

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #47 på: 03 April 2011, 18:45:40 »
Såvidt jeg kan se, så er firefly den samme her på forumet som på  andre fora. Og grunnen til at jeg kan si det, er at man kan ikke lære seg andres måte å uttrykke seg på, musikken har sound, mens språk har tekstkomposisjon ( sammenheng i tekst).
Den nynorskteksten er typisk "bokmålsk", med litt illagte feil med doble konsonanter i slutten av ord.For meg er nynorsk et eget språk, og det må læres ordentlig, eller så funker det ikke. Da jeg skrev min nynorskeksamen i norsk grunnfag, sto jeg så vidt, selv om innholdet var dekkende, men språket gjorde at jeg nesten strøk. Det til tross for at jeg vpkst opp i et område hvor man snakker bredt, og har a-endelser.Men jeg ble norsklærer, til tross for det.

Uuansett hvem som står bak, man bør være skeptiske til annonser på dyr fra andre land, om man ikke da kjenner oppdretter selv eller andre man kjenner kan "gå god for vedkommende".

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #48 på: 03 April 2011, 18:47:54 »
Jeg ser ikke hva Firefly kunne tjene på å lure folk på et katteforum til å tro at hun prøver å forhindre svindel med katter?  :klø seg: Hadde blitt mer mistenkelig om hun plutselig sier at hun har en devon rex som hun ikke kan ha lenger men som noen skal få gratis mot å betale frakt fra russland eller lignende

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #49 på: 03 April 2011, 18:51:03 »

Gi meg en god grunn for at ikke dette er sant? Nå er jeg litt oppgitt. Jeg bruker såpass mye tid på dette av en eneste grunn: folk skal bli oppmerksomme på problemstillingen med svindel og ta kunnskapene med seg ut av forumet og inn i hverdagslivet. Jeg skjuler ikke annet enn identiteten min. Alt jeg har skrevet ellers er 100 % korrekt. Jeg tok kontakt med dette forumet pga den katten jeg har lagt inn bud på. I denne annonsen var det også tilbud på afrikansk serval, ocelot og peterbald. Disse dyra skulle befinne seg i Norge. Det er masse spesialkunnskap jeg ikke har, og som denne typen forum kan hjelpe meg med. Nå vet jeg feks at England ikke uten videre tillater import av katt fra Norge uten rabiesvaksine. Ny kunnskap. på hestekjøps-tråden fikk jeg fantastisk hjelp med hva slags papirarbeid man må ha for å importere hest til Norge. Eneste måten å få detaljkunnskaper på, er å spørre slik jeg gjør her.

Du kan selvsagt la være å tro på dette, men hvorfor skulle jeg finne det opp?

Du må bare fortsette med denne jobben, bevare meg vel.
Selv om jeg er skeptisk så er det helt sikkert ikke alle som er det.

Ikke noen grunn til å bli oppgitt selv om jeg skriver at jeg ikke tror på deg, jeg er 1
og så blir det opp til andre å vurdere hvorvidt de tror på deg eller ikke.
Det er det du som må gjøre, og ikke jeg ved å tro på deg.
For alt jeg vet så kan det være sant det du skriver.