Skrevet av Emne: Ønsker en Ragdoll kattunge :)  (Lest 1722 ganger)

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
    • Velkommen inn til Good Cat Cafe!
Ønsker en Ragdoll kattunge :)
« på: 03 April 2011, 15:33:12 »
Jeg ser etter en Ragdoll kattunge (jente). Bor på Vestlandet. Har 1 katt fra før (norsk skogskatt/blanding). Håper å hører fra noen :)  :love:

Jeg vil ha katten for kos, ikke tenkt på oppdrett o.l. 

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
Sv: Ønsker en Ragdoll kattunge :)
« Svar #1 på: 03 April 2011, 20:01:41 »
http://www.ragstars.com Vet jeg skal har planlagt to kull nå i år, hun bor i Stavanger.  http://brayasragdoll.blogge.no Et annet opdrett jeg tror har kattunger nå, har ikke så mye kjentskap til de, de holder til utenfor Molde.

Ellers så prøver jeg å starte opdrett nå, men er enda en stund til det blir noe kull av det.
http://tranquil.no/ dette er i Bergen.

Er også diverse kull rundt omkring ellers i landet, vet ikke om du har tenkt så mye på å kjøpe fra ett annet sted enn Vestlandet. I sverige er det f.eks mange flere ragdoll opdrettere enn her i norge har jeg intrykk av.

http://www.ragdollklubben.com/uppfodning/kattungartillsalu

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #2 på: 03 April 2011, 21:52:30 »
Takk så mye for innlegget ditt og tips du ga!

Jeg har skrivet epost til Marianne Hestås på Cuddly Dolls. Ragstars kjenne jeg også til, hun har akkurat hatt ei kull med 5 gutter, som er alle gitt bort.

Vil jo helst kjøpe fra Vestlandet, muligens så langt som Oslo, men ikke så mye lengere enn det tror jeg. Sverige er ikke aktuelt dessverre.

Takk igjen for linkene, sette veldig pris på  :)

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #3 på: 03 April 2011, 22:07:22 »
Er Vestfold aktuelt da?  Diadems Ragdoll har flotte katter, men de vet du sikkert om.  :)  Mener Solveig har kattunger nå?  Eller husker jeg feil?

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 April 2011, 22:16:27 »
Diadems har 2 kull nå tror jeg og ett til på vei. http://www.diadems.no/

Her kan du også se en liste over opdrettere generelt i landet.

http://www.rasekatter.no/lenker/oppdrettere.php#Ragdoll

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 April 2011, 12:06:21 »
Er Vestfold aktuelt da?  Diadems Ragdoll har flotte katter, men de vet du sikkert om.  :)  Mener Solveig har kattunger nå?  Eller husker jeg feil?

Nei, jeg var ikke klar over Diadems Ragdoll. De var veldig fin! Du sier Vestfold, er det Tønsberg hun bor på? Det er ikke så langt...

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #6 på: 04 April 2011, 12:22:44 »
Mener Diadems holder til i Porsgrunn.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 April 2011, 21:55:48 »
Det jeg ser er at det variere veldig fra oppdrettere til oppdrettere. Noen av de har klar retningslinje for hvem skal får katter, dvs, de som kommer først og står på venteliste, eller andre som er sånn at alle skal får likt sjanse, fordi hver katt skal vurderes individuelt....

Ikke så lett for tiå å få seg en Ragdoll....

Grunnen til at jeg vil ha Ragdoll er nok fordi jeg elske å holde og kose med katten, og Guzel er ikke glad i det. Som de fleste katter. Jeg synes det er gøy nå katten like å ligge rett oppå skuldrene mine eller kan tåler at jeg holde den...og den eneste rase som er slik er vel Ragdoll tror jeg...Er jo også huskatter som er sånn, men...det er egentlig Ragdoll som jeg synes er så pen og fin!

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #8 på: 10 April 2011, 22:12:31 »

Grunnen til at jeg vil ha Ragdoll er nok fordi jeg elske å holde og kose med katten, og Guzel er ikke glad i det. Som de fleste katter. Jeg synes det er gøy nå katten like å ligge rett oppå skuldrene mine eller kan tåler at jeg holde den...og den eneste rase som er slik er vel Ragdoll tror jeg...Er jo også huskatter som er sånn, men...det er egentlig Ragdoll som jeg synes er så pen og fin!

????

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #9 på: 10 April 2011, 23:17:10 »
Om du synes ragdoll er fine er det god grunn å ville ha en, men slike kosepus finner du overalt, også hos enhver omplasseringssenter, du kan få så kosete katter at det kan bli plagsomt   :nod: .  Om du vil være sikker er antakelig voksen katt å foretrekke, for da vet du hvordan den er.
Jeg sier ikke at du trenger å følge rådet mitt, om en liker utseendet til en rase er det vanskelig å tenke på noe annet.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #10 på: 10 April 2011, 23:30:11 »
Ragdoll er kjent for å ha ett veldig rolig gemytt og en Ragdoll som er slik den skal være, skal være som en tøydukke å håndtere. Selvfølgelig er ikke alle automatisk sånn, men det er en slik rasetypisk ting.
Det er også fantastisk flotte, store katter. Har ingen som helst problemer med å forstå at mange ønsker seg en Ragdoll. Og beskrivelsen din passer veldig godt til en rasetypisk Ragdoll, slik jeg oppfatter dem.
Men derifra til å si at det er den eneste rasen som er kosete og tåler at en håndterer den...det er vel det jeg måtte stille spørsmålstegn ved. Om en katt liker å ligge på skulderen, tja.....det er vel mer enn individuell ting og hva den blir tilvendt enn egentlig en rase relatert ting.

Jeg kjenner ikke alle raser. Men jeg tror jeg kan si på vegne av alle rasene i kategori 2 (Semilanghår) at beskrivelsen din kan passe de fleste av dem. De fleste oppdrettere legger også stor vekt på masser av håndtering av kattungene. Mye ligger der. En Ragdoll som ikke er håndtert masse og/eller har en litt vanskelig personlighet, passer heller ikke inn i beskrivelsen din.
Men Ragdoll er nok generelt, sammen med Hellig Birma (om jeg har oppfattet dem riktig) noe mindre aktive og litt mer bedagelig anlagt enn de fleste andre kategori to rasene.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 April 2011, 20:06:29 »
Enig med Haapets, uansett rase har man ingen garanti for at katten elsker å være på fanget. Men ragdolls er som regel ganske bedagelige posepuser. De har "medium" aktivitetsnivå, hva nå enn det betyr. Men hovedsaken er at de er kjent for å ikke ha trang til å klatre overalt, og holder seg på gulv/sofa nivå som regel. Tror hvilken som helst katt kan bli en skikkelig kosepus hvis man håndterer den fra den er liten.

En rasetypisk ragdoll SKAL helst bli helt slapp når man løfter den. Men den har en vilje den og, så det kan bli syting og klaging hvis den ikke er interessert. Men joda, de er glad i mennesker generelt og ganske så sosiale.

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #12 på: 11 April 2011, 21:15:48 »

????

Hva var det du ikke skjønte? Som du vet jeg er ikke norsk, så av og til kan det være vanskelig å kommunisere det jeg tenker...

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 April 2011, 21:19:27 »
Ragdoll er kjent for å ha ett veldig rolig gemytt og en Ragdoll som er slik den skal være, skal være som en tøydukke å håndtere. Selvfølgelig er ikke alle automatisk sånn, men det er en slik rasetypisk ting.
Det er også fantastisk flotte, store katter. Har ingen som helst problemer med å forstå at mange ønsker seg en Ragdoll. Og beskrivelsen din passer veldig godt til en rasetypisk Ragdoll, slik jeg oppfatter dem.
Men derifra til å si at det er den eneste rasen som er kosete og tåler at en håndterer den...det er vel det jeg måtte stille spørsmålstegn ved. Om en katt liker å ligge på skulderen, tja.....det er vel mer enn individuell ting og hva den blir tilvendt enn egentlig en rase relatert ting.

Jeg kjenner ikke alle raser. Men jeg tror jeg kan si på vegne av alle rasene i kategori 2 (Semilanghår) at beskrivelsen din kan passe de fleste av dem. De fleste oppdrettere legger også stor vekt på masser av håndtering av kattungene. Mye ligger der. En Ragdoll som ikke er håndtert masse og/eller har en litt vanskelig personlighet, passer heller ikke inn i beskrivelsen din.
Men Ragdoll er nok generelt, sammen med Hellig Birma (om jeg har oppfattet dem riktig) noe mindre aktive og litt mer bedagelig anlagt enn de fleste andre kategori to rasene.

Hei, Haapet, da har jeg skrevet litt feil, for det var absolutt ikke det som jeg mente, altså at Ragdoll er det eneste katt som liker kos og tåler håndtering...Nei da :)

Jeg sa "ligge på skuldrene" mer som et metafor, ikke at katten trenger å gjøre det. Det er som sagt bare vanskelig og forklare alltid i et annet språk hva jeg tenker ;)

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 April 2011, 21:23:24 »
Om du synes ragdoll er fine er det god grunn å ville ha en, men slike kosepus finner du overalt, også hos enhver omplasseringssenter, du kan få så kosete katter at det kan bli plagsomt   :nod: .  Om du vil være sikker er antakelig voksen katt å foretrekke, for da vet du hvordan den er.
Jeg sier ikke at du trenger å følge rådet mitt, om en liker utseendet til en rase er det vanskelig å tenke på noe annet.

Jeg har hatt øye lenge på en Ragdoll...også er det også ønskelig den er kattunge, for Guzel var ikke særlig glad i den katten hun vokst opp med (en hannkatt) så jeg håper en kattunge kan virke mindre plagsom på henne.

Jeg har tidligere hjulpet Kari Mills på Dyrebeskyttelsen og vet at det finnes UTROLIGE kosete katter-og Guzel er faktisk veldig kosete, bare at det er så vanskelig for meg at hun liker ikke å bli holdt. Hun stri i mot med en gang.

Akkurat nå bor vi i borettslaget så det er ikke aktuelt med mer enn 2 katter sier mannen, en dag vi får enebolig så kommer jeg til å ha plass til mange omplasseringkatter. Og Guzel er jo også omplasseringskatt.

Vi får se hvordan det går for seg. Har hørt fra Diadem at det kan hende de har ei jente til meg, men det er fortsatt usikkert, så jeg venter i spenning...

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 April 2011, 21:33:47 »
Enig med Haapets, uansett rase har man ingen garanti for at katten elsker å være på fanget. Men ragdolls er som regel ganske bedagelige posepuser. De har "medium" aktivitetsnivå, hva nå enn det betyr. Men hovedsaken er at de er kjent for å ikke ha trang til å klatre overalt, og holder seg på gulv/sofa nivå som regel. Tror hvilken som helst katt kan bli en skikkelig kosepus hvis man håndterer den fra den er liten.

En rasetypisk ragdoll SKAL helst bli helt slapp når man løfter den. Men den har en vilje den og, så det kan bli syting og klaging hvis den ikke er interessert. Men joda, de er glad i mennesker generelt og ganske så sosiale.

Hei Tranquil, klart at katten har sitt vilje, jeg komme alltid til å elske og respektere hvordan enhver katt er, hvis jeg får en Ragdoll som er evt. ikke så kosete jeg kommer ikke til å ville omplassere den for det grunn ;) Det som er viktigste er at katten har en god liv, og trives, og at jeg respektere hvordan katten vil ha det så godt jeg kan.

Jeg har opplevd at det er ofte vanskelig å forutse uansett hvordan man handtere katter. Selv om de kan virke en måte mens de er kattunger, så plutselig kan de forandre seg voldsomt, uansett og nesten uten grunn virke det som!

Jeg har f. eks også veldig lyst på Maine Coon, synes de er bare fantastiskkkkkkkkk men kan ikke har så mange katter nå sier mannen min, 2 er nok det meste jeg får ha. Synd for jeg husker nå jeg hadde hus så kunne jeg alltid ta imot bortkomne katter......

Men det jeg hadde lyst å si var bare at jeg elsker alle katter, og det er viktig for meg at de uansett rase skal får det godt hos meg :)

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 82
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12 April 2011, 10:46:22 »
Lykke til med "jakten" da!  :D

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #17 på: 12 April 2011, 13:35:42 »
Uff...Diadems har visst ei jente for meg...men akk jeg visst ikke at det var så dyrt....regnet med ca. 6000 kroner, hun vil ha 8000 og det har jeg rett og slett ikke...

Kanskje jeg må la være i denne omgang.... :icon_cry:

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #18 på: 12 April 2011, 13:48:15 »
Må nesten regne med at de kan koste 8000 : /

Utlogget goodcatcafe

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Ta vare på dyrene
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12 April 2011, 14:52:49 »
Ja, skjønner...ikke at jeg synes de er verdt mindre heller! Bare at med nytt hus og konfirmant i huset.... Det går ikke...litt trist :(

Kanskje jeg burde heller ta kontakt med dyrebeskyttelsen, og hører om de har en långhåret kosesyk kattunge ;)

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #20 på: 12 April 2011, 15:01:26 »
Enten dyrebskyttelsen eller en rase som koster litt mindre. Det er ganske mange som ligger i prisleiet 5-6000.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 33
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #21 på: 12 April 2011, 15:13:19 »
Men om du finner en oppdretter som har en kattunge med feil eller mangler så koster den ikke så mye ettersom du bare skal ha den til kos.
Randi

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #22 på: 12 April 2011, 15:16:47 »
Men om du finner en oppdretter som har en kattunge med feil eller mangler så koster den ikke så mye ettersom du bare skal ha den til kos.

:icon_smile:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • **
    • Vis profil
« Svar #23 på: 13 April 2011, 01:52:49 »
Diadems har noen av de fineste ragdollene i landet, og kan ta seg betalt deretter.

Her er f.eks en  gutt som selges pga av allergi.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27313552    3000,-
Eventuelt hvis du vil ha kattunge så ligger det katter med utstillingsfeil på finn fra tid til annen.
Har sett kosekatt kattunger fra seriøse opdrettere til 4-5000.

ung gutt
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26950474

Tror han er fra dette opdrettet.
http://www.aakresragpride.com/

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)