Bur er ikke noe du skal ha med deg. Det står klart på utstillingen. Det du trenger er burpynten.
Det finnes de som selger. Syr ikke Wikrita burpynter?
Burpynten er den dyre biten av det utstyret du trenger.
Da er Oscar ungdyr på både Agderkatten og Sørak sin utstilling.
De stiller i kattungeklassen 3-6 måneder gammel og i ungdyrklassen 6-10måneder gammel. Når de er over 10 måneder så regnes de som voksne og begynner å konkurrere om certifikater og kan begynne å ta tittler.
Okei, så ungdyrklassen er mere øvelse til at de skal bli voksne? De kan egentlig ikke vinne noe?
Godt jeg får øvd meg litt med Oskar
Både han og jeg trenger trening. Så greit at jeg slipper eget bur. Jeg har ei veninne som er flink å sy. Kanskje hun kan hjelpe meg å sy burpynt. Trenger vel ikke å være kjempevanskelig?
På en måte er ungdyrklassen litt trening. Jeg pleier normalt å se på den som det i det minste

Men en konkurrerer jo om noe her også da. Først så konkurrerer en om å bli EX1. Er det flere ungdyr i samme gruppe, så blir de rangert EX1, EX2, EX3, EX4 og resten blir EX. Så om det er nok katter i gruppen (har ingen ide hvordan det er her på Devon), så konkurrerer en om å bli BIV. Best i Variant. Her finnes det ulike BIVer en kan ta, alt etter hvor mange katter det er i gruppen. Er gruppen stor så kan det bli BIV-voksen, BIV-ungdyr og BIV-kattunge. Så er det ulike kombinasjoner av de og er gruppen relativt liten, så blir det BIV-total. Da går kattungene mot i voksne i BIV uttaket. Så velger hver dommer 1 kattunge, 1 ungdyr, 1 fertil hunn, 1 fertil hann, 1 kastrert hunn og 1 kastrert hann til panel. For å velge ut disse ber han en hel del om å komme tilbake til nominasjon. Da konkurrerer de mot alle de ulike rasene og fargene som den dommeren har hatt i den kategorien den dagen. i kategori 3, som Oscar går under, så er det jo veldig mange raser. Så i en eventuell nominasjon så kan han komme opp mot Britisk Korthår, Bengal og mange, mange flere.
De kattene som blir nominert havner i panel og konkurrerer om å bli Best in Show (BIS). Så kommer han så langt at han blir nominert, så vil han da konkurrere om å bli Best in Show ungdyr i kategori 3. Så finnes det også en tittel som kattene kan oppnå før de er 10 måneder. Det er Junior Winner. For å bli JW, så må katten ha tatt 5 Best in Show før den er 10 måneder gammel. Det er ikke så mange som klarer det da

Det er ikke så vanskelig å lage burpynt om en ønsker å gjøre den litt enkel. Mener at det står mål på burene på NRR sin side ett sted. Har du en katt, så får du ett enkeltbur. Har du to katter så kan du velge to enkle eller ett dobbelt bur.
Burpynten består av en gardin som går langs de to kortsidene og baksiden av buret. Henges opp enten med spiraler eller klyper. Noe til å dekke toppen av buret og en bunn. Bunnen er veldig ofte fyllt slik at den blir myk og fin. For oss med langhårskatter, så kan det være ok å ha en bunn som ikke er fyllt i reserve om det skulle vise seg å være veldig varmt i hallen.