Skrevet av Emne: Stille Oskar på SØRAK 2011?  (Lest 608 ganger)

Utlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
  • Kjønn: Kvinne
  • You´re not the boss of me......My cats are!
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
Stille Oskar på SØRAK 2011?
« på: 19 Mai 2011, 12:24:10 »
Har kjempelyst å stille Oskar på Sørak-utstillingen i august... Men jeg har aldri gjort det før, bare stillt hunden min på hundeutstilling. Har ingen peiling på hvordan jeg skal gå frem...
Var å kikka på Lirakutstilligen, og syns det virket temmelig uoversiktelig og avansert.

Noen som har tips til meg? Noen sier jeg må melde meg inn i en klubb. Er det klubber å velge mellom?
Her i Kristiansand har vi jo Sørak (Sørlandet rasekattklubb). Er det det som blir mest naturlig, eller er det andre alternativer?

Det frister utrolig å få stillt Oskar. Hva må jeg venne han til foran en utstilling? Han er en Devon Rex!

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
Sv: Stille Oskar på SØRAK 2011?
« Svar #1 på: 19 Mai 2011, 12:39:10 »
Så gøy at du har lyst til å stille ham ut!!

Ja, det første du må gjøre er å melde deg inn i en katteklubb.  Det naturlige er å melde seg inn i den som er der du bor - da blir det enklere å dra på medlemsmøter og hjelpe til når egen klubb arrangerer utstillling.  Men det er helt valgfritt, du kan melde deg inn i akkurat hvilken klubb du vil. 
Påmelding til utstilling går igjennom din klubbs utstillingssekretær, så derfor må du først ha en klubb å forholde deg til.  Når du vel har meldt deg inn og betalt din medlemskontingent kan du melde på utstilling.  Det blir trinn to - kan jo ta det når du kommer så langt?

Oskar bør være godt vant med håndtering - av alle mulige mennesker.   :biggrin:  Veterinæren ser på ham når du kommer, og så dommeren og kanskje assistenten.  Er du så heldig at han kommer til Best in Show-panelet (blir nominert) skal ennå flere mennesker klå på ham, så det bør han være vant med.  Jeg vet faktisk ikke hvordan en Devon vises frem..   :blushes:  Skogkattene vises med kroppen utstrakt - men det er ikke sikkert det er likt!  Om han skal vises med utstrakt kropp bør du ha trent godt på dette før utstillingen.  Om han bare skal vises frem "sittende" er det mye lettere å få til, og krever ikke like stor grad av tilvenning for katten. 

Utlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
« Svar #2 på: 19 Mai 2011, 12:49:20 »
Det er enten Agderkatten eller Sørak som er alternativene her, tror jeg :) Har to bekjente som er i styret i Sørak så kanskje det blir der :)

Det er også Agderkatten-utstilling i juli. Har lyst å stille der også jeg... Men kanskje er det litt tidlig?

Jeg har ennå ikke fått stamtavla til Oskar. Siden Oskar har sølv i pelsen må faren omregistereres da dette ikke var registrert tidligere (eller noe sånnt, ikke helt inni dette). Men kunne få en midlertidlig stamtavle(?) av oppdretter hvos jeg trengte det før den orginale kommer... 

Tror ikke de strekker ut kroppen på Devon. Så ikke slik ut på Lirak ihvertfall...

Får øve på masse håndtering fremover da :)

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #3 på: 19 Mai 2011, 12:55:20 »
Jeg sitter også og lurer på Agderkatten i slutten av juli faktisk.  Har ikke bestemt meg helt - må se hvor jeg kan overnatte eventuelt.  Det er i Skien den avholdes?  Og Sørak i Kristiansand?  Skal du stille ham ut er det bare å gjøre det jo før jo heller.  Jo eldre katten blir første gang den stilles ut jo vanskeligere er det å takle utstillingslivet.   

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19 Mai 2011, 12:56:25 »
Du kan jo også øve deg i Bergen, Mathilde. Med eller uten katt  :whistling:  :whistling:  :biggrin:

Utlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
« Svar #5 på: 19 Mai 2011, 13:03:41 »
Jeg sitter også og lurer på Agderkatten i slutten av juli faktisk.  Har ikke bestemt meg helt - må se hvor jeg kan overnatte eventuelt.  Det er i Skien den avholdes?  Og Sørak i Kristiansand?  Skal du stille ham ut er det bare å gjøre det jo før jo heller.  Jo eldre katten blir første gang den stilles ut jo vanskeligere er det å takle utstillingslivet.   

Agderkatten er i Arendal... Ca en time fra meg. Du er velkommen til å overnatte hos meg i tilfellet :) Har ikke kjempestor plass, men har nå gjesterom...

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #6 på: 19 Mai 2011, 13:04:45 »
Så gøy :icon_smile:

Ta kontakt med oppdrette for å høre hvordan han skal vises fram. Har heller ikke peiling på hvordan man viser en Devon og heller ikke hvordan de deles opp i grupper ihht til farge. Men dette kan oppdretter hjelpe deg med.
Personlig tror jeg at de har godt av å få prøve seg så tidlig så mulig, så jeg synes ikke Agderkatten sin utstilling er for tidlig. Men vær obs på at påmeldingsfristen til Agderkatten går ut 2.juni. Katteutstilling er ett planleggings prosjekt. Påmeldingen skjer normalt ganske lang tid før utstillingen.

For å være med på utstilling så trenger du litt utstyr. Du trenger en burpynt. Denne kan kjøpes eller du kan sy den selv. Så trenger du mat og vann fat (normalt ikke noe problem) og en liten dokasse. Vi kaller det utstillingstoaletter. De er små og koster ikke så mye. Så tror jeg det er veldig vanlig med en liten seng til kattene som har lite pels. Jeg har selv en liten seng i buret når det ikke er for varmt i hallen.

Du må venne han til masse håndtering og gjerne i den grad det er mulig venne han til å bli håndtert av andre enn deg.

Sørak er jo din lokale klubb. De nærmeste andre klubbene er vel Agderkatten og Rorak.

Synes det første du skal gjøre er å snakke med oppdretter i forhold til hvordan han skal visest fram og få noen anbefalinger fra henne. Hun kan kanskje sette deg i kontakt med noen Devon eiere som er på den første utstillingen du skal på og som kan hjelpe deg litt.
Jeg skal kanskje på Sørak sin utstilling, men er ikke sikker på om jeg er til så veldig mye hjelp i og med at jeg ikke har peiling på hvordan man viser en Devon :c066:.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
« Svar #7 på: 19 Mai 2011, 13:05:01 »
Du kan jo også øve deg i Bergen, Mathilde. Med eller uten katt  :whistling:  :whistling:  :biggrin:

Hehe... Holder du til i Bergen? Har jeg deg på facebook forresten, Mellers? Er så mange å holde styr på etterhvert ;)

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #8 på: 19 Mai 2011, 13:06:03 »

Agderkatten er i begynnelsen av Juli og er i Arendal :biggrin: Det er Terak som er i slutten av Juli i Skien.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #9 på: 19 Mai 2011, 13:06:31 »
Hvor gammel er Oscar?

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
« Svar #10 på: 19 Mai 2011, 13:08:03 »
Så gøy :icon_smile:

Ta kontakt med oppdrette for å høre hvordan han skal vises fram. Har heller ikke peiling på hvordan man viser en Devon og heller ikke hvordan de deles opp i grupper ihht til farge. Men dette kan oppdretter hjelpe deg med.
Personlig tror jeg at de har godt av å få prøve seg så tidlig så mulig, så jeg synes ikke Agderkatten sin utstilling er for tidlig. Men vær obs på at påmeldingsfristen til Agderkatten går ut 2.juni. Katteutstilling er ett planleggings prosjekt. Påmeldingen skjer normalt ganske lang tid før utstillingen.

For å være med på utstilling så trenger du litt utstyr. Du trenger en burpynt. Denne kan kjøpes eller du kan sy den selv. Så trenger du mat og vann fat (normalt ikke noe problem) og en liten dokasse. Vi kaller det utstillingstoaletter. De er små og koster ikke så mye. Så tror jeg det er veldig vanlig med en liten seng til kattene som har lite pels. Jeg har selv en liten seng i buret når det ikke er for varmt i hallen.

Du må venne han til masse håndtering og gjerne i den grad det er mulig venne han til å bli håndtert av andre enn deg.

Sørak er jo din lokale klubb. De nærmeste andre klubbene er vel Agderkatten og Rorak.

Synes det første du skal gjøre er å snakke med oppdretter i forhold til hvordan han skal visest fram og få noen anbefalinger fra henne. Hun kan kanskje sette deg i kontakt med noen Devon eiere som er på den første utstillingen du skal på og som kan hjelpe deg litt.
Jeg skal kanskje på Sørak sin utstilling, men er ikke sikker på om jeg er til så veldig mye hjelp i og med at jeg ikke har peiling på hvordan man viser en Devon :c066:.

Har blitt litt kjent med ei i styret i Sørak som har en devon. Så tror hun har litt peiling :) Satser på at hun kan hjelpe meg litt. Bur trenger jeg jo også. Har ikke sånnt bur. Og burpynt ja... Det blir sikkert litt utfordring å få tak i. Men du sa jo det kan kjøpes så :)

Kjenner jeg er skikkelig gira. Blir Sørak jeg melder meg inn i :)

Oskar er født 21.11.10

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #11 på: 19 Mai 2011, 13:12:44 »
Bur er ikke noe du skal ha med deg. Det står klart på utstillingen. Det du trenger er burpynten.
Det finnes de som selger. Syr ikke Wikrita burpynter?
Burpynten er den dyre biten av det utstyret du trenger.

Da er Oscar ungdyr på både Agderkatten og Sørak sin utstilling.
De stiller i kattungeklassen 3-6 måneder gammel og i ungdyrklassen 6-10måneder gammel. Når de er over 10 måneder så regnes de som voksne og begynner å konkurrere om certifikater og kan begynne å ta tittler.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #12 på: 19 Mai 2011, 13:13:29 »
Hehe... Holder du til i Bergen? Har jeg deg på facebook forresten, Mellers? Er så mange å holde styr på etterhvert ;)

Ja, det stemmer det  :biggrin: Vi har lagt hverandre til på facebook ja, det er bare jeg som er utrolig dårlig på å benytte meg av den fjesboka  :bluss:

Det er veldig imponerende å se katter på utstilling, som strekker seg og viser seg fram fra sin beste side akkurat når det teller   :nod: Det hadde ikke vært Figgedotten, nei  :icon_rolleyes:

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #13 på: 19 Mai 2011, 13:15:19 »
Du trenger ikke bur Mathilde!  Bur rigges på plass i hallen av klubben som arrangerer.  Du kommer "bare" med burpynt og stæsj og katten.    :biggrin:

Utlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
« Svar #14 på: 19 Mai 2011, 13:16:49 »
Bur er ikke noe du skal ha med deg. Det står klart på utstillingen. Det du trenger er burpynten.

De stiller i kattungeklassen 3-6 måneder gammel og i ungdyrklassen 6-10måneder gammel. Når de er over 10 måneder så regnes de som voksne og begynner å konkurrere om certifikater og kan begynne å ta tittler.

Okei, så ungdyrklassen er mere øvelse til at de skal bli voksne? De kan egentlig ikke vinne noe?
Godt jeg får øvd meg litt med Oskar :) Både han og jeg trenger trening. Så greit at jeg slipper eget bur. Jeg har ei veninne som er flink å sy. Kanskje hun kan hjelpe meg å sy burpynt. Trenger vel ikke å være kjempevanskelig?

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #15 på: 19 Mai 2011, 13:31:41 »
 :snopespis:

*suge til seg alt av tips*
Godt vi er flere som skal prøve oss på ustilling i år for første gang!
Spennende, men nok å holde styr på ja!  :fnis:

Utlogget dyrehuset

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 256
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #16 på: 19 Mai 2011, 13:42:36 »
Minn meg på den der Sørak-utstillingen (den husken min er aldeles bånn i bøtta :blushes:).  Da skal jeg finne veien og titte på diveres herligheter  :biggrin:

Utlogget Birma

• Fin pus
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • RGJ Cat`s Kurilsk Bobtail og Hellig Birma
« Svar #17 på: 19 Mai 2011, 13:54:24 »
om du har lyst, kan du stikke innom meg så kan jeg hjelpe deg med forberedelse til utstilling, hva som trenges osv  :biggrin:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #18 på: 19 Mai 2011, 14:08:16 »

Okei, så ungdyrklassen er mere øvelse til at de skal bli voksne? De kan egentlig ikke vinne noe?
Godt jeg får øvd meg litt med Oskar :) Både han og jeg trenger trening. Så greit at jeg slipper eget bur. Jeg har ei veninne som er flink å sy. Kanskje hun kan hjelpe meg å sy burpynt. Trenger vel ikke å være kjempevanskelig?

På en måte er ungdyrklassen litt trening. Jeg pleier normalt å se på den som det i det minste :biggrin: Men en konkurrerer jo om noe her også da. Først så konkurrerer en om å bli EX1. Er det flere ungdyr i samme gruppe, så blir de rangert EX1, EX2, EX3, EX4 og resten blir EX. Så om det er nok katter i gruppen (har ingen ide hvordan det er her på Devon), så konkurrerer en om å bli BIV. Best i Variant. Her finnes det ulike BIVer en kan ta, alt etter hvor mange katter det er i gruppen. Er gruppen stor så kan det bli BIV-voksen, BIV-ungdyr og BIV-kattunge. Så er det ulike kombinasjoner av de og er gruppen relativt liten, så blir det BIV-total. Da går kattungene mot i voksne i BIV uttaket. Så velger hver dommer 1 kattunge, 1 ungdyr, 1 fertil hunn, 1 fertil hann, 1 kastrert hunn og 1 kastrert hann til panel. For å velge ut disse ber han en hel del om å komme tilbake til nominasjon. Da konkurrerer de mot alle de ulike rasene og fargene som den dommeren har hatt i den kategorien den dagen. i kategori 3, som Oscar går under, så er det jo veldig mange raser. Så i en eventuell nominasjon så kan han komme opp mot Britisk Korthår, Bengal og mange, mange flere.
De kattene som blir nominert havner i panel og konkurrerer om å bli Best in Show (BIS). Så kommer han så langt at han blir nominert, så vil han da konkurrere om å bli Best in Show ungdyr i kategori 3. Så finnes det også en tittel som kattene kan oppnå før de er 10 måneder. Det er Junior Winner. For å bli JW, så må katten ha tatt 5 Best in Show før den er 10 måneder gammel. Det er ikke så mange som klarer det da :biggrin:

Det er ikke så vanskelig å lage burpynt om en ønsker å gjøre den litt enkel. Mener at det står mål på burene på NRR sin side ett sted. Har du en katt, så får du ett enkeltbur. Har du to katter så kan du velge to enkle eller ett dobbelt bur.
Burpynten består av en gardin som går langs de to kortsidene og baksiden av buret. Henges opp enten med spiraler eller klyper. Noe til å dekke toppen av buret og en bunn. Bunnen er veldig ofte fyllt slik at den blir myk og fin. For oss med langhårskatter, så kan det være ok å ha en bunn som ikke er fyllt i reserve om det skulle vise seg å være veldig varmt i hallen.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #19 på: 19 Mai 2011, 14:09:45 »
Klart du kan vinne med kattunge eller ungdyr!!!  Men man får ikke certifikater, de begynner man å samle først når katten er blitt voksen.  Oskar kan bli Ex.1, han kan bli nominert til BIS-panel (NOM) og han kan bli BIS om han er superfin!  :biggrin:
Men mange (meg inklusive) synes det er så deilig å stille kattunger, de trenger ikke cert - det er liksom ikke så viktig som det fort kan føles at det blir når de skal samle sertifikater.
  :hihi2:

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #20 på: 19 Mai 2011, 14:11:16 »
Ser Haapets skrev mye mer og bedre.   :nod:

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 25
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #21 på: 19 Mai 2011, 16:19:03 »
Så spennende med ustilling, Mathilde! Sikkert både kjekt og lurt å starte tidlig!

jeg har vært og tittet på utstilling her i Bergen et par ganger, men blir nok ikke aktuelt å ta med sjarmtrollet her.. hun er IKKE glad i å bli holdt  :humre: er vi heldig holder det 10 s, så har vi en skikkelig makk i armene...  :whistling:
Tror også hun hadde blitt rimelig stresset av hele settingen også, så det er nok ikke for oss... men er veldig kjekt å gå og titte på andre puser!

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #22 på: 19 Mai 2011, 16:22:16 »
Så gøy at du har lyst til å prøve å stille ut!

Devon rex skal vises fram "sittende" på en måte, med bakparten hvilende i ene hånden og framlabbene i andre hånden. Vel helt umulig å forklare fra meg men det finner du når du spør noe som kan Devon.  :fnis:

Det som må på plass først og fremst er stamtavlen, for uten den så får du ikke stilt ut. En oppdretter kan ikke gi midlertidig stamtavle, det hun søke om via klubb til NRR og godkjennes derfra, og betales ekstra for. Så vit at det er på plass først, så ikke du kaster bort masse penger på andre forberedelser, så får du plutselig ikke stilt ut.  :wink: For man får ikke tilbake noe penger om man melder på utstilling og ikke dukker opp.

Allier deg med en som kan utstilling første gangen, for det kan være litt forvirrende for ferske. (erfaringsmessig...  :didndoit: )

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #23 på: 19 Mai 2011, 16:24:23 »
Men om hun har fått med midlertidig registrering (noe som er mye mulig om stamtavlen er forsinket pga fargeendring på far), så kan hun vel stille på den Alette?? Da er det vel en stor mulighet for at oppdretter har sørget for det allerede.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
« Svar #24 på: 19 Mai 2011, 16:26:10 »
Har hatt mailkontakt med oppdretter. Dersom ikke stamtavlen når frem til utstilingen skulle hun ordne midlertidig registrering, sa hun... Regner med hun har peiling da hun har stillt masse.

Setter så pris på alle svar. Dere er gode  :bigarmhug: