Skrevet av Emne: Forsøk på å lage a-klasse??  (Lest 634 ganger)

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • Kjønn: Kvinne
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
Forsøk på å lage a-klasse??
« på: 25 Mai 2011, 15:13:45 »
Jeg kom til å tenke tanken da jeg skrev innlegget om å be om referanser på oppdrettere som en vurderer å kjøpe katt fra. NRR har vedtatt at oppdretterne skal få tilbud om et frivillig kurs, som kan gjøre oss til diplomerte oppdrettere, kurset må bekostes selv, og man må ha nettopp dette kurset for å kunne diplomeres, uansett hvor mye kursing man har gjennomgått og betalt for tidligere i regi av NRR. Når det har gått noen år og folk er blitt vant til begrepet, vil noen diplomerte oppdrettere begynne å slurve - det har skjedd før - det skjer igjen - og kjøpere kan komme til å tro at de har en garanti for at oppdretteren lever opp til alt hun har lært, men vil det skje?
 I dag vil ikke NRR legge seg i kjøp og salg, vil kjøperne kunne forlange at en diplomert oppdretter som ikke lever etter læren" skal garanteres av NRR??
Vil diplomerte oppdrettere bli en A-klasse ,emns de som ikke kjøper kurset, blir en C-kklasse, som man bør være varsomme med å kjøpe kattunger fra ?
Avlskatter skal ha helseattester og man må betale for både parring, vaksiner, stamtavler og helseattester for å få en kattunge klar for salg, men er det en garanti nok for at selger og kjøper overholder avtalene?  Får man et seriøst oppdrett ved å kjøpe kurs, og bestå det? Eller er man mer seriøs om en har mange års erfaring og bruker referanser fra tidligere kjøpere, andre oppdrettere og styret i klubbene??
Hva vil skje, når det ikke lenger er samsvar mellom liv og lære??
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
Sv: Forsøk på å lage a-klasse??
« Svar #1 på: 25 Mai 2011, 15:26:39 »
Hmmm....vanskelig den der :hmmmm:
I utgangspunktet så synes jeg at det er blir en diplomering er positivt. Skulle gjerne sett at det var krav til en form for diplomering eller eksamen før første kull jeg da.
Det er faktisk ganske mange oppdrettere der ute som ikke har noen som helst bakgrunn annet enn at de har kjøpt ett par rasekatter og ønsker å drive oppdrett.

Men som du sier så vil aldri en diplomering være noen garanti for at noen driver seriøst.
Ha, ha...nå vet jeg ikke helt hva jeg mener eller ikke mener her :morsomt:
Synes det der er en liten nøtt. Tror ikke at diplomeringen kan ses på som noe negativt da. I det minste så har da en oppdretter i det minste vist en vilje til å lære.
Men det er jo mange kurser en tar som ikke viser noe sted. Samtidig så ser jeg på det som å være i egen interesse å lære så mye som overhode mulig, selv om en ikke på en måte kan skilte med at dette har en gjennomgått og lært.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #2 på: 25 Mai 2011, 15:29:31 »
Må jo legge til at jeg ikke tror at innføring av diplomering kan sees på som ett forsøk på å lage en a-klasse.
Jeg vil jo anta at begrunnelsen for å innføre dette er for å sikre at oppdrettere har en nødvendig basis kunnskap.

Nå skal det sies at jeg tror det også finnes noen oppdrettere som har drevet i veldig mange år som kanskje heller ikke hadde hatt vondt av å friske opp litt på kunnskapene :c066:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #3 på: 25 Mai 2011, 19:24:50 »
Må jo legge til at jeg ikke tror at innføring av diplomering kan sees på som ett forsøk på å lage en a-klasse.
Jeg vil jo anta at begrunnelsen for å innføre dette er for å sikre at oppdrettere har en nødvendig basis kunnskap.

Nå skal det sies at jeg tror det også finnes noen oppdrettere som har drevet i veldig mange år som kanskje heller ikke hadde hatt vondt av å friske opp litt på kunnskapene :c066:
Det vil jeg tro.

Hvem vet, kanskje det blir liggende en oppfriskning i framtiden i kurset, kanskje man må ta jevnlige oppdateringer. Kanskje man mister dipliomet sitt om man "driter" seg ut. Siden ingenting er på plass enda så er det vanskelig å uttale seg. Kanskje det ikke er et forsøk på å lage a-klasse, men for å gi et attraktivt tilbud til oppdrettere om å kurse seg og få kunnskap. Det står vel ingen steder at alt man må gjøre er å kjøpe seg et kurs??

Kan ikke se at det ikke går an å kombinere referanser, mange års erfaring, og andre ting med dette kurset.

Jeg synes dette høres veldig positivt ut.

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
« Svar #4 på: 27 Mai 2011, 16:40:28 »
jeg har ikke sett på det som ble vedtatt, men jeg har sett på forslaget. Og forslaget dreide seg mer om sertifisering enn opplæring. Blandt annet var det ikke mulig å ta denne seritifiseringen uten å ha hatt kull først. Det er vel meningen at det skal være en form for kvalitets stempel. Det er frivillig, og har ingenting med "sikring" å gjøre i mine øyne da det ikke er noe man ta før etter man har hatt kull.

Utlogget turbonegern

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 11
    • Vis profil
    • ladejarlen
« Svar #5 på: 06 Juli 2011, 23:50:55 »
Jeg synes også dette er et positivt tiltak - at oppdrettere har noe kunnskap om det de holder på med er viktig i mine øyne. Det burde egentlig være kurs for de som har lyst til å starte oppdrett, det er en del der ute som tror at "man tager en hunnkatt og en hannkatt" og ikke vet mer enn det.  :wink:

Selvfølgelig er mange års erfaring osv. like bra så lenge en skaffer seg kunnskap underveis, men det finnes også oppdrettere som har holdt på i mange år og som ikke forstår noe av f.eks. fargegenetikk på rasen sin.  :wink:

Det er dessuten ikke det at NRR ikke VIL ta tak i kjøp og salg, det er det at den norske kjøpsloven gjelder. NRR kan ikke stå over kjøpsloven.
\\\"Beware of people who dislike cats.\\\" - Irish proverb

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #6 på: 12 November 2011, 20:46:33 »
For et par dager siden kom siste nr. av Aristokatt i posten, og jeg merker meg at redaktøren skriver i sin leder om diplomoppdrettere.
Hun skriver også at det skal avsluttes med en diplomoppgave...

Får man da flere studiepoeng ved å gjennomføre en diplomoppgave, og kan dermed kreve høyere lønn, mon tro??...
Ellers i vår normale verden, tar en diplomoppgave flere år å skrive.
Så sensorene kan bare glede seg, som må gå materialet på alt dette til sist....
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #7 på: 24 Januar 2012, 04:45:07 »
For et par dager siden kom siste nr. av Aristokatt i posten, og jeg merker meg at redaktøren skriver i sin leder om diplomoppdrettere.
Hun skriver også at det skal avsluttes med en diplomoppgave...Får man da flere studiepoeng ved å gjennomføre en diplomoppgave, og kan dermed kreve høyere lønn, mon tro??...

Vi får håpe hun mener en prøve/eksamen/eller noe sånt;) Jeg synes det er rart at man må ha hatt et kull først, kanskje det hadde vært bedre om folk lærte litt *før* de tok kull? Jeg vet at Sverak har samme krav.
Jeg har tatt Paw-peds G1 og G2, og har meldt meg på til G3 i påvente av diplomering, synes det er kjekt å kunne vise at jeg faktisk har lest og lært litt:)

Spørsmålet mitt er om NRR skal kjøre Sveraks opplegg når det gjelder priser, i Sverige er det f.eks billigere å registrere kull om man er diplomert. Og i tilfelle, vil de senke prisen for diplomerte, eller øker de for resten, for å presse flest mulig til å ta prøva? Jeg kommer helt sikkert til å ta den uansett, spør mest fordi jeg er nysgjerrig:)

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #8 på: 24 Januar 2012, 05:23:58 »
Hun skriver også at det skal avsluttes med en diplomoppgave...Får man da flere studiepoeng ved å gjennomføre en diplomoppgave, og kan dermed kreve høyere lønn, mon tro??...

Vi får håpe hun mener en prøve/eksamen/eller noe sånt;) Jeg synes det er rart at man må ha hatt et kull først, kanskje det hadde vært bedre om folk lærte litt *før* de tok kull? Jeg vet at Sverak har samme krav.

Linda, jeg tror du har gått glipp av noe. Nemlig den gjennomsyrlige tonen i det jeg har skrevet.
DEt er essensielt å forstå denne setningen for å få med seg syrligheten i innlegget:
"Får man da flere studiepoeng ved å gjennomføre en diplomoppgave, og kan dermed kreve høyere lønn, mon tro??..."En som skal bli lege, skriver en diplomoppgave som det siste han gjør før han tar fatt på lege eden..

Høyere lønn som oppdrettere?? Vi går da alle med minustall når det gjelder oppdrett,Alle  minus de 3-4 som som fyller opp huset med katter, får kull annenhver dag, og selger avkom over en lav sko til stive priser,

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #9 på: 24 Januar 2012, 08:06:18 »

Linda, jeg tror du har gått glipp av noe. Nemlig den gjennomsyrlige tonen i det jeg har skrevet.
DEt er essensielt å forstå denne setningen for å få med seg syrligheten i innlegget:
"Får man da flere studiepoeng ved å gjennomføre en diplomoppgave, og kan dermed kreve høyere lønn, mon tro??..."En som skal bli lege, skriver en diplomoppgave som det siste han gjør før han tar fatt på lege eden..

Høyere lønn som oppdrettere?? Vi går da alle med minustall når det gjelder oppdrett,Alle  minus de 3-4 som som fyller opp huset med katter, får kull annenhver dag, og selger avkom over en lav sko til stive priser,

Skjønte at du ikke var seriøs da;) Høyere lønn, ja det hadde vært noe... Og ja, jeg kjenner til et par som ganske sikkert tjener penger på oppdrett, men de driver ikke på en måte som jeg har lyst til å kopiere
Selger noen kattunger uten stamtavler innimellom, fordi kullene kommer for tett, eller det bare er en unge, Er jo alt for mye jobb å sende inn rekvisisjon på bare en... Eller selger kattunger som ikke er i nærheten av å være sosialiserte, for hvordan skal man rekke det når man har 20 voksne katter og like mange kull i året?

For meg kommer nok aldri oppdrett til å bli noe annet enn en dyr, men spennende hobby, og det er helt greit:)

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #10 på: 24 Januar 2012, 09:14:13 »
For meg kan de kalle det akkurat hva de vil...  :hihi2: 
Man får vel et diplom etter prøven, så da blir man vel diplomert??   :morsomt:

Det jeg synes er viktig er at det faktisk kommer krav til de som driver oppdrett.  Jeg er veldig, veldig for dette - selv om jeg synes det blir veldig en enkel prøve - i alle fall om de kjører Sverak-varianten.

Utlogget sabertooth

• Kattunge
  • *
  • "hunder har herrer, katter har tjenere"
    • Vis profil
    • sabertooth
« Svar #11 på: 09 April 2012, 11:23:55 »
jeg bare lurer på noe, er det noen andre steder man kan ta kurs en på pawpeds? har tenkt å prøve meg på alle 3 kursene de har der, men sliter litt med at de kun kommer i svensk å engelsk tekst :veldigflau:

kan man gå inn på NRR for eks å sjekke om det er noe kursing som kanskje kunne dukke opp?

noen steder dere kan anbefale? enten det er på nette eller på en forsamling:) er veldig interisert i all slags foredrag om katter:) skal muligens på et om mage å tarm på katt nå den 16 april litt forbi oslo, eneste som er dumt er at jeg må kjøre 6 timer til sammen for å få det med meg:/

noen som vet om noe litt nærmere kragerø?:)
http://www.scottishfolds.net

scottish fold oppdrett

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #12 på: 09 April 2012, 13:31:54 »
NRR sin diplomering skal vel komme igang etterhvert, men det kan nok drøye en stund til så vidt jeg har forstått. Mener det er snakk om at det er ett par klubber som skal velges ut som testklubber nå i starten.
Ellers så hender det vel at klubbene holder noen kurs, men der må en bare følge med. Vet ikke om noe spesielt akkurat nå. Universitetet på Ås kjører vel også kurs en gang iblant.
Men pawpeds kursene er det som er mest omfattende (med alle 3 kursene) og går jevnlig. Det at det er på svensk pleier ikke å være noe problem. Både kursledere og deltakere er en mix av Svensker og Nordmenn, selv om det naturlig nok er en overvekt av Svensker.
Ellers så er det mulig å lære masse utenom kurser også da. Søke på nettet, snakke med andre oppdrettere etc, etc....

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
Re: Forsøk på å lage a-klasse??
« Svar #13 på: 09 April 2012, 13:40:30 »
Pawpeds har en del flotte artikler og slikt liggende på sidene sine sine også, som er åpne for alle :nod:

Utlogget sabertooth

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • sabertooth
« Svar #14 på: 09 April 2012, 14:41:48 »
NRR sin diplomering skal vel komme igang etterhvert, men det kan nok drøye en stund til så vidt jeg har forstått. Mener det er snakk om at det er ett par klubber som skal velges ut som testklubber nå i starten.
Ellers så hender det vel at klubbene holder noen kurs, men der må en bare følge med. Vet ikke om noe spesielt akkurat nå. Universitetet på Ås kjører vel også kurs en gang iblant.
Men pawpeds kursene er det som er mest omfattende (med alle 3 kursene) og går jevnlig. Det at det er på svensk pleier ikke å være noe problem. Både kursledere og deltakere er en mix av Svensker og Nordmenn, selv om det naturlig nok er en overvekt av Svensker.
Ellers så er det mulig å lære masse utenom kurser også da. Søke på nettet, snakke med andre oppdrettere etc, etc....

ok takk for svar:) får prøve meg på første kurs på pawpeds å se hvordan det går:) første er vell den enkleste også  :biggrin:

å så får jeg hive meg rundt når det dukker opp noe som er lurt å få med seg.  men må passe på så jeg ikke gaper over for mye på en
gang,;) mye å sette seg inn å ikke minst huske på, men faller seg nok naturlig når jeg får begynt, man lærer så lenge man lever:)

scottish fold oppdrett

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #15 på: 09 April 2012, 14:47:31 »

ok takk for svar:) får prøve meg på første kurs på pawpeds å se hvordan det går:) første er vell den enkleste også  :biggrin:

å så får jeg hive meg rundt når det dukker opp noe som er lurt å få med seg.  men må passe på så jeg ikke gaper over for mye på en
gang,;) mye å sette seg inn å ikke minst huske på, men faller seg nok naturlig når jeg får begynt, man lærer så lenge man lever:)

Det går nok helt fint. Med Pawpeds kursene så er det sånn at du må ta første kurset før du får lov til å melde deg på det neste osv. Så du har nok ikke noe annet valg enn å starte på det første nei :icon_smile:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #16 på: 09 April 2012, 15:21:05 »
Jeg synes PawPeds-kursene virker veldig fine, og det er ikke noe avansert svensk terminologi ute og går.
(Dukker det opp ny terminologi vil den antakelig være like ukjent på norsk).
Du kan jo eventuelt gi beskjed om at du sliter med svensk språk og høre om det er mulig å
komme på en gruppe med andre norske deltakere?

Jeg vet ikke om noen andre kurs som har tilsvarende pensum og tilbys året rundt.
Dersom du tar de to første kursene tror jeg du er godt i gang med å fylle opp kunnskapssekken
før/mens du gyver løs på avl og oppdrett  :)

Utlogget sabertooth

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • sabertooth
« Svar #17 på: 09 April 2012, 15:38:21 »
Jeg synes PawPeds-kursene virker veldig fine, og det er ikke noe avansert svensk terminologi ute og går.
(Dukker det opp ny terminologi vil den antakelig være like ukjent på norsk).
Du kan jo eventuelt gi beskjed om at du sliter med svensk språk og høre om det er mulig å
komme på en gruppe med andre norske deltakere?

Jeg vet ikke om noen andre kurs som har tilsvarende pensum og tilbys året rundt.
Dersom du tar de to første kursene tror jeg du er godt i gang med å fylle opp kunnskapssekken
før/mens du gyver løs på avl og oppdrett  :)

ja jeg tenkte å prøve først kurs hos dem på svensk, å forhåpentlig nr 2 før jeg begynte å avle:)

og så er jo nettet en grei ting å lære av. er heldigvis ikke helt grønn når det kommer til dyr, har flere katte bøker å lese på å har hatt katt siden jeg var 5 år:P så håper jeg har lært litt på disse årene som har gått hehe

scottish fold oppdrett

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #18 på: 13 April 2012, 01:20:20 »
Man får ikke gå pawpeds G3 før man har hatt minst ett kull, så ta G1 og G2 du:) Jeg står på venteliste på G3 nå. G1 er ganske så enkelt, G2 var mer utfordrende, og G3 regner jeg med at blir rimelig tøft, men siden jeg har tatt de to første er det jo bare å fortsette:)

Utlogget sabertooth

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • sabertooth
« Svar #19 på: 13 April 2012, 09:50:44 »
akkurat, hvor langt er G1 å G2? hvor lang periode går det over? er det interesant slik at det blir gøy å holde på:)

scottish fold oppdrett

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #20 på: 13 April 2012, 10:17:05 »
G1 går over 6 uker, G2 går over 9 uker + en innhentingsuke og eventuell ferie som ofte kommer midt i (høst, vinter eller påskeferie) 
Du kan lese om kursene inne på PawPeds. 

http://www.pawpeds.com/pawacademy/courses/