Skrevet av Emne: Ukjent chip-nummer - en utlending?  (Lest 911 ganger)

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 221
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Vesla
    • Vis profil
Ukjent chip-nummer - en utlending?
« på: 27 Juni 2011, 19:14:21 »
Jeg fikk akkurat telefon fra veterinærkontoret, de har fått inn en "løskatt", en kjælen, kastrert pus.  Stor var lykken da det viste seg at den var chip-merket.  Men nå viser det seg at nummeret er ukjent i Norge.

Noen som har vært borti det eller hørt om det før?  Og hvordan forholder man seg for å finne ut hvem som eier denne antagelig utlendingen? 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Sv: Ukjent chip-nummer - en utlending?
« Svar #1 på: 27 Juni 2011, 19:18:39 »
Er det ikke bestemte nr.i begynnelsen av chip nr.som kan fortelle fra hvilket land ?

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #2 på: 27 Juni 2011, 19:23:34 »
Trenger jo ikke å være en utlending som eier katten. Filur har svensk chip ettersom han måtte være chippet før han ble importert til Norge. Alle importerte katter har altså chip fra det landet de kommer fra. Jeg har faktisk ikke sjekket med dyreidentitet og de aksepterer å registrere chip fra andre land. Må vel snart gjøre det.

Men jeg trodde det faktisk skulle være mulig å finne ut hvilket land det var ut fra nummeret :klø seg:

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 Juni 2011, 19:38:32 »
Nå har jeg lett og lett på nett, finner ingen ting.   Veterinæren hadde søkt i Sverige, der var nummeret ukjent.   Nummeret begynner på 9810.  Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut hvilket land det er.

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27 Juni 2011, 19:40:35 »
Er det en rasekatt ? da vil jeg tro det er nærliggende at det kan være innen norden,tyskland kanskje.
Er det er huskatt kan det være fra hvor som helst.Mange adopterer fra Hellas og Spania etc.

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27 Juni 2011, 19:44:26 »
Jeg har ikke sett katten, men iflg veterinæren var det en flott huskatt.   :nod:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #6 på: 27 Juni 2011, 19:47:30 »
Nå har jeg lett og lett på nett, finner ingen ting.   Veterinæren hadde søkt i Sverige, der var nummeret ukjent.   Nummeret begynner på 9810.  Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut hvilket land det er.

Kan Dyreidentitet vite noe om nummerne i andre land og kanskje være til hjelp??

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #7 på: 27 Juni 2011, 20:00:55 »
Jeg måtte jo ta en titt i petpassportene jeg har for mine engelske katter, og Molly hadde  9851, mens Mie hadde 9810, og en haug med 0'er... Spørs kanskje hvor i england katten er chippet.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #8 på: 27 Juni 2011, 20:05:58 »
Jeg måtte jo ta en titt i petpassportene jeg har for mine engelske katter, og Molly hadde  9851, mens Mie hadde 9810, og en haug med 0'er... Spørs kanskje hvor i england katten er chippet.

Men det kan vel tyde på at denne katten kommer fra England. Vet du om det finnes register å søke i der Wikrita?

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #9 på: 27 Juni 2011, 20:22:13 »
Jeg omregistrerte Dixie inn i Dyreindentitet sitt register på sin svenske chip - det gikk helt fint.  Koster omtrent det samme som å chippe riktignok.  :shockeed:
De som har tatt med seg katten til Norge har helt sikkert ikke tenkt på å registrere chippen i Dyreidentitet.  Veldig dumt selvsagt, for da er den jo så og si uten chip.  Men kanskje det er mulig å få hjelp i England?

Utlogget bmy

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 40
    • Vis profil
« Svar #10 på: 27 Juni 2011, 20:31:27 »
Jøss så spennende :x-fingre:

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #11 på: 27 Juni 2011, 20:32:56 »
Får vel undersøke mer i morgen når folk er våkne.  Har satt både FOD og DB på saken også....   Ja, det er litt spennende - det synes jeg også. 

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #12 på: 27 Juni 2011, 20:34:30 »

Men det kan vel tyde på at denne katten kommer fra England. Vet du om det finnes register å søke i der Wikrita?

Har ikke peiling, men kan sende en mail til oppdretteren av mie og spørre. tror det var i london hun ble chippet, men er ikke sikker.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #13 på: 27 Juni 2011, 23:00:23 »
Men er det gjort omtrent samtidig med Mie, må katta være minst 6 år....

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #14 på: 27 Juni 2011, 23:17:12 »
Men er det gjort omtrent samtidig med Mie, må katta være minst 6 år....

Trenger vel ikke å være gjort samtidig for å ha samme nummerne i starten? Starter ikke de fleste Norske chip nummer med de samme tallene?

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Firfirsla

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #15 på: 28 Juni 2011, 00:09:21 »
Jeg vet ærlig talt ingenting når det gjelder chipp, bare at jeg er glad mine puser har det.

Og når det nevnes hva de norske chipnumrene starter med, så kan jeg iallefall si at chipene på mine puser begynner med 5780, hvis det kan være noe til hjelp  :x-fingre:

Inger-M, Amira Chanel og Ariel Bianca

Utlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 70
    • Vis profil
« Svar #16 på: 28 Juni 2011, 00:28:34 »
Teki starter også med 5780. :nod:

Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #17 på: 28 Juni 2011, 00:33:42 »
Jeg tror at alle chipnummer fra Dyreidentitet starter med 5780. Men er ikke helt sikker. Mener at alle mine gjør det.
Har ikke prøvd å få registeret chippen til Filur på dyreidentitet enda, men mener å ha hørt at de ikke registrerer utenlandske chip og for min del blir det ikke aktuelt å sette inn en chip til om det er tilfelle. Så om det stemmer, så betyr det at det er litt vanskelig å få gjort en skikkelig registrering av chippene til importer hos dem. Men som sagt, så vet jeg ikke om det stemmer.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #18 på: 28 Juni 2011, 07:09:58 »
Jeg tror at alle chipnummer fra Dyreidentitet starter med 5780. Men er ikke helt sikker. Mener at alle mine gjør det.
Har ikke prøvd å få registeret chippen til Filur på dyreidentitet enda, men mener å ha hørt at de ikke registrerer utenlandske chip og for min del blir det ikke aktuelt å sette inn en chip til om det er tilfelle. Så om det stemmer, så betyr det at det er litt vanskelig å få gjort en skikkelig registrering av chippene til importer hos dem. Men som sagt, så vet jeg ikke om det stemmer.
Så vidt jeg vet stemmer ikke dette.  Jeg registrerte Dixie sin svenske chip hos Dyreidentitet med en gang jeg fikk henne, overhodet ikke noe problem som jeg skrev over her.  Bare dyrt...  Mener dyrlegen hjalp meg/måtte registrere på samme måte som når chip settes.  Et eget skjema for registrering av utenlands chip måtte fylles ut. 

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #19 på: 28 Juni 2011, 12:25:23 »
Så vidt jeg vet stemmer ikke dette.  Jeg registrerte Dixie sin svenske chip hos Dyreidentitet med en gang jeg fikk henne, overhodet ikke noe problem som jeg skrev over her.  Bare dyrt...  Mener dyrlegen hjalp meg/måtte registrere på samme måte som når chip settes.  Et eget skjema for registrering av utenlands chip måtte fylles ut. 

Ingenting er bedre enn om det ikke stemmer. Som sagt har jeg ikke kommet så langt at jeg har fått gjort noe. Har bare hørt om folk som har endt opp med å sette ny chip.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 33
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #20 på: 28 Juni 2011, 12:50:40 »
Jeg sitter er med chip nr til Engelskimporten min og hennes begynnte på 9810 med mange nuller bak. Og ho er reg i Preston i England.
Mariskogen og Haapets jeg omreg Floyds tyske cip med god hjelp fra min dyrlege som fyllte ut et papir og sente det til Dyreidentitet og nå er han reg på meg med tysk chip. Pga jeg tror ikke jeg betalte noe hos dyrlegen for det.
Randi

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #21 på: 28 Juni 2011, 15:45:47 »
Jeg sitter er med chip nr til Engelskimporten min og hennes begynnte på 9810 med mange nuller bak. Og ho er reg i Preston i England.
Mariskogen og Haapets jeg omreg Floyds tyske cip med god hjelp fra min dyrlege som fyllte ut et papir og sente det til Dyreidentitet og nå er han reg på meg med tysk chip. Pga jeg tror ikke jeg betalte noe hos dyrlegen for det.
Nei, det er Dyreidentitet som sendte meg faktura i ettertid mener jeg å huske.  

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #22 på: 28 Juni 2011, 16:35:25 »
Oppdretteren til Mie sendte svar allerede i dag, men jeg ikke noe å fortelle, fordi hun vet ikke  om det finnes noe register og hva det evt skulle hete.
Så mitt eneste forslag er, kontakt den engelske ambassaden.

Jeg kan bare gjette hvorfor den ene engelske katten min på 6 år har 9810  til å starte med, mens Molly, som er 3 år, har 985---, er grunnet at man går oppover. Som bilskiltene som startet med BC - de er vel i dag på BG  eller noe...man går ut på sifrene bak, og må vente så og så mange år før man kan bruke det samme registreringsnr. på nytt.

Utlogget Artemis

• Kattunge
  • *
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #23 på: 28 Juni 2011, 16:41:26 »

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #24 på: 28 Juni 2011, 16:42:22 »
Dyrebeskyttelsen har vært i kontakt med dyreidentitet.  De har europeisk oversikt visstnok.  Men dette nummeret er ikke registrert der.  Mest trolig har eier trodd katten var død og meldt fra, da blir nummeret slettet visstnok.  En annen muligher er en del baltiske land som ikke har offentlig innsyn i sine registere, ingen aner hvilke nummere de bruker.  Iflg dyreidentitet er altså denne katten å regne som uchippet.  

Etter at jeg snakket med veterinæren i går hadde hun underøskt katten bedre, og det viser seg å være en meget gammel katt med noen skavanker.  Så nå vurderer de som har hatt han siste halve året om han skal få bli der litt til, eller om han skal få gå over regnbuebroa.  Det er nok ikke en omplasserings-egnet katt selv om den er pen og koselig.