Skrevet av Emne: Noe for den nevenyttige? (hvordan lage ditt eget klorestativ)  (Lest 410 ganger)

Utlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 114
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
Jeg smatt inn på ebay bare for å se hva klore/klatrestativer kostet der, og oppdaget jo at det var ganske høye priser der også, og dette er jo tunge ting som ikke går å bestille derfra, men se hva jeg også fant:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320724331406&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Kanskje dette er en grei løsning for den nevenyttige. En 50 lapp for en byggeveiledning til 6 forskjellige klorestativer med materialliste var da ikke så ille.

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
Sv: Noe for den nevenyttige? (hvordan lage ditt eget klorestativ)
« Svar #1 på: 15 Juli 2011, 14:46:28 »
Kjekt, men slik jeg ser det så sparer jeg heller den 50 lappen og handler inn sponplater, skruer, teppe/sisal og lim, for så og bare la fantasien leke fritt.
Like enkelt, men ja ser helt klart at ikke alle passer for min måte, også er det jo kjekt at man får den på CD og at man kan laste ned PDF filene selv.

Man får det man ber om, alltid!

Utlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #2 på: 15 Juli 2011, 15:03:28 »
Kjekt, men slik jeg ser det så sparer jeg heller den 50 lappen og handler inn sponplater, skruer, teppe/sisal og lim, for så og bare la fantasien leke fritt.
Like enkelt, men ja ser helt klart at ikke alle passer for min måte, også er det jo kjekt at man får den på CD og at man kan laste ned PDF filene selv.

Jeg tror nok at en lignende fremgangsmåte ville bitt benyttet her i huset, men vi er jo så forskjellige, og noen trenger en arbeidstegning og en materialliste, og andre klarer seg fint uten, og klarer å lage tegningen selv.
Greit med linken for dem so trenger en slik, eller rett og slett bare trenger å komme på at man faktisk kan lage sitt eget klatrestativ. Og da er det også snakk om kvalitet.

Noe jeg har merket meg med mitt, som er kjøpt og ikke dyrt, er:

En av skruene fungerer ikke, jeg får ikke skrudd den ene stokken av, den bare går rundt og rundt i plata, og ved å ta hull i teppet oppdaget vi at det er en merkelig patent av en  "mutter"  der som går rundt i plata og er
umulig å få tak på til å holde igjen så den ikke dreier med skruen.

Topphylla er en sponplate med stokk under i det ene hjørnet bare. Den kan godt finne på å knekke under vekten av en tung katt. Selve stokkene er bare en slags papp under sisalen, og ikke all verden av kvalitet.
Jeg ser for meg at med trestokker, skikkelige skruer som ikke ødelegges i gjengene og som kan festes godt i trestokken , og med gode plater som ikke knekker for et godt ord så  kunne man fint lage et toppkvalitets stativ.
Om det ble så mye biligere enn å kjøpe et ferdig vet jeg ikke for materialene er dyre når du skal ha ordentlige saker.  Men du vil få noe som passer hos deg, og du vet hva det er gjort av og kan starte med ett
lite og bygge på slik at du fordeler utgifterne. Og du kan vedlikeholde, ved å skifte ut sisal og stoffer.

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
« Svar #3 på: 16 Juli 2011, 00:16:43 »
Nettopp! Helt enig i det du sier her.

Man får det man ber om, alltid!

Utlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #4 på: 16 Juli 2011, 00:45:03 »
Jeg fant forresten sisal  på ebay som jeg reparerte mitt med. Ble billigere med frakt enn å kjøpe den he ri landet, pluss at jeg fikk lik farge og tykkelse så det synes ikke.

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #5 på: 16 Juli 2011, 01:02:53 »
Hm, pappa har jo visjon om å lage takhøyt stativ til Mikkel for meg, han har jo laga hans første klatremøbel med stor suksess, men nå foreløbi skal jeg få tak i takhøyt stativ og så får vi se om han lager ett også, det sier jeg ikke nei til, her vi bor nå er det jo plass :)

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
« Svar #6 på: 17 Juli 2011, 16:15:35 »
Det der er jo bare oppskrift for hvordan du lager. Slikt kan du finne gratis på nettet :)

Greit nok er ikke så mye de skal ha for det, men alikevel.

http://www.toolcrib.com/blog/2009/01/20-free-cat-furniture-plans-free-plans-for-cat-trees-condos-scratching-posts-and-more