På mandag hadde jeg jo ei dame fra Røros til å overta kattejakten for meg. Var oppover søndag kveld og viste henne hvordan fella fungerer, hvor dette er osv. Men ettersom jeg ikke hørte noe skjønte jeg det ikke ble noen fangst. Så i går på formiddagen ringte jeg til henne, og hun fortalte at hun trodde ikke det var noen katt der. Ikke var maten rørt, og hun hadde gått oppi der i flere timer og lokket og ropt uten å se noe. Hun har antagelig skremt livskiten av katten. Den er jo redd selv om den i utgangspunktet er tam. Men hun gjorde jo sitt beste, og man kan ikke kritisere henne for det. Så i går reiste jeg altså oppover selv. Utrustet med kaffe og kjeks og med naboen som selskap. Vi reiste så vi var på Røros rundt klokka 10. Da så vi at maten som var satt fram var borte, og jeg ble rimelig sikker på at katten var i området allikevel. Så vi agnet med ferskt våtfor, satte opp fella og kjørte litt bort fra hytta hvor vi parkerte og satt et par timer. Det var jo egentlig veldig koselig, fin musikk på radioen og noen å prate katt med.
Da klokka var 24.30 sa jeg at nå fikk nok være nok. Så vi reiste ned til hytta igjen. Og der satt det en liten svart katt i fella.

For å forsikre meg om at det ikke er flere ble det satt ut mat igjen, så skal hun innfødte reise dit en gang eller to i døgnet og sjekke om maten forsvinner. I så fall må jeg vel oppover med felle igjen. Men jeg håper inderlig at dette er den siste.
Da jeg kom hjem bar jeg fella med katten inn på gjesterommet. Var litt spent på hvordan de grå ville reagere, men det var ingen stor sak skjønte jeg. Så åpnet jeg fella, men den lille svarte satt bare der. Stiv av skrekk, antar jeg. Da gikk den ene grå inn i fella til den og vasket den litt i ansiktet, og det så ut som katten "våknet". Den pilte ut av fella og inn under sovesofaen. Så jeg bare ga litt mat og gikk ut igjen.
I dag tidlig da jeg skulle inn der med mat og åpnet døra så jeg en svart stripe som gikk fra skrivebordet og inn under sofaen igjen. Så jeg har ikke sett så mye på katten. Men den virker å være i ganske fin form. Hvor tynn den er osv har jeg ikke fått sjekket. Men jeg regner med at utover dagen gir verste redselen seg så jeg kan få sjekket litt mer av tilstanden.
Du verden så godt dette var. Det har virkelig plaget meg å vite at det gikk igjen en katt der oppe.