Skrevet av Emne: Sølvbengal kattunge på 14 uker trenger nytt hjem  (Lest 1184 ganger)

Utlogget Jente25

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sølvbengal kattunge på 14 uker trenger nytt hjem
« på: 16 August 2011, 20:42:24 »
Hei folkens, en bekjent av meg skaffet seg først en bengalkatt som heter Leon (Broder'n til min bengal) og det gikk fint...Så tenkte de at de skulle gi Leon en venn som heter Lucky, dessverre har 3 av 4 i familien fått allergiske reaksjoner etter at han flyttet inn. De reagerte ikke på Leon så de vet ikke hvorfor de reagere nå...Muligens fordi 2 katter kanskje blir for mye, eller kanskje en sølvbengal røyter mer? Uansett så trenger de å finne et godt hjem til Lucky så da tenkte jeg å hendvende meg til dere. De ønsker ikke å selge han til hvem som helst, men siden de har lagt ut annonse på finn og skal selge privat så er det ikke sikkert de mest seriøse kjøpere melder seg...

Her er annonsen:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29984935

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
Sv: Sølvbengal kattunge på 14 uker trenger nytt hjem
« Svar #1 på: 16 August 2011, 23:55:21 »
TICA registrert?? Litt viktig å vite om et er noen som ønsker å delta på utstillinger. Mener jeg har en svak erindring om at sølv ikke er godkjendt enda på Bengal i FIFE.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #2 på: 17 August 2011, 02:00:33 »
TICA registrert?? Litt viktig å vite om et er noen som ønsker å delta på utstillinger. Mener jeg har en svak erindring om at sølv ikke er godkjendt enda på Bengal i FIFE.

Det vil jeg tro at den er. Så akkurat noen som averterte sølvbengal der de hevdet at det var den siste godkjente fargen. Men det er jeg rimelig sikker på at er i TICA, så da får man jo ikke stilt på utstillinger selv om man har utstillingslisens, det kan man vel med TICAregistrerte katter med godkjente farger. Er vel bare brunspottet/marble, og snøbengaler som man får stilt ut på NRRs utstillinger... Og TICA hr vel 1-2 utstillinger i året her hjemme, så ikke aktuelt for meg med en Bengal som ikke er FIFEgodkjent. Vet det er noen som avler på sølv (og charcoal), muligens i håp at disse fargene skal bli godkjente etterhvert, men jeg avventer godkjenning først jeg da:)

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #3 på: 17 August 2011, 02:06:31 »
Jeg er litt nysgjerrig på hvilket oppdrett katten kommer fra jeg da. De har solgt en ukastrert hankatt for avl, til noen som tydligvis ikke er oppdrettere, og katten blir solgt videre for avl... Ikke bra... Backyard breeding neste?

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #4 på: 17 August 2011, 17:36:14 »
Åh, han var nå fiiin, hos meg ville det nok bli balleklipping da  :morsomt: Men orker ikke noe med rasekatter og tvilsomme oppdrettere lengre, neste gang skal jeg ta god tid og finne den rette

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #5 på: 17 August 2011, 21:11:13 »
Åh, han var nå fiiin, hos meg ville det nok bli balleklipping da  :morsomt: Men orker ikke noe med rasekatter og tvilsomme oppdrettere lengre, neste gang skal jeg ta god tid og finne den rette

"Fordelen" med useriøse oppdrettere er at man lærer hvordan man IKKE skal gjøre ting når man selv får kull... Eller, jeg har vært borti et par uvitende, og en useriøs, og jeg har lært av alt sammen...

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 17 August 2011, 21:30:25 »
Har veldig lyst på en Bengal kjenner jeg, men jeg tror ikke jeg ville kunne tilby den stort om den ikke er god på å lære triks da

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #7 på: 18 August 2011, 00:01:07 »
Har veldig lyst på en Bengal kjenner jeg, men jeg tror ikke jeg ville kunne tilby den stort om den ikke er god på å lære triks da

Bengaler er ikke så forskjellige fra andre katter. Det er mange generasjoner siden det var ALC (Asiatisk leopardkatt) i min katt hvertfall:) Ja de er aktive, og prater mye, men sånn er jammen med Ocien min også, og i henne finnes det ikke et snev av villkatt:)

Utlogget Surita

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 19
  • Stolt pusemamma
    • Vis profil
    • Diasur
« Svar #8 på: 18 August 2011, 07:36:48 »
Etter å ha hatt Rex i hus tror jeg nok at jeg skulle takla en Bengal.  :fnis:
Men nei... jeg kan ikke dra huset fullt at katter enda så mye jeg har lyst til det.  :Sukker:

Bengal tror jeg nok ville trivdes med å lære seg triks og få brukt hodet. Det er smarte katter som blir sterkt knyttet til sine mennesker. Kan nok hende at en Bengal hadde blitt for intens for Mikkel MissHeike. Jeg merka at Rex ble ofte for mye for stakkars Tassen selv om de til en viss grad var knyttet til hverandre.

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 August 2011, 12:20:18 »
Ja, nei kan ikke ta inn katt til Mikkel uansett, han er så sur på andre katter.

Han kan ikke stå på yttersia i bånd mer for han lokker til seg nabolagets katter og rundhjuler dem  :Sukker: Selv i bånd er han gatas skrekk!

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #10 på: 19 August 2011, 17:23:28 »
Han kan ikke stå på yttersia i bånd mer for han lokker til seg nabolagets katter og rundhjuler dem  :Sukker: Selv i bånd er han gatas skrekk!

Der vi bodde før var det en annen katt som sto i bånd og var veldig aggressiv mot andre katter. Senere har jeg hørt at det kan virke som det er vanlig at katter som står i bånd blir veldig aggressiv mot andre katter.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #11 på: 19 August 2011, 18:52:05 »

Der vi bodde før var det en annen katt som sto i bånd og var veldig aggressiv mot andre katter. Senere har jeg hørt at det kan virke som det er vanlig at katter som står i bånd blir veldig aggressiv mot andre katter.

Klarer ikke helt å forstå hvorfor en katt som i utgangspunktet ikke er dominant, skal bli så mye mer dominant av å være i bånd???? For min egen del har jeg heller aldri hørt noe som helst som kan tyde på det, men jeg har ikke selv hatt mine stående i bånd.
Når det gjelder Mikkel, så har vel han veldig tydelig vist at han er en svært dominerende gutt, både med og uten bånd.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #12 på: 19 August 2011, 19:11:40 »
Klarer ikke helt å forstå hvorfor en katt som i utgangspunktet ikke er dominant, skal bli så mye mer dominant av å være i bånd???? For min egen del har jeg heller aldri hørt noe som helst som kan tyde på det, men jeg har ikke selv hatt mine stående i bånd.
Når det gjelder Mikkel, så har vel han veldig tydelig vist at han er en svært dominerende gutt, både med og uten bånd.

Jeg tenker at aggressiv er a annen betydning enn dominant. Jeg kan egentlig godt forestille meg at katter som står i bånd kan være mer aggressive. For når en katt står i bånd, så kunne jeg godt forestille meg at den kunne ha et sterkt behov for å hevde seg eller forsvare seg. Enten at den hadde reagert med en voldsom redsel (fordi den er fastbundet, og det kan være til hinder å kunne forsvare seg, noe som kan komme til uttrykk ved å være aggressiv, eller at den kunne være full av energi som den hadde behov for å gi utløp for.
Jeg har ikke seriøse kilder eller fakta om dette. Bare synspunkter.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #13 på: 19 August 2011, 19:16:33 »

Jeg tenker at aggressiv er a annen betydning enn dominant. Jeg kan egentlig godt forestille meg at katter som står i bånd kan være mer aggressive. For når en katt står i bånd, så kunne jeg godt forestille meg at den kunne ha et sterkt behov for å hevde seg eller forsvare seg. Enten at den hadde reagert med en voldsom redsel (fordi den er fastbundet, og det kan være til hinder å kunne forsvare seg, noe som kan komme til uttrykk ved å være aggressiv, eller at den kunne være full av energi som den hadde behov for å gi utløp for.
Jeg har ikke seriøse kilder eller fakta om dette. Bare synspunkter.

Blir litt feil å ta denne diskusjonen i denne tråden da. Her handler det om en katt som er til salgs.
Men jeg tror jo vi er tilbake på veldig mye det samme som i diskusjonen om det å ha kattene ute, der jeg mener at katter er ganske så fleksible og tilpassningsdyktige dyr og ganske så oportunistiske, mens du har ett litt annet syn.
Aggresivitet følges gjerne av dominans slik jeg ser det.
Men diskusjonen bør nok taes i en annen tråd :whistling:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #14 på: 19 August 2011, 19:57:49 »
Jeg bare føler jeg må svare, Betine jeg syns det er veldig leit at du tror han er sint fordi han står i bånd. Mikkel er ikke sint i bånd, han vil hevde seg uansett, og det ble nå værtfall bevist med Nimbus, hvor jeg var totalt nybegynner og så ikke at det Mikkel gjorde var og rett og slett angripe ham. Da er kansje katter som er inne også sinte da? Mikkel er ikke redd for andre katter, da ville han vist det med å forsvinne inn, jeg vet ikke om den katten du snakker om hadde mulighet til å trekke seg tilbake eller ikke, men det har Mikkel og han går rett på om andre katter kommer nærme nok.

Mikkel har alltid vært dominerende, og skal sloss og være the big boss, og kastrater er visst enda villere på det med terretorium enn fertile katter har jeg fått høre nå i ettertid. Som Haapets sier så er katter tilpassnings dyktige og er det gjort skikkelig tilvenning hvor alt er tenkt ut og tar det forsiktig fra ung alder, så ser jeg ikke hvorfor en katt i bånd må være agressiv pga den sitter fast, en katt som er redd i bånd vil du se det på. Mikkel er like berørlig og glad i båndet sitt, som din Eva er glad i friheten sin.

Jeg vet at Mikkel ikke er agressiv fordi han står fast, jeg vet han ville vært akkurat likedan uten båndet, det hadde antageligvis ikke vært noen katter i området her om den fjotten fikk gå løs. Men fordi Mikkel er.. ja Mikkel, så kan jeg ikke ta til meg denne søte Bengal gutten, selv om jeg har veeeeldig lyst  :Sukker:

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #15 på: 19 August 2011, 20:00:40 »
Men diskusjonen bør nok taes i en annen tråd :whistling:

Ja, det kan vi godt  :)

Utlogget Jente25

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 30 August 2011, 15:13:59 »
Hei folkens, jeg har ikke vært innom her på en liten stund og trodde jeg hadde aktivert slik at jeg fikk beskjed på mail hvis det skjedde noe i tråden min...Merkelig siden jeg fikk noen mailer i starten etter jeg hadde aktivert den muligheten...

Jeg er litt usikker, vet de ikke var godkjente i TICA og FIFE før, men at man kunne avle på de gjennom NRR...Det er veldig lenge siden jeg leste dette(2008?) så det kan jo ha endret seg...Jeg har ikke fått snakket med selger så derfor har jeg ikke svaret på det, men jeg husker at oppdretteren hennes kommer fra Sverige. For å være ærlig aner jeg ikke om oppdretteren har solgt kattungen for avl ettersom jeg ikke har hørt noe om at de hadde noen planer om å avle på han, men det kan jo hende...Den er uansett såppas ung og det er nok derfor han ikke er kastrert enda. Egentlig skulle jeg ønske at alle rasekatter som ikke skal brukes i avl kunne blitt kastrert før den kommer til ny eier... Jeg har nevnt for henne at oppdretteren kanskje vil ta kattungen frivillig tilbake ettersom det ikke har gått så lang tid siden de overtok han, men jeg vet ikke om det er vanlig å gjøre eller om hun har tatt det til hjertet...

Jeg vet om flere gode bengaloppdrettere, flere av de holder til på bengalkattforumet...Min oppdretter er jeg også superfornøyd med, kunne ikke fått en herligere katt  :love: Skal jeg ha en ny katt i fremtiden blir det garantert en bengal og kanskje til og med en Savannah, men det er vel 20 år til det skjer :icon_rolleyes:

Bengaler er veldig gode på å lære triks så da kan du jo tilby noe da Miss Heike ;)

Jeg trodde Miro skulle bli alfor mye for birmaene mine, men de har bare blitt mer lekne...men nå er de jo 2 så om en av de er slitne så er det alltid en annen å "plage"  :icon_neutral:

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #17 på: 30 August 2011, 15:29:00 »
Joda, kunne jo trikse med den, men det går ikke å ta inn flere katter til Mikkel, lar han få være som han liker det, alene katt :)

Utlogget Jente25

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 på: 30 August 2011, 15:32:40 »
Joda, kunne jo trikse med den, men det går ikke å ta inn flere katter til Mikkel, lar han få være som han liker det, alene katt :)

Er nok det beste det, hvis han trives godt alene :)

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #19 på: 30 August 2011, 17:01:53 »

Er nok det beste det, hvis han trives godt alene :)

Ja, noen katter er bare sånn :P Selv om "ho mor" skulle ønske vi kunne ha en til da  :morsomt:

Utlogget Phantera

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #20 på: 04 September 2011, 03:04:35 »
Litt sent at jeg skriver her, men, men. Sølv er ikke godkjent i NRR enda for å begynne dær, det kommer nok etterhvert. Tica begynte med en utsilling i året, men har vært opp i to.

Jeg er eier av en sølv bengal selv og har en tidelig generasjon en F 4. Når det gjelder dominant kroppspråk og sløike ting, så utrukker de mer hva de mener, men ofte så trekker de seg fort tilbake igjenn. En katt er ikke aggresiv selv om den er i bånd og det er ikke bestandig en Bengal er aggresiv selv om den viser tegn til å være sint med fresing buste hale etc, For mange så virker min pus spinn vild, gal, aggresiv og sånn, men det er han ikke fordi han er over aktiv, har ett litt anderledes kroppsåråk enn en vanelig pus, men det som ligger til de er hos ho pusene er å trekke seg tibake og bli sky og er er mer reserverte og trenger mer tid på seg mens hann pusene går til angrep forti de skal beskytte. Dette er noe av innstiktene som kan være igjenn i flere generasjoner, men her kommer oppdrett,miljø og slike ting inn igjenn.

Selv om en oppdretter er oppdretter av sølv som ikke er Godkjent i NRR, så er det ikke dermed sakt at de er useriøse for det. En av de som har drevet oppdrett påp bengal i NRR i mange år har nå en i sølv. Genestisk sett er sølv dominant gen, og det var like mange sølv fargede som vanelig. Du har sne som også ikke er så populært eller vanelig også, men dær har de avlet anderledes.

Alene katt eller ikke, Oki de kan oppføre seg dominant, men det er ikke sikkert de er det fordi en ser det en gang eller noen få. En eller to katter jeg vil da si heller to enn en, fordi det kreves endel når du har en ene pus som er aktiv og i den rasen med mindre en velger da en som har blitt avlet lenge på eller en har en god del kunnskaper og muligheter. De kan mange triks js og en kan lære de til mye på godt og vondt. Min  kan aport som en hund sitter pent som en hund går fint i bånd jeg kan lære han til det meste hvis jeg vil, men hanlærer også ut av mine feil i tillegg og lærer fort til seg uvaner kan

og hvet mye. Han åpner opp skuffer skaper, utgangs døra og hvis han føler for en ting eller noe han ikke for til med en gang gir han seg ikke på flere timer. Men det er han og en tidelig generasjon igjenn.

Når det gjelder Bengal, så vil jeg anbefale flere katter og ikke en uansett, med mindre en har ute gård kan slippe ut eller har lyst til å ha en pus å leke med og gi utfordringer til flere timer av dagen eller en pu som er med deg oer alt, men du ikke kommer inn på eller du må jobbe for å få den ut av sin egen verden ofte. Men jeg hvet om utterpunkter igjenn, som ofte ikke er standaren.

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #21 på: 04 September 2011, 03:23:17 »
Altså, når det kommer til meg selv, er det ikke snakk om å ha bengalen alene, men at det er min nåværende pus som må være alene fordi han vil det, han vil ikke bo sammen med andre katter, ikke hunder heller. Det blir bare feil og ta inn en til katt sammen med Mikkel.

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #22 på: 04 September 2011, 06:58:31 »
Litt sent at jeg skriver her, men, men. Sølv er ikke godkjent i NRR enda for å begynne dær, det kommer nok etterhvert. Tica begynte med en utsilling i året, men har vært opp i to.

Jeg er eier av en sølv bengal selv og har en tidelig generasjon en F 4. Når det gjelder dominant kroppspråk og sløike ting, så utrukker de mer hva de mener, men ofte så trekker de seg fort tilbake igjenn. En katt er ikke aggresiv selv om den er i bånd og det er ikke bestandig en Bengal er aggresiv selv om den viser tegn til å være sint med fresing buste hale etc, For mange så virker min pus spinn vild, gal, aggresiv og sånn, men det er han ikke fordi han er over aktiv, har ett litt anderledes kroppsåråk enn en vanelig pus, men det som ligger til de er hos ho pusene er å trekke seg tibake og bli sky og er er mer reserverte og trenger mer tid på seg mens hann pusene går til angrep forti de skal beskytte. Dette er noe av innstiktene som kan være igjenn i flere generasjoner, men her kommer oppdrett,miljø og slike ting inn igjenn.

Selv om en oppdretter er oppdretter av sølv som ikke er Godkjent i NRR, så er det ikke dermed sakt at de er useriøse for det. En av de som har drevet oppdrett påp bengal i NRR i mange år har nå en i sølv. Genestisk sett er sølv dominant gen, og det var like mange sølv fargede som vanelig. Du har sne som også ikke er så populært eller vanelig også, men dær har de avlet anderledes.

Alene katt eller ikke, Oki de kan oppføre seg dominant, men det er ikke sikkert de er det fordi en ser det en gang eller noen få. En eller to katter jeg vil da si heller to enn en, fordi det kreves endel når du har en ene pus som er aktiv og i den rasen med mindre en velger da en som har blitt avlet lenge på eller en har en god del kunnskaper og muligheter. De kan mange triks js og en kan lære de til mye på godt og vondt. Min  kan aport som en hund sitter pent som en hund går fint i bånd jeg kan lære han til det meste hvis jeg vil, men hanlærer også ut av mine feil i tillegg og lærer fort til seg uvaner kan

og hvet mye. Han åpner opp skuffer skaper, utgangs døra og hvis han føler for en ting eller noe han ikke for til med en gang gir han seg ikke på flere timer. Men det er han og en tidelig generasjon igjenn.

Når det gjelder Bengal, så vil jeg anbefale flere katter og ikke en uansett, med mindre en har ute gård kan slippe ut eller har lyst til å ha en pus å leke med og gi utfordringer til flere timer av dagen eller en pu som er med deg oer alt, men du ikke kommer inn på eller du må jobbe for å få den ut av sin egen verden ofte. Men jeg hvet om utterpunkter igjenn, som ofte ikke er standaren.

Det hender folk rygger unna med sine egne katter når mi hyler som verst på utstilling. Andre kjenner jo ikke at katta ikke er anspent i kroppen. Hun er ikke agressiv, hun bare tøffer seg litt:)

At man avler på sølv er jo ikke nødvendigvis useriøst. Selv om jeg selv ikke ville avlet fram kull med kattunger som bare kan selges som kosekatter, ikke stilles ut. Litt sånn kattungefabrikkvibber (oi, langt ord jo) over det i mine øyne. MEN det som er useriøst er at en hankattunge er solgt som fertil, og at denne går videre som fertil, uten at oppdretter har noe kontroll på hvor denne fertile katten havner. En hankatt kan gjøre mye skade på avlsarbeidet for den neste generasjonen. Om en katt brukes på altfor mange kull, så blir det jo et problem og i neste generasjon finne ubeslektede hanner. Særlig gjelder dette små raser, jeg sleit med å finne en bra hankatt til mi. Men det kan være ille nok blant Bengalene, og en hann etterlater seg 20-30 kull liksom... Jeg er veldig skeptisk til selge fertile hankatter når jeg nå får et kull Ocier. Ei hukatte kan faktisk ikke ødelegge like mye for kommende generasjoner, er jo litt begrensa hvor mange kull hu får, hvertfall om man skal følge NRRs regler (max tre kull på to år er det vel, eller to kull på 12 mnd). Men, om man driter i alt, og sleger billigkatter uten stamtavle (BYB) så er det ille uansett....

Utlogget Phantera

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #23 på: 11 September 2011, 01:05:08 »

Det hender folk rygger unna med sine egne katter når mi hyler som verst på utstilling. Andre kjenner jo ikke at katta ikke er anspent i kroppen. Hun er ikke agressiv, hun bare tøffer seg litt:)

At man avler på sølv er jo ikke nødvendigvis useriøst. Selv om jeg selv ikke ville avlet fram kull med kattunger som bare kan selges som kosekatter, ikke stilles ut. Litt sånn kattungefabrikkvibber (oi, langt ord jo) over det i mine øyne. MEN det som er useriøst er at en hankattunge er solgt som fertil, og at denne går videre som fertil, uten at oppdretter har noe kontroll på hvor denne fertile katten havner. En hankatt kan gjøre mye skade på avlsarbeidet for den neste generasjonen. Om en katt brukes på altfor mange kull, så blir det jo et problem og i neste generasjon finne ubeslektede hanner. Særlig gjelder dette små raser, jeg sleit med å finne en bra hankatt til mi. Men det kan være ille nok blant Bengalene, og en hann etterlater seg 20-30 kull liksom... Jeg er veldig skeptisk til selge fertile hankatter når jeg nå får et kull Ocier. Ei hukatte kan faktisk ikke ødelegge like mye for kommende generasjoner, er jo litt begrensa hvor mange kull hu får, hvertfall om man skal følge NRRs regler (max tre kull på to år er det vel, eller to kull på 12 mnd). Men, om man driter i alt, og sleger billigkatter uten stamtavle (BYB) så er det ille uansett....

At pusen din hyler på utstilling og folk reagerer, ja jeg fårstår at de kan gjøre det. Det hadde alvtagelig jeg også kansje gjort, men en Bengal er ikke som alle andre de prater i vei og hyler og viser glede med lyd og annet andre ikke gjør. At de raagerer har med at de kansje ikke hvet bedre desverre. man må se hele pusen ikke bare det de sier og viser mange ganger når det gjelder Bengalen ivertfall.

En sølv pus kan stilles ut, men da i TICA. Og selges da ikke som kosekatter bare. Det er flere som nå ser at sølv er på god vei inn selv i NRR. Tror de skal ta det opp i Nrr i masj igjenn om de skal godkjenne sølv blandt Bengaler. Ofte når det gjelder fertile hanner og da spesielt sølv, så har opprdretteren kontroll på dette. Feil kan skje ja så klart jeg hvet ikke hva som har skjedd i dette tilfelle, men hvis det er slik du sier om en sølv fertil hanne som blir kjøpt opp, så blir det da uten papirer videre og uten godkjente kattunger og da bare en huspus. De fleste her i landet som har hann puser som er fertile bruker de ikke mange gangene, De er heller ikke til låns ofte blandt seriøse oppdrettere heller, fordi de har gen basen og ikke ho pusen som da mange tror. Blandt Bengalen. Med å selge fertile hanner, så skal man ikke gjøre det med mindre man har en plan videre i ett avls programm eller med en kontrakt som sier at den skal kasteres.

Jeg fårstår ikke den helt med at det du sier har skjedd her fordi en sølv bengal er såpass sjelden og spesiell at de fleste som driver med dette har en plan og en ideologi bak dette selv om du tror de er kose katter og kan ikke utstilles noe jeg føler jeg blir provosert ut av, men ,men. Å selge en slik katt uansett uten papirer som da er antagelig er ikke riktig. Så klart noe kan dette ødelegge, men da er de heller ingen seriøse oppdrettere og kan kun selge huspuser og da blir det borte med da profitt. uten papirer og da ikke den verdien på en måte. Og da en seriøs kattunge kjøper vil se dette uten tvil om engang.

Det er mange raser og farger som ikke er godkejnt i NRR, men i TICA som da er verdens annerkjent. Du har Peter Blad som er godkjent i TICA, du har Savhanna, du har chaussie, Du har kurlilsik bobtail, du har munshkin du har mange raser og farger som ikke er godkent i NRR, men i TICA. Og farger dær etter. NRR er hærsker her i norge for å si det slik, men det finnes mange andre klubber og rase standarer også på verdens basis og det er ikke dermed sakt at de er bare kosekatter for det selv om du har en annen ideilogi. og tro. Man blir ikke anerkjent ved å tro på A 4 standaren, men å gå å tro litt utenfor. Vil du da være en sau i flokk ?

Utlogget Jente25

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 på: 11 September 2011, 01:24:10 »
Jeg ønsker ikke å komme med negative kommentarer når det kommer til denne saken. Normalt ville jeg reagert på at noen selger en kattunge videre istedet for å snakke med oppdretter når det er så kort tid mellom kjøp og salg, men denne personen er en bekjent av meg som virker veldig seriøs...Hun har jo papirer på kattungen så han blir jo ikke solgt som en huskatt akkurat...Det at han ikke er kastrert er vel fordi han er såppas ung enda...Jeg ønsker bare å finne et godt hjem til en herlig pus som fortjener det og tenkte at dere som er på dette forumet kan mye om katter og ville tatt godt vare på han...

Phantera: Enig med deg at man må gå litt utenfor A4 standaren...Hadde vært gøy om NRR også godkjente sølvbengalen, jeg håper også at det vil bli flere oppdrettere av sølvbengal her i Norge etterhvert :)