Skrevet av Emne: Milla er blitt skamklipt tre ganger på tre uker!  (Lest 364 ganger)

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil

Innlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 166
  • Surrehodet
    • Vis profil
Sv: Milla er blitt skamklipt tre ganger på tre uker!
« Svar #1 på: 18 Oktober 2011, 13:15:02 »
Kan katten ha et annet hjem som har sett seg lei av knuter i pelsen?

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 Oktober 2011, 13:17:53 »
Det er en mulighet, men jeg har en følelse av at denne damen vill gredd ut slike floker... Selv om jeg skal heller ikke si det for sikkert...  :hmmmm:

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 2
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18 Oktober 2011, 13:21:26 »
Næmmen, i all verden!  :nusse:

Det er det frekkeste...

Og jeg skulle liksom tro at om Milla hadde hatt knuter i pelsen sin, så er det ingen grunn til å skamklippe henne med maskin av den grunn. Og uansett, så har ingen rett til å ta seg pelsfriheter på andres sine katter!   :icon_mad:

"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods. The cats will never forget it..."

Innlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18 Oktober 2011, 13:32:36 »
Jeg bare reagerer på plassene det er barbert. Typiske knuteplasser. Om noen hadde barbert for "moro" skyld, så ville jeg trodd de hadde tatt andre plasser som både syns bedre og som er mere skjemmende.

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18 Oktober 2011, 13:34:03 »
Synes ikke det spiller noen rolle uansett, jeg. Jeg hadde blitt fly forbanna hvis fremmedfolk valgte å skamklippe katten min, istedet for å si fra til meg at den hadde floker i pelsen sin  :icon_mad:

"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods. The cats will never forget it..."

Innlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #6 på: 18 Oktober 2011, 13:37:22 »
Synes ikke det spiller noen rolle uansett, jeg. Jeg hadde blitt fly forbanna hvis fremmedfolk valgte å skamklippe katten min, istedet for å si fra til meg at den hadde floker i pelsen sin  :icon_mad:

Du må ikke glemme at vi kun kjenner den ene siden av historien. Hva vet vi om denne eieren er flink til å børste bort knuter eller ikke? Kanskje det sitter en kattevennlig person og er lei av at denne eieren ikke gjør noe? For det vi vet, kan personen ha fjernet knutene kun for å hjelpe katten fordi eieren selv ikke gjør det, og kanskje for at eieren skal få opp øynene og ta vare på katten sin selv.

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #7 på: 18 Oktober 2011, 13:50:59 »

Du må ikke glemme at vi kun kjenner den ene siden av historien. Hva vet vi om denne eieren er flink til å børste bort knuter eller ikke? Kanskje det sitter en kattevennlig person og er lei av at denne eieren ikke gjør noe? For det vi vet, kan personen ha fjernet knutene kun for å hjelpe katten fordi eieren selv ikke gjør det, og kanskje for at eieren skal få opp øynene og ta vare på katten sin selv.

Joda, jeg er delvis enig i argumentet ditt... Men, denne katten må tydeligvis ha blitt klippet av noen i nærområdet, som med andre ord har mulighet til å si fra til eieren.
Og den første gangen hadde den en stripe på baken, og den andre gangen var halven halen barbert? Skeptisk...

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 221
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #8 på: 18 Oktober 2011, 14:00:15 »
Jeg tenker litt som Subrosa her jeg..... 

Jeg har faktisk skamklipt en hund en gang jeg.  Og jeg angrer ikke! 

Det var en hund i nabolaget, en snill og god eldre Newfoundlandshund.  Den hang i en kjettingstump på veggen ute sommer og vinter.  Dette var på våren, og jeg så den var veldig flokete.  Etter en kald vinter ute hadde den utviklet en voldsom pels, og nå da våren og sola kom slet den voldsomt i varmen.  Jeg snakket med eieren, men de kunne ikke klippe den fordi den da ikke ville få igjen nok pels over sommeren så den ville fryse til vinteren var svaret.  Alle mine argumenter falt på steingrunn.  Så da gikk jeg til aksjon med saksa - i samråde med ungene i huset som syntes fryktelig synd på hunden.  De kom til meg med den.  Det var forresten tenåringer, ingen "småunger".  Jeg begynte å klippe, mente bare å ta litt rundt halsen osv, men hele pelsen hang sammen som et tovet ullpledd, og jeg måtte klippe helt til halen før jeg fikk løsnet floka.  Den var fullstendig naken.  Under denne herlige toven var huden full av eksem og verkende sår.  Så jeg kjøpte med medisiner og gikk dit med hunden og leverte den.  Folket var selvfølgelig rasende.  Men jeg spurte bare om de heller hadde sett at jeg varslet dyrevernet heller enn å gjøre noe selv?  Og la til at hvis ikke hunden fikk komme inn litt av og til og fikk et bedre liv ville jeg også varsle dem.  Da ble det helt stille gitt.  De har aldri nevnt saken med et ord mer.  Og da høsten kom fikk faktisk hunden være inne om natta.....

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 Oktober 2011, 14:04:00 »

Det var en hund i nabolaget, en snill og god eldre Newfoundlandshund.  Den hang i en kjettingstump på veggen ute sommer og vinter.  Dette var på våren, og jeg så den var veldig flokete.  Etter en kald vinter ute hadde den utviklet en voldsom pels, og nå da våren og sola kom slet den voldsomt i varmen.  Jeg snakket med eieren, men de kunne ikke klippe den fordi den da ikke ville få igjen nok pels over sommeren så den ville fryse til vinteren var svaret.  Alle mine argumenter falt på steingrunn.  Så da gikk jeg til aksjon med saksa - i samråde med ungene i huset som syntes fryktelig synd på hunden.  De kom til meg med den.  Det var forresten tenåringer, ingen "småunger".  Jeg begynte å klippe, mente bare å ta litt rundt halsen osv, men hele pelsen hang sammen som et tovet ullpledd, og jeg måtte klippe helt til halen før jeg fikk løsnet floka.  Den var fullstendig naken.  Under denne herlige toven var huden full av eksem og verkende sår.  Så jeg kjøpte med medisiner og gikk dit med hunden og leverte den.  Folket var selvfølgelig rasende.  Men jeg spurte bare om de heller hadde sett at jeg varslet dyrevernet heller enn å gjøre noe selv?  Og la til at hvis ikke hunden fikk komme inn litt av og til og fikk et bedre liv ville jeg også varsle dem.  Da ble det helt stille gitt.  De har aldri nevnt saken med et ord mer.  Og da høsten kom fikk faktisk hunden være inne om natta.....

I denne saken mener jeg at gjorde det helt riktige, tante  :nod: Når man sier ifra til eierne, og de fortsatt velger å være ignorante, da blir det en helt annen sak. Men jeg tror neppe at eieren av Milla ville gått til avisen om hun visste at det kunne komme motvitner som sa at hun vanskjøttet pelsstellet på katten sin, for de ville fort dukket opp når de så denne artikkelen.

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #10 på: 18 Oktober 2011, 14:06:05 »
Det tror ikke jeg alltid er sant da, folk er veldig slappe med kattene sine desverre  :Sukker: Vet ikke hva jeg skal tro om Milla sin sak, vet jo ikke om det er guttestreker eller noen som fjernet floker..

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 221
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 Oktober 2011, 14:07:01 »
Ja, jeg forstår hva du mener MjaueMamma.  Men jeg tror folk flest er for feige/ redd for konfrontasjoner - så de velger den letteste utvei.  Hjelpe katten uten å stikke fram nesa. 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18 Oktober 2011, 14:09:57 »
Ja, jeg forstår hva du mener MjaueMamma.  Men jeg tror folk flest er for feige/ redd for konfrontasjoner - så de velger den letteste utvei.  Hjelpe katten uten å stikke fram nesa.

Ja, du har vel rett i det  :nod: Klarer liksom bare ikke å forestille meg å skulle begynne å klippe en katt på denne måten, uten å ha konfrontert eieren først. Men, vi er vel alle forskjellige...  :hmmmm:

Utlogget Tichri

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 13
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18 Oktober 2011, 15:56:11 »
Vet ikke helt hva jeg mener om dette... Står jo at halen også var klippet?? Det er vel ikke et sted de får floker ?? Så jeg vil nok tro at det der muligens er mest tulleklipping :hmmmm:

Har en langhåret utekatt selv, og må si jeg hadde blitt litt små irritert om hun kom skamklippet hjem. HVis de bare hadde fjernet floker, greit nok, men da ville jeg visst hvem det var, fordi hun hater både børsten og saksa, så skulle likt å vite hvordan de fikk det til isåfall.

Jeg kunne fint ha klippet floker av noen andre sin katt, hvis jeg hadde sett at den hadde gått flokete i pelsen hele tiden. Er ikke alltid man vet hvem som eier katten, og uansett vil man jo ikke se at katten har masse floker ?

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #14 på: 18 Oktober 2011, 16:06:57 »
Hvis man klipper noen andre sin katt, kan man vel sette på halsbånd og feste lapp hvor man sier at kattens eier burde ta bedre vare på pusen sin pels?

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #15 på: 18 Oktober 2011, 16:25:05 »
Tenkte også slik som Subrosa. Men hvem vet? Hvis katten var skamklipt var det rart at de ikke viste det på bilde. På det bilde vi så var det jo bare barbert fint vekk et sted hvor det gjerne danner seg knuter. Og når det gjelder halen, så har det hendt at jeg har klippet litt pels fra halen til Eva fordi den var innsmurt med noe hardt griseri som ikke gikk vekk. Nei, jeg vet ikke. Vet bare at det er mange rare folk som gjør mye og sier ting bare for å få oppmerksomhet.

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 18 Oktober 2011, 17:52:26 »
Skulle det være at noen andre har gjort det i barmhjertighet mot pus, så synes jeg virkelig at hvis man er tøff nok til å klippe en annens katt, så burde man være tøff nok til å kunne ta det opp med eier først eller ihvertfall etter!

Innlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #17 på: 18 Oktober 2011, 18:20:15 »
La oss si at det er knuter som er fjernet. Hvis da katteeieren går ut i avisa og truer med anmeldelse, for at en annen person har gjort den jobben eieren skulle ha gjort selv,  så skjønner jeg godt at den som har fjernet knutene ikke har sagt noe. Det er vel en person som "kjenner" katteeieren, og vet hvordan hun er. Da vil vel heller den personen hjelpe katten i det skjulte.

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 Oktober 2011, 18:34:06 »
Det er nå mange katteeiere som ikke følger opp pelsstell på sine langhårede katter.

Om Milla kanskje har et hjem nr. 2 som hun oppsøker i tide og utide, kan det være at vedkommende klipper vekk floker som ser ubehagelige ut for katten. Det kan være at pusen ser litt "shabby" ut i pelsen og at vedkommende har tatt henne for å være hjemløs og har hjulpet henne på best mulig måte ved feks flokeklipping.

Nå som eieren har vært i avisen, er det jo mye mulig at dette ikke skjer igjen. Men å være eitrende sint pga dette er jo litt snodig, spesielt siden det har skjedd flere ganger. Da må det jo gjerne være en snill person som katten har fått tillit til. En katt som har negative opplevelser med en person, oppsøker neppe den personen igjen og godtar et evnt pelsstell.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #19 på: 18 Oktober 2011, 18:48:39 »
MissMjau, synes det høres godt mulig ut det du sier.

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #20 på: 18 Oktober 2011, 18:58:51 »
Det er nå mange katteeiere som ikke følger opp pelsstell på sine langhårede katter.

Om Milla kanskje har et hjem nr. 2 som hun oppsøker i tide og utide, kan det være at vedkommende klipper vekk floker som ser ubehagelige ut for katten. Det kan være at pusen ser litt "shabby" ut i pelsen og at vedkommende har tatt henne for å være hjemløs og har hjulpet henne på best mulig måte ved feks flokeklipping.

Nå som eieren har vært i avisen, er det jo mye mulig at dette ikke skjer igjen. Men å være eitrende sint pga dette er jo litt snodig, spesielt siden det har skjedd flere ganger. Da må det jo gjerne være en snill person som katten har fått tillit til. En katt som har negative opplevelser med en person, oppsøker neppe den personen igjen og godtar et evnt pelsstell.

Joda, jeg ser absolutt poenget ditt, og er tilbøyelig til å være enig.  :nod: Men en stripe på hvert bein?

Nei, jeg vet ærlig talt ikke. Og jeg vet at jeg en av de som har skrevet at, og hadde blitt eitrende sint om Tiril eller Lovise kom hjem og var barbert, siden jeg faktisk steller pelsen deres hver dag og vet at de ikke har floker i pelsen sin.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #21 på: 18 Oktober 2011, 19:16:31 »
Jeg leste denne tidligere i dag på FB og må innrømme at min første tanke var akkurat det mange her har nevnt, at katten var så flokete at noen har forbarmet seg over henne. Det så liksom ikke ut som noe gjort på pøbel.

Vi kan gjerne si at vi hadde blitt veldig sinte om noen hadde klippet kattene våre og ikke gitt beskjed. Men nå er det ikke sånn at den som har gjort det nødvendigvis vet hvem som eier katten eller som noen sier her, rett og slett tar den som en hjemløs katt.
Det er vel noen her inne også som har forbarmet seg over en katt som plutselig mer eller mindre har flyttet inn. Jeg tror det er flere her inne som da også hadde forbarmet seg over den om den var veldig flokete.
Ja, om en tar til seg en katt som en tror er hjemløs, så skal en selvsagt gjøre alt en kan for å finne eierne. Men det viser seg ikke alltid å være like lett og ikke alle vet helt hvordan de best kan gå fram for å gjøre det.

Nå sier jeg på ingen måte at det er dette som har skjedd her. Men jeg synes bare det var en veldig merkelig ting å gjøre for å plage katten eller eieren. Det var litt for fint gjor til det. Og flere katter får faktisk floker nederst på halen om de er mye ute og halen  ofte er våt og full av dritt.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #22 på: 18 Oktober 2011, 19:24:09 »
Jeg ser katteeier er inne og kommenterer aktivt under saken...

"Sikker på at ikke katten har hatt pelsklumper som har falt av seg selv? Da blr det bart helt inntil huden. Eller hatt klumper som noen har klippet bort......?"

"katteeier
Heisann :)

Har vært innom tanken ved flere anledninger (vår katt dette), men det er helt tydelig at det er barbert/klippet. Har også blitt borte en stripe på hver frampot.
Det har også blitt merker i huden nå, så vedkommende er slett ikke så forsiktig lengre."

Stripe på hver forpot så tenker jeg guttestreker igjen, men ja, vi vet ikke... Katten kan jo bli holdt godt fast, det er jo mulig. Jeg får jo i Cleo ormkuren til slutt lissom  :winky:

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #23 på: 18 Oktober 2011, 19:25:37 »
Jeg leste denne tidligere i dag på FB og må innrømme at min første tanke var akkurat det mange her har nevnt, at katten var så flokete at noen har forbarmet seg over henne. Det så liksom ikke ut som noe gjort på pøbel.

Vi kan gjerne si at vi hadde blitt veldig sinte om noen hadde klippet kattene våre og ikke gitt beskjed. Men nå er det ikke sånn at den som har gjort det nødvendigvis vet hvem som eier katten eller som noen sier her, rett og slett tar den som en hjemløs katt.
Det er vel noen her inne også som har forbarmet seg over en katt som plutselig mer eller mindre har flyttet inn. Jeg tror det er flere her inne som da også hadde forbarmet seg over den om den var veldig flokete.

Ja, om en tar til seg en katt som en tror er hjemløs, så skal en selvsagt gjøre alt en kan for å finne eierne. Men det viser seg ikke alltid å være like lett og ikke alle vet helt hvordan de best kan gå fram for å gjøre det.

Nå sier jeg på ingen måte at det er dette som har skjedd her. Men jeg synes bare det var en veldig merkelig ting å gjøre for å plage katten eller eieren. Det var litt for fint gjor til det. Og flere katter får faktisk floker nederst på halen om de er mye ute og halen  ofte er våt og full av dritt.

Ok, jeg gir meg.  :nod: Det er nok mye mulig at dette har blitt gjort i barmhjertighet. I hvertfall om det du sier om FB stemmer.

Men jeg klarer allikevel ikke å la være å bli oppbrakt av slike ting ofte, siden det er så mye kjipt folk gjør mot kattene bare for "skøy" eller oppmerksomhet eller hvorfor de nå enn gjør det. Men man kan jo ikke dra alle under en kam heller, det forstår jeg...

Men uansett hvordan man vrir og vender på denne saken, så har jo noen tråkket over grensen. Enten ved å barbere en katt uten grunn, eller ved å misligholde kattens pelsstell.

Huff. Kjipt uansett  :Sukker:

Utlogget Tamara

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 25
    • Vis profil
« Svar #24 på: 18 Oktober 2011, 23:57:42 »

Er det du som har vært her å klipt mine tante  :morsomt: