Enig med deg Mjauemamma:) I tillegg så er det vel rasekatteierne/oppdretterne som har gjort mye for å prøve å heve kattenes status. Det er vel de som har krevd/sørget for at det går an å forsikre katter, også huskatter. Jeg forklarer stadig folk at; Nei, 12 ukers leveringsalder er ikke bare for rasekatter, huskatter og rasekatter er nemlig ikke to totalt ulike arter, de har stort sett de samme behovene for mammaen sin... Jeg mener at om man bor i by, eller ved sterkt trafikkerte veier bør man ha innekatt/kattegård. Alle mine katter er innekatter, også huskattene, de tåler nemlig ikke en påkjørsel noe bedre enn rasekattene. Og når man bor ved en vei der folk kjører som idioter på kveldene, og det er veldig mye trafikk på dagtid, så må det kattegård til for at pelsklingene skal få være ute. Men, ikke alle tenker sånn, jeg har jo to huskatter som har kommet rekende og adoptert oss. Alt for unge til å være ute, og selvfølgelig ikke merka...
Generelt så har vel rasekatteierne gått foran, så har ting kommet huskattene til gode også. Bare synd at ikke alle utekatteiere chipper kattene sine. Vi som stiller ut må merke våre katter, og de er jo aldri ute på egen labb...
Jeg prøver å overtale nye katteeiere jeg kjenner om at de, hvis de skal ha utekatt, hvertfall venter til katten er vaksinert, chippa, og ikke minst kastrert. Og at katter på 12 uker (som jo er riktig leveringsalder) ikke har stedsans, og ikke bør slippes ut med en gang. Dattern min nekta å hente en kattunge før hun var gammel nok, da hun henta henne var hun den eneste som var igjen, de andre var levert flere uker tidligere

Hun har lært av sin mor, katten er innekatt og skal snart kastreres:)
Så lenge katter blir gitt bort, eller koster en hundrelapp så vil vi ikke bli kvitt problemet med dumpede katter. Det burde være et krav om at kattunger skal være chippa og vaksinert ved levering, da ville eierne bli funnet igjen hvis de slipper ut kattene for tidlig, eller dumper dem. Selger kunne ta betalt det dyrlegen koster, og litt for at kattene får skikkelig for. Men, ikke tusenvis sånn som noen forlanger for blandingskatter, det er ikke riktig at man skal sitte igjen og tjene penger på huskattavl... Helst skulle det være forbudt å slippe ut fertile katter også, men det er selvfølgelig vanskelig å håndheve.
Sorry, ble langt detta, men blir litt engasjert. Og ganske kjipt når DB, som jeg synes gjør en super jobb, delvis legger skylda på hittekattproblematikken på oppdrettere av rasekatter:(