Skrevet av Emne: Skudd langt over mål fra db  (Lest 2833 ganger)

Utlogget turbonegern

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 11
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • ladejarlen
Skudd langt over mål fra db
« på: 31 Oktober 2011, 01:55:00 »
Har vært medlem av Dyrebeskyttelsen og hatt tro på arbeidet deres, men etter dette har jeg blitt noe mer usikker. Linken ligger på Dyrebeskyttelsen sin hjemmeside og jeg må bare si jeg er skuffet. Tanken er bra, men de skyter mot helt feil målgruppe etter min mening.  :shockeed:

http://dyr.no/artikler/hvorfor-adoptere
\\\"Beware of people who dislike cats.\\\" - Irish proverb

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
Sv: Skudd langt over mål fra db
« Svar #1 på: 31 Oktober 2011, 02:02:16 »
Helt enig... Det går ikke tusenvis av rasekatter ute og fryser om vintern... Og en del mennesker vet veldig godt hva slags rasekatt de vil ha, noen pga utseende, andre pga aktivitetsnivå, pelsstell, eller allergi. Om noen tåler f.eks. Sibirkatt, så skaffer de ikke nødvendigvis katt fra et kattehjem om de ikke får kjøpt Sibirkatt, da dropper de kanskje hele kattekjøpet... Dessuten er det veldig mange, både rasekatteiere og oppdrettere, som også adopterer hjemløse katter...

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #2 på: 31 Oktober 2011, 02:32:31 »
Trist >:(

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Acala

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 31 Oktober 2011, 04:11:58 »
Jeg finner det de skrev en smule smakløst.

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #4 på: 31 Oktober 2011, 07:03:28 »
De prøver vel så godt de kan, men har nok ikke tenkt tanken helt ut, er ikke bare snakket om rasekatter, men også beskrivelsen av omplasseringsdyr, mange glade katter der, men ikke bare, mange som har merket det harde livet tidlig.

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 2
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #5 på: 31 Oktober 2011, 07:40:47 »
Jeg må innrømme at jeg forstår hva de mener, uten å være enig.

Det er klart at det kan virke som galskap å betale tusenvis av kroner for en katt, når man kunne fått en som sårt trenger hjem omtrent gratis.

MEN, nå er vel ikke ikke akkurat "katteproblemer" når det gjelder overpopulasjon oppdrettere sin feil, slik det høres ut i denne artikkelen. Nettopp dette går vel mer på uansvarlig dyrehold fra katteeiere. Jeg synes også at det er urettferdig å skrive at om man kjøper dyr fra oppdrettere, så vet man ikke hva man får. Oppdrettere er jo som regel veldig opptatt dyrenes beste, og vil gjerne gi god oppfølging for å sørge for at de har det bra.

Nei, jeg synes vinklingen i denne artikkelen blir helt feil. Den får oss som ønsker oss, eller de som har rasekatter, for ikke å snakke om de som er oppdrettere, til å føle seg som om de skulle gjort noe galt, og dette synes jeg blir veldig, veldig feil. 

"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods. The cats will never forget it..."

Utlogget Miss Marble

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
    • Li-Jon Pus
« Svar #6 på: 31 Oktober 2011, 08:09:12 »
Enig med deg Mjauemamma:) I tillegg så er det vel rasekatteierne/oppdretterne som har gjort mye for å prøve å heve kattenes status. Det er vel de som har krevd/sørget for at det går an å forsikre katter, også huskatter. Jeg forklarer stadig folk at; Nei, 12 ukers leveringsalder er ikke bare for rasekatter, huskatter og rasekatter er nemlig ikke to totalt ulike arter, de har stort sett de samme behovene for mammaen sin... Jeg mener at om man bor i by, eller ved sterkt trafikkerte veier bør man ha innekatt/kattegård. Alle mine katter er innekatter, også huskattene, de tåler nemlig ikke en påkjørsel noe bedre enn rasekattene. Og når man bor ved en vei der folk kjører som idioter på kveldene, og det er veldig mye trafikk på dagtid, så må det kattegård til for at pelsklingene skal få være ute. Men, ikke alle tenker sånn, jeg har jo to huskatter som har kommet rekende og adoptert oss. Alt for unge til å være ute, og selvfølgelig ikke merka...
Generelt så har vel rasekatteierne gått foran, så har ting kommet huskattene til gode også. Bare synd at ikke alle utekatteiere chipper kattene sine. Vi som stiller ut må merke våre katter, og de er jo aldri ute på egen labb...
Jeg prøver å overtale nye katteeiere jeg kjenner om at de, hvis de skal ha utekatt, hvertfall venter til katten er vaksinert, chippa, og ikke minst kastrert. Og at katter på 12 uker (som jo er riktig leveringsalder) ikke har stedsans, og ikke bør slippes ut med en gang. Dattern min nekta å hente en kattunge før hun var gammel nok, da hun henta henne var hun den eneste som var igjen, de andre var levert flere uker tidligere
:(  Hun har lært av sin mor, katten er innekatt og skal snart kastreres:)

Så lenge katter blir gitt bort, eller koster en hundrelapp så vil vi ikke bli kvitt problemet med dumpede katter. Det burde være et krav om at kattunger skal være chippa og vaksinert ved levering, da ville eierne bli funnet igjen hvis de slipper ut kattene for tidlig, eller dumper dem. Selger kunne ta betalt det dyrlegen koster, og litt for at kattene får skikkelig for. Men, ikke tusenvis sånn som noen forlanger for blandingskatter, det er ikke riktig at man skal sitte igjen og tjene penger på huskattavl... Helst skulle det være forbudt å slippe ut fertile katter også, men det er selvfølgelig vanskelig å håndheve.

Sorry, ble langt detta, men blir litt engasjert. Og ganske kjipt når DB, som jeg synes gjør en super jobb, delvis legger skylda på hittekattproblematikken på oppdrettere av rasekatter:(

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #7 på: 31 Oktober 2011, 08:40:43 »
Håper og tror at det er en inkompetent DB-kontorrotte som har skrevet dette. For dette henger ikke på greip med noen av holdningene jeg har møtt i den tiden jeg har hatt kontakt med DB. Jeg forstår hva de mener, og hvor gjerne de vil finne en syndebukk for katteproblematikken - men det her går over stokk og stein.

Veldig mange seriøse oppdrettere støtter DB, og om dette er takken for støtten kommer de fleste til å trekke seg ut om ikke DB omformulerer seg og det har rett og slett ikke DB råd til.

DB har redd sin seng på helt feil måte, og det kommer kattene til å tape på  >:(

Innlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 166
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #8 på: 31 Oktober 2011, 09:59:05 »
Sitat:
"Felles for alle oppdrettere av hunder og katter er at de bidrar til flere dyr i en verden der tusener allerede er hjemløse. Å avle opp nye dyr når det ikke finnes hjem til dem som allerede er født er uansvarlig og uetisk. "

Jeg er delvis enig i en ting, at det avles opp flere katter når det er mange som allerede trenger et hjem. Men, om oppdretterne plutselig hadde stoppet å avle opp katter, så hadde det allikevel ikke hjulpet på  menneskers uvitenhet eller likegyldighet overfor katter. Å angripe oppdrettere, hjelper ikke hjemløse katter. Folk må lære å respektere dyr helt fra barnsben av. Og da bør det skje gjennom skolen.

Jeg tror at denne artikkelen egentlig er engelsk eller amerikansk, men at den er omskrevet til å passe norske forhold. Det er snakk om hjemløse hunder og katter, og i Norge har vi ikke hjemløse hunder i den forstand.

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 82
    • Vis profil
« Svar #9 på: 31 Oktober 2011, 10:28:30 »
Det tror jeg du kan ha rett i subrosa, det er den eneste måten jeg får denne artikkelen til å "stemme" på.  >:(

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #10 på: 31 Oktober 2011, 11:06:11 »
Db bør nok prøve på nytt, med litt bedre tone, synes jeg og.
Og etter litt tenking så, Miss marble skriver at DB gjør en super jobb, her er jeg både enig og ikke helt enig.
Alle de som jobber "praktisk" vi har mange her og, gjør en super jobb,  :icon_smile_pray: og jeg mener ikke dem, når jeg likevel skriver at jeg har slett ikke vært så imponert med det som DB sentralt alltid har gjort for katter, veldig flinke i andre ting, men kattene har nok vært lavt prioritet der og, er min erfaring.
Jeg har snakket med dem noen ganger, og vet at de er for få der og, men likevel.
Om denne teksten er et forsøk på oppgradere kattearbeid, er det bra de tenker på det, men ikke helt slikt.
Nå har de fått ny forkvinne der, så jeg, så vi får se, faktum er nok at katter er et av de største dyrevelferdsproblemer og det må de bare innse. (Dette er et såkalt surt oppgulp, bare ta det som det).

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #11 på: 31 Oktober 2011, 11:41:42 »
Trist  >:(  Dessverre har jeg litt inntrykk av at det er flere som har den holdningen.

Det er et utrolig viktig arbeid seriøse oppdrettere gjør, nettopp ved å avle riktig og få frem den sunne katten og ta vare på de flotte rasene. Derfor synes jeg det er vel så flott og riktig å kjøpe rasekatter.

Jeg er fullstendig uenig i at det er galt at oppdrettere av hunder og katter bidrar til å avle opp flere dyr enda det fins hjemløse dyr som er født uansvarlig og uetisk. Det er noe forferdelig å si, og jeg synes det er trist at noen uttaler det slik.

Dessverre blir det aldri en realitet at det er bare bevisste og ansvarlige dyreeiere. Mener noen at ansvarlige dyreeiere bare skal adoptere/ta seg av hjemløse dyr? Så kan de uansvarlige fortsette med deres dårlige dyrehold (det vil alltid være uansvarlige mennesker), og de ansvarlige kan ta seg av det ???    Det blir å vedlikeholde og opprettholde en ond sirkel.

Hva med de seriøse ansvarlige oppdrettere og andre ansvarlige dyreeiere som er med til å opprettholde de sunne og flotte rasene?
Veldig viktig å støtte dette også.

Dessverre fins det useriøse uansvarlige oppdrettere. Akkurat som det fins andre useriøse uansvarlige dyreholdere. Disse menneskene skulle ikke hatt dyr i det hele tatt. Verken adoptert fra DB eller kjøpt rase katt.

Utlogget Litz

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #12 på: 31 Oktober 2011, 14:07:11 »
Jeg har møtt denne holdningen fra flere som jobber som frivillig hos DB.
Vi tittet jo litt rundt etter katt i sommer, men hadde ikke bestemt noenting. Da vi fikk tilbud om å få Bazinga av en kompis så takket vi ja til dette. De hadde ikke mulighet til å ha han selv, han var den siste i kullet og de har tre katter fra før. Vi overtok Bazinga og da bekjente av meg fikk vite dette så ble jeg haglet med spørsmål om hvorfor jeg ikke hentet en hos DB i stedet... jeg sitter jo da med spørsmålet, hvorfor skulle jeg det? Jeg overtok en katt som trengte hjem, om den kommer fra private eller fra DB må da vel være ett fett? Hadde ikke vi tatt Bazinga så kan det jo hende han hadde havnet på DB også?

Også fikk vi jo rasekatt. Og da ble reaksjonene enda større... men igjen, vi overtok Zula fordi hun som hadde kjøpt henne ikke taklet å ha henne. Zula var stort sett på ett lite rom mens eieren ikke var hjemme fordi hun var redd for at katten skulle ødelegge noe. Oppdretteren hadde ikke mulighet til å ha henne hos seg fordi hun hadde katter som skulle ha unger hvert øyeblikk og som ble stresset av en ny katt i huset (de prøvde).

Så vi har både en huskatt og en rasekatt som vi har fått via omplassering. Katter som trengte ett hjem fordi de ikke kunne bo der de var. Hvorfor er det så galt i forhold til å overta en katt fra DB?
Logikken hos mange i DB er helt på viddene spør du meg.
Det viktigste må være å gi de kattene som trenger det ett hjem, uansett om det er huskatter, rasekatter eller hvor mye de koster.
Nei, man har ikke noen garanti for at kattene får ett bedre hjem selv om man tar betalt for de. Det er ikke prisen for katten som er avgjørende, dårlige katteeiere finnes både blandt fattige og rike.
Det som må til er en holdningsendring, samt at kastrering/sterilisering og id-merking burde vært påkrevd. (kastrering/sterilisering for katter som ikke skal avles på vel og merke)

Men idioter vil alltid eksistere. Folk som aldri burde hatt dyr, vil for alltid skaffe seg dyr. Men å legge skylden over på oppdrettere som jobber for å få sunne, friske katter, og som er nøye med hvem de selger til, som har kontrakter hvor det står at katter som ikke skal avles på skal sterilisere/kastrere, kattene blir id-merket... ja, det blir utrolig feil.

Da kan man heller ta en titt på de som har en usterilisert hunnkatt som går fritt og som produserer kattunger flere ganger i året... eller de som bare mååååå ha ett kull på katten sin fordi kattunger er jo så søte. Eller de som mener at katten har lyst på barn så det må den jo få, eller "katten må få ett kull for da slipper man at de får jurkreft eller livmorbetennelse senere". (sistnevnte er en myte som lever i beste velgående både for hunder og katter... har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt det argumentet fra folk)

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #13 på: 31 Oktober 2011, 14:26:00 »
Det her ble jeg skikkelig provosert over å lese av DB!

Det er jo fullstendig bomskudd.
Skikkelig skuffa over DB!  :nusse:

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 256
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #14 på: 31 Oktober 2011, 14:29:55 »
Nå skal man ikke ta alle oppdrettere under samme kam.................  Det fins mange av dem som virkelig er seriøse, og som ikke selger puselusker til hvem som helst.  Og de er generelt også supre til å følge opp nye eiere.

Hva angår "gatekryss"-kattene som DB tar seg av, så er det de menneskene som ikke stopper produksjonen på egne katter, som VIRKELIG ER PROBLEMET.  Resultatet av den likegyldigheten er det vi, som "jobber" i DB, sliter med.  Og den store mangelen på kunnskap om dyr's behov osv osv osv.  gjør jo aldeles ikke saken bedre.

Og som fòrvert for DB, så har jeg hatt en del av de resultatene i hus.  Og dermed forb.......... diverse uansvarlige dyreeiere  :icon_mad: :icon_mad: :icon_mad:

Dessuten syns jeg godt veterinærprisene kunne senkes litt. Det kan staten gjøre ved å sponse litt.  Det har vi råd til.  Og blir prisene lavene, så er det fler mennesker som benytter seg av veterinærene i stedet for å gi f...

Vet ikke om andre i DB her er enig med meg, men det spiller ingen rolle.,  Jeg klarer fint å ha min egen mening jeg  :biggrin:

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 31 Oktober 2011, 14:38:27 »
Litz:
Jeg har stor forståelse for at DB og andre organisasjoner og privatpersoner mener at det er "best" å ta til seg katter fra kattehjemmene om man skal ha en huskatt. Og til dels mener jeg det selv også. Dette fordi man da vil prøve å begrense tilgjengeligheten på huskatter. Jo færre tilgjengelige huskatter på det private markedet, jo færre annonser vil det bli å finne på feks. Finn.no om kattunger som gis bort. Dette er jo et ledd i arbeidet med å heve kattens status, det å måtte betale for en katt og det gjør man jo om man adopterer via kattehjemmene. Tar man til seg katter fra de frivillige organisasjonene, er det lettere å forhindre at kattene blir hjemløse da stort sett alle må skrive under på en kontrakt, hvilket innebærer at organisasjonen har "førsteretten" på katten om eierne ikke kan ta vare på den av ulike grunner etter adopsjon. Og bare det i seg selv er jo en trygghet om noe skulle skje, feks utvikling av allergi, dødsfall osv. Slik trygghet finner man ikke på det private markedet.

Så skal det være sagt at alle katter fortjener en ny sjanse, samme om de kommer fra det private markedet eller fra kattehjemmene. Men jeg tror vi er med på å støtte oppunder dårlige holdninger så lenge vi velger å hente hjem gratis kattunger fra feks Finn.no - for da vet de uansvarlige eierne at markedet finnes og de gjør ikke noe forsøk på å bedre katteholdet sitt. Adopterer vi fra kattehjemmene, vil adopsjonsgebyret gå til arbeidet med å redde enda flere katter, som kommer nettopp fra disse uansvarlige som gir vekk kattungene sine.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #16 på: 31 Oktober 2011, 14:53:40 »
Jeg tror DB har vunnet mye på å heller gå i samarbeid med oppdretterne enn å angripe dem. Som oppdretter så ser jeg på det som en av oppgavene mine å "utdanne" kattungekjøperne mine. Har allerede sett at dette kan ha positiv effekt ikke bare på dem, men også på deres venner igjen. At noen begynner å snakke om viktigheten av kastrering, riktig for, ID merking m.m. viser seg å ha en positiv effekt også i forhold til deres venner igjen.

I tillegg så er det faktisk mange oppdrettere som faktisk gjør mye for å hjelpe de hjemløse kattene. Enten gjennom at de fungerer som fosterhjem. Kjenner opp til flere oppdrettere som har fostret opp kattunger som f.eks har kommet inn til deres veterinær for avliving. For ikke lenge siden roste vi noen fantastiske annonser på Finn for omplassering av katter. Om jeg ikke tar feil så er dette også en oppdretter.

Vi er ikke alle i stand til å gjøre så mye som vi ønsker, men jeg tror at majoriteten av oppdrettere har ett hjerte som banker varmt for katter i sin alminnelighet og faktisk ønsker å gjøre noe. Så må vi liksom hver og en finne ut hva vi er i stand til å gjøre.
For min egen del så prøver jeg også å være veldig bevisst på ikke å prøve å "omvende" noen til å kjøpe en rasekatt kontra ta til seg en katt fra DB eller andre plasser. Så mest av alt synes jeg det er trist å møte en sånn holdning på DB og håper veldig at det egentlig mest er snakk om noen som ikke har tenkt særlig mye.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #17 på: 31 Oktober 2011, 15:31:18 »
Jeg skjønner ikke logikken til DB. Er ikke alle katter like mye verdt? Hvorfor er da rasekatter fy-fy? Fordi de er vokst opp i gode hjem, med god sosialisering, av friske foreldre og med vaksiner, ormekurer og helseattester Med kjøpekontrakt og stamtavle, og en navngitt oppdretter? Hva er ille med det? Hvis man vil katteoppdrett til livs, hvordan skal det bli da? Fritt fram for alle, for det ikke er noen som følger regler, og det ikke finnes regler å følge lenger?

Jeg blir litt lei den med at det er feil å lage rasekattunger. Hvor stor andel av kattebestanden i Norge er rasekatter? I følge enkelte statistikker ca 5%. Da er i tilfelle problemet med "oversvømming" av markedet av rasekatter ganske konstruert. Det er heller ikke uvanlig som det blir nevnt over her at mange oppdrettere også støtter DB, tar til seg katter, "utdanner" kattungekjøpere osv. Jeg vil si at oppdrettere en en ressurs som det må være ønskelig å ha på laget enn å støte dem vekk.

Innlogget Calaera

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 36
    • Vis profil
    • Calaera.Net
« Svar #18 på: 31 Oktober 2011, 15:36:46 »
Uff. Trist.

Jeg lurer på om dyrebeskyttelsen mener at vi skal boikotte oppdrett av huskatter, og ikke rasekatter. For da kan jeg til dels forstå artikkelen. Hvis ikke blir jeg meget skuffet. Rasekatt-oppdrettere er FLOTTE ressurspersoner, som vi trenger i samfunnet, for å videreformidle god informasjon om katter og kattehold. Synes det er en skam av dyrebeskyttelsen å oppfordre til boikott av dem.

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #19 på: 31 Oktober 2011, 15:38:03 »
Synes det er under middels smart å angripe en av få andre grupper (nå snakker jeg veldig generelt) som er opptatt av å heve kattens status. Er det noen DB bør samarbeide med her, så må det vel være seriøse oppdrettere - opptatt av dyrevelferd generelt, og da selvfølgelig også (hus)kattens status.

Hadde egentlig skrevet et lengre innlegg her, men jeg tror det er best at jeg holder det kort.

Synes også dette høres ut som en artikkel som opprinnelig tar opp puppymills-problematikk og hjemløshet på et nivå som ikke eksisterer i Norge (hjemløse hunder).

Vil forøvrig bare påpeke at jeg tror og håper dette innlegget her på ingen måte gjenspeiler holdningene til hele Dyrebeskyttelsen, og at det finnes organisasjoner og avdelinger som ikke er underlagt Dyrebeskyttelsen Norge (som står for denne artikkelen).

Er det forresten noen som ser hvem som har forfattet dette makkverket?

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #20 på: 31 Oktober 2011, 15:41:28 »
Dette ser ut til å være skrevet av DB Norge sentralt, altså hovedkontoret. For jeg har pratet med flere i DB 's lokalavdelinger som ikke har hørt noe som helst om dette/sagt seg enig i dette. Veldig synd om folk velger å trekke støtten sin pga dette. Husk at man kan støtte lokalavdelingene uten å støtte søpla hovedkontoret kommer med.

Oppfordrer alle til å skrive sin mening på denne siden, kanskje de tar til vettet og omformulerer seg:
http://www.facebook.com/#!/dyr.no?sk=wall

Utlogget Litz

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #21 på: 31 Oktober 2011, 15:52:36 »
Litz:
Jeg har stor forståelse for at DB og andre organisasjoner og privatpersoner mener at det er "best" å ta til seg katter fra kattehjemmene om man skal ha en huskatt. Og til dels mener jeg det selv også. Dette fordi man da vil prøve å begrense tilgjengeligheten på huskatter. Jo færre tilgjengelige huskatter på det private markedet, jo færre annonser vil det bli å finne på feks. Finn.no om kattunger som gis bort. Dette er jo et ledd i arbeidet med å heve kattens status, det å måtte betale for en katt og det gjør man jo om man adopterer via kattehjemmene. Tar man til seg katter fra de frivillige organisasjonene, er det lettere å forhindre at kattene blir hjemløse da stort sett alle må skrive under på en kontrakt, hvilket innebærer at organisasjonen har "førsteretten" på katten om eierne ikke kan ta vare på den av ulike grunner etter adopsjon. Og bare det i seg selv er jo en trygghet om noe skulle skje, feks utvikling av allergi, dødsfall osv. Slik trygghet finner man ikke på det private markedet.

Så skal det være sagt at alle katter fortjener en ny sjanse, samme om de kommer fra det private markedet eller fra kattehjemmene. Men jeg tror vi er med på å støtte oppunder dårlige holdninger så lenge vi velger å hente hjem gratis kattunger fra feks Finn.no - for da vet de uansvarlige eierne at markedet finnes og de gjør ikke noe forsøk på å bedre katteholdet sitt. Adopterer vi fra kattehjemmene, vil adopsjonsgebyret gå til arbeidet med å redde enda flere katter, som kommer nettopp fra disse uansvarlige som gir vekk kattungene sine.

Jeg er forsåvidt enig med deg, men en katt som allerede er født må jo på en eller annen måte få ett godt hjem uansett. Og da kan man jo like gjerne gi den ett godt hjem selv om den ikke er innom DB først? Syns ikke det at man skal prøve å endre holdningen til folk ang katter, skal gå utover uskyldige kattunger som allerede har kommet til verden.
Jeg er forøvrig i mot å betale for huskattunger som private selger, da støtter man "avlen" de driver med siden de tjener penger på dem. Det tror jeg er noe av det viktigste man kan gjøre for å unngå uønsket avl av huskatter... får ikke eier av kattemamman betalt for ungene så er det nok ikke så attraktivt å få masse kattunger heller, for da blir det jo bare en ekstra utgift.
Bazinga fikk vi gratis mot at han ble kastrert, noe han ble omtrent umiddelbart etter at vi fikk han. Kattemoren ble sterilisert så fort alle ungene var gitt bort.

Forøvrig, disse kontraktene som DB og andre opererer med er ikke så veldig holdbare om man går etter dem i sømmene juridisk sett. Er en katt solgt/gitt bort så har kjøper strengt tatt full "råderett" over katten. For å unngå dette må evt DB og andre stå som deleier på katten, da har man mulighet til å legge restriksjoner i kontrakten siden man fortsatt eier en del av katten. Kontrakten blir mer som en samvittighetskontrakt, det er verre for folk å bryte løfter når det er nedskrevet, selv om de juridisk ikke har noen forpliktelser.
Dyr går dessverre under normal kjøpslov og blir sett på som en vilken som helst annen vare/ting. Man kan ikke selge en jeans og si at kjøper bare for lov å bruke den på lørdager heller.
Vet det er, og har vært, mye diskusjon ang dette, men jeg har vært flere runder med advokat ang slike kontrakter da jeg var omplasseringsansvarlig i ilderforeningen. Der var det stadig vekk "kontraktsbrudd" og dessverre satt selger igjen med svarteper siden kjøper hadde full rett til å bestemme over "varen" så fort kjøpesummen var betalt.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #22 på: 31 Oktober 2011, 16:00:28 »
Jeg har nå skrevet ett innlegg på den FB linken. Men for å være helt ærlig så er det ganske så steile og arrogante svar som gis til de som allerede har kommentert der >:(
Om lokale DB avdelinger er uenige i det som kommer fram i artikkelen, så er det vel også naturlig at de kommer med innsigelser den sentrale organisasjonen. Det er trolig langt mer effektivt en at vi oppdrettere "gråter for vår kjære mor".

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #23 på: 31 Oktober 2011, 16:06:44 »
Dette ser ut til å være skrevet av DB Norge sentralt, altså hovedkontoret. For jeg har pratet med flere i DB 's lokalavdelinger som ikke har hørt noe som helst om dette/sagt seg enig i dette. Veldig synd om folk velger å trekke støtten sin pga dette. Husk at man kan støtte lokalavdelingene uten å støtte søpla hovedkontoret kommer med.

Oppfordrer alle til å skrive sin mening på denne siden, kanskje de tar til vettet og omformulerer seg:
http://www.facebook.com/#!/dyr.no?sk=wall

Bra innlegg, MissMjau! Oppfordrer også alle til å "like" eller skrive sin mening her!

Oppfordrer i tillegg de som har lokale DB-avdelinger i nærheten å ta kontakt med de for å høre om de:
A: Støtter artikkelen
B: Ikke støtter artikkelen, og følgelig må gi en reaksjon til DB Norge om dette

Hovedkontoret bør absolutt få reaksjoner fra alle hold, slik at de ikke kan vende det døve øret til.

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #24 på: 31 Oktober 2011, 16:42:41 »
Jeg kjenner dette skuffer meg så enormt!
Selv har jeg jo, som de fleste av dere vet, tatt meg av to kull i sommer + har en omplasseringskatt i hus for tiden.  Jeg har brukt massevis av tid og penger på disse hittekattene!!  Men som oppdretter er jeg jo et dårlig menneske i følge Dyrebeskyttelsen.  Så da så. 

Om man tenker seg om så tror jeg de fleste er enige i at problemet med løskatter/hittekatter/villkatter ikke vil bli hverken større eller mindre om vi rasekattoppdrettere plutselig forsvant fra jordens overflate.  De fleste av oss er såpass seriøse, og igjen - vi er jo ikke problemet!!  Problemet er jo alle som lar kattene sine gå for lut og kaldt vann, katter som får kull etter kull, kattesamlere som kan øke en kattebestand lokalt med flere hundre katter - HER ligger problemet!!  Å ta for seg oppdrettere og henge oss ut på den måten er jo direkte stygt gjort.  Pluss at det er helt feil. 

Jeg ser jo at dere fra dyrebeskyttelsen som er her på katteprat har et mye mer nyansert syn, og det visste jeg jo.  Men nå er jeg faktisk både såret og lei meg.  (Jeg er sliten i dag)  Jeg har sendt dem epost og sagt hva jeg mener, og jeg har lagt en innlegg på veggen på FB-siden deres.  Men det vises jo ikke??  Jeg ser i alle fall ikke det jeg selv har skrevet, eller det noen av dere andre har skrevet.