Skrevet av Emne: Skudd langt over mål fra db  (Lest 2833 ganger)

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Sv: Skudd langt over mål fra db
« Svar #200 på: 06 November 2011, 19:44:23 »
Svar på MissMjaus forrige post.
Nå blir det mange poster fra meg etter hverandre her, men jeg har hatt en mailutveksling med lederen i Dyrebeskyttelsen Drammen og omegn (ddoo.no) og har fått tillatelse til å kopiere denne mailen jeg fikk av henne.

Jeg ønsker å komme med en forklaring her: Jeg er leder for DDOO, men sitter også i sentralstyret.

En ansatt på sekretariatet har utarbeidet dyr.no. Vi i sentralstyret trodde jo selvfølgelig at siden skulle kvalitetssikres først for den ble lagt ut. Vi trodde jo at vi ville få sett den først. Men dessverre la denne personen siden rett ut. Vi i sentralstyret ble svært overrasket og ikke minst over innholdet. Vi ga beskjed til vår administrasjon om at dette måtte bort. Det er de som gjør jobben som du sikkert vet. Vi som sitter i sentralstyret har ingen mulighet til å utføre jobben, dette er krevende systemer. Det tok tid og vi beklager det sterkt, men det var ikke sentralstyrets feil. Vi maste på at dette måtte gjøres umiddelbart.

Personene som svarte på facebook er også ansatte. Jeg beklager på det sterkeste hvis deres svar uheldige.

Jeg kan bare si at de holdningene som ble lagt ut på dyr.no ikke er holdninger DN står for eller Sentralstyret står for. Dette er personlige holdninger hos en person og skulle ikke vært lagt ut. Sentralstyret har gitt klare tilbakemeldinger til administrasjonen om dette. Mer kan ikke vi gjøre dessverre.

Mvh. Aud

Men det ble ikke sagt på FB, de kunne jo bare lagt ut en melding da det begynte å renne inn spørsmål og kritikk, om at de desperat prøvde å fjerne dette, men ikke klarte pga tekniske ting.
Og at det som sto på siden ikke var holdninger som DBN står for... Ingenting av dette ble nevnt på FB.

Generelt synes jeg det er en uting å gi en enkeltperson skylden for alt, er det ikke slik innad i organisasjonen/bedrift at de står samlet utad?

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #201 på: 06 November 2011, 19:50:54 »
Jeg tenker litt som deg Alette. Hvorfor kunne ingen bare skrevet det mye tidligere på nett da?

Men jeg velger å la tvilen komme de til gode, hvis det er så at de må gjennom administrasjonen før de får gjort noe med saken. Det jeg derimot reagerer litt mer på, er hvordan til og med den såkalte beklagelsen også er gjennomsyret med denne ene persons mening uten å ha blitt gjort noe mer med. Hvorfor får denne personen fortsatt holde på? Hvorfor er det ingen som sitter som en hauk på dette mennesket så fort hun har internetttilgang?

Men jeg er uenig i din siste kommentar Alette, for dette forklarer veldig mye, og så lenge det ikke gås ut med navn, synes jeg det er en grei forklaring på saken  :nod:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #202 på: 06 November 2011, 19:53:05 »
Men det var jo DN sin leder som til sist svarte på FB??? Forstår ikke dette jeg....

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #203 på: 06 November 2011, 20:15:11 »
Nå blir det mange poster fra meg etter hverandre her, men jeg har hatt en mailutveksling med lederen i Dyrebeskyttelsen Drammen og omegn (ddoo.no) og har fått tillatelse til å kopiere denne mailen jeg fikk av henne.

Jeg ønsker å komme med en forklaring her: Jeg er leder for DDOO, men sitter også i sentralstyret.

En ansatt på sekretariatet har utarbeidet dyr.no. Vi i sentralstyret trodde jo selvfølgelig at siden skulle kvalitetssikres først for den ble lagt ut. Vi trodde jo at vi ville få sett den først. Men dessverre la denne personen siden rett ut. Vi i sentralstyret ble svært overrasket og ikke minst over innholdet. Vi ga beskjed til vår administrasjon om at dette måtte bort. Det er de som gjør jobben som du sikkert vet. Vi som sitter i sentralstyret har ingen mulighet til å utføre jobben, dette er krevende systemer. Det tok tid og vi beklager det sterkt, men det var ikke sentralstyrets feil. Vi maste på at dette måtte gjøres umiddelbart.

Personene som svarte på facebook er også ansatte. Jeg beklager på det sterkeste hvis deres svar uheldige.

Jeg kan bare si at de holdningene som ble lagt ut på dyr.no ikke er holdninger DN står for eller Sentralstyret står for. Dette er personlige holdninger hos en person og skulle ikke vært lagt ut. Sentralstyret har gitt klare tilbakemeldinger til administrasjonen om dette. Mer kan ikke vi gjøre dessverre.

Mvh. Aud

Jeg har all forståelse for at det finnes mennesker i DNs stell og styre som ikke deler disse traurige holdningene som har kommet klart og tydelig fram den siste uken, og at disse menneskene synes det er leit at situasjonen har blitt som den har blitt. Jeg tviler heller ikke et sekund på at Aud her ønsker å gjøre det som er best for kattene.

Men jeg tror ikke et sekund på at det var klin umulig for et vettugt menneske å ytre noen gode svar, gi beskjed om at dette tekniske problem, eller i det minste komme med en beklagelse mens dette har pågått. Det gikk tross alt fem (5!) døgn, hvorav alle fem var vanlige arbeidsdager, før det til slutt kom opp en beskjed om at dyr.no trengte bedre kvalitetssikring før den ble offentliggjort. Og ikke en gang DET klarte DN å skrive som en ekte unnskyldning. Organisasjonen beklaget tross alt kun at siden ble lagt ut for bruk for tidlig. Ikke et eneste sted beklager DN konkret de kvalme utsagnene organisasjonen regelredd har spydd ut og ivrig forsvart (eller ikke respondert på i det hele tatt).

Hvis sentralstyret ærlig talt prøver å si at ÉN person har fått gå amokk på organisasjonens vegne i hele fem dager uten at noen har oppdaget det (eller oppdaget det, men ikke løftet en finger...), så har vel DN strengt tatt noen alvorlige problemer å ta tak i uansett - særlig med tanke på hvor stor del av budsjettet som blir ødslet ut på nettopp dette området?

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #204 på: 06 November 2011, 20:25:57 »
Jeg synes det er noe helt rart her, nå har jeg sett på det nye styret og det er da bare folk fra avd som omplasserer mye, dvs skulle tro de alle er ekte redningsfolk, som setter kattenes behov veldig høyt, eller er det noe jeg ikke vet om disse lagene.
Kan ikke skjønne at de kunne gå og vedta noe slik, noen lag kjenner jeg litt til, og de har så absolutt vært for å redde mest mulig.

Det er vel nettopp det at de fleste som er styremedlemmer i DN sentralt jobber aktivt i lokalavdelingene med praktisk dyrevern og ikke har tid til å sitte på nett og derfor kanskje ikke fikk med seg alt som skjedde i dagene etter at dyr.no ble tilgjengelig, uten kvalitetssikringen?

Utlogget Arnfrid

• Kattepratpuser
  • Kattunge
  • Takket: 6
    • Vis profil
« Svar #205 på: 06 November 2011, 21:56:52 »
Jeg er skepisk. For noen måneder siden fikk styret stadig kritikk for ikke å svare på henvendelser, og for andre ting. Da la de skylden på en medarbeider som hadde sluttet. Veldig rart at verken den daglige lederen eller noen i styret var informert om hva som skulle legges ut på en ny nettside, og at ingen av dem sjekket nettsiden? Særlig etter at det kom kritikk på Facebook? Også veldig rart at det tok fem dager å komme med denne informasjonen, og at det var nødvendig med en personlig henvendelse til en av styremedlemmene for å få den. Styret i DN har lang, lang tradisjon med å finne syndebukker. Det er styret som er arbeidsgiver, og har ansvar for driften.

Utlogget BeritChr

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #206 på: 09 November 2011, 00:57:48 »
Dette er lagt ut på NRR's hjemmeside idag, www.nrr.no  til høyre på siden :

Dyrebeskyttelsen Norge
Konowsgt.5
0192 Oslo

Norske Rasekattklubbers Riksforbund (NRR)
Styret v/ xxxx
xxxx xxxxxx                                        Oslo 05.11-11

Ref. brev av 3.ds
Hei,
Dyrebeskyttelsen Norge vil aller først beklage at den nye siden dyr.no, ved en misforståelse ble lagt ut uten at denne var blitt kvalitetssikret i forhold til tekstinnhold.
Dyr,no er nå fjernet og erstattet med følgende:

”Dyrebeskyttelsen Norge beklager at dyr.no er lagt ut offentlig på nåværende tidspunkt. Prosjektet er under utvikling og innholdet har ikke blitt kvalitetssikret før offentliggjøring. Sentralstyret beklager så mye og vil ha en gjennomgang av innholdet og kvalitetssikre dette, før det på nytt legges ut offentlig”.

Dyrebeskyttelsen Norge (DN) med sine lokalavdelinger er klar over det gode samarbeidet vi har hatt med medlemmer av NRR gjennom flere år, og vi er alle svært glad for NRRs bidrag til å høyne kattens status.
DN har aldri ment og mener fortsatt ikke at oppdrett og hold av rasekatter er problemet med hjemløshet hos katt, og vi forstår godt at dere reagerte på artikkelen med innhold om adopsjon. Imidlertid har det aldri vært meningen å ramme seriøst hold av katt, enten det dreier seg om rasekattoppdrett eller hold av huskatt, og vi er smertelig klar over at den likegyldighet som dessverre utvises av altfor mange eiere av huskatt er årsaken til problemet med hjemløshet hos katt. Vi jobber intens med problemet ”Hjemløshet hos katt”, og det brukes mange millioner kroner pr. år på dette problemet. Vi satser også på å høyne kattens status i befolkningen, slik at den kan bli respektert og ivaretatt, herunder kastrasjon, som er særdeles viktig, samt medisinsk oppfølging og riktig fôring.
Det triste er jo at det ikke finnes nok gode hjem til alle de hjemløse som trenger det, og vi er oppriktig takknemlige for NRRs støtte til adopsjon av hjemløse katter.
DN og Smådyrveterinærenes forening sammen med Dyreidentitet har inngått et samarbeide for å fremme kattens status, og vil holde fokus på dette ved felles kampanjer fremover.
Vi noterer oss at styret i NRR inviterer til dialog om hvordan vi best kan arbeide sammen for å bidra til å få ned antall katter som har behov for adopsjon.
Vi imøteser gjerne et dialogmøte i den forbindelsen og ser frem til et fortsatt godt samarbeide mellom NRR og Dyrebeskyttelsen Norge.

Vennlig hilsen
 Anne Westen
Leder sentralstyret
Dyrebeskyttelsen Norge

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #207 på: 09 November 2011, 03:14:24 »
Jeg synes dette er et mye bedre svar fra DN, jeg forstår bare ikke hvorfor ikke dette ble sagt/skrevet på facebook i forrige uke??

En annen ting, jeg har meldt meg inn i Den Norske Huskattforeningen, og fikk i dag deres blad: Huskatten. Der har de en veldig informativ artikkel om barn og dyr hvor de har vært i kontakt med en Linda Rognli, kampanjeansvarlig i DN. Hun kommer med mange gode utsagn rundt barn og dyr, men et sted har det sneket seg inn en gammel kjenning: -Vi oppfordrer også alle til å adoptere et hjemløst dyr fremfor å kjøpe et dyr, sier Rognli.

Denne utgaven av Huskatten er fra høst i år, det er blant annet en artikkel datert i september.
Nå er det kun denne setningen jeg har gjenkjent, inget annet av Rognli sine utsagn er i samme sjanger og hun kommer med mye vettugt.

Man kan velge å tolke denne i samme ånd som artikkelen, blant annet fordi oppdrettere ofte er de eneste som har en pris for kattene sine. Det er jo også et mål å øke katters status ved å ta en symbolsk sum, noe dette utsagnet jobber imot.

Man kan også velge å tolke det som kun en oppfordring til å hjelpe en hjemløs katt rett og slett. Jeg vet ikke helt jeg, men kanskje vi har funnet opphavet til disse meningene og holdningene?  :hmmmm:
I så fall, har ikke DN sentralt hatt noe kontroll over hva deres administrasjon går ut med? Eller krevet en samlet front? Hvordan kan et menneske med så sterke holdninger (hvis det nå er det denne setningen betyr) at hun går ut i intervjuer, skriver artikler og argumenterer sterkt, ikke bli oppdaget av resten av admin og styret? Hvis dette da er verket til en enkelt person, det vet vi jo heller ikke..  :hmmmm:

Utlogget MjaueMamma

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 2
  • Stolt kattemamma!
    • Vis profil
« Svar #208 på: 09 November 2011, 07:54:35 »
Bra at DN endelig har tatt seg tid til å gi en beklagelse til NRR. Det skulle bare mangle...

Men når gjelder de andre svarene jeg ser her, bl.a fra denne Aud, blir jeg i tvil igjen. Hvorfor i all verden ble ikke disse meningene ytret med en gang kritikkstormen begynte å blåse, om det er dette de mener? Ikke kom  å fortell meg at dette skal være så innmari vanskelig.
Samtidig, synes jeg det er smålig av en organisasjon å legge skylda hos enkeltmennesker. Jeg synes det virker søkt at et menneske skal mekket sammen dyr.no, og slengt den uten å tenke i det hele tatt. Og dette er særlig når man leser DN's etiske retningslinjer, som faktisk samsvarer med det som står i artikkelen. Hvordan kan de mene at de ikke står inne for slike holdninger da? Hele organisasjonen er jo, i følge retningslinjene, basert med slike holdninger.

Jeg skjønner ingenting jeg. Hele greia er bare tragisk...

"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods. The cats will never forget it..."

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #209 på: 09 November 2011, 09:40:23 »
Nå er jeg sikkert veldig kynisk - men jeg tror nå at når NRR kom på banen (jeg kjenner godt hun som informerte styret i NRR - hun var også litt aktiv på FB, og hun har sittet i styret i NRR i mange år) så forsto dyrebeskyttelsen ALVORET i hva de faktisk holdt på med.

Jeg så på veggen til dyrebeskyttelsen at det var folk som tryglet dyrebeskyttelsen "hver så snill ikke bry dere om noen sårede oppdrettere".   Og jeg er veldig sikker på at mange mennesker har AKKURAT de meningene som kom frem på Face og på dyr.no.  Jeg er OVERBEVIST om at det sitter mennesker i styret i DB sentralt som mener AKKURAT dette.  Antagelig en eller to med stor makt også - ellers ville aldri dette skjedd på denne måten.  Jeg er ikke dum, og jeg har vært aktiv i forenings- (og forretnings-) livet i for mange år til å gå på den.

NRR er en STOR og ikke minst seriøs organisasjon, og jeg vil tro styret der har henvendt seg direkte til DB - det vil jeg tro NKK også har gjort.  Å miste all støtte fra NRR og alle katteklubber og enkeltmedlemmer tilsluttet NRR vil slå i alle fall ett, om ikke to bein vekk under DB sentralt.  DET virker det som de faktisk skjønte...  Kanskje NRR truet med en skikkelig reportasje i Aristokatt?  :fnis:

For meg virker det i alle fall som det er dette som er "sannheten".  Jeg kan jo ikke vite, men for meg virker det slik, og derfor det ikke kommer noen slik beklagelse før nå - og kun via NRR. 

Det er på en måte for sent.  Så lenge ingen tar ansvar, men skylder på en ansatt i steden for å ta oppgjør med holdningene sine så tror jeg ikke på dem.  Beklager.

Utlogget BeritChr

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #210 på: 09 November 2011, 12:20:05 »
Nå er jeg sikkert veldig kynisk - men jeg tror nå at når NRR kom på banen (jeg kjenner godt hun som informerte styret i NRR - hun var også litt aktiv på FB, og hun har sittet i styret i NRR i mange år) så forsto dyrebeskyttelsen ALVORET i hva de faktisk holdt på med.

Jeg så på veggen til dyrebeskyttelsen at det var folk som tryglet dyrebeskyttelsen "hver så snill ikke bry dere om noen sårede oppdrettere".   Og jeg er veldig sikker på at mange mennesker har AKKURAT de meningene som kom frem på Face og på dyr.no.  Jeg er OVERBEVIST om at det sitter mennesker i styret i DB sentralt som mener AKKURAT dette.  Antagelig en eller to med stor makt også - ellers ville aldri dette skjedd på denne måten.  Jeg er ikke dum, og jeg har vært aktiv i forenings- (og forretnings-) livet i for mange år til å gå på den.

NRR er en STOR og ikke minst seriøs organisasjon, og jeg vil tro styret der har henvendt seg direkte til DB - det vil jeg tro NKK også har gjort.  Å miste all støtte fra NRR og alle katteklubber og enkeltmedlemmer tilsluttet NRR vil slå i alle fall ett, om ikke to bein vekk under DB sentralt.  DET virker det som de faktisk skjønte...  Kanskje NRR truet med en skikkelig reportasje i Aristokatt?  :fnis:

For meg virker det i alle fall som det er dette som er "sannheten".  Jeg kan jo ikke vite, men for meg virker det slik, og derfor det ikke kommer noen slik beklagelse før nå - og kun via NRR. 

Det er på en måte for sent.  Så lenge ingen tar ansvar, men skylder på en ansatt i steden for å ta oppgjør med holdningene sine så tror jeg ikke på dem.  Beklager.

Er enig med deg !
Nå er hjemmesiden til DB og dyr.no bortevekke fra nett. Prøvd å gå inn både igår og idag, men siden finns ikke pr nå...
Snåle greier og snålt opplegg !!

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #211 på: 09 November 2011, 12:43:43 »
Dyrebeskyttelsen Norge http://www.dyrebeskyttelsen.no/ er tilgjengelig.

Utlogget Arnfrid

• Kattepratpuser
  • Kattunge
  • Takket: 6
    • Vis profil
« Svar #212 på: 09 November 2011, 14:48:26 »
Enig med Mariskogens. Holdningene til raseoppdrett må ha vært diskutert i styret, ellers har styret skandaløst dårlig styring med de ansatte. Jeg oppfatter det som om dette styret i DN lever i en boble der deres betydning i denne verden ikke er i overensstemmelse med virkeligheten. Nå fikk de et ublidt møte med verden utenfor DN, det må ha vært et lite sjokk. Det samme ser vi i diskusjonen om dyrehuset i Stavanger, der DN har forlangt dyrene ut. DN hadde nok ikke sett for seg hvordan det ville bli oppfattet av publikum.

Ellers vil jeg anbefale Norsk Huskattforening. Bodil Eikeset er en ildsjel med store kunnskaper om dyrevern på alle områder. Hun og Kari Mills er etter min mening de fremste dyrevernerne i vår tid.

Innlogget BenteR

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 22
  • Et liv uten dyr er et tomt liv
    • Vis profil
« Svar #213 på: 09 November 2011, 15:10:25 »
Må tilstå at jeg ikke kjenner så godt til hvordan NRR virker, men er det noe i samme stil som NKK, så er jo faren absolutt til stede for at det finnes mennesker med rasekatter som driver ren rovdrift på kattene og ikke bryr seg om og ta vare på gode egenskaper eller forbedre rasen så lenge de får mest mulig penger inn i kassen. Det samme når noen kjøper seg en rasekatt så vil de gjerne ha et kull "for og få dekket inn utgiftene". Aller helst en av samme rase, men halvblods er jo nesten rene rasekatter i annonsene.
Jeg TROR at dette problemet finnes både blant hunde og katteoppdrettere, og det er like forkastelig uansett dyr.
Heldigvis er de fleste, iallefall mange, oppdrettere mest interessert i å sikre rasetypiske egenskaper, velge sunne og gode avlsdyr, etc., men jeg vet at i NKK kan ikke raseutvalget advare potensielle kjøpere om medlemmer som er under sterk mistanke om å ha dyr under dårlige forhold / avle på dyr som ikke er testet fri fra sykdommer etc, med mindre det er en DOM mot dem.

Det er vel dennne typen "oppdrettere" som gjør at enkelte skjærer alle over en kam og kaller alle raseoppdrettere for dårlige. Hvilket selvfølgelig er feil, og på en måte var det nesten godt at fadesen kom ut på D.N. sine sider slik at det kan bli debatt om det.
I min drømmeverden skulle ingen kunne selge en katt, renraset eller ikke, ukastrert med mindre den blir solgt som avlskatt.

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #214 på: 09 November 2011, 16:01:43 »
Et sidespor, men jeg må bare kommentere BenteR sitt innlegg.

Jeg var i hundemiljøet før jeg kom i kattemiljøet - og det er virkelig en enormt stor forskjell!!  Regelverket til NRR er noe ganske annet enn det NKK har.  NRR har mye mer påvrikningskraft mot oppdrettere enn det NKK har faktisk.  Etter å ha vært aktiv i rasekattmiljøet i noen år har jeg kun vært borti EN oppdretter som passer den beskrivelsen BenteR her gir (det finnes sikkert flere).  Og dette mennesket tjente ikke stort likevel...  Men jeg visste om veldig mange i hundemiljøet når jeg var aktiv der, selv om jeg faktisk var så vidt innom!  Og blandingsvalper får "oppdrettere" tildels veldig godt betalt for, blandingskatter får du ikke penger for - (med enkelte ytterst FÅ unntak).  Det er butikk i å oppdrette valper (jo mindre de er jo mer penger får du), det er IKKE butikk i å oppdrette kattunger!! Den som tror det er penger å hente i katteoppdrett har definitivt IKKE forsøkt dette selv.  I tillegg har NRR et strengere regelverk rundt hvor mange kull en hunnkatt kan ha i løpet av et par år kontra NKK om kattungene skal få stamtavle.

"Å få et kull" på en rasekatt, om du ønsker stamtavle på kattungene, og å få lånt en renraset hannkatt - er IKKE lett!  Dyrt er det også.  De som tror det er slik har heller ikke forsøkt dette selv.  Jeg vet mange tror det er slik, for det er slik med hunder - men det er IKKE slik med rasekatter.   Veien inn til å få ett rasekattkull er såpass regelstyrt og dyr at det forhindrer mye av den useriøse avlen - heldigvis. 

Så forskjellene er faktisk store, og jeg er veldig takknemlig for regelverket vi har i NRR-systemet. 

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #215 på: 09 November 2011, 16:06:34 »
Men jeg er uenig i din siste kommentar Alette, for dette forklarer veldig mye, og så lenge det ikke gås ut med navn, synes jeg det er en grei forklaring på saken  :nod:

Hvordan kan et menneske med så sterke holdninger (hvis det nå er det denne setningen betyr) at hun går ut i intervjuer, skriver artikler og argumenterer sterkt, ikke bli oppdaget av resten av admin og styret? Hvis dette da er verket til en enkelt person, det vet vi jo heller ikke..  :hmmmm:

Jeg tror du motsier deg selv litt her, KK, men som oss fleste andre, vet vel heller ikke du hva som foregår i kulissene.
Men de aller fleste organsisasjoner er bygget opp med respekt og gjensidig tiltro til hverandre innad i organisasjonen, slår den sprekker, kan VG-faktoren sette inn. SÅ man er avhengig av en enight om hva som skal fortelles og ikke, går en enkelt medarbeider ut på eget initiativ, kan organisasjonen stå for fall.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #216 på: 09 November 2011, 16:20:16 »
Må tilstå at jeg ikke kjenner så godt til hvordan NRR virker, men er det noe i samme stil som NKK, så er jo faren absolutt til stede for at det finnes mennesker med rasekatter som driver ren rovdrift på kattene og ikke bryr seg om og ta vare på gode egenskaper eller forbedre rasen så lenge de får mest mulig penger inn i kassen. Det samme når noen kjøper seg en rasekatt så vil de gjerne ha et kull "for og få dekket inn utgiftene". Aller helst en av samme rase, men halvblods er jo nesten rene rasekatter i annonsene.
Jeg TROR at dette problemet finnes både blant hunde og katteoppdrettere, og det er like forkastelig uansett dyr.
Heldigvis er de fleste, iallefall mange, oppdrettere mest interessert i å sikre rasetypiske egenskaper, velge sunne og gode avlsdyr, etc., men jeg vet at i NKK kan ikke raseutvalget advare potensielle kjøpere om medlemmer som er under sterk mistanke om å ha dyr under dårlige forhold / avle på dyr som ikke er testet fri fra sykdommer etc, med mindre det er en DOM mot dem.

Det er vel dennne typen "oppdrettere" som gjør at enkelte skjærer alle over en kam og kaller alle raseoppdrettere for dårlige. Hvilket selvfølgelig er feil, og på en måte var det nesten godt at fadesen kom ut på D.N. sine sider slik at det kan bli debatt om det.
I min drømmeverden skulle ingen kunne selge en katt, renraset eller ikke, ukastrert med mindre den blir solgt som avlskatt.

Det du skriver her er helt feil. For å oppdrette en kattunge er det mange regler du må sette deg inn i, og alt er gjennomregulert for å nettopp unngå slike scenarier du beskriver. "å ta seg et kull" er virkelig ikke så lett som det høres ut! - og takk for det. Veien fra å kjøpe en rasekatt på klasse 1 fram til kull er lang og koster penger.
I tillegg, valper selges ofte for MYE mer enn kattunger. Valper selges når de er 8 uker, kattunger når de en min 12. Og fire ekstra uker koster også. Så nettoen en katteoppdretter sitter igjen med vil jeg tro er mye lavere enn en hundeoppdretter.

Innlogget BenteR

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 22
  • Et liv uten dyr er et tomt liv
    • Vis profil
« Svar #217 på: 09 November 2011, 16:45:42 »
Nå skriver jeg at jeg ikke vet hvordan NRR virker. Jeg kjenner til NKK.
Jeg er fullt klar over at seriøse oppdrettere legger ned mye tid og penger i dyrene sine, enten man prater hund eller katt. Og det er de absolutt færreste som tjener penger på avlen om man er seriøs.
Jeg vet om mennesker som kjøper seg en rasekatt i klasse 2. Avtalen er jo at den ikke skal brukes i avl, men for noen er fristelsen absolutt til stede til å ha et kull eller to likevel. Helt greitt, de kan ikke få stamtavle, men leser man finn, så finnes det haugevis av kull der mor er renraset. I tillegg finner man disse som selger renrasede kattunger som dessverre ikke er registrert pga at mor eller far ikke er registrert, eller der man kan få kopi av foreldrenes stamtavle, men ingen på ungene.
Jada, prisen er noe rimeligere enn de med stamtavler, men jeg synes det er mye og betale 2-3000 kroner for et dyr uten stamtavle.
Når det gjelder hvem som tjener mest av hunde- og katteoppdrettere så har jeg ikke god nok kunnskap til å uttale meg om dette. Det jeg derimot vet er at om man ikke legger ned mye penger i å velge (og betale for) de beste avlsdyrene, skipper dyre undersøkelser hos vet., fòrer med rimeligere fòr og i tillegg selger kattunger og valper når de er 6-7 uker, så er fortjenesten på kullet ofte bedre, og det er det en del kyniske mennesker gjør.

Var ikke min mening å spore tråden av, men jeg innbiller meg at enkelte mennesker skjærer alle under en kam, de ser ikke forskjell om man er en superseriøs oppdretter som virkelig bryr seg om dyrene sine, slik oppdrettere på Katteprat gjør, eller om man har kjøpt en katt klasse 2 og bryter løftet om å avle på den og så selger den til redusert pris.
F.eks. slik som kattungene DB Kristiansand fant og som jeg husket annonsen på. Den renrasede orientalerhunnen fikk 6 kattunger. 3 ble solgt alt for unge for 1000 kroner stykket og de resterende 3 sannsynligvis bare dumpet.

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #218 på: 09 November 2011, 17:01:45 »
Nå skriver jeg at jeg ikke vet hvordan NRR virker. Jeg kjenner til NKK.
Jeg er fullt klar over at seriøse oppdrettere legger ned mye tid og penger i dyrene sine, enten man prater hund eller katt. Og det er de absolutt færreste som tjener penger på avlen om man er seriøs.
Jeg vet om mennesker som kjøper seg en rasekatt i klasse 2. Avtalen er jo at den ikke skal brukes i avl, men for noen er fristelsen absolutt til stede til å ha et kull eller to likevel. Helt greitt, de kan ikke få stamtavle, men leser man finn, så finnes det haugevis av kull der mor er renraset. I tillegg finner man disse som selger renrasede kattunger som dessverre ikke er registrert pga at mor eller far ikke er registrert, eller der man kan få kopi av foreldrenes stamtavle, men ingen på ungene.
Jada, prisen er noe rimeligere enn de med stamtavler, men jeg synes det er mye og betale 2-3000 kroner for et dyr uten stamtavle.
Når det gjelder hvem som tjener mest av hunde- og katteoppdrettere så har jeg ikke god nok kunnskap til å uttale meg om dette. Det jeg derimot vet er at om man ikke legger ned mye penger i å velge (og betale for) de beste avlsdyrene, skipper dyre undersøkelser hos vet., fòrer med rimeligere fòr og i tillegg selger kattunger og valper når de er 6-7 uker, så er fortjenesten på kullet ofte bedre, og det er det en del kyniske mennesker gjør.

Var ikke min mening å spore tråden av, men jeg innbiller meg at enkelte mennesker skjærer alle under en kam, de ser ikke forskjell om man er en superseriøs oppdretter som virkelig bryr seg om dyrene sine, slik oppdrettere på Katteprat gjør, eller om man har kjøpt en katt klasse 2 og bryter løftet om å avle på den og så selger den til redusert pris.
F.eks. slik som kattungene DB Kristiansand fant og som jeg husket annonsen på. Den renrasede orientalerhunnen fikk 6 kattunger. 3 ble solgt alt for unge for 1000 kroner stykket og de resterende 3 sannsynligvis bare dumpet.
Ja, men de som selger blandingsdyr er ikke oppdrettere, de selger og produserer jo huskatter. Oppdrettere (av katter) kan ikke selge dyrene før de er 12 uker, de kan ikke skippe dyrlegeundersøkelser, slike ting er påbudt.

De som avler på blandinger eller på katter på klasse 2 er ikke oppdrettere, driver man med oppdrett er det jo under kontrollerte forhold, og man må være registrert.

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #219 på: 09 November 2011, 17:31:25 »
Wikrita, du har helt rett, glem det første jeg sa, jeg tenkte ikke..  :icon_neutral:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #220 på: 09 November 2011, 18:39:26 »
Ja, men de som selger blandingsdyr er ikke oppdrettere, de selger og produserer jo huskatter. Oppdrettere (av katter) kan ikke selge dyrene før de er 12 uker, de kan ikke skippe dyrlegeundersøkelser, slike ting er påbudt.

De som avler på blandinger eller på katter på klasse 2 er ikke oppdrettere, driver man med oppdrett er det jo under kontrollerte forhold, og man må være registrert.

Det er bare å  bruke ulike uttrykk, oppdrettere for de som er registrert og avler under kontrollerte former, eller produsenter.
Jeg har begynt på en tråd om hva oppdrett er, her:
http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,32697.0/topicseen.html
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney