Hei, jeg heter Arnfrid Robstad og er fra Dyrebeskyttelsen Kristiansand. Lene har gjort meg oppmerksom på denne diskusjonen, og jeg ser at Mellers ønsker reaksjoner fra DB. Først vil jeg si at vi ikke er medlem av Dyrebeskyttelsen Norge, og ikke svarer for dem.
Jeg er medlem av SØRAK, har hatt rasekatter, og også hatt et kull rasekatter. Som mange andre i SØRAK, var jeg også medlem av Dyrebeskyttelsen, og ble bedt om å gå inn i styret der. Der oppdaget vi fort alle kattetragediene, og hvor stor kontrast det er mellom rasekatter som stort sett lever gode og beskyttede liv, og en utmagret stakkar som får unger under en busk, eller går fra dør til dør og skriker om hjelp. Jeg valgte å konsentrere meg om de siste.
Alle kattevenner har mye å takke rasekattklubbene for. Det er i første rekke deres arbeid som har gitt katten den grad av status den har i dag, og som har vært pådrivere for bedre kattehold. Jeg tar avstand alle typer masseoppdrett av dyr, men har et godt inntrykk av oppdrettere generelt. Det er på ingen måte oppdretterne som er et problem for oss, vi får veldig sjelden inn rasekatter. Problemet er den evige overproduksjonen av huskatter, produksjonen av rasekatter er veldig liten i forhold til den. Og ikke minst alle kattene som blir dumpet av folk som ikke får gitt bort kattungene. Rasekatter blir ikke dumpet av oppdretterne. Jeg synes det er dumt av DN å angripe oppdrettere, de kan umulig kjenne miljøet. Det beste hadde naturligvis vært samarbeid, og jeg vet om mange rasekatteiere som har gjort en stor innsats for de hjemløse kattene. Vi har bare gode erfaringer fra samarbeid med rasekatteiere og SØRAK. Etter min erfaring, er rasekatteierne opptatt av situasjonen til de hjemløse, og vil gjerne hjelpe dem. Hva problemet egentlig er blir synliggjort på dyrebeskyttelsen-kristiansand.no.
En måte å løse problemet på, er tvungen merking. Dyrevernorganisasjonene har jobbet for dette i årevis, og til sist sa til og med Mattilsynet ja, og foreslo en slik ordning. Forslaget ble stoppet av SPs minister Peder Brekk fordi bøndene var mot å betale for å merke kattene. Forhåpentligvis får vi en gang en landbruksminister som ikke er fra SP!