Skrevet av Emne: Skudd langt over mål fra db  (Lest 2833 ganger)

Innlogget Calaera

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 36
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Calaera.Net
Sv: Skudd langt over mål fra db
« Svar #25 på: 31 Oktober 2011, 16:47:54 »
Joda Mariskogens! Man kan velge neste øverst på wallen om man vil kun se innlegg som dyr.no har skrevet, eller det alle har skrevet. Jeg ser både ditt og Betine sitt innlegg.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #26 på: 31 Oktober 2011, 16:50:59 »
Om man tenker seg om så tror jeg de fleste er enige i at problemet med løskatter/hittekatter/villkatter ikke vil bli hverken større eller mindre om vi rasekattoppdrettere plutselig forsvant fra jordens overflate.   

Jeg mener at problemet hadde blitt større dersom det ikke fantes seriøse oppdrettere.

Det er et sted på deres facebookside der det står om du vil se alle kommentarene. Trykk der, og du vil se kommentarene  :) Jeg skrev først på deres vegg, men så skrev jeg det også som kommentar da jeg oppdaget det  :winky:

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #27 på: 31 Oktober 2011, 16:52:36 »
Joda Mariskogens! Man kan velge neste øverst på wallen om man vil kun se innlegg som dyr.no har skrevet, eller det alle har skrevet. Jeg ser både ditt og Betine sitt innlegg.
Ah - tusen takk!!  Da ser jeg jo straks litt mer!  Det er jo mange som har reagert jo!  Så bra!! Så ikke det jeg.   :icon_neutral:   

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #28 på: 31 Oktober 2011, 16:55:33 »
Veldig mange gode svar i den lange tråden også!!  Så flott at mange reagerer!!  Snakk om å rette baker for smed... Og Betine, kanskje du har rett?  Vi som er seriøse og som søker all den kunnskap som finnes rundt om kring om katt, vi har forhåpentligvis noe å bidra med også!   :biggrin: 

Huff, i dag er jeg hårsår altså.  Jeg pleier ikke være slik! On ekstra varm og god  :klemmer: til dere alle her inne!!   

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #29 på: 31 Oktober 2011, 16:59:25 »
Det er så viktig at alle svarer, ikke bare oppdrettere slik at dyr.no ser at det ikke bare er forsvar fra de som blir tråkket på.

Hurra for KP's glødende engasjement!

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #30 på: 31 Oktober 2011, 17:14:18 »
.....Vi som er seriøse og som søker all den kunnskap som finnes rundt om kring om katt, vi har forhåpentligvis noe å bidra med også!   :biggrin: 

Det mener jeg virkelig, fins ikke tvil  :icon_smile:

Maria, la ikke dette tåpelige utsagnet i artikkelen gå for mye inn på deg   :klemmer: Det gjelder andre seriøse oppdrettere også. Men klart det er skuffende. Det fins så mange forskjellige holdninger og uttalelser på alt mulig.

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #31 på: 31 Oktober 2011, 17:23:05 »
.....Vi som er seriøse og som søker all den kunnskap som finnes rundt om kring om katt, vi har forhåpentligvis noe å bidra med også!   :biggrin: 

Det mener jeg virkelig, fins ikke tvil  :icon_smile:

Maria, la ikke dette tåpelige utsagnet i artikkelen gå for mye inn på deg   :klemmer: Det gjelder andre seriøse oppdrettere også. Men klart det er skuffende. Det fins så mange forskjellige holdninger og uttalelser på alt mulig.

Tusen takk Betine.  Jeg er ikke så lei meg lenger nå - ser så mange har reagert! 

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #32 på: 31 Oktober 2011, 17:24:02 »
Mariskogens: Enig med Betine. Oppdrettere og deres informasjonsarbeid og engasjement har ringeffekter på mange plan som dyr.no desverre ikke evner å se akkurat nå. Forhåpentligvis tar de til seg kritikken og velger å jobbe for kattens status på den måten som faktisk fungerer: positivt holdningsarbeid!  :klemmer:

Jeg har forøvrig forhørt meg med en lokalavdeling så lang og fått tilbakemelding om at de har gitt reaksjon til DB Norge angående denne artikkelen. Håper det er flere andre som følger på  :icon_smile:

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #33 på: 31 Oktober 2011, 18:02:16 »
Altså.. Som Mellers skrev på den linken: snakk om å skadeskyte seg selv..

Det er jo bare så tydelig at grunnen til at det går tusenvis av stakkars huskatter ute, forlatt, dumpet, født ute osv. har opphav i uvitenhet og idiotiske myter som faktisk er motbevist og det er så synd at denne viktige informasjonen ikke blir spredd rundt i samfunnet. Skolen er ett flott sted og begynne. Men sånn er det jo ikke, ingen har tid til å lære om dyreproblemer i dagens samfunn, vi er for opptatt til å lære oss hva Danmarks høyeste fjell heter, om historien til England og om grekerne osv..  :icon_biggrin: Ikke at det ikke er viktig, men jeg syns at det er lett nok å finne ut om andre land sin historie om man virkelig vil vite det liksom..

Og når ikke en flott ressurs som skolen er på DB sin side, mens rasekatt oppdretterne derimot, er på demmes side, så er dette forferdelig at de skylder på oppdretterne. Jeg har sittet og sett på oppdrettere sine sider, og vel så det på DB sine, og de aller fleste oppdrettere krever litt av kattunge kjøpere. Som for eksempel, en katt som bare skal "brukes" til kos, så skal det kastreres innen en viss tid og noen oppdrettere kastrerer før de sender katten til nytt hjem. Det er jo kontrakt når man kjøper kattunge hos oppdretter, og følger man den ikke, så kan oppdretter ta katten til seg igjen.

Nå skal jeg ikke si at alle oppdrettere er like ansvarsfulle og praksiserer at alle katter, både rasekatt og huskatt har like mye verdi, for jeg har sett veldig mange av dem som syns at huskatter er dritt og null verd og bare en rasekatt etter verdifulle utstillings vinnende foreldre er noe å bry seg med, men det ser heldigvis ut til at det er flertallet som faktisk bryr seg om alle katter, disse oppdretterne syns jeg er en fantastisk ressurs, som på Miss Marble sin hjemmeside hvor hun sier at occicat (skrev det sikkert feil) katter gjerne vil ha en lekekamerat, at kameraten ikke må være en rasekatt, at man kan gjerne adoptere en hjemløs katt fra DB som selskap! Det i seg selv er jo en flott ting og si, hun sier ikke at man må kjøpe en til rasekatt. Og så står DB og henger henne og andre oppdrettere som hjelper hjemløse katter ut som uansvarlige folk som avler på dyr i hytt og pine..  :Sukker:

Innlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #34 på: 31 Oktober 2011, 18:06:14 »
Hodet mitt er ikke helt påskrudd for tiden så jeg har ikke så mye å komme med,
men skrev noen ord bare for å gi en liten reaksjon.

Og så har jeg selvfølgelig trykket "liker" på dere som har skrevet.

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #35 på: 31 Oktober 2011, 18:20:13 »
Sånn, lagt igjen et svar jeg også, som ikke er fra en oppdretter, også trykt liker på alle andre vettuge mennesker som har skrevet der...

Makan!  :icon_mad:

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 82
    • Vis profil
« Svar #36 på: 31 Oktober 2011, 19:03:30 »
Kjempeflott å se at flere her inne har kommet med velbegrunnet kritikk på siden! Me like!

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #37 på: 31 Oktober 2011, 19:07:35 »
Kjenner at jeg er for provosert til å skrive saklig der, men jeg har likt alle innlegg som taler for det faktum at oppdrettere er en ressurs, ikke syndere. Det er det nok desverre den vanlige nordmann som er for arrogant til å ta inn lærdom som er..

Ikke at alle nordmenn er sånn, men de er ofte sånn. Folk i norden er litt blærete har jeg erfart, vi og brittene  :icon_biggrin:

Utlogget turbonegern

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 11
    • Vis profil
    • ladejarlen
« Svar #38 på: 31 Oktober 2011, 21:15:47 »
Jeg blir glad når jeg ser at dere engasjerer dere sånn, også dere som ikke driver oppdrett.  :klemmer:  Jeg håper virkelig at lokallagene i DB gjør opprør, det er jo masse fornuftige mennesker der som vet hvor skoen trykker.
\\\"Beware of people who dislike cats.\\\" - Irish proverb

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #39 på: 31 Oktober 2011, 21:17:31 »
Klart vi må engasjere oss når det kommer slikt svada.  :nod:

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #40 på: 31 Oktober 2011, 21:22:04 »
Klart vi må engasjere oss når det kommer slikt svada.  :nod:

:nod: :nod: :nod:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #41 på: 31 Oktober 2011, 21:27:35 »
Før i dag var jeg bare lei meg, men nå må jeg si at jeg begynner å bli skikkelig sint dessverre  :icon_mad: I starten kommenterte DB flittig på tråden med link til artikellen. Men etter innspillene som er kommet nå, så er det stille som graven fra dem. Nå synes jeg de får komme på banene og enten argumentere på en god måte for sine synspunkter eller si at de har begått en feil  :nusse:
Det provoserer meg nesten like mye, om ikke mer, enn den opprinnelige uttalelsen at de nå skygger banen totalt. Den opprinnelige uttalelsen kunne en tro var basert på tankeløshet, men.......så stilt som det er nå, så må en jo nesten tro at det ikke er tilfelle.

Og jeg vet at dette må være ekstra vondt for dere her inne som jobber i DB sine lokalavdelinger og langt fra har denne typen syn. Det er IKKE dere jeg retter fingen mot her, bare sånn at det er klinkende klart.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 82
    • Vis profil
« Svar #42 på: 31 Oktober 2011, 21:36:00 »
Pinlig og provoserende stillhet.  :icon_mad:   :icon_exclaim:

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #43 på: 31 Oktober 2011, 21:49:11 »
Enig, det er skikkelig idiotisk at de ikke ser ut til å tørre stå for det de skriver, argumentere skikkelig på denne, for meg, sinnsvake artikkelen, eller i alle fall rette det opp og be om unskyldning. Jeg forstår godt at oppdrettere som bryr seg om kattene sine, om alle katter blir lei dere og skuffet over at dette er takken dere får av DB :(

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 256
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #44 på: 31 Oktober 2011, 22:34:39 »
Hei, jeg heter Arnfrid Robstad og er fra Dyrebeskyttelsen Kristiansand. Lene har gjort meg oppmerksom på denne diskusjonen, og jeg ser at Mellers ønsker reaksjoner fra DB. Først vil jeg si at vi ikke er medlem av Dyrebeskyttelsen Norge, og ikke svarer for dem.

Jeg er medlem av SØRAK, har hatt rasekatter, og også hatt et kull rasekatter. Som mange andre i SØRAK, var jeg også medlem av Dyrebeskyttelsen, og ble bedt om å gå inn i styret der. Der oppdaget vi fort alle kattetragediene, og hvor stor kontrast det er mellom rasekatter som stort sett lever gode og beskyttede liv, og en utmagret stakkar som får unger under en busk, eller går fra dør til dør og skriker om hjelp. Jeg valgte å konsentrere meg om  de siste.

Alle kattevenner har mye å takke rasekattklubbene for. Det er i første rekke deres arbeid som har gitt katten den grad av status den har i dag, og som har vært pådrivere for bedre kattehold. Jeg tar avstand alle typer masseoppdrett av dyr, men har et godt inntrykk av oppdrettere generelt. Det er på ingen måte oppdretterne som er et problem for oss, vi får veldig sjelden inn rasekatter. Problemet er den evige overproduksjonen av huskatter, produksjonen av rasekatter er veldig liten i forhold til den. Og ikke minst alle kattene som blir dumpet av folk som ikke får gitt bort kattungene. Rasekatter blir ikke dumpet av oppdretterne. Jeg synes det er dumt av DN å angripe oppdrettere, de kan umulig kjenne miljøet. Det beste hadde naturligvis vært samarbeid, og jeg vet om mange rasekatteiere som har gjort en stor innsats for de hjemløse kattene. Vi har bare gode erfaringer fra samarbeid med rasekatteiere og SØRAK. Etter min erfaring, er rasekatteierne opptatt av situasjonen til de hjemløse, og vil gjerne hjelpe dem. Hva problemet egentlig er blir synliggjort på dyrebeskyttelsen-kristiansand.no.

En måte å løse problemet på, er tvungen merking. Dyrevernorganisasjonene har jobbet for dette i årevis, og til sist sa til og med Mattilsynet ja, og foreslo en slik ordning. Forslaget ble stoppet av SPs minister Peder Brekk fordi bøndene var mot å betale for å merke kattene. Forhåpentligvis får vi en gang en landbruksminister som ikke er fra SP!

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #45 på: 31 Oktober 2011, 23:07:27 »
Tusen takk til deg Arnfrid :bigarmhug: :bigarmhug:

Tror vi alle her inne i det minste, er veldig klar over alle de grusomme skjebnene. De fleste her inne har også ett dypt ønske om å gjøre noe, tror jeg at jeg trygt kan si.
Masseoppdrett tror jeg heldigvis ikke vi har så veldig mye av her i landet.

Håper Dyrebeskyttelsen Norge tenker seg om å finner ut at de trenger støttespillere og at det er mange av oss som svært gjerne vil være det.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #46 på: 31 Oktober 2011, 23:40:41 »
Har ikke fått kommenter og lest alt her inne. Bare skumlest artikkelen, men er enig med dere alle.
Synes også det er veldig stille på tilbakemedlingene og rart ingen svarer tilbake. Skal få lest alt og skrevet litt i morgen

Utlogget turbonegern

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 11
    • Vis profil
    • ladejarlen
« Svar #47 på: 01 November 2011, 00:55:38 »
Nå ligger denne saken ute på NRR sin diskusjonsliste også, så regner med det blir tatt tak i derfra også.

Dyrehuset (Arnfrid): Tusen takk for fornuftig svar.  :klemmer:
Bare lurer på en ting: er ikke lokallagene i DB underlagt DN?

\\\"Beware of people who dislike cats.\\\" - Irish proverb

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #48 på: 01 November 2011, 01:29:42 »
Lokallagene er vel ganske selvstendige egentligen. Det finnes også noen som ikke er tilsluttet DN.

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #49 på: 01 November 2011, 09:55:11 »
Disse hører til under DN:
http://www.dyrebeskyttelsen.no/lokalavdelinger

Her er vedtektene som lokalavdelingene under DN også må følge,
Så når man melder seg inn som lokalavdeling har man en viss forpliktelse:
http://www.dyrebeskyttelsen.no/dyrebeskyttelsen-norges-vedtekter

Og siden de er pålagt å følge vedtektene, bør de rope høyt ut sin uenighet ang den nye nettsiden.