Skrevet av Emne: Dyrlegebesøk  (Lest 474 ganger)

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 13
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
Dyrlegebesøk
« på: 09 Desember 2011, 15:59:58 »
Nå er det snart et år siden Milla var hos dyrlegen for revaksinering (januar). I mars ble hun sterilisert og tok stingene der 10 dager senere. Ingen besøk der etter det.
Det skal vel gå et år mellom hver vaksinering, så vi får ta en tur på begynnelsen av nyåret.
Men jeg ønsker meg også en sjekk av tenner, ører, vekt og allmentilstand på det besøket, og da må jeg kanskje be spesielt om det? Bestille time på forhånd?
Hva er det de sjekker ved vaksinering uten timebestilling? Er det noe spesielt jeg bør be om? Om jeg er amatør? Ja.  plystrenisse

:icon_wink:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Sv: Dyrlegebesøk
« Svar #1 på: 09 Desember 2011, 16:17:20 »
jeg vet ikke om det er forskjellig fra vet.til vet.men min lytter på lunger og hjerte og sjekker
tannkjøttet og slimhinnene i øynene.

Innlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09 Desember 2011, 16:24:56 »
Vanlig årssjekk inkluderer alt du lister opp her. Om du ønsker en grundig tannsjekk med fjerning av tannstein og slikt når Milla blir eldre, så er det en egen, separat tannlegetime.

PetVett skriver for eksempel:
"Etter grunnvaksineringen skal vaksinen fylles på en gang i året, og samtidig blir det foretatt en grundig helsesjekk på katten der veterinæren blant annet ser på tenner, ører, øyne, hud, pels, slimhinner, lytter på hjerte og lunger og kjenner over kattens buk og ledd."

Men jeg lurer på hvorfor du eventuelt tenker å dra innom uten timebestilling? Jeg bestiller alltid time med mindre det er rimelig akutt og jeg må suse av gårde på drop-in. Jeg vil i alle fall anbefale timebestilling slik at du er sikker på at du får vaksinert så nært ett år etter som mulig.

Hvis dette er din første helsjekk av Milla, ville jeg bedt veterinæren forklare tydelig hva han gjør, hvorfor og hvordan. Kanskje du også kan be om å få kjenne og prøve selv. Da er det lettere å vite hva du skal gjøre senere når Milla for eksempel har vondt i magen og du får tips om å "sjekke almenntilstand" selv.

Skriv ned spørsmål du har på forhånd, slik at du ikke glemmer det underveis for da er man vanligvis hønemor med tusen tanker i hodet samtidig  :nissefull3:

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09 Desember 2011, 16:39:07 »
Sist hun ble vaksinert fikk jeg ikke bestille time, da hun bare kunne "stikke innom".....
Derfor lurer jeg på hva de gjør i tillegg, for jeg vil gjerne ha en litt grundig sjekk av henne.
Men jeg bestiller selvfølgelig time hvis dette er mest hensiktsmessig, så kan jeg spørre og få litt mer informasjon generelt.
Vil gjerne høre om alt står bra til med henne, og mellomnavnet mitt er hønemor.... :biggrin:

Innlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #4 på: 09 Desember 2011, 16:54:13 »
Hvis du tar en telefon ned dit så vet de nok helt sikker om du kan droppe inn på en slik årssjekk. Hvis det var samme klinikk som vaksinerte sist, så har de vel henne registrert og vet hva slags vaksine hun fikk sist og hva hun skal ha nå.

Det jeg synes har vært kjekt med en grundig konsultasjon, bortsett fra å få bekreftet at skinnet er frisk og rask, er å få se og lære håndtering og sjekking av for eksempel tannkjøtt/munn, ører og øyne. Jeg vet at jeg kan holde og håndtere katteskinnet riktig her hjemme om han trenger medisinering eller om jeg er urolig og bekymret for allmenntilstanden, uten noe dilldall og fjas fra en overforsiktig hønemor  :icon_frown:

Om du kommer på spørsmål nå framover, ha en skriveblokk for hånden og noter ned. "Vokser hun fint? Har hun rar farge på tannkjøttet - om ikke, hvordan ser det ut når det ikke er friskt da? Hva synes du om pelsen, røyter hun mer enn normalt? Hvordan legger jeg merke til..." etc etc. Jeg maser og tuter som et lokomotiv når jeg er hos veterinæren, men betaler jeg for en skikkelig sjekk og katta er frisk som en laks så bruker jeg resten av tiden på å tilegne meg så mye informasjon som mulig, det skulle nå bare mangle  :nisseglis:

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #5 på: 09 Desember 2011, 17:06:59 »
.... skinnet.....  latternisse

Høres bra ut, takk for svar!  :julenisse:
Skal lage en liten huskelapp jeg, og bestille time i god tid.
Jeg vet jo ikke hva som er "naturlig" røytemengde engang......  blinkenisse

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #6 på: 09 Desember 2011, 17:10:37 »
 :nisseglis: Mikkel skal også ha sin vaksine og han får full helsesjekk også i Januar, da ringer jeg å bestiller time til han. Er så spent på det allerede jeg, skikkelig hønemor  :nissefull3:

Jeg har heldigvis en pus som syns at dyrlegebesøk er gøy, for han får kjøre bil og utforske under skapene inne på rommet hvor de har sjekk og sånn.

Åh men har spørsmål, jeg har jo ikke bur og Mikkel er ikke redd av seg, går det greit å bare bruke sele på han? Stram økonomi så har ikke råd til å kjøpe bur og vet time  nissebeist

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 5
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09 Desember 2011, 18:16:23 »
Milla fikk vel en helsesjekk i mars, siden hun ble sterilisert da? Tror det skal ligge en helsesjekk i bunn før de legger katten i narkose.
Uansett, bare bestill helsesjekk når du ringer og bestiller time til vaksinering. Da ordner det seg blinkenisse

Utlogget turbonegern

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 11
    • Vis profil
    • ladejarlen
« Svar #8 på: 09 Desember 2011, 18:35:30 »
Jeg får alltid helsesjekk med de tingene du beskriver før vaksine. Jeg synes det er betryggende, og i tillegg sier min vet at de er forpliktet til å gjøre det fordi de skal forsikre seg om at katten er frisk før de vaksinerer.  gladnisse
\\\"Beware of people who dislike cats.\\\" - Irish proverb

Utlogget Tichri

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #9 på: 09 Desember 2011, 22:53:07 »
Hos dyrlegen min er det kun drop-in :nisseglis: Tilogmed kastrering :)

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 Desember 2011, 23:52:41 »
Hos dyrlegen min er det kun drop-in :nisseglis: Tilogmed kastrering :)

Da tror jeg at jeg hadde blitt gal, å ikke ha en fast time å forholde seg til.
Når vi kommer på drop-in hos vår veterinær en sjelden gang (de har drop-in et par- tre timer før de stenger) er det fullstendig kaos og man sitter i en hel evighet før man kommer inn.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #11 på: 10 Desember 2011, 08:35:58 »
ånn er det hos de fleste vet.her...det er både godt og ikke...

Utlogget Phantera

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #12 på: 11 Desember 2011, 03:48:40 »
Hos de jeg bruker er det alderi drop inn. En kan ringe å få time samme dag, men de må prioritere hva som er viktig og ikke viktig og kan eventuelt vente.

Jeg har fått brev om at nå er det på tide med ny vaksine, men ikke alt annet egentelig. Det kan lønne seg å skrive opp en skjekk liste hva som de bør skjekke. alltid skjekker de hjerte rytme og en god skjekk eller overfladisk om jeg så er dær for en bagatell. Du bør nok skjekke tenner å er katten over 4 år, så vil jeg anbefale rønken av tannkjøttet i tillegg her i tilfelle tannkjøttbetennelser som ikke vises når en bare tar en titt.

Hvis det er over tre år siden og katten er over 5 år nå, så ville jeg tatt blodprøver her også for å se om det er noe dær i tillegg. Det kan gi svar på blodplater, lever nyrer og sånne ting her. Det som en ikke ser til vanelig egentelig for mange.

Jeg har pleid å latt de gi pusen min markur i tillegg her hvis jeg ikke har gjort det selv på forhånd. Litt vanskelig pus å ha med å gjøre ofte her se.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 Desember 2011, 16:38:56 »
Milla er bare 15 mnd så jeg tror ikke hun trenger verken røntgen eller tannpleie, men en sjekk av henne vil jeg ha, sånn generelt. De skal også få gi henne vaksine, ormkur og eventuelt kloklipp, for der går grensen ved hva jeg tør å gjøre selv, hun skal ikke lide for min uvitenhet/klønethet  :icon_biggrin:
Bestiller time i begynnelsen av januar og tar med "jukselapp" med spørsmål jeg  :nisseglad:

I dag er det akkurat et år siden vi hentet henne hos Subrosa, husker det som om det var i går, kjempekoselig!  :nisseklem: Vår første katt hadde flyttet inn!
Min samboer kom stolt inn på badet om kvelden med den første tissklumpen han fant i kattedoen og sa;
"seeeee - så fliiink hun har vært!!!"  :icon_biggrin:  :humre:

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #14 på: 13 Januar 2012, 14:17:29 »
I dag har Millapusen vært hos dyrlegen sin. Det ble ikke bestilt time på forhånd, da det var bare for operasjoner. Dro dit kl. 10, ventet 15 minutter før vi fikk komme inn.
Full sjekk av tenner, ører, øyne, ledd og muskler, hjerte, lunger, klør og pels. Bare bra alt sammen, "i fint hold", som han sa  :Ohyeah:
Så ble det vaksine og stempel i kortet, og hele stasen kom seg på kr. 425,- Det var verdt pengene, så godt å høre at det stod bra til  :love:
Flinke søte puselusken vårres.....  :winky:

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #15 på: 13 Januar 2012, 15:01:56 »
Høres fint ut!!

En vaksine er i seg selv en belastning for kroppen, og veterinæren plikter å undersøke katten grundig før vaksine settes!  For meg er det en selvfølge at alle de tingene du nevnte når du startet tråden sjekkes før vaksinen settes - uansett. 
Det vil være direkte uansvarlig å bare sette en vaksinesprøyte uten en grundig undersøkelse først.  Veldig godt å høre at du bruker et veterinærkontor som vet hva de holder på med! 

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #16 på: 13 Januar 2012, 15:18:16 »
Høres fint ut!!

En vaksine er i seg selv en belastning for kroppen, og veterinæren plikter å undersøke katten grundig før vaksine settes!  For meg er det en selvfølge at alle de tingene du nevnte når du startet tråden sjekkes før vaksinen settes - uansett. 
Det vil være direkte uansvarlig å bare sette en vaksinesprøyte uten en grundig undersøkelse først.  Veldig godt å høre at du bruker et veterinærkontor som vet hva de holder på med! 

Er veldig fornøyd med dem, smådyrklinikk i nærheten her så de kan nok hund og katt  :nod: og kort reisetid i buret, 7 minutter.....
Jeg var så spent på forhånd, men så GLAD da vi dro  :jippi:

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #17 på: 14 Januar 2012, 17:46:35 »
Etter dyrlegebesøket i går, har Milla vært en skygge av seg selv. Kan det være vaksinen hun reagerer på? Hun har fem skåler med mat stående fremme nå, rene buffeten, ikke spiser hun seien sin heller, og daaaaaa blir hønemor bekymret vettu  :grine:
Når hun heller ikke blir med når vi pusler med ting i huset men bare ligger i stolen sin, da er det noe galt....  :icon_question:
Flere som har opplevd dette? Eventuelt, hvor lenge varer det?
Huff, kan ikke huske at hun ble sånn i fjor  :skjelveleppe:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #18 på: 14 Januar 2012, 17:48:03 »
Ja det er noen katter som reagerer med slapphet på vaksiner.Det bør vel være overstått ila
morgendagen.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #19 på: 14 Januar 2012, 17:56:47 »
Ja - får inderlig håpe det....  :nod:
Dyrlegen burde varsle om sånne ting kanskje, så slapp vi å bli så bekymret.

Takk for svar  :wavewelcome

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #20 på: 14 Januar 2012, 18:41:44 »
Hvilken type vaksine fikk hun, Fel-o-vax, om jeg husker riktig ga rene influensaen til noen av våre, i flere dager, mens Purevax som vi bruker nå har egentligen ikke gitt noen reaksjoner.
Det står på vaksinasjonskortet hva dyrlegen har brukt.
I det aller fleste tilfeller er pusen fin neste dag da, tror våre var litt unntak, de var så støle at de ikke kunne hoppe ned fra stolen.  :svimmel:

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #21 på: 14 Januar 2012, 18:45:48 »
Slapphet, lett feber og dårlig matlyst er normale bivirkninger etter i alle fall Fel-O-vax.  Hos meg har det gått over etter et døgns tid.
Levende vaksine har jeg kun fått til de voksne kattene (mitt krav) og det har ikke vært noen bivirkninger hos oss. 

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #22 på: 14 Januar 2012, 18:52:13 »
Hun har fått Fel-O-Vax ja..., dessverre...  :skjelveleppe:
Håper det er mer sprett i henne i morgen  :x-fingre:
Takk for svar  :neie:

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #23 på: 14 Januar 2012, 18:58:00 »
Dyrlegen min ville ikke/kunne ikke skaffe en annen vaksine til Cleo, så vi fikk halv dose Fel-O-Vax istedet, da slapp vi bivirkningene. Hun ble også dårlig dagen etterpå, men ble halv dose var hun like fin og fortsatt fullvaksinert :nod: Spør om annen type eller halv dose neste gang  :winky:

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #24 på: 14 Januar 2012, 19:02:33 »
Dyrlegen min ville ikke/kunne ikke skaffe en annen vaksine til Cleo, så vi fikk halv dose Fel-O-Vax istedet, da slapp vi bivirkningene. Hun ble også dårlig dagen etterpå, men ble halv dose var hun like fin og fortsatt fullvaksinert :nod: Spør om annen type eller halv dose neste gang  :winky:

Ja - det skal jeg gjøre  :icon_wink:
Synes så synd på henne nå....  :icon_sad: