Skrevet av Emne: Løse kattemager  (Lest 457 ganger)

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • Kjønn: Kvinne
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Sv: Løse kattemager
« Svar #50 på: 07 Januar 2012, 19:38:38 »
Har du hørt med oppdretteren om noen av de andre har også ?

Utlogget Macbeth

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 16
    • Vis profil
« Svar #51 på: 07 Januar 2012, 19:39:57 »
Driver å sender meldinger til henne frem og tilbake nå. Ingen av hennes er dårlige i magen.
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #52 på: 07 Januar 2012, 19:40:21 »
ok,hva foreslår hun ?

Utlogget Bee

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #53 på: 07 Januar 2012, 19:43:32 »
Slapp av, det ordner seg:)
Ta med avføringsprøver av de begge til dyrlegen på mandag og be de sjekke alt av bakterier og parasitter. Prøv å få med deg avføring med minst mulig kattesand. Og den bør være så fersk som mulig.
Ikke gi de ormekur før avføringsprøven er sendt inn.
Pass på at han får i seg nok væske i helgen.
 :bigarmhug:

Utlogget Macbeth

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #54 på: 07 Januar 2012, 19:49:12 »
ok,hva foreslår hun ?
Hun sier som dere andre at jeg burde ta en tur til vet. og at om han ikke blir bra, så skulle jeg prøve flagyl?  vetikke

Slapp av, det ordner seg:)
Ta med avføringsprøver av de begge til dyrlegen på mandag og be de sjekke alt av bakterier og parasitter. Prøv å få med deg avføring med minst mulig kattesand. Og den bør være så fersk som mulig.
Ikke gi de ormekur før avføringsprøven er sendt inn.
Pass på at han får i seg nok væske i helgen.
 :bigarmhug:

Ok, skal prøve på det. Blir bare så stresset av å gå å passe på han som en hauk hele tiden. Nå sover han. Kismet også.. Får kjøpe noen plastbokser på butikken da..  :Sukker:
Stakkars bebisen min..
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #55 på: 07 Januar 2012, 19:51:52 »
har hun solgt flere av kullet som har mageproblemer ?

Utlogget Macbeth

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #56 på: 07 Januar 2012, 19:53:36 »
Nei, det hadde hun ikke.
Uff, skulle så gjerne sett at jeg våknet i morgen, og han hadde vanlig bajs. (For en ting å ønske seg..)
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #57 på: 07 Januar 2012, 19:55:07 »
det kan jo skje ettersom det skjedde med ene pusen din men det er ikke lenge til mandag
uansety og det høres ikke skummelt ut  :bigarmhug:

Utlogget Bee

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
« Svar #58 på: 07 Januar 2012, 19:56:35 »
Flagyl er bra hvis det er bakterielt (er antibiotika), hjelper ikke mot parasitter.

Utlogget Macbeth

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #59 på: 07 Januar 2012, 20:00:47 »
fikk en til melding av henne nå:

"Om han dricker är ingen fara. Ta bort ätbart till han har slutat at springa på toa. Ha koll på att han dricker. Du behöver inte dra til veterinären nu så länge han dricker och är pigg. Om jag har magsjuka eller liknande här, b¨rjar jag med at ta bort maten i 12t. När dom har slutat springa på lådan får dom diet foder eller fisk. Du skal inte oroa dig så länge han vill äta och dricka"

Kanskje ikke så dumt å fjerne maten, og bare gi han vann, så slipper han å fly på do så mye..

Flagyl er bra hvis det er bakterielt (er antibiotika), hjelper ikke mot parasitter.

Ok, men da blir det uansett vet først, for å finne ut hva som er galt. :)
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #60 på: 07 Januar 2012, 20:02:26 »
ja det er nok ikke dumt ved diaree også.Man gjør det også ved kraftig oppkast for da
får magen roe seg litt.Vann er veldig viktig da.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #61 på: 07 Januar 2012, 20:06:38 »
Tror det er viktig å ikke tro det verste her nå.
De har vært hos deg i drøyt to uker. Magene deres burde ha vært ok nå etter flyttingen. Men det betyr ikke at de f.eks har TF eller Giardia. Dette kan også være en eller annen form for bakteriell infeksjon som lett lar seg behandle med AB. Eller det kan være ett eller annet de reagerer på hos deg.

Hva får de forresten å spise? Er det store endringer i forhold til hva de spiste hos oppdretter. Får de bløtfor? Det første du kan prøve er å ta bort bløtforet. Jeg vet at det sansynligvis er mange er inne som ønsker å halshugge meg for å si noe sånn, men jeg har selv opplevd at jeg trodde noen kattunger var syke, der det var blåtforet som var årsaken. Sluttet med det og magen ble super fine etter noen dager. Så tenk gjennom hva de får å spise og om det er noe der som du kanskje ikke har tenkt på, men som er endret for dem i forhold til hva de har vært vant til tidligere.

Å ta en avføringsprøve tror jeg er veldig lurt. Men ettersom det tidligere var snakk om priser og forsikring her, så kan en del av prøvene være ganske dyre. Særlig TF testen er ganske kostbar. Men det hadde absolutt vært veldig lurt og helst før de har fått noe som helst.

Er avføringen illeluktende? Vet det ble spurt om det tidligere o det kan hende at du allerede har svart på det uten jeg har fått det med meg :blushes:

Ser at Flagyl blir foreslått ett sted. En AB som smaker grusomt geipe men blant annet brukes mot Giardia. Giardia infeksjoner er faktisk ikke såååå vanlige. Personlig ville jeg aldri ha startet en så tøff behandling med 5 dagers Panacur og Flagyl uten å ha påvist Giardia.

Så ta ting med ro, ta en tur til vet på mandag hvor du eventuelt tar med deg avføringsprøve og tro ikke det verste nå.

Og Bee; Flagyl tar Giardia, men ikke TF.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Macbeth

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #62 på: 07 Januar 2012, 20:12:22 »
Takk Haapets. Jeg blir så oppkava her bare. Mye tanker i hodet..

De får RC kitten, blandet ut med fôret de fikk med hos oppdretter (tror det heter advanced eller noe..)
Jeg har heller ikke gitt dem bløttfôr, nettopp fordi de har vært dårlige i magen, og jeg har også erfart at katter har blitt dårlige i magen av bløttfôr, så de får ingenting før de er helt friske.  :nod:

De er ikke forsikret ennå, så det er litt dumt. Så da blir det å finne plastbokser, og samle avføring, og vet på mandag...
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget Bee

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
« Svar #63 på: 07 Januar 2012, 20:18:21 »
Det har du helt rett i Haapets, det gikk litt fort her.
Mio har hatt Giardia, det forekommer oftere enn det vi tror.

Hvis det står på penger så går det faktisk an å bare innlevere avføringsprøvene hos vet. Men hvis katten har nedsatt allmenntilstand så er det jo en annen sak.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #64 på: 07 Januar 2012, 20:21:19 »
Takk Haapets. Jeg blir så oppkava her bare. Mye tanker i hodet..

De får RC kitten, blandet ut med fôret de fikk med hos oppdretter (tror det heter advanced eller noe..)
Jeg har heller ikke gitt dem bløttfôr, nettopp fordi de har vært dårlige i magen, og jeg har også erfart at katter har blitt dårlige i magen av bløttfôr, så de får ingenting før de er helt friske.  :nod:

De er ikke forsikret ennå, så det er litt dumt. Så da blir det å finne plastbokser, og samle avføring, og vet på mandag...

Jeg ville sikkert først ha gjort akkurat det oppdretter foreslår. Ta bort maten i natt eller noe. Hun har absolutt helt rett i at så lange de ellers virker friske å raske og drikker godt, leker og er kvikke, så er det ingen umiddelbar panikk.

Så hadde jeg latt dem få KUN den maten som de har fått hos oppdretter noen dager + litt Zoolac.

Som jeg sa, så er det nok ingen dum ide å ta en tur til veterinær med prøver, men det skader ikke å vente noen dager for å se om det er noe i foret de reagerer på. Ikke så lenge de ellers virker kvikke. Begynner almenntilstanden å blir dårligere, så haster det litt mer, mest pga at det er så lett for en liten kattunge å bli uttørket.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Macbeth

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #65 på: 07 Januar 2012, 20:31:44 »
Nå har jeg tatt bort all maten, og helt oppi friskt vann, og tilbudt Uno det. Han drakk en del med en gang.
han har fått en dose ZooLac også, og nå vasker han seg, og ligger intill søstra si og slapper av. Han maler når jeg stryker på han.

Jeg har ikke så mye igjen av maten jeg fikk med. Kanskje nok til maks to dager. Men, må nevne at han var løs i magen før jeg begynte å blande ut dette fôret.

Jeg tørr ikke vente flere dager jeg, tror jeg. Blir vet first thing på mandag..  :Sukker:
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget crucify

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
« Svar #66 på: 16 Januar 2012, 01:19:36 »
Hvordan har det gått`?

Utlogget Macbeth

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #67 på: 16 Januar 2012, 13:29:31 »
Mandag for en uke siden var han mye, mye bedre, og dagen etter var han helt bra.  :biggrin:
Helt plutselig...  :c066:
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget crucify

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
« Svar #68 på: 16 Januar 2012, 14:40:37 »
Så bra!   :)