Skrevet av Emne: Katten griser  (Lest 320 ganger)

Utlogget Arcade

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Katten griser
« på: 04 Januar 2012, 18:33:28 »
Har et lite problem med katten min, lagde en debatt tidligere om at den går på benken osv. brukte en del av tipsene jeg fikk der men ingenting ser ut til å funke. Hun er helt gal. :P Den er ca. 7-8 måneder nå tror jeg. Og jeg har ikke tenkt å gi opp som mange andre sa, for hun skal nemlig ikke opp på benken der vi har mat. hun må følge våres regler :) Men til poenget: Når katten min spiser så griser hun utrolig mye, hun smatter/suger i seg maten + at hun bruker å ta labben å grave ut maten fra skåla og ta det ut på gulvet før hun spiser det. Må vaske etter henne nesten hver gang hun har spist, og hun tar maten og gnur den over store deler av gulvet. Alltid masse gris igjen. Lurer litt på hva jeg skal gjøre. Ble litt redd her om dagen, for moren min sa at hun synes katta er veldig overbitt, og at hun tror det kan være inavl eller noe. Håper iallefall ikke det. :S

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Katten griser
« Svar #1 på: 04 Januar 2012, 18:48:54 »
Overbitt, om katten har det, kan nok gjøre det vanskeligere å spise, jeg ville ha testet forskjellige typer matskål, evt ha skålen litt høyere/lavere, noe som ville gjøre lettere å spise.
Om benker, det kan være vanskelig, særlig når dere ikke er der.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #2 på: 04 Januar 2012, 18:51:18 »
Hva med å ha ett brett eller underlagt under matskålene?

He, he..enig med Villhund. Det går kanskje greit å lære en katt ikke å gå på benkene når en er der. Men hva den gjør når en ikke er der, det er nå gjerne noe helt annet.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Arcade

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 04 Januar 2012, 18:54:10 »
Katten er ikke i på kjøkkenet når vi ikke er der så den har ikke tilgang til kjøkkenet når vi er borte. Men den går stadig på benken, selvom vi sitter rett i stua, men vi kommer jo springende å tar henne ned med engang vi hører at hun hopper opp(for man hører et smell) også blåser vi på henne. Ser ikke ut til å hjelpe å veldig mye. Hun er veldig glad i smulene som blir igjen på skjærfjæla. :P Og en annen ting. Hvis jeg har henne på fanget mens jeg spiser, kan hun plutselig svinge til brødskiva mi med labben, også får hun panikk og hopper ned for å prøve å sluke i seg det som kom på gulvet :P Katta er jo gal etter mat jo, enda jeg syns at jeg nesten overforer henne. :P

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #4 på: 04 Januar 2012, 18:56:59 »
Her gjelder det bare å være tålmodig og konsekvent.
Personlig ville jeg ikke hatt katten på fanget når jeg spiste. Det blir liksom en nesten umulig utfordring for en liten pus.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 Januar 2012, 19:00:07 »
Har du kjent på katten, er den tykk, kan du kjenne ribbene, om du kan kjenne mellomrommet mellom ribbene er katten tynn, kan du ikke kjenne ribbene er den tykk. Sikker på at den får nok mat, riktig mat, får i seg nok mat pga overbitt?
Hva med bilde, også om ansiktet, mange her som kan vurdere bittet og.

Utlogget Arcade

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 04 Januar 2012, 19:22:10 »
Er ikke hjemme akkurat nå så får ikke kjent på katten, den er hos foreldrene mine. Men den er ikke for tynn for å si det sånn, den er vel helt normal, men skal prøve å kjenne etter. Men altså, etter at hun for eksempel har fått i seg en diger porsjon våtfor, kan hun fortsatt være like glupsk. :P Skal prøve å få tatt bilder av bittet, men er ikke så lett for hun er nemlig ikke så glad i at vi romesterer i munnen hennes eller prøve å åpne den for eksempel :P Slev har jeeg ikke sett at hun har så stort overbitt, var bare mamma som ringte meg istad å sa at det kanskje kunne være en grunn til det, men som sagt så skal jeg prøve å få tatt bilde. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men hvis du bare drar opp leppene på siden bittelitt, så stikker den øverste hjørnetanna litt ut, er hun veldig overbitt da?

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04 Januar 2012, 19:35:51 »
Hjørnetennene oppe og nede skal vel omtrent møtes de, kanskje noen har bilder her.

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04 Januar 2012, 23:08:06 »
Jeg har en normalvektig katt som får nok mat, men hu også er helt glupsk etter alt annet. Det gjelder rett og slett å være konsekvent, overhodet ikke gi deg. Ikke gi den mat fra tallerkner, ikke oppmuntre til å "tigge" hverken ved matbordet, i sofaen eller på kjøkkenet. Aldri ha noe spennende framme på kjøkkenbenken, så blir den kjedelig til slutt.

Det er mulig, det bare tar litt tid.  blinkenisse

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #9 på: 04 Januar 2012, 23:15:52 »
Jeg har gitt opp å holde kjøkkenbenken fri for katt. Så jeg vasker bordplaten godt før jeg skal herje med mat. Mikkel tigger, men heldigvis vet han at noen ganger får han noe, og når jeg dytter han vekk, så betyr det at han ikke får noe og da skal han holde seg unna. Så der er han flink.

Dette er jo da en mellomting, og etter jeg slutta å være så streng med benken har Mikkel nesten sluttet å gå på benken. Mange ganger gjør de det bare får å få oppmerksomhet, og jeg fant at da jeg aldri brydde meg, så gidda ikke Mikkel hoppe opp dit mer. Jeg vasker dog benken før bruk uansett i tilfelle. Jeg har også gitt opp denne regelen fordi jeg ikke kan ikke være der å jage han ned når jeg ikke er hjemme og da er man like langt.. Jeg har ikke mulighet for å stenge av kjøkkenet med mindre jeg stenger katta inn på soverommet og det er ikke aktuelt.

Utlogget Tichri

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 13
    • Vis profil
« Svar #10 på: 05 Januar 2012, 13:34:22 »
Ludvik er grisete når han spiser. Tar med seg mat og spiser den i stua, slipper mat i vannskåla og så søler ut hele gulvet, når han prøver å fiske det opp igjen.. Det er også ut som om matskåla har sprengt når de er ferdig med å spise :nissefull3:

Arthur er litt overbitt, men han ser ikke ut til å ta noe skade av det, men så kan jo overbitt variere en del vil jeg tro.

Ang. kjøkkenbenken har Ludvik alltid vært flink, men det hender en sjelden gang at han hopper opp dit. Arthur har vært ille, men etter at vi fikk inn en pus til, så har han blitt mye bedre :nisseglis: Aner ikke hvorfor..

Et av rådene jeg fikk da jeg spurte om dette, var å ha benken ren og ryddig, så det ikke er noe interessant for pus å gå der. Det funket ikke særlig med kattene her, men da ødelegger de hvertfall ikkenoe Helga

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #11 på: 05 Januar 2012, 13:58:56 »
Haapets har gode idèer  :nisseglad:

Eva er en fin dame  :nissewink1: :nisselatter1:, men hun foretrekker ofte å ta maten ut på gulvet og spise der. Veldig ofte må jeg også vaske etter henne når hun har fått våtfòr  gladnisse

Men tørrfòret får hun rett på en tøybrikke (matbrikke). Hun tar ikke maten utenfor denne. Hun har mange tøybrikker som jeg skifter ut, tar i vaskemaskinen sammen med klærne. Det går så greit, så gladnisse Tidligere fikk hun det på fat, men tok jo bare tørrfòret utenfor tallerkenen likevel, så jeg gikk over til å ha tørrfòret rett på tøybrikken. Jeg har kjøpt flere tøybrikker på Nille. Kjempe greit  :nisseglad:

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #12 på: 05 Januar 2012, 14:15:07 »
Mikkel pleier ikke grise, men Royal Canin Maine Coon tørrfôret er store kuler som han. når han tygger fråder halvparten ut på gulvet  :nissefull3: Må støvsuge når han har tatt ett skippertak i matskåla  plystrenisse

Utlogget Arcade

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 09 Januar 2012, 00:29:02 »
Men når er det normalt at katter får alle tennene sine? Min er ca. 7 månder og kan ikke se hun har fått alle, hvertfall ikke alle fortennene. Kan det være en grunn da?

Utlogget Arcade

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 10 Januar 2012, 17:06:52 »
Skal ingen svare meg eller?  :P

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #15 på: 10 Januar 2012, 17:19:09 »
Jeg er ikke sikker på når de skal ha fått alle tennene sine men de skifter jo en gang
og jeg lurer på,om det er 7-8 mnd.alder men skyt meg ikke for det.

Innlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 70
    • Vis profil
« Svar #16 på: 10 Januar 2012, 20:26:51 »
Har ikke sett det spørsmålet jeg. :)
Innen de er 8-10 måneder har de fleste skifta alle tennene.

Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen.

Utlogget Arcade

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #17 på: 10 Januar 2012, 22:45:08 »
Ok, tusen takk for svar! :D Da er vel den saken løst. får vel bare stå på med å være konsekvent med at hun hopper på benken, og får håpe hun begynner å spise bedre når alle tennene er kommet. Holder på å vende henne med å være ute nå, virker som hun er litt redd, og at hun ikke liker å være ute, men kommer vel med tiden.

Utlogget Arcade

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #18 på: 30 Januar 2012, 23:43:11 »
Uff, var hos dyrelegen idag, og til min store fortvilelse, så fant dyrlegen ut at hun hadde en medfødt feil som gjorde at kjevene var sammenvokst  :grine: Hun sa det var det verste tilfellet hun hadde sett og at det var et under at katten hadde greid å få i seg mat :( Hun måtte avlives med en gang.. :/ Tenkte bare jeg skulle fortelle alle det....

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #19 på: 30 Januar 2012, 23:51:34 »
I all verden!!  :o

Kondolerer, det var triste nyheter!  :skjelveleppe:  :icon_sad:

Utlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #20 på: 30 Januar 2012, 23:57:21 »
Uff, så veldig leit, det var trist å høre  :icon_sad:, det visste jeg ikke var mulig engang.
Håper likevel at du etter en stund kan tenke deg en pus igjen, jeg. Flere her har gjort det, når de har mistet pusene sine, ingen kan erstatte den en har mistet, men det er trøst i det likevel.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #21 på: 31 Januar 2012, 01:26:01 »
 :grine: :klemmer: :klemmer:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!