Teki gjør mye på pur f... han. Så jeg har lært.
Setter jeg en ting på bordet, mens han ser på, vet jeg at han kommer til å rive det ned. Ikke glass og slike ting, men nesespray, fyrstikkesker, ol.
Sier jeg Nei, så vet jeg at han må prøve 50 ganger til, bare for å sjekke om at det fortsatt er Nei. Så jeg sier ikke mye Nei.

Han har virkelig lært meg å velge mine kamper.
Han vet veldig godt at det ikke lever fisker i do, og at jeg ikke liker at han fisker etter ikke-eksisterende fisker oppi der. Men tvert baderomsdøra er åpen og dolokket ikke er nede, kan du banne på at han er der og fisker i vei, så vannspruten står opp etter veggene. Jeg bruker ikke WC blått eller noe sånt på grunn av at han gjør dette og jeg ikke kan være 100% sikker på at han ikke kommer seg oppi der. Så da vasker jeg heller nedi dass en par ganger ekstra.
Jeg vet også at hvis jeg drikker melk og det blir igjen en liten skvett, så vil det være en labb oppi der ganske fort. Glemmer jeg et glass med vann eller melk på bordet, betyr det at jeg må tørke opp etterpå. For da har det vært en liten lurifaks og fiska etter fisker og drukket litt, før glasset velta.
Han gjør veldig mye sånt, og jeg ser at noe er kun for å provosere meg. Særlig hvis han kjeder seg. Men det betyr ikke at jeg ser på han som en drittkatt, jeg bare retter meg etter det. Jeg plukker opp det han river ned fra bordet. Jeg gjemmer nøtteskåla, for da kan han ikke grave ut alle nøttene. Jeg lukker døra på do, jeg sjekker vaskemaskina 3 ganger før jeg setter den på, jeg prøver å huske å ta vekk glass før jeg legger meg. Slike ting. Uhell skjer, selvfølgelig, men det er jo som regel min skyld. Jeg vet at jeg har ei nysgjerrig katte som elsker å stikke nesa si oppi alt der den ikke hører hjemme. Så når han da ødelegger noe så er det jo egentlig min skyld, siden jeg ikke fjerna den tingen.
Men jeg kan banne og sverte litt, som da han reiv ned bryllupsbildet av min mor og far, bare fordi han trodde han så en flue der.