Skrevet av Emne: Avlshann - vil han slutte å markere etter kastrering?  (Lest 310 ganger)

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 5
  • Kjønn: Kvinne
  • Kattemaniker
    • Vis profil
Avlshann - vil han slutte å markere etter kastrering?
« på: 28 Januar 2012, 20:17:14 »
Mannen min har hørt seg lei på maset mitt, om en katt til, og endelig har han gitt etter :happy: :happy:
I den forbindelse skal jeg se på en katt neste uke. Han er ca 2 år gammel og har gått i avl. Han har hele tiden urinmarkert, men oppdretter mener at han mest sannsynlig vil slutte med dette etter kastrering.

Hvilke erfaringer har dere med dette? Jeg vil nødig ha en sprayende pus i hus.    :icon_question:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
Sv: Avlshann - vil han slutte å markere etter kastrering?
« Svar #1 på: 28 Januar 2012, 20:47:42 »
Min erfaring med det, er at som regel slutter hannkatter å markere. Men det skyldes vel så gjerne omgivelsene som hormoner. Hvis en katt blir kastrert og fjernes fra de omgivelsene han er vandt med å ferdes i, tror jeg nok han ikke vil markere. Katter markerer jo for en grunn.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #2 på: 28 Januar 2012, 20:53:13 »
OK, så da kan det hende at han vil slutte da.. Har hørt om katter som ikke kastrering fungerer på, da de har vært fertile så lenge at markeringen har blitt en innarbeidet vane.  :Sukker: Huff, mye å tenke på. Dette er ihvertfall en katt jeg veldig veldig veldig gjerne vil ha :jippi:

Innlogget Mathilde

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
  • You´re not the boss of me......My cats are!
    • Vis profil
    • Thildes Livspalett
« Svar #3 på: 28 Januar 2012, 20:56:17 »
Hvilken rase? Så spennende med evt. ny pus :)

Innlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 70
    • Vis profil
« Svar #4 på: 28 Januar 2012, 20:58:40 »
Jeg har en pus inne nå, som markerer til tross for kastrering. Så det trenger ikke hjelpe. Nå kan det jo hende at han markerer fordi jeg har en hunkatt i løp her og da, så jeg håper på at det skal bedre seg når hun blir kastrert.

Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen.

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #5 på: 28 Januar 2012, 21:03:58 »
Hvilken rase? Så spennende med evt. ny pus :)
Ja, jeg, den gale kattedamen(tittelen er jeg nå offisielt har fått på hjemmebane) er henrykt. Jeg klarte å lure gubben med at dette er en veldig sjelden rase i Norge; en Snowshoe.  :love: Skal dra og se på pusen, så får vi se om jeg er like henrykt etterpå.
Monica; Huff, det er nettopp dette jeg er redd for at pusen skal gjøre. Nå har jeg ingen fertile hunnkatter i hus men...

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #6 på: 28 Januar 2012, 21:17:35 »
Det kan være en idè å spørre om hvor ofte han har tatt imot avlshunner til parring. Markeringen kan skyldes at det ikke er for mange hunner å bedekke, siden dette er en rase som ikke er godkjent i andre forbund enn TICA.
Hvis han har hatt jevn tilgang på hunnkatter, kan markeringen fort gi seg, har han ikke det, kan det gå litt lengre tid. Bare ikke glem at hormonene sitter i kroppen ennå 4-5 uker etter kastrering.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #7 på: 28 Januar 2012, 21:24:01 »
Nei, jeg spurte ikke om akkurat det, men mener jeg leste på nettsiden at han hadde to mislykkede forsøk bak seg pluss et fruktbart et :icon_rolleyes: Vet ikke om det blir regnet som "jevn tilgang" eller ikke.

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #8 på: 28 Januar 2012, 21:29:13 »
Markeringen kan skyldes at det ikke er for mange hunner å bedekke, siden dette er en rase som ikke er godkjent i andre forbund enn TICA.

Mener å ha lest at de har blitt godkjent i NNR nå?

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #9 på: 28 Januar 2012, 21:37:07 »
Jeg antar du mener NRR, som er et medlem av FIFe, og i FIFe er de ikke godkjent, antagelig fordi det er godkjent en del andre raser som også er bygget på siamesere. Som hvitflekk-orientalere og hvitflekk-siamesere.

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #10 på: 28 Januar 2012, 21:49:00 »
Ja, jeg mente NRR selvfølgelig  :humre: Hele det rasegodkjennings-greiene er jeg redd jeg har lite peil på. Så takk for opplysning :nod:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #11 på: 28 Januar 2012, 22:08:42 »
Heldigvis så slutter de som oftest, men som det sies, ikke alltid.

Tenkte bare, ettersom du skaffer deg en rasekatt. Om du tenker at du kanskje kunne tenke å prøve deg på utstilling, så er det veeeeldig stor forskjell på Tica og NRR, ettersom Tica er veldig lite utbredt i Norge. Jeg tror de prøvde med to små utstillinger i året. Men nå mener jeg de kun har en.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #12 på: 28 Januar 2012, 22:15:47 »

Tenkte bare, ettersom du skaffer deg en rasekatt. Om du tenker at du kanskje kunne tenke å prøve deg på utstilling, så er det veeeeldig stor forskjell på Tica og NRR, ettersom Tica er veldig lite utbredt i Norge. Jeg tror de prøvde med to små utstillinger i året. Men nå mener jeg de kun har en.
JO, jeg kunne godt tenke meg på prøve utstilling, mest for moro skyld.
--med andre ord burde jeg tenke på en annen rase om jeg ønsker å stille ut? Vil det sier si at Snowshoe ikke kan stilles ut på NRR utstillinger? Jeg innså at jeg hadde lite kunnskap om raseforbund og godkjenning osv, så jeg tittet nettopp på NRR sine hjemmesider, og der står snowshoe oppført som katter som kan stilles ut. Skjønner ingenting jeg nå  :icon_neutral:  vetikke

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #13 på: 28 Januar 2012, 22:30:11 »

JO, jeg kunne godt tenke meg på prøve utstilling, mest for moro skyld.
--med andre ord burde jeg tenke på en annen rase om jeg ønsker å stille ut? Vil det sier si at Snowshoe ikke kan stilles ut på NRR utstillinger? Jeg innså at jeg hadde lite kunnskap om raseforbund og godkjenning osv, så jeg tittet nettopp på NRR sine hjemmesider, og der står snowshoe oppført som katter som kan stilles ut. Skjønner ingenting jeg nå  :icon_neutral:  vetikke

Og du har helt rett!!!! Snowshoe står oppført blant de godkjente rasene  :icon_rolleyes: Så mye greie hadde jeg på korthårskattene :whistling: Ha, ha...gikk automatisk ut fra at du hadde oversikten jeg Wikritas :fnis:

Så da er den sikkert registrert i NRR. Du kan jo spørre for å være helt sikker.

Ja, her i landet er det veldig stor forskjell på Tica og NRR :nod:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #14 på: 28 Januar 2012, 22:49:28 »
Det er vel slik at det ikke har vært altfor mange Snowshoes på utstilling, slik at man nesten  har gått ut i fra at de ikke er godkjent? Det er veldig få av dem i Norge, den katten jeg skal se på, er avkom av det første kullet født i Norge.

Sjekket også nettopp FIFe sine hjemmesider, og der står også Snowshoe oppført som godkjent :icon_smile:. Men går det da an å dra på vanlig utstilling Haapets? Eller er det slik at visse utstillinger er "øremerket" visse katteraser? (Her er jeg heeelt grønn altså :bluss:)

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #15 på: 28 Januar 2012, 23:01:40 »
Alle de internasjonale utstillingene er åpne for alle godkjendte raser.
I og med at rasen er så sjelden, så kan du vel ikke regne med å møte så mange andre i rasen der, så konkurransen om certene blir kanskje ikke så spennende, men videre så kjemper en jo mot de andre rasene i kategorien.

Alle utstillinger som ligger på NRR sin liste er internasjonale utstilinger.

Sikkert lurt å forhøre seg om han er vant til utstilling.

Utstilling er gøy :biggrin: Slitsomt og lange dager, men veldig moro :icon_smile:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #16 på: 28 Januar 2012, 23:18:05 »
Vel, han har vært på en utstilling som kattunge, da var han visst ikke så flink til å "vise seg frem".
 Men jeg bryr meg ikke om titler osv, det hadde bare vært artig å prøve en gang eller to. Uansett vil det være katten som bestemmer om jeg vil frekventere utstillingen. Vil ikke plage ham med noe han ikke liker :icon_neutral:.

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #17 på: 28 Januar 2012, 23:23:31 »
De kan stilles på alle NRRs utstillinger, det er en kategori 3 katt. Ikke veldig mange av dem, altså Snowshoe.

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
« Svar #18 på: 28 Januar 2012, 23:25:46 »
Snowshoe  :flirt:

En rase jeg sterkt vurderte før jeg endre opp med ragdoll. Selv om det var vanskelig å få tak i. (akkurat da hadde ikke rasen kommet til Norge enda heller)

Lykke til!

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #19 på: 28 Januar 2012, 23:39:56 »
Snowshoe  :flirt:

En rase jeg sterkt vurderte før jeg endre opp med ragdoll. Selv om det var vanskelig å få tak i. (akkurat da hadde ikke rasen kommet til Norge enda heller)

Lykke til!

Det er ennå ikke sikkert at vi kjøper ham, vi har ikke møtt ham ennå. Første gang jeg leste om denne katten var faktisk  for bare  2 dager siden. Ragdolls er jo bare helt bedårende vakre de også, og jeg trodde lenge at det var den rasen jeg ville ha, men så endte jeg opp med 2 huskatter istedet :icon_rolleyes:. Om du vil utvide katteflokken, fødes det et nytt kull Snowshoes i disse dager. Førstegenerasjons riktignok(kan ikke stilles ut), men de vil være snowshoes (nesten) like fullt.  :winky:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #20 på: 29 Januar 2012, 00:08:13 »
Jeg søkte i FIFe's liste på godkjente raser, men fant ikke snowshoe der, derfor svarte jeg som jeg gjorde, men beklager om jeg tok feil.

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #21 på: 29 Januar 2012, 00:18:26 »
Wrikita; Det er bare godt at oppdretterne her kan ta feil også, det gjør dere mer menneskelige vet du :nod: :morsomt:

I følge denne linken skal snowshoe være godkjent iallefall; http://fifeweb.org/wp/breeds/breeds_prf_stn.php

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #22 på: 29 Januar 2012, 00:22:51 »
Jeg har jo sett Snowshoe på cats 101, husker jo ingenting fra programmet bare at det var en nydelig pus mede veeeldig mørke bein og krittvite søte sokker  :fnis:

Må kansje se episoden igjen, hva er spessielt med denne rasen? Er den en korthåret versjon av en annen rase eller er det noe helt nytt som ikke har aner fra andre raser?

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #23 på: 29 Januar 2012, 00:37:23 »
Snowshoe oppsto som en krysning av siameser og amerikansk korthår tilbake på 60 tallet. De har som du sier hvite sokker og i tillegg skal de ha en omvendt "V" i hvitt over nesepartiet.
Pelsen ellers er
 litt mørkere, den blir mørkere ettersom katten blir eldre.   Man må fremdeles tilføre "nytt blod" i form av blant annet siameser, for å unngå innavlsproblemer antar jeg. Det skal være en veldig sosial, intelligent og pratsom katt(men med et lavere toneleie enn siameseren). Det er det jeg vet foreløpig. Regner med at jeg kan fortelle mer om Snowshoe, om denne pusen skulle ende opp med å flytte til oss.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #24 på: 29 Januar 2012, 00:49:59 »
Vi oppdrettere er ikke mer enn mennesker , nei. :fnis:
Hvis det med jevne mellomrom er parret inn siamesere, må man regne med at fertiliteten er ganske lik på siameserenes. Og maskegenet vil føres videre, i et utall generasjoner, men om en får avkom som har snowshoe/ siam- foreldre, vil fremdeles ikke katten med maskegenet være en siameser. Noen slutter å markere etter kastrering, andre ikke. Hvis man har et større antall hunnkatter som løper jevnt over, er nok sjansen større for markering etter kastrering.