Skrevet av Emne: Avlshann - vil han slutte å markere etter kastrering?  (Lest 310 ganger)

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 5
  • Kjønn: Kvinne
  • Kattemaniker
    • Vis profil
Sv: Avlshann - vil han slutte å markere etter kastrering?
« Svar #25 på: 29 Januar 2012, 11:07:02 »
Vi oppdrettere er ikke mer enn mennesker , nei. :fnis:
Hvis det med jevne mellomrom er parret inn siamesere, må man regne med at fertiliteten er ganske lik på siameserenes. Og maskegenet vil føres videre, i et utall generasjoner, men om en får avkom som har snowshoe/ siam- foreldre, vil fremdeles ikke katten med maskegenet være en siameser. Noen slutter å markere etter kastrering, andre ikke. Hvis man har et større antall hunnkatter som løper jevnt over, er nok sjansen større for markering etter kastrering.
Med at "et større antall hunnkatter løper jevnt over" mener du at det er mange fertile hunnkatter i huset der han bor, både før og etter kastrering? I såfall er han dårlig stilt :Sukker:; det er x antall fertile hunnkatter hos oppdretteren. Avtalen skulle være at han skulle bli kastrert hos oppdretteren og siden være hos henne til man ser at markeringen blir borte...

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #26 på: 29 Januar 2012, 17:58:13 »
Ja, det er det jeg mener, om oppdretteren kan avgrense ham til et eget område, uten tilgang å¨de fertile damene, har dere en bedre odds på at han vil slutte å markere.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #27 på: 29 Januar 2012, 18:21:22 »
Hmmm... Tror det kan bli vanskelig for henne å isolere ham fullstendig fra de andre, men skal høre hvilke muligheter hun har. Pr i dag går han i et eget avgrenset området, sammen med resten av de markerende hannkattene hun har.  Det kan nesten virke som det hadde vært best om han ble plassert her, rett etter kastrering, men ikke særlig heldig med markerende katter i dette huset, veldig mange kriker og kroker nemlig...   :icon_question:

Takk for svar, klikker på takkeknappen jeg :icon_wink:

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #28 på: 31 Januar 2012, 09:42:27 »
*Oppdatering* Med litt tungt hjerte har vi nå besluttet å ikke kjøpe snowshoe allikevel :Sukker:.

Årsakene er mange, blant annet fordi det er for mange usikkerheter knyttet til denne katten. For det første kan jeg aldri være sikker på at kattene mine vil akseptere en ny voksen hannkatt i huset. For det andre er  jeg usikker om denne katten vil slutte å markere. For det tredje var snowshoe-pusen noe forsiktig av seg, slik at han kanskje ikke passer inn i et hus med bråkete unger.  Og sist, men ikke minst, burde denne katten bli holdt som innekatt, iallefall i følge oppdretter. Summasumarum;  tror ikke det er rett katt til rett hjem...
Enden på visa er at mannen min har begynt å surfe etter rasekatter :jippi:, og denne gangen tenker vi at det får bli en kattunge - tror gutta i huset lettere vil akseptere en liten tass og at en kattunge lettere vil venne seg til unger.... Rase er ennå ikke avgjort, så dette blir spennende :nod:

Uansett - det blir en ny pus på den gale kattedamen :dance: ... selv om jeg var litt forelsket i Snowshoe-pusen da :love:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #29 på: 31 Januar 2012, 12:55:26 »
 :icon_sad:
 :dance:
Så bra at dere tenkte dere om og ikke bare handlet med een gang  :nod:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #30 på: 31 Januar 2012, 13:59:49 »
Alltid godt å tenke seg om og føle at det er riktig :nod:
Skulle dere ha lyst til å treffe noen Norsk Skogkatt, så er dere hjertelig velkommen. Vi holder jo også til i Østfold, men har jo ingen kattunger nå.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #31 på: 31 Januar 2012, 15:09:49 »
Skogiser kan jo være utekatter også  :fnis: Har såå lyst på norsk skogkatt selv  :skjelveleppe:

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #32 på: 31 Januar 2012, 17:21:24 »
Ja, føler at avgjørelsen lettet litt, hadde en litt dårlig magefølelse på en måte. Det var så innmari mye som skulle klaffe...
Å skaffe seg katt for meg er en viktig affære, så når vi først skal det må det føles heeelt rett.

Norsk skogkatt er flotte katter ja :nod: Kommer gjerne og ser på kattungene dine Haapets, hvis hun ikke har lurt deg da  :wink: