Skrevet av Emne: Reservasjon i forsikringen  (Lest 299 ganger)

Innlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 25
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
Sv: Reservasjon i forsikringen
« Svar #25 på: 02 Februar 2012, 18:10:12 »
Vet ikke om det går an (eller dvs - om man får et realistisk svar...) å høre med f.eks Gjensidige hvordan de ville tolket den saken der?

At de kan utelukke øyesykdommer pga tidligere behandling er forsåvidt greit nok, men de burde i så tilfelle ha informert om det da du tegnet forsikringen. Synes det er rart om de kan komme nå og si "forresten, vi hadde visst en reservasjon". Fremgår det av journalen at hun har vært behandlet med øyedråper? Oppga du det da du tegnet forsikringen? Hvis det står i journalen (dvs at du har oppgitt det til din vet, men ikke til Agria) så er det nok de som har retten på sin side, fordi du i utgangspunktet skulle oppgitt det da du bestilte forsikringen. Hvis du faktisk ikke visste om det, og det ikke står i journalen - hvor har de det fra da?
Så lenge det var kjent at hun ble behandlet for det før forsikringen trådde ikraft, enten du visste det da du bestilte eller fikk vite det senere, så har du i prinsippet opplysningsplikt ifht forsikringsselskapet. Hvorvidt det hun hadde var relatert til det tidligere eller ikke er mindre relevant, ettersom det da skulle ha vært en reservasjon på det fra starten av.

Det med egenandel ville vært annerledes, for Gjensidige har ikke noe fast minstebeløp, men kun prosentandel uansett sum (husker ikke i farten om det er 20% eller 25%).

Jeg skjønner godt at du er oppgitt, skuffet og ikke spesielt fornøyd med Agria for tiden!  :klemmer: Men noe av det er nok dessverre helt vanlig forsikringspraksis og sånn helseforsikringer er lagt opp, uansett om det gjelder mennesker og dyr. Vet om flere uforståelige reservasjoner folk kan få på syke/uføre/livsforsikringer for mennesker også etter kjente skader som tilsynelatende skulle være uten relevans for saken.

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Kjønn: Kvinne
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #26 på: 02 Februar 2012, 18:56:48 »
Jeg har sjekket journalen hennes, og helt på begynnelsen står det at hun har vært behandlet med øyedråper vi fikk med fra DB. Dette var jo ifbm at hun hadde rusk i øynene og ikke noe betennelse e.l.  Senere viste det seg jo at hun produserer mye rusk og det er ikke noe farlig, eller en sykdom. Og dette opplyste jeg til forsikringsselskapet da jeg ringte inn og tegnet forsikringen på henne og fikk da beskjed om at det ikke var noe som ville gå ut over forsikringen hennes. En tid etter dette begynte slimhinnene hennes å bli røde og hovne og hun måtte behandles med øyesalve og dette fungerte ikke og senere ble det konstantert at øyeproblemene er en del av viruset og ville dermed ikke bli ordentlig friske før medisineringen med vaksinen. Så de har rett og slett hengt seg opp i at hun fikk noen drypp med øyedråper fremfor forklaringen på skadeskjemaet, for jeg skrev også det på skjemaet siden bruken av øyedråper stod på journalen.  Hadde jeg vært frekk, hadde jeg bedt vet. slette den linja, så hadde det sannsynligvis ikke gjort noe. Men, men, dette var som sagt ikke den største summen vi gikk glipp av.

Blir bare litt matt av at de ikke setter de forskjellige sykdommene/plagene i forbindelse med hverandre når veterinæren vår har skrevet og sagt at viruset går utover andre organer enn bare munnen. Stiller jo litt spørsmålstegn ved kompetansen til forsikringsselskapets veterinærer.

Vet jo at selskapene opererer med ymse vilkår og vet å sno seg unna der de kan, de skal jo tross alt tjene penger.  Men greit å vite at de selv har valgt å dele opp sykdommene, så om hun får mer problemer ifht viruset og ørene, vil vi forhåpentligvis fortsatt få det dekket i og med at reservasjonen kun er på øynene. Hva nå de legger i "øyesykdommer med komplikasjoner" da.

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 5
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #27 på: 02 Februar 2012, 20:34:49 »
Om jeg har forstått dette rett, så vil de ikke dekke noe som har med øynene hennes å gjøre, og at de har misoppfattet det hele til å bare gjelde øynene? I såfall ville jeg ikke gjort dem oppmerksom på at dette viruset har med flere organer å gjøre, da ville de vel reservere seg mot det også?

Får iallefall håpe det ordner seg for dere. Vi har agira, men har heldigvis ikke hatt brukt for forsikringen ennå.

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #28 på: 02 Februar 2012, 20:45:08 »
De vil ikke dekke noe som har med øynene å gjøre, og selv om øyeproblemet er en del av viruset har de valgt å ikke se det som en del av viruset, men skille det ut og reservere seg mot fremtidige øyesykdommer.   :nod: Ellers har de sett på munnsykdommen og øreproblemene hver for seg, selv om dette sammen med øynene også er en del av viruset. Knotete forklart, siden viruset setter seg i flere organer enn øynene.

De har selv valgt å se alle sykdomsplagene hver for seg, så jeg har ikke tenkt til å si meg uenig i det i tilfelle utbrudd senere. Jaja, vi fikk da igjen en ussel 500-lapp kontra ingenting om vi ikke hadde hatt forsikring.

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 5
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #29 på: 02 Februar 2012, 21:12:58 »
... og hvor mange tusen søkte du om å få dekket?