Skrevet av Emne: Bader dere huskatten deres?  (Lest 221 ganger)

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 5
  • Kjønn: Kvinne
  • Kattemaniker
    • Vis profil
Bader dere huskatten deres?
« på: 02 Februar 2012, 18:51:23 »
Jeg har ikke hatt noen tradisjon for å bade huskatter jeg har, bortsett fra hvis de skulle tilsøle seg med noe da.... Lillepus derimot er veldig fet i pelsen, spesielt på brystet. Lurer på om det kunne hjelpe å gi ham et lite bad. I såfall - forslag til avfettende shampoo? Han er forresten semi-langhåret.

Utlogget issa

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 8
    • Vis profil
Sv: Bader dere huskatten deres?
« Svar #1 på: 02 Februar 2012, 19:03:55 »
Nei jeg bader ikke huskatten min.  Badet han en gang han hadde diare, og anvføringa hang fast i både poter og hale, men han var ikke helt enig i behandlinga. Ser ikke behovet med mindre det er noe spesielt. Har en tørrsjampo da, men vet ikke om det er så bra heller...

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 02 Februar 2012, 19:19:46 »
Bare i største nød, og da også alltid mens legevakta er åpen  :icon_lol:
Vi badet Kurnau den gangen hun gikk 2 mnd med skjerm pga store problemer med bittsår, hun hadde ikke kunnet vaske seg på den tiden. Hverken jeg eller dusjforhenget var helt bra etterpå, men hun var veldig fornøyd da hun vasket seg etterpå. Mens jeg plastret meg både her og der.

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #3 på: 02 Februar 2012, 19:26:50 »
Bare i største nød, og da også alltid mens legevakta er åpen  :icon_lol:
Vi badet Kurnau den gangen hun gikk 2 mnd med skjerm pga store problemer med bittsår, hun hadde ikke kunnet vaske seg på den tiden. Hverken jeg eller dusjforhenget var helt bra etterpå, men hun var veldig fornøyd da hun vasket seg etterpå. Mens jeg plastret meg både her og der.
:le: Ja, jeg har badet gamlekatten en gang han kom hjem og så ut som en "oljefugl". Gudene vet hvor den katten hadde vært... Ble litt kloring med en gang, men da han var helt våt, gav han opp og bare sto der;  "ja ja, nå er jeg jo helt kliss klass våt, så er det no vits i å kjempe mer" :le: 

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #4 på: 02 Februar 2012, 19:54:21 »
Godt grep i nakkeskinnet gjør Mikkel rolig

Så vasker jeg han, han er litt motvillig helt til jeg skal skylle han, da står han som en bulldog og bare lar vannet renne over seg  :le:

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02 Februar 2012, 20:25:17 »

Så vasker jeg han, han er litt motvillig helt til jeg skal skylle han, da står han som en bulldog og bare lar vannet renne over seg  :le:

Vasker du ham bare når han har sølt seg til, Miss Heike?

Innlogget hanulu

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #6 på: 02 Februar 2012, 20:48:54 »
her bader vi ikke kattene,vi måtte gjør det med nusse da han flyttet inn til oss,han var så møkkete at vi måtte bade han 3 ganger for å få han ordelig ren.det var ikke det kjekkeste han hadde vært med på,men ingen ble skadet. :biggrin: vaska han med noe katteshampo vi fikk låne av naboen.

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #7 på: 02 Februar 2012, 20:58:06 »

Vasker du ham bare når han har sølt seg til, Miss Heike?

Nei han er langhåret og dessuten innekatt, jeg tror at når de er ofte ute som utekatter er så holder pelsen seg finere liksom, det ser jeg når jeg tar han ut, pelsen blir luftig og frisk. Han bades to ganger i året, med Espree sin shampoo for kattunger og katter. Den skal ta alt og jeg er veldig fornøyd, veldig behagelig lukt også. Det står på flasken av selv den mest møkkete katt blir ren å pen, som om katter ruller i søla sånn som griser  :fnis:

Mikkel sin pels er litt tung og fettete nå så er nok dags for ett bad snart. Han har veldig stor pels og får nok ikke vasket alt selv heller. Selv sommerpelsen er veldig svær, man ser nesten ikke forskjell på den og vinterhabbiten :P

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #8 på: 02 Februar 2012, 21:01:15 »
Cleo vil jeg ikke prøve engang  :fnis: Det er jo som å be om bråk, men det hender hun kommer inn ganske møkkete, da har jeg tatt en våt klut og dratt over henne litt. Ikke helt uten klaging det heller, men det går  :biggrin:

Sara har blitt badet siden hun var liten, så hun tar det pent. Hun skal jeg prøve å få på en utstilling snart, så hun må lissom bades  :winky: Men det er ikke ofte det heller  :)

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #9 på: 02 Februar 2012, 21:06:44 »
MIss Heike; Ja, det er nettopp det lillepus sin pels begynner å bli; veldig fettete. Får sjekke i dyrebutikken etter en bra shamp- espree- er den bra sier du? Heldigvis er ikke lillepus redd for vann.Plasker med vannet i vannskålen   og sitter med nesa klint mot glasset mens jeg dusjer. Kommer gjerne inn i kabinettet når jeg er ferdig og leker med vannet som er på vei ned i sluket  :morsomt:

K.K; Ja det er ikke alle katter som bades frivillig. Sikkert en fordel at de er vant med det fra de er små, slik som Ruske-sara.

Utlogget Carina Josefine

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
    • Borti Svingen
« Svar #10 på: 02 Februar 2012, 21:35:14 »
Jeg bader Lillepus en gang i uken- Hun slet en del med flass og tørr hud, og fikk spesialshampo mot dette hos dyrelegen (i tillegg til noe olje til å ha i maten). Nå har vi holdt på i nesten en mnd, og hun er nesten fri for flass, og klør seg sjelden!

Heldigvis er Lillepus glad i å bade. Shampoen skal sitte i pelsen i 5 minutter. Ta leker hun gjerne med en plastikkball som flyter i badebaljen. Eller et blad, som på bildet:

Chloe har fått et par bad. En gang pga at hun hadde vært syk, og luktet, en annen gang pga tørr hud. Hun ble heldigvis bra i huden etter kun et bad. Hun er nemlig ikke så glad i å bade. Men hun er heldigvis slik at når hun blir sur... så sitter hun bom-stille :p

**Carina Josefine**
http://carinajosefine.com

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 02 Februar 2012, 21:43:51 »

K.K; Ja det er ikke alle katter som bades frivillig. Sikkert en fordel at de er vant med det fra de er små, slik som Ruske-sara.

Helt klart, sist gang nå satt hun stille på setet i dusjkabinettet og bare flyttet seg fram og tilbake som jeg ville. Helt rolig.  :biggrin: Hun var mye mer panisk sist, og det var en eller to fluktforsøk helt i starten denne gangen også, men det går bare bedre og bedre  :love: Jeg tror kanskje hun nesten nyter det litt, hvertfall at jeg kommer med varmt vann når hun sitter der klissvåt og kanskje fryser litt når jeg smører henne inn i shampoo  :fnis:

Angående fettet i pelsen, så har jeg faktisk blitt anbefalt Zalo. En veldig svak zalo blanding på flaske vel og merke. Jeg hadde en liten dært i en halvannen liters brusflaske som jeg blandet ut i vann. Også en skikkelig grundig runde med shampoo, gjerne to runder og en runde med balsam til slutt. Det er heller ikke anbefalt å gjøre dette ofte, vi vil jo ikke ødelegge pelsens naturlige fettlag fullstendig, men det hjelper litt på veldig fettete pels :nod:

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
« Svar #12 på: 02 Februar 2012, 22:45:07 »
Jeg bader Lillepus en gang i uken- Hun slet en del med flass og tørr hud, og fikk spesialshampo mot dette hos dyrelegen (i tillegg til noe olje til å ha i maten). Nå har vi holdt på i nesten en mnd, og hun er nesten fri for flass, og klør seg sjelden!

Heldigvis er Lillepus glad i å bade. Shampoen skal sitte i pelsen i 5 minutter. Ta leker hun gjerne med en plastikkball som flyter i badebaljen. Eller et blad, som på bildet:

Chloe har fått et par bad. En gang pga at hun hadde vært syk, og luktet, en annen gang pga tørr hud. Hun ble heldigvis bra i huden etter kun et bad. Hun er nemlig ikke så glad i å bade. Men hun er heldigvis slik at når hun blir sur... så sitter hun bom-stille :p

Hvilken shampoo brukte du mot tørr hud? Quatro flasser en del og har nok tørr hud, så hadde kanskje hjulpet og badet han litt? Han er semilanghåret med nesten bare underull, så det er MYE pels på han.

Man får det man ber om, alltid!

Utlogget Tamara

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 25
    • Vis profil
« Svar #13 på: 02 Februar 2012, 22:49:34 »
Mine har fått seg noen bad ja. De elsker nemlig å leke på åkrene etter det er spredd møkk her.
Men heldigvis er de noen engler, så et bad er unna på en-to-tre.
Samme om jeg må bruke barbermaskinen (feks ved bittsår, enorme klepper på tamara, og en gang fant jeg tyggis i pelsen på Tim :Sukker: )

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #14 på: 02 Februar 2012, 23:17:47 »
Så nydelig badeengel du har Carina :love: Hun ser ikke ut til å mistrives iallefall :love: Pusen min har ikke flass i pelsen, men den er innmari fet, spesielt siden vi begynte å fore med Hills?

Utblandet Zalo skal prøves :nod: Kanskje allerede i kveld. Stakkars pus, han vet ikke hva som venter ham.  :redd:

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #15 på: 02 Februar 2012, 23:19:37 »
K.K. : Jeg leste visst ikke innlegget ditt grundig nok - bruker du balsam etter zalo-behandlingen? Det finnes egen balsam til katt regner jeg med?

Innlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
Re: Bader dere huskatten deres?
« Svar #16 på: 02 Februar 2012, 23:36:36 »
Ja, egen katteshampoo og balsam :nod:  Jeg kjøpte Hérys sine, men det finnes mange merker. Jerobs er vel også ganske anerkjent.

For å få opp igjen balansen i pelsen burde du ha to runder shampoo og en runde balsam etter zalobehandling. Det er ganske sterke saker...

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #17 på: 02 Februar 2012, 23:46:43 »
OK, da får jeg dra på shamposhopping :nod:

Utlogget bomull

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 7
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #18 på: 03 Februar 2012, 00:07:01 »
melis dusjer ganske ofte, noen ganger flere ganger i uka, men bare fordi han liker det da  :le: :le:

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #19 på: 03 Februar 2012, 05:16:09 »
Espree sin shampoo for kattunger og voksne katter har en blålilla farge på shampooen, tar fett å møkk og alt det der. Så zalo blanding er ikke nødvendig når man har den :p

Nei, kattene må ikke bades for ofte pga det naturlige fettinnholdet i pelsen. Det er kansje ikke så farlig for innekatter vil jeg tro, men om de går ute skal man nok være sparsomlig med sampoo bruken. Leste for noen dager siden at katter sin pels er IKKE vanntett. Ja det er nå bare sprøyt tenkte jeg for selv med dusjen så preller vannet av pelsen på Mikkel ganske lenge før den endelig tar opp vann, og da tar den virkelig opp vann, bare noen små elver ned av katta, selv om dusjen regner skikkelig ned over ryggen på han  :fnis:

Av og til etter diare eller noe at han har fått griseri i pelsen pleier jeg bare dusje han med vann og rett og slett skylle dritt ut av pelsen. Det fresher ganske mye opp å bare ha en runde i dusjen med bare vann også :) Så man trenger ikke alltid bruke shampoo, jeg bruker den bare 2 ganger i året som sagt, må han bades utenom det, så er det bare vann :)

Utlogget Musekatt

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Kattemaniker
    • Vis profil
« Svar #20 på: 03 Februar 2012, 09:08:59 »
Espree skal jeg prøve å få tak i.  :nod:

Nei, han skal nok ikke bades ofte - tar en prøverunde en gang for å se om fettet forlater pelsen hans. Akkurat nå som det er så kaldt er gutta også 100 % innekatter. Ikke no vits i å fly ute med dem i bånd før temperaturen stiger syns jeg.

Innlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 70
    • Vis profil
« Svar #21 på: 03 Februar 2012, 10:19:00 »
Teki måtte dusje da han var ca 4 mnd. Han datt i do, før noen rakk å skylle ned etter de hadde tissa. :ad:
Snorre, ene fosterpusen måtte også dusje, for pelsen var så fettete. Siden jeg ikke dusjer de annet enn hvis det er nødvendig, bruker jeg bare vanlig grønnsåpe. Det fungerer kjempefint til min bruk. Som er dusjing kanskje 1 gang per 4de år. :fnis:
Ellers bruker jeg en fuktig klut, eller spyler med rent vann.

Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen.

Utlogget marirari

• Kattepratpuser
  • Kattunge
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • MariZoo
« Svar #22 på: 04 Februar 2012, 01:32:59 »
Jeg har ikke badet mine to enda, men det kreves før utstillingen jeg skal på i mars, så jeg skal ta en testrunde ganske snart.

Den ene katten min har ikke noe i mot vann mens jeg dusjer, men det spørs om det er like populært å bli dusjet selv. Den andre katten min er ikke like vant til å bli behandlet, så vi får se hvordan hun finner seg i det.

Jeg skal i hvert fall kjøpe inn plaster på forhånd ;-)
Bloggen min - www.marinordvik.com

Utlogget fanta

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 13
  • R.I.P Fanta, Sisqò og Pusur.
    • Vis profil
    • Siden til alle dyra mine.
« Svar #23 på: 04 Februar 2012, 07:57:08 »
Jeg har aldri badet Amira (huskatt), bruker bare fuktig klut hvis hun er skitten men det er sjelden.
Tuz har jeg badet mange ganger før utstilling. For å fjerne fett har jeg brukt Svarfega håndskrubb og Sun light( er litt mildere enn zalo)  og balsam tilslutt.  Det er etter en anbefaling fra en tyrkisk angora oppdretter. Pelsen blir veldig fin etter den behandlinga. Det er viktig å bruke mye vann til å skylle ut etter såpa. La gjerne vannet renne på katten i 20minutt etter all såpe. Jeg brukte opp hele varmtvannstanken ved bad av Tuz. 
For å tørke katten etterpå brukte jeg en liten vifteovn på full styrke rett forann oss. fikk han til å ligge i fanget da og gre pelsen helt til den ble tørr.
Nå slipper han å bade for han misliker det så sterkt. Høres ut som jeg dreper han inni dursjkabinettet , jeg får helt vondt av han da. Klarer ikke å høre at han har det så fælt

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #24 på: 04 Februar 2012, 08:32:02 »
Jeg er skeptisk til all bruk av shampoo og balsam til katt. Har aldri badet noen katter med vaskemidler, men vasket litt med med fuktig klut (med bare vann). Men jeg har jo heller ikke hatt katter hvor jeg har syntes at det var nødvendig. Normalt skal katter klare å vaske og holde seg fin selv. De har faktisk noen enzymer i spyttet sitt som er gode rengjøringsmidler i seg selv  :) Katter er veldig renslige dyr.  Men det kan jo godt være at noen katter trenger litt hjelp til det.

Gikk det bra?