Skrevet av Emne: Dyktig katteveterinær i Trondheim?  (Lest 490 ganger)

Utlogget ragdoll85

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: Dyktig katteveterinær i Trondheim?
« Svar #25 på: 05 Februar 2012, 15:09:36 »
Jeg skal kanskje parre ragdollkatten min, men vil få gjort en skikkelig helsesjekk på katten før jeg evt. gjennom fører det.

Siden det finnes en del oppdrettere her på forumet, vil jeg tro at mange har kunnskap om veterinærer i ditt distrikt. Men du bør nok utdype hva du mener med "skikkelig helsesjekk". Hvis du mener at katten må en HCM-undersøkelse før evt. parring, eller om du tenker at det er nok med stetoskop.

Jeg kan bare svare for mine egne erfaringer med Strinda, og de er fra noen år tilbake. Tror det har endret seg noe siden han som startet klinikken sluttet, håper i hvert fall det.

Jeg brukte å gå dit med huskattene mine, familien min brukte denne klinikken med hunden vår og det var vel de eneste jeg kjente noe til. Hver gang jeg hadde med en katt dit fikk jeg følelsen av at katter var B-dyr i forhold til hund, dem skulle man bli fort ferdig med. Kom jeg med en katt som haltet, fikk jeg beskjed om at det sikkert var et bittsår, ei sprøyte med antibiotika og en resept på det samme. Ingen nærmere undersøkelse, ingen rensing av evt sår. Derfor byttet jeg klinikk etter hvert.
Tror nok det er en del med de samme erfaringene som jeg, men som sagt: Tror det har endret seg noe nå.

Trøndelag Dyreklinikk har kun to faste veterinærer, så er ikke akkurat noen stor klinikk. Min erfaring er at både dyr og eiere får veldig god behandling der, og de gjør ting ordentlig. Tar heller en prøve for mye enn for lite, henviser videre hvis de har mistanke om at andre veterinærer er bedre på en spesiell ting enn de selv. Derfor er jeg veldig fornøyd med dem.  :)

Slik som turbonegeren sier så har jeg også opplevd mange ganger at katter er B-dyr. Derfor utdyper jeg ikke mer en "skikkelig helsesjekk" i tråden min fordi jeg vil komme til en dyrlegen som tar katter på alvor, uansett hva det skulle være. 
Hvis jeg går til en dyrlege å sier jeg ønsker å få sjekket om denne katten har en mer enn god nok helse til å få et kull, så skal jeg kunne stole på at denne dyrlegen tar de sjekkene som måtte være, for å dokumentere dèn gode helsen, og at dyrlegen kan stå for den vurderingen h*n har gjort.

Jeg har opplevd flere ganger at dyrleger har fav. hunder. Som jeg også nevnet tidligere i tråden, så syns jeg det håpløst å komme på "større" dyreklinikker,  fordi man får en ny dyrlege hver gang. Når jeg begynte å gå på Tr.heim Dyrehospital var jeg fornøyd, problemet ble for meg når jeg kom til en ny dyrlege hver eneste gang.  På Trondheim dyrehospital, har jeg vært til 6 forskjellige dyrleger.
Jeg mener at når man skaffer seg feks en kattunge  å begynner med de første rundene på helsesjekker, vaksinering osv, så kommer man til en dyrlege. Har man aldri vært til den dyrlegen tidligere, starter man en prosess med å bli kjent med den, og trenger å opparbeide tillitt. Det er trossalt "barna" våre de skal vurdere, å det er derfor viktig med et godt forhold til dyrlegen :)

Utlogget ragdoll85

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #26 på: 05 Februar 2012, 15:17:55 »

Det som er synd er så synd på "store" dyreklinikker som feks. Trondheim dyrehospital så havner jeg til forskjellige dyrleger hver gang. Det er litt dumt synes jeg, jeg synes at det er greit å ha 1 dyrlege å forholde seg til.
Så det er fordelen med feks. Melhus, siden det ikke jobber så mange der.

Hvis du bestiller i litt god tid hvis det er snakk om vanlige helsesjekk og vaksinasjoner, kastrering, så kan du be om å få time hos en bestemt veterinær. F.eks h*n du var til forrige gang. Det gjør alltid jeg.

Ja, det er vel mulig ja :)

HIHI, da må du ikke bestille på melhus, for sier du at du skal til anna da så aner du jo ikke hvor du havner ;D hihi

Nei det er jeg klar over, derfor må du si Anna E. eller Anna N. ;) 

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #27 på: 13 Mars 2012, 09:11:39 »
Da skal Pelle på sin første dyrelegetur (siden han flyttet til oss). Bare vaksinering, er vel 3 dager etter skjema, men regner vel det går.

Etter litt spekulasjon, velger jeg Strinda. Så får jeg dele mine erfaringer her om noen timer.

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #28 på: 13 Mars 2012, 10:52:33 »
OK, så det var ikke så fancy interiør som andre plasser jeg har vært, men det er nå ikke det som teller. Jeg velger å tolke det slik at de satser på faglig dyktighet for å holde på pasientgrunnlaget sitt.

Nå er ikke vaksinering noe som avslører veldig mye, men jeg fikk et godt inntrykk. Hyggelig uten for mye eller for lite. Stilte spørsmål, undersøkte godt. Det hele gikk fort selvfølgelig, men vet man hva man går etter så trenger det ikke ta tid heller.

Jeg skal holde meg unna terningkast, men alt i alt et godt inntrykk. Jeg håper selvfølgelig ikke jeg må dit for mer enn vaksinering, men skulle det skje, så får jeg en anledning til å vurdere litt mer.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 13
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrr
    • Vis profil
« Svar #29 på: 13 Mars 2012, 11:01:36 »
Vi bruker Strinda og er veldig fornøyde! Har ikke vært der så veldig mange ganger (4), men inntrykket er meget bra  :nod: