Skrevet av Emne: Hvordan vet jeg at jeg har en kjønnsmoden gutt i hus? Eller er det noe annet?  (Lest 149 ganger)

Utlogget SD

• Kattepratpuser
  • Kattunge
  • Takket: 0
    • Vis profil
Synes det var vanskelig å formulere overskrift på denne tråden, og like vanskelig å formulere meg her, men jeg prøver.

Jeg har en fertil innehannkatt på 7 måneder og jeg lurer på om han nå er kjønnsmoden, kommet i puberteten eller hva jeg skal si. Jeg merker at det lukter strammere fra kattedoen og det lukter strammere fra kjønnsorganet hans. Han har også begynt og fått sånn fetthale eller hva det kalles og jeg har merket bittebittelitt at pelsen akkurat rundt tissen er litt våt eller hva jeg kan si. Ikke merket noe til spraying, og det håper jeg virkelig at jeg slipper også.

Ellers er han seg selv, frisk og rask, spiser godt og allmenntilstanden hans er god. Jeg tror det er fordi han er blitt kjønnsmoden, men dette er første fertile katten jeg har og første hannkatten jeg har, så jeg må bare høre med dere om det er hva jeg tror og om dette er normalt eller ei?

Jeg har også en kastrert hunkatt på snart 2 år som er delvis utekatt, i alle fall i sommerhalvåret.
Grunnen til at han ikke skal kastreres er fordi oppdretteren skal bruke han i avl senere, jeg har han på fôr.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Alderen tilsier at han kan ha blitt kjønnsmoden. Det kan variere litt, noen hannkatter blir det enda litt senere, noen få allerede litt før. Hunnkatter er ofte tidligere ute. Rase kan også ha noe å si. Noen raser utvikler seg litt langsommere enn andre. Hvilken rase er det?

At det lukter strammere er et ganske sikkert tegn. Men akkurat det med fetthale tror jeg ikke har noe med fertilitet å gjøre, ikke som jeg vet?

Jeg har forstått at det er ytterst sjelden at en fertil hannkatt sprayer i hjemmet sitt utenom hvis han bor sammen med andre hannkatter (som da er hans konkurrenter) samtidig som der også er en eller flere hunnkatter, og at han derfor vil markere seg (sette spor for å vise at det er han som er best, lukter best, er sjefen). Altså bor han alene, er det ikke normalt at han vil komme til å spraye inne i sitt eget hjem.

Men nå ble jeg litt i tvil om det også forekommer at han kan spraye inne om det også er flere hunnkatter han bor sammen med og ikke noen hannkatter?  :hmmmm: Og så tenker jeg på om han kan ville markere dersom han bor med en kastrert hunnkatt (som i ditt tilfelle), f.eks fordi hun noen ganger lukter noe fra hun har vært ute, eller dersom han ikke får paret seg med noen og derfor blir frustrert? Håper noen oppdrettere kan svare på dette. Hadde vært veldig interessant å vite.

Dersom en fertil hannkatt går fritt ute (noe jeg er sterkt imot), vil han markere rundt omkring utenfor hans revir. Dette for å sette fra seg hans visitkort.

Innlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
Dette høres helt normalt ut.

Fetthale kommer med kjønnsmodningen, det gjør også den stramme hannkattlukten på urinen.  Ikke alle hannkatter markerer inne, men du bør forvente noen uhell av en katt i puberteten!  Du bør skaffe deg en kjemisk luktfjerner, det kan nemlig være vanskelig å vaske bort hannkattlukt med vanlige produkter 
Fettet på halen bør du også holde i sjakk - hør med oppdretteren hva som er best å bruke.  Han bør ikke gå lenge med det fettet.  Det er litt raseavhenging hva man velger å bruke, selv bruker jeg Gimpet sin tørrsjampoo, den er helt suveren og veldig enkel.

Etterhvert som han virkelig blir hannkatt, og ikke bare en gutt i puberteten, kan han også bli veldig rastløs, vandre mye rundt, kurre og eller til og med mjaue, noen ganger helt nede fra magen.  Spesielt om han merker løpetidslukt utenfra. 

Hvor rastløs han blir, om han markerer eller ikke (og eventuelt hvor mye), hvor mye fett han får på halen er alt individavhengig mer en raseavhengig.  Hør med oppdretter om hun vet hvordan pappaen hans er, det kan i det minste gi deg en pekepinn på hva du kan forvente.  Og så ville jeg holdt oppdretter jevnlig oppdatert om oppførselen hans så hun/han vet hvordan ståa er. 

Lykke til med fertil gutt i hus! 

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Mariskogens, det var interessant at fetthale kommer med kjønnsmodningen. Vil det si at kastrerte katter ikke får fetthale?

Innlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 97
    • Vis profil
    • Mariskogens
Ikke i samme grad.  Men jo - de kan få fetthale de også. 
Men det er typisk at fetthalen kommer med puberteten på kattene, og det roer seg ned igjen etterhvert (ofte).  Også hunnkatter kan få fetthale.  Normalt blir dette bedre, om ikke borte, når katten kastreres.  Men - igjen - noen kastrater har også fetthale. 

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Ikke i samme grad.  Men jo - de kan få fetthale de også. 
Men det er typisk at fetthalen kommer med puberteten på kattene, og det roer seg ned igjen etterhvert (ofte).  Også hunnkatter kan få fetthale.  Normalt blir dette bedre, om ikke borte, når katten kastreres.  Men - igjen - noen kastrater har også fetthale. 

Takk  :)

Utlogget SD

• Kattepratpuser
  • Kattunge
    • Vis profil
Takk for informativt svar, da kan jeg roe ned med at alt er som det skal være :)

Utlogget SD

• Kattepratpuser
  • Kattunge
    • Vis profil
Han forresten begynt å kurre innimellom og har egentlig gjort det en stund uten at jeg har tenkt over at det kunne ha en sammenheng med puberteten. Han er blitt litt mer rastløs og mjauer en del mer uten at det er irriterende eller slitsomt for meg. Fetthalen har jeg kontroll på (tror jeg) ved å pudre den, og så har jeg kjøpt inn Groomers Goop (tror jeg det het) for å bruke når det trengs eller før jeg bader han.

Jeg har ikke merket noe til markering, og jeg ser for meg at det er noe jeg vil luktet uten å være i det minste i tvil da jeg tror det lukter ganske grusomt? Men han har ved to anledninger bæsjet utenfor kassen sin, på siden. Kan det være en form for markering eller går det under uhell som Mariskogens skrev over her?

Jeg har aldri hatt noe problem med kattene og type kattedo, kattesand, mengde sand eller hvor rengjort doen er tidligere og tror ikke det er det nå heller. For de to gangene det har skjedd har vært med lengre tid i mellom. Begge kattene har forøvrig prøvd og gravd over avføringen, først han som gjorde i fra seg og så hun andre.