Skrevet av Emne: Fullstendig avslappet katt som gjør fra seg inne  (Lest 281 ganger)

Utlogget Villo

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
Fullstendig avslappet katt som gjør fra seg inne
« på: 05 Februar 2012, 11:38:24 »
Vi har en hannkatt som er nå blitt rundt 9 mnd gammel, og han ble kastrert i 4 mnd alder. Allikevel har han sine øyeblikk der han finner et sted og markerer seg med både urin og avføring. I natt hørte jeg at han gravde i gulvet, jeg gikk inn for å se hva det var, han løp redd avgårde uten å ha gjort fra seg enda. Jeg tok en liten tur innom kjøkkenet og når jeg kom tilbake bæsja han i sofaen  :icon_biggrin: Jeg prøvde å ta han med til kattedoen i tide, men det ble heller en lang stripe langs gulvet med avføring og pus løp ut av kattedoen så fort han ble satt i den.

Dette har holdt på egentlig siden vi fikk han. Pus er ellers ganske leken, kosen, sover rolig i lange perioder overalt i leiligheten og er vant med hunder (leker med dem og  så kan ikke tenke meg at det er stress-relatert....

Vi tenkt oss å få en valp til april, og har bestemt oss å gi katten tid til da å slutte med dette, eller så har vi tenkt til å avlive pusen  :grine:

Så da lurer jeg rett og slett på om det er noen tips jeg kan få....
Har i alt hatt 5 katter gjennom livet. Den største var 14kg!

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Sv: Fullstendig avslappet katt som gjør fra seg inne
« Svar #1 på: 05 Februar 2012, 12:18:30 »
.. han løp redd avgårde uten å ha gjort fra seg enda.

Hvorfor er han redd? Er det mulig at han er redd fordi han ser at du ikke liker situasjonen og er i "sintedamenhumør"? Jeg tenker at han helt sikkert skjønner kroppspråket ditt og vet at derfor er noe galt, best å flykte unna, men det er slett ikke sikkert at han forbinder det med at det er galt å gjøre fra seg, og det er det jo ikke heller.

.. Jeg tok en liten tur innom kjøkkenet og når jeg kom tilbake bæsja han i sofaen  :icon_biggrin: Jeg prøvde å ta han med til kattedoen i tide, men det ble heller en lang stripe langs gulvet med avføring og pus løp ut av kattedoen så fort han ble satt i den.

Han skulle jo på do. Han holdt kanskje på da du tok ham, da er det ikke så rart at han tisser mens han blir løftet.

Dette har holdt på egentlig siden vi fikk han. Pus er ellers ganske leken, kosen, sover rolig i lange perioder overalt i leiligheten og er vant med hunder (leker med dem og  så kan ikke tenke meg at det er stress-relatert....

Har dere prøvd forskjellige tissekasser, forskjellig sand, forskjellig plassering av dokassen? Forsøk med to dokasser to forskjellige plasser?

Det kan høres ut som at problemet er at han ikke liker kattekassen i det hele tatt. Han hopper ut av med en gang hvis du setter han der. Det kan være noe så enkelt som  "ekkel" sand på labbene (i hans verden), feil plassering av do eller lignende.
Mange katter føler en utrygghet hvis doen er plassert rett ved siden av en trapp eller en benk hvor det kan være noe "farlig" over som katten ikke har kontroll på. Katter føler trygghet med sider rundt, inntil et hjørne, eller et sted hvor den føler seg sikker på alle kanter.

Har du mange dyr?

Utlogget Tera

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 9
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 Februar 2012, 12:20:50 »
Hvis du har overbygd do så ta av toppen, prøv også å sette ut flere do. Kanskje han syns kattedoen er skitten, selv om du nettopp har renset den. Noen vil tisse på en do og bæsje på en annen.

Er han kun innekatt?

Nå så jeg Betines mere utfyllende svar, så det eneste jeg da hadde ekstra var å ta av toppen hvis det er overbygd do.

Utlogget Tichri

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 13
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Februar 2012, 12:50:30 »
Vi hadde problemer med at den ene katten vi har gjorde fra seg på gulvet, uansett om doen var ren eller ikke. Vi har takdoer og det ordnet seg så fort vi tok av takene :)

Faren min har en katt som også gjør fra seg på gulvet. Men etter å ha vært veldig nøye med å rydde doene nå, så har hun holdt seg til doene. En av de andre kattene hans gjorde fra seg i sofaen, men hun sluttet plutselig, så mulig det var at hun også synes doen var for møkkete.

Kanskje pus ikke liker doen/sanden eller kanskje han er veldig fisefin og må ha helt ren do?
Som de andre sier her, kan hende det lønner seg å prøve med flere doer, mange katter er sære når det gjelder slik :icon_biggrin:

Håper dere finner en løsning!
Slik er ikke noe morsomt.. Men ofte kan det være en enkel løsning på problemet, og folk flest har kommet lenger nå, enn at det ikke er noen annen mulighet enn å avlive pus.

Innlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 70
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Februar 2012, 14:25:07 »
Hvis du setter katten oppi en boks mens du er sinna, vet du, da hadde jeg også løpt unna.

Du kan prøve å setter noen skåler med mat midlertidig der han bæsjer og tisser. Det blir mange skåler rundt omkring en stund, men ingen katt tisser i matfatet sitt. :wink:

Ellers har du fått mange gode råd, jeg vil bare tilføye at du ikke må være sint. Det skal så lite til før det utvikler seg til å bli nervetissing.

Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen.

Utlogget Villo

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Februar 2012, 15:04:08 »
.. han løp redd avgårde uten å ha gjort fra seg enda.

Hvorfor er han redd? Er det mulig at han er redd fordi han ser at du ikke liker situasjonen og er i "sintedamenhumør"? Jeg tenker at han helt sikkert skjønner kroppspråket ditt og vet at derfor er noe galt, best å flykte unna, men det er slett ikke sikkert at han forbinder det med at det er galt å gjøre fra seg, og det er det jo ikke heller.

Jeg tok det hele med ro: Snakket pent med pus når jeg først kom, så gikk jeg, kom tilbake og han hadde shiti. Jeg tok da han fort bort til kattekassa, men det var jo for sent, så det var jo ikke vits å være i kattekassa. Er det ikke galt å gjøre fra seg på gulvet mener du? Hva som er galt bestemmer vel menneskene i huset. Jeg vil heller ikke la katten spise av matfatet mitt eller tigge ved bordet, men det er vel naturlig for katten  :icon_question: Jeg er forresten mann  :bluss:

.. Jeg tok en liten tur innom kjøkkenet og når jeg kom tilbake bæsja han i sofaen  :icon_biggrin: Jeg prøvde å ta han med til kattedoen i tide, men det ble heller en lang stripe langs gulvet med avføring og pus løp ut av kattedoen så fort han ble satt i den.

Han skulle jo på do. Han holdt kanskje på da du tok ham, da er det ikke så rart at han tisser mens han blir løftet.

Jeg er helt klar over at han skulle på do, men han skulle gjøre fra seg først på gulvet, og derfor reagerte jeg. Skulle jeg ikke reagert og latt han gjøre fra seg? Forstår ingenting jeg.... Han tisset ikke i det hele tatt, bare avføring.

Har dere prøvd forskjellige tissekasser, forskjellig sand, forskjellig plassering av dokassen? Forsøk med to dokasser to forskjellige plasser?

Det kan høres ut som at problemet er at han ikke liker kattekassen i det hele tatt. Han hopper ut av med en gang hvis du setter han der. Det kan være noe så enkelt som  "ekkel" sand på labbene (i hans verden), feil plassering av do eller lignende.
Mange katter føler en utrygghet hvis doen er plassert rett ved siden av en trapp eller en benk hvor det kan være noe "farlig" over som katten ikke har kontroll på. Katter føler trygghet med sider rundt, inntil et hjørne, eller et sted hvor den føler seg sikker på alle kanter.

Har du mange dyr?

Han går vanligvis i kattekassen ellers, så det skulle ikke vært noe problem. Vi har også prøvd med 2 kasser på forskjellige rom. Da gikk han i begge, og utenfor.... Kattekassen står på et ikke så "trafikert" område, så det skulle heller ikke være noe problem. Pus løper aldri ut av kassen om vi ser han er der, og han får mye ros og han maler når han har gått riktig på do.

Har bare ellers en annen katt som er veldig underdaning. De er gode venner; Leker, sover ved siden av hverandre og krangler aldri om mat.

For å si det slik: Jeg har hatt en del katter gjennom livet, så jeg vet når en katt er nervøs eller ikke, og denne katten er ikke nervøs...Med unntak fra når jeg tar han i å gjøre fra seg.

Utlogget Villo

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Februar 2012, 15:07:51 »
Hvis du har overbygd do så ta av toppen, prøv også å sette ut flere do. Kanskje han syns kattedoen er skitten, selv om du nettopp har renset den. Noen vil tisse på en do og bæsje på en annen.

Er han kun innekatt?

Nå så jeg Betines mere utfyllende svar, så det eneste jeg da hadde ekstra var å ta av toppen hvis det er overbygd do.

Det er nok ikke problemet det heller, for jeg hadde kattedo uten tak før, og han gjorde akkurat det samme da. Pusen er ute også, men ikke så mye når det er kaldt

Utlogget Villo

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Februar 2012, 15:15:45 »
Hvis du setter katten oppi en boks mens du er sinna, vet du, da hadde jeg også løpt unna.

Du kan prøve å setter noen skåler med mat midlertidig der han bæsjer og tisser. Det blir mange skåler rundt omkring en stund, men ingen katt tisser i matfatet sitt. :wink:

Ellers har du fått mange gode råd, jeg vil bare tilføye at du ikke må være sint. Det skal så lite til før det utvikler seg til å bli nervetissing.

Hehe, det er jo forståelig hvis jeg hadde vært forbanna, men jeg var ganske rolig.

Å sette mat rundt omkring er jo faktisk en kjempe god ide! Det skal jeg prøve  :jippi:

Vet at det å væra sinna ikke funker, så jeg gjør alt for ikke å virke irritert over pus :icon_twisted:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Februar 2012, 15:30:22 »
Men hvilken sand bruker du?
Anbefaller klumpesand, feks ever clean sin. Og at doen tas klumper og bæsj fra opptil flere ganger per dag. I denne situasjonen bør doen tas hver gang den er brukt.

Eller bruker den aldri doen? Ren do er vertfall alfa og omega da katter er veldig renslige :)

Også lurt å ha flere do i slike tilfeller.

Lykke til!

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #9 på: 05 Februar 2012, 15:41:13 »
Nå fikk jeg følelsen av å få vite litt mer  :) Beklager veldig at jeg skrev "sinnadamenhumør" når du er en mann. Det var virkelig dumt og ubetenksomt av meg  :icon_neutral: Jeg som trodde jeg var nøye på å tenke meg om på sånt. Bra du sa ifra.
Jeg gikk egentlig ikke utfra at du var sint, men siden du skrev at katten var redd da du kom, så tolket jeg det slik at katten oppfattet deg i en "sint" eller en slags negativ modus. Jeg spurte deg hvorfor katten var redd?

Jo, jeg mener at det er galt å gjøre fra seg på gulvet. Men jeg mente at det ikke er galt å gjøre fra seg. Katter er utrolig renslige, og de ønsker og har et naturlig instinkt med å være renslige for deres egen del, ikke for deres eiers del. Derfor er det f.eks enda vanskeligere å skulle oppdra en katt etter eiers ønske enn en hund, dersom ikke katten får en tilfredsstillelse selv. Så jeg tenker at katten forstår ikke at den gjør noe galt mot deg selvom den går på do inne. Men jeg forstår jo at du er en erfaren katteeier, og vet sikkert den beste måten å gå frem på. Det høres også sånn ut når du sier at du forholder deg rolig. Det er bra  :icon_smile:

Jeg mener også at du skulle reagert med å ta ham vekk da han skulle gå på do, men jeg skrev at jeg da ikke synes det var så rart at katten din reagerte som den gjorde  :)

Så fint at du ble glad for idèen med å sette mat der han hadde gjort fra seg  :) Det er også viktig å vaske veldig grundig, vaske litt med eddik også, så du sletter alle sporene. Katter går gjerne på do der de kjenner lukten av at de har gått på do tidligere.

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #10 på: 05 Februar 2012, 15:49:47 »
Du skriver, "stripe av avføring langs gulvet" har katten løs mave? Om ja, da er det noe som er galt, med maven, og da bør du vel ta en tur til dyrlegen/bytte for/ ha tett med kasser, kanskje han kan ikke holde seg=diare.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #11 på: 05 Februar 2012, 16:49:50 »
Ja det tenkte jeg også på...om pus har dårlig mage..

Innlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 Februar 2012, 17:44:11 »
Kopierer sjekkliste fra en av de andre trådene om samme tema:

Har du testet ut alle tiltak over tid:
- Satt inn ekstra kasser? (én per katt + en ekstra)
- Tatt vekk luker på do med tak?
- Tilbydd kasser med og uten tak?
- Byttet sand? (God kvalitetssand, klumpesand, pellets, perler etc)
- Hatt godt med sand i kassene (minst 10 cm)?
- Fjernet alle løse ting som kan være attraktivt å tisse på (poser, håndklær på gulvet etc)?
- Vasket godt over alle steder der pus har tisset før med lukteliminerende midler?
- Plassert tissekasser (evt matskåler) der han pleier å tisse?
- Satt i Feliway-adapter og latt det virke over tid?
- Konsekvent gjort ren dokassene etter hvert besøk slik at de alltid er rene?

Og selvfølgelig:
- Undersøkt at det ikke er noen fysiologiske årsaker til tissing utenfor kassa? (hos veterinær)

Du skriver at katten har vært urenslig (men bruker også kattekassen) siden dere fikk han. Har han renslig hos oppdretter/eier da kan kom til dere? Dersom han var renslig i sitt første hjem, og begynte å gjøre fra seg etter å bytte hjem er det jo nærliggende å anta at et eller annet i omgivelsene påvirker pus til å gjøre fra seg utenfor kassen.

Hvor lenge har han gått ute? Kan det være noen faremomenter i nabolaget som gjør at pus vegrer seg for å gå på do ute, og/eller har ekstra stort markeringsbehov på hjemmebane?

Innlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 166
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #13 på: 05 Februar 2012, 17:48:56 »
Du skriver, "stripe av avføring langs gulvet" har katten løs mave? Om ja, da er det noe som er galt, med maven, og da bør du vel ta en tur til dyrlegen/bytte for/ ha tett med kasser, kanskje han kan ikke holde seg=diare.

Jeg tolket det mer som en kabel eller flere  :c066: Ettersom han er en erfaren katteeier, så regner jeg med at han skjønner at katten kan ha problemer med å holde seg om den har diare  :nod:

Utlogget Villo

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 05 Februar 2012, 18:32:36 »
Pus har vanligvis ikke problemer med magen, så dette var kanskje noe annet. Men det kan jo ligge noe i det, siden andre ganger han har gjort fra seg så har han hatt diaré....hmmmm...

Kopierer sjekkliste fra en av de andre trådene om samme tema:

Har du testet ut alle tiltak over tid:
- Satt inn ekstra kasser? (én per katt + en ekstra)
- Tatt vekk luker på do med tak?
- Tilbydd kasser med og uten tak?
- Byttet sand? (God kvalitetssand, klumpesand, pellets, perler etc)
- Hatt godt med sand i kassene (minst 10 cm)?
- Fjernet alle løse ting som kan være attraktivt å tisse på (poser, håndklær på gulvet etc)?
- Vasket godt over alle steder der pus har tisset før med lukteliminerende midler?
- Plassert tissekasser (evt matskåler) der han pleier å tisse?

- Satt i Feliway-adapter og latt det virke over tid?
- Konsekvent gjort ren dokassene etter hvert besøk slik at de alltid er rene?

Og selvfølgelig:
- Undersøkt at det ikke er noen fysiologiske årsaker til tissing utenfor kassa? (hos veterinær)

Du skriver at katten har vært urenslig (men bruker også kattekassen) siden dere fikk han. Har han renslig hos oppdretter/eier da kan kom til dere? Dersom han var renslig i sitt første hjem, og begynte å gjøre fra seg etter å bytte hjem er det jo nærliggende å anta at et eller annet i omgivelsene påvirker pus til å gjøre fra seg utenfor kassen.

Hvor lenge har han gått ute? Kan det være noen faremomenter i nabolaget som gjør at pus vegrer seg for å gå på do ute, og/eller har ekstra stort markeringsbehov på hjemmebane?

Uthevede ord = Ja det har jeg gjort.
Skal prøve å kjøpe en sånn feliway...
Vi flyttet i februar, og han har vært nøyaktig samme som på det forrige stedet. Det er ingen andre katter ute her nå som han krangler med (han er også veldig lite ute akkurat nå som det er kaldt, så han har ikke blitt så skjent med området).
Pus har vært en utekatt siden han var 3-4 måneder gammel og har stor trives med det.
På det forrige stedet vi bodde så gikk han på do ute, men nå som vi har flyttet og det er så shiit kaldt ute så vil han ikke  :gaah:

Utlogget Villo

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #15 på: 05 Februar 2012, 18:35:03 »
Kan "kattegress" være løsning for diaré hos pus?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #16 på: 05 Februar 2012, 18:41:41 »
Nei det er det ikke. Kjøp Zoolac hos veterinær.    :icon_smile:

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 43
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #17 på: 05 Februar 2012, 18:43:33 »
Zoolac  :icon_smile:, super middel mot dårlig mave  :Ohyeah:

Flyttet NÅ i februar? Lurt å holde pusen helt inne i helst 4 uker, så han lærer hvor han bor og ikke prøver å begynne å gå til det han synes er hjemmet.

Utlogget Villo

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #18 på: 05 Februar 2012, 23:53:25 »
Zoolac  :icon_smile:, super middel mot dårlig mave  :Ohyeah:

Flyttet NÅ i februar? Lurt å holde pusen helt inne i helst 4 uker, så han lærer hvor han bor og ikke prøver å begynne å gå til det han synes er hjemmet.

Ja pusen er da bare ute litt om gangen, og han tørr ikke gå langt. Så det skulle ikke være noe problem  :nod:

Skal skjekke ut zoolac også...

Innlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 70
    • Vis profil
« Svar #19 på: 06 Februar 2012, 00:10:48 »
Zoolac er jo bare vidundermiddel. :nod:

Det har fiksa opp mang en diaré mage her, og jeg får en del av de. Jeg har litt gjennomgang av puser, og når de kommer hit og får et ordentlig fór så reagerer de gjerne med stinkende diaré. :ad:

Zoolac berga faktisk livet til den ene pusen her, men han var såpass dehydrert og utsulta at han var bare dager fra å dø. Han fikk diaré første uka, og hadde jeg ikke hatt Zoolac, så hadde han vært borte nå.

Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen.