Skrevet av Emne: Diverse info om markekurer  (Lest 9912 ganger)

Utlogget ninajeanette

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 8
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Diverse info om markekurer
« Svar #25 på: 20 Mars 2007, 16:08:22 »
må man ha respt på mark kur?
jeg kan vel blande en tablett i maten hennes kansje :savle[1]:

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #26 på: 20 Mars 2007, 16:38:13 »
Trenger ingen resept, nei. Bare å kjøpe på apoteket eller hos veterinæren. :icon_smile:

Utlogget Kitziee

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #27 på: 20 Mars 2007, 18:45:19 »
skal kjøpe mark kur i morra men hvilken? har innekatt, jeg kan ikke gi hun tablett rett i munn fordi hun har blitt mishandla før så hun stoler ikke nok på oss ennå så hva vil dere anbefale da :x-fingre[1]:

profender. (Se link lengre oppe). Dette er dråper som dryppes i nakken til pusen, det trekker deretter inn blodet. Disse dråpene får kjøpt hos veterinær.  :icon_smile: Denne ormekuren blir det på disse kattene neste gang i allefall.

Utlogget ninajeanette

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #28 på: 20 Mars 2007, 20:21:54 »
kjøpte panacur vi mens vi var på apoteket oxo prøver vi å blande det i våtforet :ad[1]:
hvis ikke prøver vi dråpene neste gang :biggrin:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
« Svar #29 på: 20 Mars 2007, 20:26:34 »
eg spurte i kattehuset ka de anbefalte av ormekurer, siden jentene skal ha.. og de anbefalte dråpene over alt!!  :x-fingre[1]:
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget benehan

• Kattunge
  • *
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #30 på: 21 Mars 2007, 15:51:43 »
Jeg har 3 katter og 2 vill-kattunger i fosterhjem. Kattungene dro med deg spolorm inn i huset, til tross for at de hadde fått profender 1 uke før. Så da var det på ann igjen med, Bahminth, profender og panacur.

Profender er den mest effektive syns jeg, bare vær obs på å stikk den så langt inn i pelsen at når de vasker deg der får de ikke det på potene. Får de det på potene vil de få det i munnen og da begynner de å sikle og skumme ut hvitt skum. Skikkelig nifst. Det er jo giftig, så vær forsiktig. Jeg fikk litt av ett sjokk når alle mine løp rundt med hvitt skum ut av munnen, de hadde fått det på potene og fått det i munnen.

Profender fåees på apotek-resept, og hos dyrelege.

Utlogget ninajeanette

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #31 på: 21 Mars 2007, 17:14:55 »
panacuren gikk ned med flying colours i maten then :x-fingre[1]: :x-fingre[1]: :x-fingre[1]:

Utlogget tunrida

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #32 på: 04 August 2007, 20:05:46 »
jeg fant ikke noe svar, så jeg spør like gjerne rett ut : hva kommer det av at katten får spolorm/bendelorm?     :whistling:  :icon_neutral:

Utlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 595
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #33 på: 04 August 2007, 21:16:04 »
De får det oftest av å spise smågnagere som har disse parasittene.
Spolorm kan de også få når de ammer.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #34 på: 04 August 2007, 21:19:25 »
Her er en fin oversikt over hva de forskjellige reseptfrie ormekurene tar, og ikke tar:

http://www.netvet.no/o4.gif
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget Persefone

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #35 på: 04 August 2007, 21:27:57 »
Sidan Panacur ikkje tar bendelorm, (ifølge skjemaet), burde eg gi ein anna kur i tillegg, då?
Til dømes Drocit?
Eller Profender som vart nemnt?

Den eine kattungen min er litt rund rundt magen, og eg lurer på om det er orm eg ikkje greier å bli kvitt. Eg har gitt Panacur tre gongar sidan eg fekk ho.
Roses are red, violets are blue. All my base, are belong to you.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #36 på: 04 August 2007, 21:29:44 »
Profender er klart det beste alternativet  :icon_smile:

Utlogget Hapzen

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 20
    • Vis profil
    • Hapzen.com
« Svar #37 på: 10 Januar 2008, 02:53:07 »
Fikk mye råd og tips fra denne tråden, har lurt litt på dette før  :jippi[1]:

Er det slik at du får kjøpt panacur 500mg reseptfritt? Isåfall spør du over disk, eller står det i hyllene? Noen som har ca pris på dette slik at jeg vet hvor mye jeg må sette av til dette?

Jeg fikk vite at siden pusen min er en innekatt så burde den få kuren 2 ganger i året, på våren og høsten, så jeg tenkte å gi henne kur etter at hun blir sterilisert i april. Er det slik at puser får magetrøbbel av denne kuren? Noen som vet hvor lenge etter steriliseringen jeg bør vente før jeg gir henne kur, om det har noe å si, eller kanskje jeg skal gi den først? Har ikke mye peiling på dette, så setter pris på svar  :icon_smile:

Utlogget Bølla

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #38 på: 25 Mai 2008, 09:27:25 »
Hei!
Jeg har fått beskjed om at man ikke skal ta den samme markkuren hver gang.
Jeg tar 2-3 ganger i året, og da får jeg forskjellige kurer som skal ta forskjellige mark/orm og jeg kjøper hos vetrinæren hver gang, så vet de hva jeg skal ha :)
<3 Blondie og Lille My <3

Utlogget Sigridur

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Sasha, 5. april 08 <3
    • Vis profil
« Svar #39 på: 01 Juli 2008, 20:35:12 »
her er det ikke lett å gi markkur....jeg prøver å legge det i blautfôert, men kattene spiser utenom akurat der..har prøvd å knuse tabletten å stappet i fôret..da har de ikke villet ha de ti det hele tatt!! men så fant jeg ut at det gikk ann å gi pusene makrell i tomat...da gikk tablettene ned...for det er såpass sterk smak i markell i tomat at da merket de ikke markkursmaken av tablettene!! så det fortsetter jeg med ihvertfall!!

Takk for tipset swimzy! Skal gi markkur til kattungen min snart så nå vet jeg hva jeg skal gjøre hvis det blir problem!  :happy:

God loved animals and invented nature. Man loved animals and invented cages.

Utlogget Arachnida

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #40 på: 30 August 2008, 17:03:58 »
Hvor gamle skal kattungene være før jeg gir de ormekur?
De er ni uker i dag og Banminth oralpasta er kjøpt inn.
Hun på apoteket anbefalte også Drontal til kattemamma'n, så det får hun da... :jupp:

Utlogget ellentus

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #41 på: 31 August 2008, 23:37:50 »
Jeg er ikke flink til å gi katten min piller - skulle ønske jeg klarte å være mer bestemt - slik at jeg klarte å bare putte pillene ned i halsen hennes... Jeg misunner dere som bare gjør det :dulte:
Heldigvis er Tussi gal etter brunost!!! Jeg pakker en Drontal inn i litt brunost - og gjett om den går ned på høykant :-) Men det nytter ikke med Panacur - hun går ikke på trikset 3 dager på rad, den luringen. Dessuten virker det som hun oppdager Panacur lettere enn Drontal - akkurat som smaken på Drontal er mer "pakket inn". - Veldig synd at Drontal ikke tar egg/larver.

Men dråpene er vi kjempefornøyd med! Hun ligger musestille mens jeg lager midskill - det er ikke lett i den tykke pelsen - og er så tålmodig som en liten engel. Det er akkurat som hun forstår at det kommer noe "godt". Jeg bruker bittelitegranne vann for å fukte pelsen hennes langs midtskillen - hvis ikke bare spretter pelsen tilbake på plass: det er viktig at dråpene kommer på HUDEN og ikke bare i pelsen!

Og så må jeg lære å gi henne piller - så vi kan ta en Panacur-kur en gang også:-)

Utlogget Gunnar

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 27
  • Livet er godt!
    • Vis profil
    • Smykke og puseblogg
« Svar #42 på: 01 September 2008, 11:45:45 »
Hvor gamle skal kattungene være før jeg gir de ormekur?
De er ni uker i dag og Banminth oralpasta er kjøpt inn.
Hun på apoteket anbefalte også Drontal til kattemamma'n, så det får hun da... :jupp:

Dyrlegen min anbefalte å gi ormekur ved 4, 8 og 12 ukers alder og deretter hver 3/4 måned.

Utlogget ninajeanette

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
Sv: SV: Diverse info om markekurer
« Svar #43 på: 21 Oktober 2008, 20:54:01 »
Jeg er ikke flink til å gi katten min piller - skulle ønske jeg klarte å være mer bestemt - slik at jeg klarte å bare putte pillene ned i halsen hennes... Jeg misunner dere som bare gjør det :dulte:
Heldigvis er Tussi gal etter brunost!!! Jeg pakker en Drontal inn i litt brunost - og gjett om den går ned på høykant :-) Men det nytter ikke med Panacur - hun går ikke på trikset 3 dager på rad, den luringen. Dessuten virker det som hun oppdager Panacur lettere enn Drontal - akkurat som smaken på Drontal er mer "pakket inn". - Veldig synd at Drontal ikke tar egg/larver.

Men dråpene er vi kjempefornøyd med! Hun ligger musestille mens jeg lager midskill - det er ikke lett i den tykke pelsen - og er så tålmodig som en liten engel. Det er akkurat som hun forstår at det kommer noe "godt". Jeg bruker bittelitegranne vann for å fukte pelsen hennes langs midtskillen - hvis ikke bare spretter pelsen tilbake på plass: det er viktig at dråpene kommer på HUDEN og ikke bare i pelsen!

Og så må jeg lære å gi henne piller - så vi kan ta en Panacur-kur en gang også:-)

Hvor mye koster de dråpene( og hva heter de ighen ) og dekker de alt lissom

ikke som er det panacur som dekkker nesten alt og som regnes som den beste men siden den ikke dekker alt bør man gi litt av den andre som dekker det panacuren ikke gjør?

noen som kan forbarme seg over meg. :x-fingre:

foresten om noen har leate et av mine tdiligere innlegg på denna tråden har vi nå en puse mor(s som fikk en datter ettervært som en liten suprise riktignok) men vi har jo nevn at hun har vært ishandlet og føsrte gang hun skulle ha markur så visste vi lite om hvordan vi skulle  takle det men nå etter masse jobbing og millioner doser av kjærlighet er hun utrolig tam og tillitsful så nå kan vi tilogmed legge hun i fanhet og klippe klør :icon_smile: :icon_smile: :icon_smile:

lily

• Gjest
Sv: Diverse info om markekurer
« Svar #44 på: 22 Oktober 2008, 00:59:06 »
De dråpene heter Profender, de er litt dyrere enn de andre, og du må gjerne til veterinær for å få kjøpt de (har ikke funnet på apotek i hvert fall). Husker dessverre ikke prisen, da jeg kjøpte de hos veterinær sist betalte jeg for masse annet i samme slengen..

Jeg har forstått det sånn at det er Profender som dekker mest, at de dekker mer enn Panacur. Det kan du jo sjekke i den tabellen som RaraAvis la ut lenger oppe :) Alle kattefolk jeg snakker med anbefaler i hvert fall Profender!

Om katten blir stresset av å få ormekur er Profender det absolutt beste, siden det ikke må inn i munnen, og det skal kun gis én gang, Panacur må vel gis tre dager på rad.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #45 på: 22 Oktober 2008, 19:37:23 »
jeg kjøpte i dag Profender til 80kr hos dyrlegen  :icon_smile:

Utlogget Lonemor

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 25
  • www.kattenssos.no
    • Vis profil
    • Kattens SOS
« Svar #46 på: 22 Oktober 2008, 19:43:29 »
80 kr?? :whhat:

jeg betate nesten 200kr for profender

Sience may have found a cure for most evils, but it has found no remedy for the worst of them all-the apathy of human beings.

www.kattenssos.no

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #47 på: 23 Oktober 2008, 00:14:11 »
Det gjorde jeg forrige gang, men da måtte jeg til dyrlegen å få resept også kjøpe de på apoteket.. denne gangen kjøpte jeg den rett fra vetrinæren  :nod:

Utlogget firbent

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
« Svar #48 på: 30 Oktober 2008, 19:54:28 »
jeg kjøpte i dag Profender til 80kr hos dyrlegen  :icon_smile:

80 kr....ja, det var billig

Jeg betalte 250 kr....Var tre typer å velge mellom, gikk på kattens vekt. Jeg kjøpte den til katt som veier over 5 kg og mener den var dyrest av de tre.

Siden vi alle er velsignet med kun ett liv, hvorfor ikke leve det sammen med en katt?

Utlogget helma

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #49 på: 31 Oktober 2008, 18:27:48 »
Kan den lille kattungen min på 12 uker få en Panacur tablett på 250 mg?