Skrevet av Emne: Diverse info om markekurer  (Lest 9942 ganger)

lily

• Gjest
Sv: Diverse info om markekurer
« Svar #50 på: 03 November 2008, 13:12:25 »
Det står på pakken hvordan du skal dosere.. Tror en hel tablett er for mye til en kattunge. Det er enklere å dosere, og å gi, om du kjøper pasta i stedet for tabletter  :winky:

Utlogget Obelix9

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #51 på: 26 November 2008, 22:17:52 »
Hei  :mellow:

Ser at en del her har inne katter og søker hjelp angående ormekur.

Er det lov å spørre om hvordan disse kattene kan få orm/mark om de bare er inne?

Selv bor jeg på landet og har katteluke. De fanger mye og jeg gir de kur fler ganger årlig. Stort sett sprøyte hos veterinær.  ( Denne tar ALT ). Ingen andre diskuterer denne sprøyten. Hva er grunnen til det?

Takker så mye for tilbakemeldinger på dette  :mellow:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
« Svar #52 på: 26 November 2008, 22:24:43 »
Vi mennesker drar med oss mye rart inn med skoene våre, og det er ikke bare hunder som liker sko!  :winky:

Dessuten er det mange innekatter som fanger fluer, mygg og andre insekter som kommer utenfra og inn :)
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 120
  • Mamman til Nils, Ariel og Ramona
    • Vis profil
« Svar #53 på: 26 November 2008, 23:03:19 »

Selv bor jeg på landet og har katteluke. De fanger mye og jeg gir de kur fler ganger årlig. Stort sett sprøyte hos veterinær.  ( Denne tar ALT ). Ingen andre diskuterer denne sprøyten. Hva er grunnen til det?

Takker så mye for tilbakemeldinger på dette  :mellow:

Hmm... visste faktisk ikke at det fantes sprøyte jeg. Veterinæren min har aldri nevnt det. Må huske å spørre om det neste gang vi er der.

Men, så lenge jeg bruker de dråpene så er det ikke noe problem å få gitt kur.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 111
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #54 på: 29 Januar 2009, 14:50:21 »
profender spot on bruker jeg til mine 7 innekatter og alle gatekattene jeg tar meg av,den er lettvint og kjempe bra,2-3 dager så er ormene borte og den skal da gjentas hver 3 mnd.i ekstreme tilfelle med mye orm kan du måtte gjenta etter 14 dager men jeg har aldri måttet gjøre det.

Utlogget tesslee

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #55 på: 25 Juni 2009, 22:09:09 »
Hei!
Det er noe jeg lurer på som jeg håpte at dere kunne hjelpe meg med å svare på. :) Katten min har fått kattunger og de er nå tre uker gamle. Jeg har hørt at de skal ha ormekur ved 3, 6, 9 og 12 leveuke - men hvordan gir jeg så desse? Vi har panacur vet, men holder det å gi til den diende moren eller må jeg også gi direkte til de små? Fordi jeg har hørt at ormen kan komme fra melken, men kuren vil ikke komme gjennom melken? Så spørsmålet blir; Skal jeg gi ormekur bare til mor eller skal jeg også dele opp i pittesmå doser til kattungene? Jeg vil bare være sikker. :)

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #56 på: 26 Juni 2009, 01:18:05 »
Hei!
Det er noe jeg lurer på som jeg håpte at dere kunne hjelpe meg med å svare på. :) Katten min har fått kattunger og de er nå tre uker gamle. Jeg har hørt at de skal ha ormekur ved 3, 6, 9 og 12 leveuke - men hvordan gir jeg så desse? Vi har panacur vet, men holder det å gi til den diende moren eller må jeg også gi direkte til de små? Fordi jeg har hørt at ormen kan komme fra melken, men kuren vil ikke komme gjennom melken? Så spørsmålet blir; Skal jeg gi ormekur bare til mor eller skal jeg også dele opp i pittesmå doser til kattungene? Jeg vil bare være sikker. :)
Man har sluttet å gi katter ormekurer, med mindre det er påvist orm hos katten. Hvis du tror mammaen har orm, bør du få det sjekket ut derfra, og ta det derfra med vet, ellers ville jeg hoppet over ormekuren til ungene, det er unødvendig å go med mindre orm er påvist.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget telltilti

• Kattepratpuser
  • Fin pus
    • Vis profil
« Svar #57 på: 27 August 2009, 16:25:30 »
Jeg var til vet. i dag med Dennis.

Siden katten spyr ble ormekur nevnt, og han var overrasket da jeg sa at jeg ikke har gitt han noe etter jeg fikk han ( nesten 4 uker siden ).

Jeg spurte om det ikke var slik at nå som det er reseptbelagt så skal ormen påvises før man gir kur, men da sa han at nei, jeg burde gi han 2 ganger i året, en på våren og en på høsten. Blir litt forvirret jeg. Hva gjør dere andre?

Og viss han har orm, vil kuren ta knekken på den samme dag? Merket heter Milbemax, og han skal kun ha en halv tablett, og den har han fått for 3,5 t siden. Han er kjempe slapp i dag, sover mye mer enn han pleier når jeg er hjemme. Men han har og fått vaksine i dag, kanskje det er den som har slått han ut.

Utlogget dyrehuset

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 233
    • Vis profil
« Svar #58 på: 27 August 2009, 16:29:50 »
Jeg bruker ikke det merket du har fått.  Bruker panacur.  Det er en 3-dagers kur.  Jeg har utekatter, og de får kur hver 3. mnd uansett.  De kommer stadig hjem med mus og fugl og diverse, så sjanser tar jeg bare ikke.  Og med den mengden dyr det er her, så skal ikke en makk få en sjans asså  :geipe: :geipe: :geipe:  Hundene får hvert halvår.

Utlogget telltilti

• Kattepratpuser
  • Fin pus
    • Vis profil
« Svar #59 på: 27 August 2009, 16:42:47 »
Ok, så da er det egentlig ikke sånn at ormen må påvises likevel? Hvorfor må man få den på resept da? Trodde det var for at man ikke skulle gi de uten at de har orm..

Utlogget dyrehuset

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 233
    • Vis profil
« Svar #60 på: 27 August 2009, 17:11:04 »
Vet ikke hvorfor, men har jo hørt om folk som har gitt i hytt og pine.  Og det er nok ikke så lurt nei.  Med resept blir det noe mer kontroll på det.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 111
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #61 på: 27 August 2009, 18:36:40 »
Vaksiner gjør litt slapp ja.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
« Svar #62 på: 09 September 2009, 01:52:04 »
jeg tror at færre vil gi kattene sine ormekur nå som alle er blitt reseptbelagt *Sukk*

jeg gir ormekur ca hver fjerde måned.. prøver å bytte på de forskjellige merkene
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget Lyndis

• Fin pus
    • Vis profil
    • NO* Burcantiks
« Svar #63 på: 09 November 2009, 18:53:07 »
Hvordan merker man at katten har orm? Ser man det i dokassen? Hvordan vet man hvilken type orm det er snakk om?
Jeg gir mine kur ca 2 ganger i året, og bytter mellom merkene. Neste gang skal jeg prøve dråpene.
Panacur syns jeg er tungvint ettersom det er en 3 dagers kur, men ser ut i fra oversikten at den er best.

Utlogget Synnøve

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • Lazerbloggen
« Svar #64 på: 04 Februar 2010, 10:48:18 »
Hvordan merker man at katten har orm? Ser man det i dokassen? Hvordan vet man hvilken type orm det er snakk om?
Jeg gir mine kur ca 2 ganger i året, og bytter mellom merkene. Neste gang skal jeg prøve dråpene.
Panacur syns jeg er tungvint ettersom det er en 3 dagers kur, men ser ut i fra oversikten at den er best.

Du ser det nok godt i kassen ja. Vi fikk ny katt for ikke lenge siden. Da mannen skulle ta ut avføring en morgen, ropte han på meg. Der viste han meg en makk på 5-7 cm, mørk kjerne som en sytråd, med hvitt rundt, som sprellet og ålte seg på spaden. Fysj og æsj.

Katta vi hadde før, hendte det seg at vi så små riskorn av makk som lå igjen på kattepleddet i godstolen hans. Men oppdaget det gjerne før det gikk så langt, fordi han begynte og kaste opp. Og da var det ikke snakk om hårballer som kom opp.

Til katten vi har nå fikk jeg dråper, veterinær sa at jeg som oftest måtte gjenta etter 14 dager, da hans erfaring var at dråper ikke tok all ormen. Jeg ga han heller Droncit som jeg kjøpte da jeg var i Åre sist.
mvh Synnøve

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #65 på: 07 Mai 2010, 07:36:40 »
Har lest gjennom her, men ble litt forvirra.   :icon_frown:

Har en kattunge på 4-7 mnd (er veldig usikker på alderen) og hun har ikke fått noen kurar av noe slag, hva burde jeg gi henne? Hva er et 'must' for kattunger?

Utlogget ninajeanette

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 8
    • Vis profil
Sv: SV: Diverse info om markekurer
« Svar #66 på: 18 Juli 2011, 21:54:18 »
Har noen prøvd Profender Spot-on dråpene som skal dryppes på nakken?
Den høres veldig interessant ut pga lettvindthet, men er den bra?

Noen som vet om man kan gi denne om mn har flere katter, e vasker jo hverandre hele tiden sa hvor fort trekker det inn? er det skadelig og slikke i seg?

pleier og bruke panacur men jeg ma gi det som engangs dose da den ene katten ikke vil la seg fange sa lett, spes ikke 3 dager pa rad og hun synes det er vanskelig og svelge de og pasta sleiver de jo mye med sa halvparten detter jo ut av kjeften,ler.....

Innlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 43
    • Vis profil
« Svar #67 på: 18 Juli 2011, 22:29:11 »
De bør ikke slikke den i seg, så dyrlegen min anbefalte at man holdt kattene fra hverandre i ca 1 time etter påføring.

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 34
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #68 på: 18 Juli 2011, 22:35:20 »
Profender skal absolutt ikke havne i munnen, da er den giftig, den har vel en sikkerhetstid på to timer. Vi har flere katter og bruker Profender til noen av dem, som er vanskelige å ha med å gjøre. Men da tar vi og isolerer de fra hverandre i minst to timer. Men det blir en klissete flekk der man påfører som ikke er noe særlig. Prøver å vaske der litt senere.
En bør ikke få dette på seg selv heller, og tror en skal ikke la katten sove med en unge før 24 timer etterpå.

Utlogget diddlida

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #69 på: 16 November 2011, 09:10:50 »
Her får kattene Panacur, men vi har også prøvd dråpene i nakken og det synes vi var både lettvint og bra.