Skrevet av Emne: Hjemløse katter i Libanon  (Lest 1690 ganger)

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
Hjemløse katter i Libanon
« på: 18 April 2006, 16:55:32 »
Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget, så jeg bare postet det her.  :)

I libanon (der hvor jeg opprinnelig kommer fra) er det hjemløse katter OVERALT. Ser du opp, ned, til høyre, til venstre ser du løskatter. Stakkars og alle sammen er syltynne :20:  
Jeg var der for et par år siden og da så jeg tre døde katter som lå på bilveien påkjørt. Det var ikke no snakk om at noen gadd å ta dem opp eller no sånt, de bare lå der sånn at bilene, en etter en, kjørte på dem til de ble helt most :o
Norge er et DYREPARADIS i forhåld til de landa i midtøsten, bl.a Libanon. Dyremishandlere er fins i enhver gate og enhvert hus, og det er bare skikkelig bortkjemte rikinger som tar var på èn katt for at de skal se mer elegante ut.

Jeg sto på verandaen hos mormor i Libanon og så ned på gata. Da så jeg en haug med katter, syltynne katter, (og blandt dem var det nesten nyfødte unger) som gikk i søplebøttene og lette etter mat. Jeg spurte mormor om det var en bod (for i Libanon er det bare boder, i de gatene som ikke er så rike) der jeg kunne få kjøpt litt kattemat. Da begynte hun å le og sa at nærmeste dyrebutikk lå flere mil unna. Jeg tok et kjøttstykke som jeg fant i kjøleskapet og løp ut til kattene med det. De var redde for meg med det samme, men da de fant ut at jeg hadde mat til dem løp dem alle sammen i min retning for å spise opp kjøttstykket. De fikk bare en munnfull hver for de var så mange og da jeg skulle hjem igjen fulgte de etter meg :skjelveleppe:. Og jeg la jo ikke merke til det, for jeg var så lei meg at tårene bare spratt ut. :icon_cry:

Herregud, at det går ann... jeg torde ikke gå ut på mange dager. Jeg bare orket ikke det synet igjen.

I Libanon er det så mange løskatter at hvis hver og en av de katteglade menneskene skulle ta til seg løskatter, måtte hver og en av de ta til seg 16 000 katter og enda så hadde det flydd en hel masse med løskatter rundt omkring. Det er tusenvis av katter som dør hver uke pga varme på sommeren, kulde på vinteren, sykdommer og skade, hunger og vannmangel. (De er stooore tempraturforskjeller mellom sommer og vinter der.)

Vi har også DB der, men det er over hode ikke nok for at en bitte bitte bitte liten del av løskattene skal få seg et hjem. :icon_sad:

Så folkens... Vær glad det ikke er sånn her i Norge også. Ikke tro på noen måter at Norge er et elendig land når det gjelder å ta vare på dyr. Tvert imot. Jeg tror de kattene i Libanon lever som sultne, kalde og syke katter og når den tiden kommer da livet deres er slutt, dør de på en pinefullmåte. :icon_sad:
Om det ikke hadde vært dyr her i verden, hadde ikke kjærlighet vært til.

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: Hjemløse katter i Libanon
« Svar #1 på: 18 April 2006, 16:57:31 »
Å herregud, det ante meg at det ser anderledes ut i andre land, men 16 000 pr menneske.
Det er jo horribelt, finnes det kn DB der nede og ikke noe kattehus eller ling.?

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 April 2006, 17:01:59 »
det er jeg faktisk ikke helt sikker på...

Men det finnes altså noen mennesker i libanon som er glade i katter, men det er dessverre VEEELDIG få...
Jeg så på tv'n i Libanon at det var en gammel dame som bodde i et falleferi' hus. Hun var fattig men var utrolig glad i katter at hun tok til seg alle løskattene i nærheten, så nå sitter a igjen med 48 katter, i det lille huset, som hun tar vare på og gir mat og sånt.. Hun kjenner dem en og en og går rundt og tigger penger for å få råd til å ta dem med til dyrlegen hvis det skulle skje dem no :skjelveleppe:. Det DER kaller jeg flotte mennesker :icon_smile:

ellenh

• Gjest
« Svar #3 på: 18 April 2006, 18:40:28 »
Jeg bodde og jobbet i Sri Lanka en stund, og der var det på samme måten. Løskatter og løshunder overalt! Alle hadde skikkelige hengepatter (vel, hvertfall tispene og hunnene  :icon_rolleyes: ) og fikk vel valper og kattunger ved hver løpetid. En gang fant jeg en bitteliten hvit kattunge omtrent midt i veien ved et marked, og ingen brydde seg. Jeg tok den med og ga den til gartneren/vaktmesteren der jeg jobbet, han bodde så fint til og kunne ta vare på den. En annen gang var jeg ved en stall og der hadde de en hel haug med valper som var helt fulle av lopper og skabb. De holdt på å skrubbe dem skikkelig da jeg kom, tror de hadde tatt dem til seg, men de så helt forferdelige ut! Det bare krydde i pelsen deres! Har aldri sett noe lignende. Fulle av svarte flekker overalt, tenk så vondt! Heldigvis fikk de ordentlig stell slik at de ble kvitt det.

Jeg synes det er utrolig trist at dyr skal lide slik, men samtidig synes jeg det er vanskelig å forlange at folk skal ta seg av problemet når man ser hvilke forhold de fleste lever under der. Det handler for mange om å klare å ta vare på seg selv og familien sin, å overleve rett og slett. Nei, det er vanskelig det der.

Utlogget Merethe Mikkelsen

• Kattunge
  • *
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.kattensvern.no
« Svar #4 på: 18 April 2006, 21:47:17 »
Forferdelig trist det du skriver, får helt vondt langt inn i hjerteroten :icon_cry:. Men vi i Norge med verdens høyeste levestandard kan ikke sammenligne oss med et u - land. I Libanon og liknende land er det en evig kamp for mange mennesker bare å få nok mat på bordet hver dag, og mange barn dør av sykdommer fordi familiene ikke har penger til medisiner. La oss nordmenn heller sammenligne oss med velferdsland i denne sammenhengen - der kommer vi langt nede på listen når det gjelder å ta ansvar for disse dyrene - selv om vi er rikere enn dem... :icon_sad:
Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget, så jeg bare postet det her.  :)

I libanon (der hvor jeg opprinnelig kommer fra) er det hjemløse katter OVERALT. Ser du opp, ned, til høyre, til venstre ser du løskatter. Stakkars og alle sammen er syltynne :20:  
Jeg var der for et par år siden og da så jeg tre døde katter som lå på bilveien påkjørt. Det var ikke no snakk om at noen gadd å ta dem opp eller no sånt, de bare lå der sånn at bilene, en etter en, kjørte på dem til de ble helt most :o
Norge er et DYREPARADIS i forhåld til de landa i midtøsten, bl.a Libanon. Dyremishandlere er fins i enhver gate og enhvert hus, og det er bare skikkelig bortkjemte rikinger som tar var på èn katt for at de skal se mer elegante ut.

Jeg sto på verandaen hos mormor i Libanon og så ned på gata. Da så jeg en haug med katter, syltynne katter, (og blandt dem var det nesten nyfødte unger) som gikk i søplebøttene og lette etter mat. Jeg spurte mormor om det var en bod (for i Libanon er det bare boder, i de gatene som ikke er så rike) der jeg kunne få kjøpt litt kattemat. Da begynte hun å le og sa at nærmeste dyrebutikk lå flere mil unna. Jeg tok et kjøttstykke som jeg fant i kjøleskapet og løp ut til kattene med det. De var redde for meg med det samme, men da de fant ut at jeg hadde mat til dem løp dem alle sammen i min retning for å spise opp kjøttstykket. De fikk bare en munnfull hver for de var så mange og da jeg skulle hjem igjen fulgte de etter meg :skjelveleppe:. Og jeg la jo ikke merke til det, for jeg var så lei meg at tårene bare spratt ut. :icon_cry:

Herregud, at det går ann... jeg torde ikke gå ut på mange dager. Jeg bare orket ikke det synet igjen.

I Libanon er det så mange løskatter at hvis hver og en av de katteglade menneskene skulle ta til seg løskatter, måtte hver og en av de ta til seg 16 000 katter og enda så hadde det flydd en hel masse med løskatter rundt omkring. Det er tusenvis av katter som dør hver uke pga varme på sommeren, kulde på vinteren, sykdommer og skade, hunger og vannmangel. (De er stooore tempraturforskjeller mellom sommer og vinter der.)

Vi har også DB der, men det er over hode ikke nok for at en bitte bitte bitte liten del av løskattene skal få seg et hjem. :icon_sad:

Så folkens... Vær glad det ikke er sånn her i Norge også. Ikke tro på noen måter at Norge er et elendig land når det gjelder å ta vare på dyr. Tvert imot. Jeg tror de kattene i Libanon lever som sultne, kalde og syke katter og når den tiden kommer da livet deres er slutt, dør de på en pinefullmåte. :icon_sad:
Her i Norge dør tusenvis av katter  i ung alder av kulde, sult og sykdommer.-Hjelp oss å hjelpe NÅ! www.kattensvern.no

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18 April 2006, 22:03:16 »
Ja, jeg er egentlig enig det, men jeg syns også så synd på dessa dyra som må lide sånn :icon_sad:

Libanon er ikke såå fattig som de fleste her tror da, landet ligger rett ved Kypros og har sammarbeidet med dem (tror det var sånn det var). Og dessuten så finnes det maaange rike byer å folk der. Det er for eksempel mye verre i Irak og andre steder i midtøsten :icon_surprised:, men like vel blir dyr behandla på en helt forferdelig måte :20:

Utlogget catzy

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 155
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 19 April 2006, 00:14:41 »
stakkars dyr :icon_cry: det er ikke noe gøy å vite at så mange dyr har det så vondt...  :icon_cry: Men man kan liksom ikke redde alle.  :icon_cry:

Utlogget Lisbet

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #7 på: 03 April 2007, 07:23:31 »
Jeg tror at dyremishandlinga vi ser i alle disse ferielandene skyldes mest folks holdninger for dyr. Klart at mange ikke har så mye penger, men som oftest har de litt matrester de kan legge ut i stedet for å hive maten i søppla.  Mange gjør det, og mange kjøper også litt tørrfor fra markedet som de legger ut.  ALLE er ikke dyremishandlere. Problemet er at det er så mange som sloss om denne maten, og de blir bare flere og flere.  Kattene yngler hele tida.  Mange hiver kattungene i søppla, drukner dem eller rett og slett begraver dem levende.  De fleste ser heller ikke noe galt i å legge ut gift, mat med glass i o.l.  Har mange diskusjoner med folk om dette.  Det trengs opplysning om dyrs rettigheter.

Det er også veldig dyrt å kastrere/sterilisere katter, det koster nå 65 -75 euro for hvert dyr. Et besøk hos vetrinæren koster fort 200 euro.  Min erfaring er at veterinærene er ikke så interessert i katter, men de vet å ta seg betalt.  Med en mnd.lønn på 600-1000 euro har folk ikke råd til dette.  Jeg tror at det må jobbes politisk for å få disse landene til å ta ansvar for kastrering. 

Jeg vet at EU betaler mange penger til land for å ta vare på dyr, problemet er at disse pengene blir brukt til andre ting.  Når det reageres på at det er så mange hjemløse dyr settes det igang avlivning av disse, men det varer ikke lenge før det er like mange igjen.

Lisbet

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
Sv: SV: Hjemløse katter i Libanon
« Svar #8 på: 25 Mai 2009, 20:53:38 »
det er jeg faktisk ikke helt sikker på...

Men det finnes altså noen mennesker i libanon som er glade i katter, men det er dessverre VEEELDIG få...
Jeg så på tv'n i Libanon at det var en gammel dame som bodde i et falleferi' hus. Hun var fattig men var utrolig glad i katter at hun tok til seg alle løskattene i nærheten, så nå sitter a igjen med 48 katter, i det lille huset, som hun tar vare på og gir mat og sånt.. Hun kjenner dem en og en og går rundt og tigger penger for å få råd til å ta dem med til dyrlegen hvis det skulle skje dem no :skjelveleppe:. Det DER kaller jeg flotte mennesker :icon_smile:
Jannat, insha Allah :love: