Skrevet av Emne: Oplysninger om FIP  (Lest 7587 ganger)

Utlogget Zita

• Mamma
  • Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Oplysninger om FIP
« Svar #25 på: 27 Mai 2006, 17:04:33 »
Tusen takk for flotte og informative innlegg Khin-Mya.

Har fått tatt en del utskrifter og skjønner at dette er noe som man bare må venne seg til å leve med,og heller være var på symptomer.

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #26 på: 27 Mai 2006, 18:25:56 »
Nu er det jo meget vigtigt, at huske på at Coronavirus IKKE er farlig, det er hvis Corona muterer og bliver til FIP, at den er farlig. Man skal sætte tingene i et perspektiv og op mod hinanden, efter min mening.
Der dør ca 5% af verdens katte af FIP, 5% er selvfølgelig de % for mange, men man skal huske på at også andre sygdomme slår vores katte ihjel. Blandt andet er kræft i unge katte frygteligt, idet den muterer hurtigt i unge dyr.
Man skal huske på, at det er meget få % katte der IKKE har Corona og når man tester for Corona er det både, som du selv skriver meget dyrt, men også tvivlen om det er den streng af Corona, der kan udvikle FIP, man ser i katten.

Susan Little fortalte på et seminar, at der var gjort forsøg med at isolere katte og killinger, det var ganske afskyeligt hvad der kom ud af den ting og bestemt ikke noget jeg ville binde an med.

Når nu man ved at Corona smittes via fæces og oralt (at katten skal slikke på fæces) så er det vel sansynligt at der kan sidde fæcesrester på hankatten, som hunkatten slikker i sig, ved rengøring af pels oa. efter parring.

Jeg kan godt forstå man gerne vil sikre sig, jeg kan også godt forstå at man som køber gerne vil sikre sig, men man er stadig nødt til at sætte tingene i perspektiv og være realistiske omkring Corona og FIP. Som udgangspunkt må en accept af at Corona eksisterer i langt de fleste katterier og at man endnu ikke har fundet årsagen til at corona muterer, dog har man fundet ud af at ca 50% er genetisk betinget, hvilket jo bringer os tilbage til udgangspunktet.

Jeg er enig i at isolasjon av kattermor fra kattunger ikke er veien å gå, da får man heller ta den smitten som evt kommer. Poenget mitt med innlegget var at jeg ikke kan se det negative i at en selger/oppdretter faktisk bruker tid og penger på å forsikre seg om at kattunger som blir solgt ikke har dette viruset. Katter som har coronatiter i 0, har ikke 5% sjanse for å utvikle FIP, de har 0%. Ja, det er små prosenter, og ja katter dør også av andre sykdommer, og det er sikkert en dråpe i havet. Men jeg kan ikke se at det å teste er negativt, og jeg forstår også at prisen er høy, satt opp mot risikoen (som jo er forholdsvis lav). Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å teste, og jeg respekterer de som velger annerledes.

Og jeg unner ingen den opplevelsen det må være å miste en katt i FIP. :icon_sad:

Utlogget Khin-Mya

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #27 på: 27 Mai 2006, 18:39:40 »

Poenget mitt med innlegget var at jeg ikke kan se det negative i at en selger/oppdretter faktisk bruker tid og penger på å forsikre seg om at kattunger som blir solgt ikke har dette viruset.
 Og jeg unner ingen den opplevelsen det må være å miste en katt i FIP. :icon_sad:

Hej Alette
Jeg forstår godt din pointe, og jeg kan heller ikke se noget negativt i at sælger/opdrætter bruger tid og penge, det gør vi jo alle på hver vores måde. Problemet er bare, at uanset de mange penge og den megen tid, ja så vil katten blive udsat for virus på een eller anden vis alligevel, med meget stor sansynlighed endda. Killinger som ikke har været udsat for virus, skal på den vis så også have undgået andre vira og vil på den vis blive meget syge når de kommer i deres nye hjem, (i de møder andre katte) idet deres imumforsvar skal arbejde på overtid, når de møder raske smittebærere.

Og heller ikke jeg ønsker for andre, at de skal miste en kat til FIP. Derfor bruger jeg megen tid på at indsamle penge til FIP-forskning og har sammen med 2 andre Danske opdrættere (Nine Bells og Wehnert) samlet over 40.000 dankse kroner ind. Størstedelen af disse er gået til Dr. Diann Addie, som nu desværre har fået andet job og ikke forsker i FIP længere. Vores indsamlede penge går nu "øremærkede" til Winn Feline Foundation.
MVH Lone

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #28 på: 27 Mai 2006, 19:17:59 »
Så vil jeg bare si at det virker som et supert tiltak du er med i, forskning på FIP er, etter min mening, et veldig viktig prosjekt.  :icon_smile:
Håper man i framtiden vil få mer utbredelse av kunnskap man behøver for å vite hvordan man, på en forhåpentligvis sikker og prismessig overkommelig måte, kan forhindre at katter dør av FIP/eller hvorfor corona muterer. Som både du og jeg skriver, er 5% dødsfall pga FIP 5% for mye.

Utlogget Havste

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
  • Takket: 10
  • Kvil i fred Siri min!<3
    • Vis profil
« Svar #29 på: 09 Juli 2007, 15:55:39 »
Jeg fikk en hokatt på to år fra et omplasseringssenter i vår. Den var helt frisk da jeg fikk ho, men etter ca 1 1/2 mnd begynnte ho å puste svært fort. Jeg spurte alle hva dette kunne være og om det var noe alvorlig, men fikk bare beskjed om at jeg ikke måtte stresse så fælt, det var jo bare en katt(!) og det var veldig varmt, så jeg tenkte jo at kanskje det var varmen ho reagerte på. Jeg åpnet på vinduer og satte på vifter og diverse for at Siripusen min skulle få det bedre i heten, men ingen forandring. Etter en uke overså jeg alle disse "gode" rådene fra diverse folk, og tok turen ned til dyrlegen. Fikk heldigvis time neste dag. Lånte med meg et transportbur hjem, og fikk Siri inni neste morgen.
Vetrinæren ville ha ho til observasjon, og ta røntgen og prøver og slikt. Jeg skulle sitte hjemme å vente på telefon. Og så kom telefonen. "jeg tror du er nødt å komme ned litt så jeg kan få snakket med deg", kom det fra dyrlegen. Jeg for ned i hy og hast, og fikk beskjed om å sette meg nedpå. Der hang røntgenbildene av min lille Siri klar på lysveggtingen. Jeg fikk se hvordan bildet normalt skulle sett ut og hvordan Siri sitt såg ut. " Desverre så har bare Siri ca 10% av lungekapasiteten igjen"! Ho fikk antibiotika og kortison i sprøyte der nede. Jeg fikk med meg Siri hjem og gråt og gråt og gråt og gråt! Vi skulle se hvordan det var utviklet seg til neste dag. Og sånn holdt vi på i en til, med blodprøver og medisin og spesialmat osv osv. Til slutt fikk ho så alvorlige hosteannfall at eg ringe ned til dyrlegen og sa at nok var nok, nå måtte vi gjøre noe! Dyrlegen ville prøve å tappe litt av denne vesken som var samlet seg i buken. Da måtte ho gi Siri litt bedøvelse. Jeg fikk beskjed om at det ikke var sikkert at ho ville klare seg, siden ho var så svak. Og jeg satt å trippet i flere timer hjemme og venta på telefon igjen. Gråt litt og tenkte at dette kom helt sikkert til å gå bra.
Så kom dommen. "Ho var for svak, vi klarte ikke å begynne engang før ho bare sovna stille inn.." :skjelveleppe:

Dette var min opplevelse av FIP. Unner INGEN det samme!

Utlogget Khin-Mya

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #30 på: 09 Juli 2007, 17:25:06 »
Tak for din beretning  :icon_sad: det er ikke nemt at sidde i sådan en situation.
MVH Lone

Utlogget Janne

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • (N)Kingren's
« Svar #31 på: 28 Juli 2007, 15:13:09 »
Dette var et veldig bra innlegg om FIP.
http://www.freewebs.com/tonjestoksvik/faktaomfip.htm
Her er også en bra side om FIP. Så håper jeg bare det er greit for forfatteren at jeg legger det ut her.  :icon_razz:

Hilsen Janne
Vi har kattunger. :-)

Utlogget Christine

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 421
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #32 på: 28 Juli 2007, 16:06:24 »
Kjempefin link Janne  :icon_smile: tror nok ikke forfatteren har noe imot det så lenge du legger link til siden og ikke kopierer teksten hit  :wink[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Khin-Mya

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #33 på: 29 Juli 2007, 14:34:13 »
Ja det er et godt link, men jeg må alligevel gøre opmærksom på, at folk/opdrættere skal VIRKELIG tænke sig om, inden de begynder at vaccinere mod FIP.
Det er et simpelt saglsnummer og den virker ikke.
Hvis man tænker på, at vacciner bliver udviklet ved at bruge vira, så kan man vel også forestille sig hvad der sker, hvis man injekterer en så dødelig vira ind i kroppen på katten.
Man skal jo huske på, at den corona der muterer IKKE er forudsigelig, som andre vira. Den muterer nøjagtig som HIV-virus....altså uden nogen form for forudsigelighed. Ergo kan det IKKE lade sig gøre at finde en vaccine.....i allefald er det ikke sket endnu.
MVH Lone

Utlogget Lisbet

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #34 på: 02 August 2007, 17:20:27 »
Kan årsaken til at coronaviruset muterer være at katten er "svak" eller avkreftet?  Kan FIP forveksles med en forgiftning av noe slag (spist musegift o.l) ?  Hvis katten virker dehydrert kan det skyldes FIP?

Utlogget Khin-Mya

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #35 på: 03 August 2007, 22:51:16 »
Der kan være mange årsager til at lige netop den corona der kan udvikle sig til FIP muterer. Oftest udvikler katten FIP som et sekundært symptom på en anden sygdom, altså den er svækket i forvejen.

OG JA

Andre sygdomme kan godt forveksles med FIP og jeg kan fortælle at rigtigt mange katte er blevet aflivet med mistanke på FIP, uden at det så var det.
Kun våde FIP kan konstateres mens katten endnu er i live, tør FIP kan alene konstateres ved obduction.
MVH Lone

Innlogget Ingvild88

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: Oplysninger om FIP
« Svar #36 på: 10 August 2011, 19:55:19 »
Å miste en katt til FIP unner jeg virkelig ingen, hverken mennesker eller dyr... Jeg måtte gi slipp på gullgutten min i mai etter tre måneder intens jobbing mot dette. Nå skal det sies at man finner ikke ut om det er FIP uten å ha obdusert og det har jeg heller ikke gjort med han, på grunn av at jeg synes det var mye mye viktigere at jeg fikk ta han med hjem til min andre katt som fikk gjøre seg ferdig med han og forstå hva som hadde hendt... Jeg ville uansett ikke få min kjære Gråtass hjem igjen..  :skjelveleppe:

Det var en lang og følelsesladet periode hvor vi sloss mot det vi trodde var FIP, inn og ut hos dyrleger og blodprøver, akupunktur og behandlinger, alt for å prøve... Lenge trodde jeg at vi var på rett vei, før det plutselig snudde.. tårene renner bare jeg tenker på det..  :grine: Gråtass ligger å sover i hagen hvor jeg har plantet blomster og lagt en sirkel av stener rundt under et tre. Død, et år gammel...

Det finnes en vaksine mot FIP, men bare med testresultat hvor 69% av de som hadde fått den, har effekt av den. Jeg har valgt å vaksinere mine med denne vaksinen, uansett prøveresultat. Kan jeg klare å unngå denne sykdommen igjen, så gjør jeg det jeg kan for å prøve... Jeg klarer ikke en sånn tid igjen...  :grine:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #37 på: 10 August 2011, 20:02:08 »
Ja FIP er en grusom sykdom og jeg føler virkelig med deg :klemmer:

Men om jeg ikke har forstått det veldig feil, så mener de at den vaksinen som finnes for FIP kun fungerer på katter som ALDRI har vært infisert med Corona virus. Corona virus er veldig vanlig og majoriteten av katter har en eller flere ganger vært infisert med corona virus.
Skjønner allikevel godt at du har vaksinert.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har spennende planer for 2012!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Innlogget Ingvild88

• Kattepratpuser
  • Fin pus
    • Vis profil
« Svar #38 på: 10 August 2011, 20:15:13 »
Ja FIP er en grusom sykdom og jeg føler virkelig med deg :klemmer:

Men om jeg ikke har forstått det veldig feil, så mener de at den vaksinen som finnes for FIP kun fungerer på katter som ALDRI har vært infisert med Corona virus. Corona virus er veldig vanlig og majoriteten av katter har en eller flere ganger vært infisert med corona virus.
Skjønner allikevel godt at du har vaksinert.

Ja mulig d Haapets.. Men jeg gjør det nå også står jeg kanskje litt sterkere..  :x-fingre: Nå har jeg eldstemann på 2 år og en 5 mnd gammel apekatt av en kattunge- dracellkanin!  :winky:  Jeg spurte om jeg kunne vaksinere nå og det såg de ikke på som et problem! Nå er det bestilt vaksiner bare til mine (ja de er grådig grei disse dyrlegene mine) og det vil skje i løpet av den neste mnd...   :biggrin: Så da satser jeg på at vi står litt sterkere mot dette forbannade viruset..

Innlogget Ingvild88

• Kattepratpuser
  • Fin pus
    • Vis profil
« Svar #39 på: 29 Oktober 2011, 20:49:12 »
Jeg trodde jeg skulle få vaksinert mine mot dette tullet, men de har visst tatt vaksinen ut av produksjon....

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 90
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #40 på: 30 Oktober 2011, 10:39:53 »
Vaksinen var jo ganske håpløs i utgangspunktet.  Så at den ikke produseres mer forstår jeg. 
Det var visst slik at vaksinen kun har effekt om katten ikke er smittet med corona før den får vaksinen.  Og etter som corona er VELDIG vanlig er jo dette helt umulig å vite!! 
Det er kun rentestede katteriner, som etter å ha fritestet kattene for corona holder dem 100% isolert, kun parrer med en testet (og etterpå isolert) hannkatt, og holder kattemor og etterhvert de små helt isolert frem til kattungene kan få vaksine.  Og DET er ikke en enkel oppgave!! 

Husk at coronaviruset finnes omtrent overalt...  Det er alt for vanlig dessverre, så dette regimet denne vaksinen krever er helt urealistisk.  Og heldigvis er det ikke mange prosent av kattene som utvikler FIP uansett - takk og lov!!!  Jeg har selv mistet en katt til denne GRUSOMME sykdommen, men denne vaksinen vil jeg ikke bruke likevel - selv om den skulle vært tilgjengelig. 

Utlogget Lusa

• Kattunge
  • *
  • Takket: 2
  • The lice <3
    • Vis profil
« Svar #41 på: 27 November 2011, 12:13:45 »
Jeg mistet bestepusen min Lus til denne sykdommen. Han var 7år når han fikk den... det var visst veldig uvanlig, men det skjedde nå alikevel..  Fæl sykdom  :skjelveleppe: