Jeg fikk en hokatt på to år fra et omplasseringssenter i vår. Den var helt frisk da jeg fikk ho, men etter ca 1 1/2 mnd begynnte ho å puste svært fort. Jeg spurte alle hva dette kunne være og om det var noe alvorlig, men fikk bare beskjed om at jeg ikke måtte stresse så fælt, det var jo bare en katt(!) og det var veldig varmt, så jeg tenkte jo at kanskje det var varmen ho reagerte på. Jeg åpnet på vinduer og satte på vifter og diverse for at Siripusen min skulle få det bedre i heten, men ingen forandring. Etter en uke overså jeg alle disse "gode" rådene fra diverse folk, og tok turen ned til dyrlegen. Fikk heldigvis time neste dag. Lånte med meg et transportbur hjem, og fikk Siri inni neste morgen.
Vetrinæren ville ha ho til observasjon, og ta røntgen og prøver og slikt. Jeg skulle sitte hjemme å vente på telefon. Og så kom telefonen. "jeg tror du er nødt å komme ned litt så jeg kan få snakket med deg", kom det fra dyrlegen. Jeg for ned i hy og hast, og fikk beskjed om å sette meg nedpå. Der hang røntgenbildene av min lille Siri klar på lysveggtingen. Jeg fikk se hvordan bildet normalt skulle sett ut og hvordan Siri sitt såg ut. " Desverre så har bare Siri ca 10% av lungekapasiteten igjen"! Ho fikk antibiotika og kortison i sprøyte der nede. Jeg fikk med meg Siri hjem og gråt og gråt og gråt og gråt! Vi skulle se hvordan det var utviklet seg til neste dag. Og sånn holdt vi på i en til, med blodprøver og medisin og spesialmat osv osv. Til slutt fikk ho så alvorlige hosteannfall at eg ringe ned til dyrlegen og sa at nok var nok, nå måtte vi gjøre noe! Dyrlegen ville prøve å tappe litt av denne vesken som var samlet seg i buken. Da måtte ho gi Siri litt bedøvelse. Jeg fikk beskjed om at det ikke var sikkert at ho ville klare seg, siden ho var så svak. Og jeg satt å trippet i flere timer hjemme og venta på telefon igjen. Gråt litt og tenkte at dette kom helt sikkert til å gå bra.
Så kom dommen. "Ho var for svak, vi klarte ikke å begynne engang før ho bare sovna stille inn.."

Dette var min opplevelse av FIP. Unner INGEN det samme!