Skrevet av Emne: Import av birma - stamtavle  (Lest 807 ganger)

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Import av birma - stamtavle
« på: 03 Juni 2005, 22:24:26 »
Jeg tenker på å kjøpe en birma til avl fra Tyskland til høsten. "Problemet" jeg har støtt på er at de aktuelle kullene har en chinchilla perser i stamtavlen endel generasjoner bak. Faren er Las Perlas-Sin Eminyan - stamtavlen hans ligger på Pawpeds. Vil dette by på problemer når det gjelder å få kattungen omregistert i Norge? Ifølge oppdretter nektet de å gjøre det i England da hun solgte en katt dit, men hun har solgt til mange andre europeiske land, inkludert Sverige, og det virker ikke som om det er noe problem. Hva vil skje i Norge?

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #1 på: 03 Juni 2005, 22:45:34 »
Jeg lette litt mer på Birmanett, og fant dette:

"Når det gjelder birma-avl, mener AR at det nå må løses opp i den strenge praksis som har vært fulgt. Formuleringene i § 50 kan sies å være til dels svært uklare i forhold til problemet i en birma-sammenheng. Det kan også – som nevnt ovenfor – faktisk stilles spørsmål ved om birma omfattes. Bare praksis viser at birma har vært omfattet. Avlsbasen hos birmaen er ikke så bred at man kan gi avkall på gode dyr med sølv bak seg, for eksempel i 7. generasjon. Det er heller neppe trolig at en slik katt vil ha noen negativ effekt. Derimot er det selvsagt ikke tilrådelig å avle direkte med sølvkatter, med eller uten maske. Man har erfart at sølv er en lunefull faktor; spørsmålet er bare hvor langt bak en katt man skal frykte sølvfaktorens luner. (Se sak 15/02 nedenfor.)
Etter hvert vil stamtavlene forsynes med en opplysning om at det fins sølv i linjene, og da får oppdretterne bruke informasjonen fornuftig.

Når det gjelder sølv i forhold til SIA og BAL gir også FIFe det nasjonale avlsråd mulighet til å gi dispensasjon. NRRs avlsråd kan i medhold av SRTIL§ 51 gi dispensasjon fra særbestemmelser om raser der NRR har fattet vedtak.

På bakgrunn av ovenstående har AR fattet følgende vedtak om birma (SBI):

"Er det 4 – fire – sølvfrie (rene=ikke synlig sølv) ledd bak katten, kan det fritt avles med den. Er det sølv i ett eller flere ledd på stamtavlen, altså ikke fire rene ledd bak katten, kan det søkes om dispensasjon etter § 51 i NRRs stambokføringsreglement."

Disse kattungene har tre sølvfrie ledd. I ett av kullene dukker samme hankatt opp igjen som oldefar også på morssiden, dvs at de har tre sølvfrie ledd på hver side av stamtavlen. Vil det by på problemer å få avlsgodkjennelse på en slik kattunge? Hadde vært fint å vite før jeg evt. tok den med til Norge bare for å stange hodet i veggen...

Sissel

• Gjest
« Svar #2 på: 04 Juni 2005, 00:01:02 »
Hei Csoki!

Send en mail til avlsrådet i NRR. Sender PM med navn på evnt. kontaktpersoner.

Lykke til med evnt import, høres spennende ut!  :thumbsup:

Sissel

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 04 Juni 2005, 10:16:22 »
Takk! Jeg har sendt en mail allerede, men kanskje til feil person innen NRR...

Håper det ordner seg med denne kattungen, for jeg vil så gjerne! Men det tårnet seg plutselig opp endel problemer her. Det som er så irriterende, er at kattungen bare mangler EN generasjon for at det ikke skulle ha vært noe problem i det hele tatt!

Noe som vet hvordan det fungerer i Independent-klubber? Hvis NRR nekter, går det an å registerere kattungen i en Independent-klubb? Neste generasjon vil nemlig ikke ha dette problemet, kattungene kan vel omregistreres fra Independent til FIFe og fritt bli avlet på innen FIFE-systemet?

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Juni 2005, 20:13:09 »
Jeg fikk svar, og det er ikke noe problem. Jippi! Så nå håper jeg at det blir en liten tysk birmabebis på meg til høsten, om alt går bra!  :love:

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 07 Juni 2005, 20:41:45 »
Jeg får også tysklands puse neste år....hvis hun utvikler seg fint uten defekter.
Sendte søknad til mattilsynet for å få henne hjem uten rabbies vaksine rett i underkant av 3 mnd.Men fikk avslag,da Tyskland ikke er et land som står under rabbies fritt:((
Så hun kommer til Norge når hun er ferdig med rabbies programmet og har nok antistoffer i seg.Hun vil nok være 7-8 mnd da.
Skal ned å hente henne selv.Blir litt skummelt,for jeg føler meg alltid så bitteliten på store fremmede flyplasser.

Sia og Bal er "rene" når de har 8 generasjoner bak seg med bare maskekatter i godkjente farger i.(ikke ori,FW eller sølv)
Vet ikke hvordan det er med Birmaen.
Vet at en skogkatt oppdretter hadde kjøpt en katt (bevisst) som ikke bare inneholder orntlige NFO,noen stamkatter er rasegodkjente pga utseende.
Kan ikke huske helt hvordan det foregikk,enten måtte hun stilles og godkjennes,eller så fikk hun automatisk godkjennelse etter champ tittel.
Eller nei,hun var en NFO,men måtte godkjennes for videre kattunger etter denne katten.

Ville tro det fantes en grense for birmaen også,og SVERAK og NRR er stort sett enige og følger hverandre.
Min SIA er heller ikke "ren",har bare 5 generasjoner bak seg med rent,men jeg har da en plan med henne,og importerer henne for rasens skyld.Den har godt av å¨få litt nye gener til lands.

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 Juni 2005, 10:36:55 »
Det tror jeg birma også har. Om jeg ikke husker feil, så får katten RIEX stamtavle om det er mindre enn tre "rene" generasjoner bak katten (dvs ingen andre raser eller ikke godkjente farger) og vanlig LO stamtavle hvis det er tre eller mer generasjoner. Disse kattungene har faktisk akkurat tre generasjoner, så det er jo kjempefint :) Det er mulig jeg må søke om avlsgodkjennelse på henne, men det blir neppe noe problem, for hun er av kjente linjer som jeg har fått signaler på at folk gjerne vil ha inn i Norge. Jeg er i den heldige situasjonen at jeg kan hente kattungen allerede når den er tre mnd gammel, men jeg får den ikke med til Norge til jeg skal flytte, hun må nok være i Budapest noen måneder ekstra. Men jeg vet hun får godt stell der, så det er ikke noe problem.

Så nå krysser jeg fingrene - for oss begge  :hilse:

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 08 Juni 2005, 15:49:21 »
Jeg mener nå RIEX stamtavlene ikke er mer lenger.
Eller gjleder dette bare kat 4 kattene?

Nå kommer alle kattene på LO stamtavle,så står der målrase på de stamtavlene som ikke er "rene".

Hvor gammel er din kattunge?
Min ble født i begynnelsen av mai,og er bare et lite nurk på 1 mnd.

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 Juni 2005, 22:34:05 »
Jeg er ikke sikker ang. RIEX, jeg kjenner ikke til reglene, det var bare det jeg fikk høre!

Min kattunge har ikke blitt valgt ut enda... Oppdretter har fire kull, hvorav tre aktuelle, og de er 1-2 uker gamle nå. Så det er litt tidlig å si hvem som blir bra. Men en av dem har i alle fall veldig bra hode! Men er ikke sikker på markeringene enda. Spennende :)