Jeg synes det er intressant å høre om. Jeg er egentlig veldig skeptisk til å frakte katter på fly i lasterommet alene
Selv om det er glemt når de er fremme og får se eierne igjen. Tenker at det må være utrolig skremmende der og da.
Jeg har også vært veldig skeptisk til å ha katt i lasterommet. Har vel egentlig vært litt nervøs for å fly med katt i det hele tatt.
Når jeg var på Hansakatten sin utstilling i Juni, var første gang jeg fløy med katt. Da fløy Filur og jeg tilbake igjen, men da hadde jeg han i kabin. Det gikk jo egentlig helt fint, rent bortsett fra at vi selvsagt fikk en med katteallergi ved siden av oss i ett nesten fullsatt fly

Senere samme uke så skulle jeg hente Nika hjem fra Stockholm, hvor hun hadde vært til parring. Nika blir bilsyk. Hun blir kvalm og slever og det ender nromalt opp med at hun minst kaster opp en gang på turen. Slevingen begynner hun med før vi har nådd ut i bilen, så det er nok en del psykisk også dette. Uansett, når jeg skulle hente henne så bestemte jeg meg for å fly over istedet for å kjøre de 100milene det er tur/retur. Booket billett med Norwegian og fant deretter ut at de på utenriks flygnigner kun godtar dyr i lasterommet. Det er forresten slik jeg har fått det forklart, ikke sammen med bagasjen akkurat men i ett trykk og temperatur regulert rom.
Jeg var kjempe skeptisk og nervøs for det hele, men bestemte meg for å la det stå til. Fløy til Stockholm og møtte eier av hannkatt og Nika på flyplassen. Nika hadde som vanlig begynt å sleve innen hun kom ut i bilen, men hadde heldigvis ikke kastet opp. Ja, ja..tenkte jeg....det lover jo ikke godt for den videre reisen.
Vi ventet til en stund før flyet skulle gå, hvorpå vi møtte en av sikkerhetsvaktene utenfor en heis på ett avtalt tidspunkt. Dette tidspunktet var så nær inn på avreisen som mulig, for at hun ikke skulle bli stående for lenge og vente på å bli lastet inn. Hun som møtte oss garanterte at hun personlig skulle følge med henne til hun ble levert til de som skulle sette henne på flyet.
Jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen selv og satte meg til å vente. På den flyplassen kunne jeg se ut der de lastet ombord i flyet. Og der kom bagasje bilen med en vogn med bagasje og en vogn med Nika på

Jeg så selv at han fikk overlevert henne. Så da visste jeg i det minste at hun var ombord.
Når vi skulle inn på flyet, så begynte han som stod i boardingen å sjekke ekstra alle som hadde bagasje inntil han kom til meg. Når jeg kunne fortelle at de var jeg som hadde katten, så informerte han meg om at katten var kommet ombord og alt var i orden.
På Gardermoen fikk jeg beskjed om at hun kom ut der hvor man tok imot spesialbagasje. Og etter en liten stund kom en mann med Nika. Jeg ble veldig positivt overrasket når jeg så henne. Hun var helt rolig. Ikke noen antydning til at hun hadde slevet eller vært dårlig på noe vis. Hun var bare helt lugn. Mye bedre enn når hun kommer ut av bilen etter en biltur.
Så jeg må bare si at jeg ble veldig beroliget av måten det hele ble behandlet + at måten Nika oppførte seg på rett etter flyturen.
Så nå er jeg ikke særlig nervøs for å ta en ny flytur med katt, selv om katten må være i lasterommet.