Jeg er ny katteier, og lurte lenge på om jeg skulle forsikre eller ikke. Har innebygd skeptis mot forsikringsselskap (har opplevd flere ganger å ikke få tilbakebetalt for feks stjålet kamera på ferie fordi de finner en utvei). Vi (dvs samboeren min som er den økonomiske) har også litt penger på bok, slik at vi kan betale for det. Men så tenkte jeg: hva om katten blir skadet om 3-4 år, når vi sitter der med 2 småunger, deltidsjobber og huslån? En regning på 2-5000 kr skal vi alltids klare, men hva om det blir omfattende, så regninga kommer på 20 000-30 000? Nå har ikke jeg hatt katt før (bortsett fra som barn, men da var det foreldra som styrte), så jeg vet ikke hvor ofte det skjer at man må ut med så store summer. Men hva om? Så jeg tegna forsikring med Agria, var oppdretteren som anbefalte meg dem, og nå har jeg ihvertfall sjelero. Økonomisk sett, så vil jeg mest sannsynlig betale mer for forsikring enn hva jeg ville betalt i veterinærutgifter, men så slipper jeg å engste meg for sjokkregninger på flere tusen kroner. Jeg tok ikke livsforsikring, bare sykdom og medisin som kan bli ganske dyrt. Min lille Totoro skal nemlig leve til han blir veeeldig gammel!
Dette er tilbudene Agria ga meg:
Her kommer endelig litt kort informasjon og priser på våre forsikringer til katt. Prisene gjelder for Russian Blue og er med vår rabatt på 10 % for id-merkede/registrerte katter.
Våre forsikringer er fleksible og til dels spesialiserte, noe som gjør det lettere å finne forsikringsprodukter som passer deg og din katts behov.
Veterinærforsikring
Vår veterinærforsikring dekker utgifter til undersøkelse, behandling og pleie hos veterinær ved sykdom og skade. Vår veterinærforsikring kan nytegnes og beholdes LIVET UT !
Veterinærforsikringen kan tegnes separat uten livsforsikring.
Vi har 2 erstatningsnivåer å velge mellom :
Agria 45 000,-
Dekker opp til 45 000,- i veterinærutgifter pr år.
Forsikringsbeløpet minker med 5000,- pr år på forfallsdagen fra og med det året katten fyller 7 år. Beløpet blir aldri mindre enn 25 000,- uansett hvor gammel katten blir.
Premie pr år : 716,- ( m/egenandel 1000+10%)
Premie pr år : 597,- ( m/egenandel 1000+20%)
Agria 30 000,-
Dekker opp til 30 000,- i veterinærutgifter pr år.
Forsikringsbeløpet minker med 5000,- pr år på forfallsdagen fra og med det året katten fyller 7 år. Beløpet blir aldri mindre enn 10 000,- uansett hvor gammel katten blir.
Premie pr år : 602,- ( m/egenandel 1000+10%)
Premie pr år : 502,- ( m/egenandel 1000+20%)
Tilleggsforsikring til veterinærforsikringen
Kan legges til veterinærforsikringen. Tillegget kan ikke tegnes separat.
Agria Medisin
Dekker opp til 3000,- ekstra i året til reseptbelagte medisiner, som er utlevert av veterinær eller hentet på apotek senest en uke etter veterinærbesøket.
Premie pr år : 90,-
Egenandelen
Egenandelen består av en fast del og en bevegelig del.
Den faste egenandelen på 1000,- betales kun 1 gang pr 125 dagers egenandelsperiode, uansett sykdom og antall besøk. De kostnader som overstiger den faste egnandelen i perioden, dekkes med 80 % alternativt 90 % av Agria. Din bevegelige egenandel er dermed 20 eller 10 % alt etter hvilket alternativ du har valgt.
Egenandelen er den samme uansett hvor gammel katten er.
Har man mer enn 2 skadefrie år, gir vi reduksjon i egenandelen ved en eventuell skade.
Livsforsikring
Forsikrer verdien av katten. Vanligvis vil forsikringsverdien være det samme som kjøpesummen. Agria Liv gir erstatning med hele livbeløpet om katten dør eller må avlives på grunn av sykdom eller skade.
Agria Liv kan tegnes separat eller i kombinasjon med vår veterinærforsikring og kan nytegnes fra 6 uker til 6 års alder. Agria Liv opphører ved hovedforfall det året katten fyller 13 år.
Agria Liv
Priseksempel :
Livverdi 7000,- : 389,- i premie pr år
Dette var en kortfattet oversikt over våre forsikringer til katt, fullstendige vilkår finner du på
www.agria.no . På vår hjemmeside finner du også informasjon om oss forsikringsombud, hvordan denne ordningen fungerer og litt personlige opplysninger på hver og en.