Skrevet av Emne: Adelkattens juleutstilling  (Lest 4622 ganger)

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 8
  • Kjønn: Kvinne
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
SV: Adelkattens juleutstilling
« Svar #50 på: 09 Desember 2006, 18:32:46 »
uff. dette var en lei opplevelse for deg på første utstilling. det skal sies at du ikke er den første som har hatt problemer når en har fått bengaler rett på andre siden. Dette har jeg sett flere ganger. Jeg blir alltid plassert med klasse 2 kattene, pga nemi. Stiller du igjen i morgen?

Det var en annen med burmeser som flyttet bur pga bengalere. Burde gjort det jeg også. Det var masse tomme bur.

Utlogget honey

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #51 på: 09 Desember 2006, 18:36:52 »
men du ble ikke så skremt av opplevelsen at du ikke prøver deg igjen, sant.

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #52 på: 09 Desember 2006, 18:58:14 »
men du ble ikke så skremt av opplevelsen at du ikke prøver deg igjen, sant.

Den som gir seg er en dritt.  :morsomt: Jeg prøver igjen - sendte påmelding nå til Lirak i januar  :whistling: , selv om jeg kanskje burde vente til april slik at han blir litt større og mer voksen. Får håpe på en mer OK burplassering, evt rett og slett flytte på meg. Fikk råd fra oppdretter å ta han med ut og gå litt slik at han ble roligere, men det tror jeg var en tabbe. Skal også sette inn en liten hule som han kan gå inn i og legge seg. Lærte endel i dag og tar det med som erfaring.

Ragstars

• Gjest
« Svar #53 på: 09 Desember 2006, 19:07:28 »
Ja, dette var skikkelig vellykket.

Etter lang venting der Leo satt rett overfor en ung Bengal-hunnkatt som remjet og remjet og remjet og remjet kom vi endelig opp foran dommeren. Den som slår seg fullstendig vrang da og mer eller mindre flerrer opp hele underarmen min, jo det er Leo. Så jeg fikk valget mellom å trekke han eller at dommeren "disker" han. Får han tre sånne diskkvalifikseringer så kan han aldri stilles igjen, så det var ikke annet å gjøre enn å trekke han. Heldigvis fikk vi lov til å reise hjem.

Sånn går det med unge hanner som er akkurat blitt kjønnsmodne. Det fikk jeg i allefall bekreftet i dag.

Det verste er at jeg er så utrolig skuffet.  :icon_cry: Herregud, det er jo bare en katt. :tarmegsammen:

Nå ligger han, rolig og stø som et fjell, og snorker på fanget mitt. Han sov ikke ETT sekund på utstillingen. Sikkert for den bengaljenta lokket og var i løpetid.  Hadde håpt på et bur uten altfor mange rundt og havnet midt i smørøyet.

Ble kjent med en annen som har en sjokoladeburmeser, da, og hun var veldig koselig og grei å snakke med.
ÅÅÅÅ...vet akkurat hvordan du har det!! :icon_sad:
Stoooor trøsteklem til deg!! :bigarmhug:

Utlogget Marit

• Rasekatt - moderator
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #54 på: 09 Desember 2006, 20:29:07 »
Synd at det skulle gå slik, men dette trenger ikke skje flere ganger. Jeg opplevde det samme med min gamle avlshann (han var ung den gangen), med en hunnkatt i full løpetid i naboburet, ble han fullstendig vrang, og jeg måtte trekke ham. Han ble stilt ut mange ganger siden, ingen problemer.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #55 på: 09 Desember 2006, 20:54:37 »
Huff, jeg håper du har rett, Marit. Det var dog en annen ukastrert hann rett nedenfor og han sov som en stein nesten hele utstillingen. Utenom når han bæsjet i kurven sin - da la han seg i dokassen isteden og sov videre.  :icon_neutral:

Det var litt trist, for jeg fikk mye skryt av Leo fra både burmeserkjennere og andre. En dame som egentlig driver med Main Coon kom flere ganger for å se på han fordi han var så vakker og dommeren rakk også å si/skrive det før han slo seg vrang. Jeg ser seriøst ikke ut på armen. Selv med klipte klør kan de ta godt i. :grine:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #56 på: 10 Desember 2006, 01:28:07 »
Vi (Alette, November og jeg) satt rett ved siden av da det skjedde, og vi forsto at dommeren ba deg trekke katten, selv om vi ikke kunne høre et ord,, selv om vi bare satt noen meter unna. Han har bra stemme, den katten din.. :dulte:
Det var en siameseroppdretter/eier som hadde et middel som ble gitt til en veldig urolig hannkatt, heter Dr. Bachs eteller annet. Fås kjøpt online og har virket på en haug katter jeg kjenner til. Miljøtrening er alltid greit, men en skal huske på at en utstilling vil være proppfull av dufter, både fra mennesker og katter og preparater.
Jeg fant buret ditt før du dro, men etter den hendelsen, skjønte jeg at du hadde reist, da jeg fant et tomt bur. :skjelveleppe:

Pass nå godt på armen din, go få deg en stivkrampesprøyte om du ikke har tatt det de siste 10 årene...
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Ragstars

• Gjest
« Svar #57 på: 10 Desember 2006, 01:55:56 »
Det var en siameseroppdretter/eier som hadde et middel som ble gitt til en veldig urolig hannkatt, heter Dr. Bachs eteller annet. Fås kjøpt online og har virket på en haug katter jeg kjenner til.
Takk for tipset :wink[1]:
Men vet du hvilken som er brukt??
Det var jo bare 39 forskjellige... :hihi[1]:

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #58 på: 10 Desember 2006, 09:36:18 »
Dr. Bachs kjenner jeg av eget bruk og jeg har en god venninne som sverger til det. Det er til utrolig mange ulike saker, men jeg vil tro at disse dråpene man skal bruke her er ren "Rescue" som er for å bruke i stressede situasjoner.

Jeg reiste, ja. Fikk jo "ordre" fra dommeren. Det var litt trist for han var helt rolig kort tid etter at han reagerte så sterkt. Jeg er fortsatt usikker på hva det var som trigget han sånn til de grader. Det er første gang jeg i det hele tatt har merker etter klor fra han.

Utlogget av Jamas (N)

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #59 på: 10 Desember 2006, 10:37:29 »
Så synd dette var Sidsel. Jeg fikk ikke med meg dette jeg.
Det var faktisk temmelig mange katter som ikke trivdes noe særlig igår.
Dr. Bach's Remedy Rescue har jeg også brukt, både til meg selv, og
så fant jeg en spray som er basert på dette til bruk for kattene.
Og det virker.
På Lirak pleier det å være fri burplassering, så der kan du prøve å finne ett
hvor det ikke er fertile hannkatter i nærheten.
Grethe, som har den fine brune burmeserjenta flyttet ja, hun var i nærheten av
noen bråkete Bengaler, og tilogmed Hellig Birmajenta hennes ble sint og freste
til henne selv.
Min Linus var heller ikke happy når han var framme hos dommeren.
Det var en del bråk fra høytalerne, vet ikke om det var feedback, eller hva.
I tillegg begynner en del bur å bli håpløse å få opp. Linus satt i ett slikt et, og
da Elisabeth Raab skulle ta han ut, ble han helt vill, så jeg ba om å få ta han
ut selv, og det hjalp litt, men han var helt ihopknytt der han satt på dommerbordet.
Han fikk greie bedømmelse, men hun ville ikke ta han fram noe mer.
Skal jo heller ikke utsette de unge kattene for for mye stress heller. Det er godt
med trening, men vi stopper når vi skjønner at de ikke trives noe særlig.

Håper å se deg igjen Sidsel, høres ut som du har riktig innstilling her, og vil prøve igjen.
Leo er ihvertfall kjempefin, det sa Grethe også.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #60 på: 10 Desember 2006, 10:59:04 »
Takk for et hyggelig svar, Unni. Jeg var litt spent på hvordan det gikk med deg og Linus.

Ja, jeg skal være grytidlig ute på Lirak og finne et bur i et hjørne på kanten og håper det ikke er fertile HUNN-katter i nærheten. Når jeg tenker meg om var kanskje hunnen som var overfor oss ocicat og ikke bengaler? Men det er ikke så stor forskjell, det er det at de er fertile og kaller som er problemet.

Neste gang skal jeg ha med mannen min også. Og få tak i Recue til både Leo og meg. Skal søke etter og bestille med en gang og prøve ut i god tid på Leo. Kan være fint å ha når vi flytter også, det. Vurderer også å prøve Feliway, selv om jeg er veldig i mot bruk av hormoner - kunstige er i grunn verre enn naturlige i mine øyne. Var det det du brukte på dine katter, Unni?

Utlogget av Jamas (N)

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #61 på: 10 Desember 2006, 13:00:02 »
Bråkete katter av slag er gjerne det verste. Dr.Bach's Remedy Rescue får du kjøpt på helsekostbutikk.
Liten flaske med pipette. Jeg legger 4 dråper på tunga mi når jeg skal ut å fly. Denne kan også godt brukes
på kattene, men da er det lurt å tynne den ut med litt vann, og gi i målesprøyte.
Den sprayen jeg har som er basert på dette fant jeg på ei utstilling i Sverige.Jeg sprayer hendene mine, og tar på
kattens frampoter og litt rundt snutepartiet, da slikker de det gjerne i seg.
Jeg lånte den ut til ei Devon dame fra Roma på verdensutstillingen i Italia ifjor, da katten hennes ble
nominert og hun begynte å bli litt mye "armer og bein". Katten ble verdensvinner, og hun takket meg veldig
for lånet av denne, og var helt sikker på at den hadde gjort så hun ble roligere og taklet lydnivå og stresset
ved å være i panelet.
Feliway er ikke noe kattene skal ha i seg, det er bare en spray i rommet som skal få kattene til å
føle seg mer komfortable og trives. Har sett at noen sprayer buret med denne før de setter kattene inn.
Mange som synes den hjelper også, men dette er veldig individuelt.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #62 på: 10 Desember 2006, 20:27:55 »
Her er svaret jeg fikk fra oppdretteren til Leo.

Sitat
Det var en rædselsfuld oplevelser for dig og Leo, men desværre har jeg hørt mange andre katteejere opleve dette. Nogle mener det skyldes at katten bliver for gammel inden man udstiller den, og derfor IKKE kan acceptere de andre katte. Andre mener at det sker fordi katten pludselig opdager at den er kønsmoden og ikke kan håndtere dette p.g.a. stress fra de andre katte. Det er ofte ”enekatte” der reagerer SÅ kraftigt, måske fordi katte fra opdrættere mere er vant til at skulle dele domæne med andre katte.

Jeg tror ikke det nødvendigvis hjælper at du venter med at udstille ham til april, nogle katte lærer det aldrig. Men selvfølgelig ville jeg også selv prøve at udstille ham igen, men vær forberedt på at han IKKE kan lide det.

Jeg har altså bestemt meg for å prøve igjen i januar - det ble bestemt etter jeg sendte mail til Charlotte. Jeg har også tenkt på dette at Leo er "enekatt" og ikke vant med andre katter. Men det er lite å gjøre med nå...

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #63 på: 11 Desember 2006, 00:16:14 »
Hvordan kan det være at denne slappe sløve saken her kan ha vært SÅÅÅÅ forbannet?  :klø seg:

:love:

Linda

• Gjest
« Svar #64 på: 11 Desember 2006, 00:28:26 »
Vurderer også å prøve Feliway, selv om jeg er veldig i mot bruk av hormoner - kunstige er i grunn verre enn naturlige i mine øyne.

Feliway er ikke hormoner, det er kunstige ansiktsferomoner som er helt trygt å bruke. Jeg sprayer alltid utstillingsburet med dette når jeg stiller min fertile hannkatt.

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #65 på: 11 Desember 2006, 00:38:45 »
Da har jeg bestilt Rescue Remedy i spray og dråper fra Helseshoppen. Prøver det først.

Utlogget av Jamas (N)

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #66 på: 11 Desember 2006, 01:32:35 »
Dere har ikke vurdert å skaffe han ei venninne da?
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #67 på: 11 Desember 2006, 10:37:23 »
Dere har ikke vurdert å skaffe han ei venninne da?

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en katt til. Men jeg har jo en mann også som skal si sitt. Men jeg jobber med saken. Da blir det en omplasseringskatt i såfall. En på samme alder, helst sterilisert hunn. Tror det blir best. Uten at jeg skal si det sikkert. En fertil hunn vil jo bare skape kluss, en fertil hann vil jo bli katastrofe og en kastrert hann vil jo bli hakkekylling nr. 1. Men om noen har innspill tar jeg gjerne i mot.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #68 på: 11 Desember 2006, 17:21:33 »
oppdaget plutselig en resultattråd...teksten blir flyttet dit..
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget av Jamas (N)

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #69 på: 11 Desember 2006, 20:10:27 »
Du har ikke vurdert oppdrett selv da?
Og siden du har lyst å gå på utstilling, hadde det sikkert vært
moro med en burmeser til, eller?
Det er den koseligste hobbyen en kan ha  :biggrin:
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Geoje

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Leonardo og Geoje
    • Vis profil
    • Leonardos side
« Svar #70 på: 12 Desember 2006, 09:39:34 »
Du har ikke vurdert oppdrett selv da?
Og siden du har lyst å gå på utstilling, hadde det sikkert vært
moro med en burmeser til, eller?
Det er den koseligste hobbyen en kan ha  :biggrin:

Med en mann som ikke er veldig katteinteressert, to jobber som krever mye, inkludert reising og et ellers travelt liv så tror jeg nok at Leo blir den eneste katten. Jeg hadde synes det hadde vært spennende og interessant med oppdrett, men ser at det dårlig lar seg kombinere. Min mor har litt lyst på en burmeser, da, og i såfall kan det hende vi lager et kull eller to på sikt.

Ragstars

• Gjest
« Svar #71 på: 16 Desember 2006, 17:10:38 »
Søren at jeg ikke var der!!!! :icon_neutral:
Leste nettopp på en hjemmeside at det ble stilt ca 30 ragdolls der!!! :icon_eek: Det er pinadø bra!!!!
Skulle gjerne vært der for å se på, for et par av mine "favoritt raggiser" ble stilt der...

Hørte også at det var hele 6 dommere som reiste før panelet på søndagen, noe jeg mener påvirker uttagningen av BIS... :rules:
Forferdelig dårlig og synd at så mange må reise tidlig!

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #72 på: 18 Desember 2006, 00:22:06 »
Hørte også at det var hele 6 dommere som reiste før panelet på søndagen, noe jeg mener påvirker uttagningen av BIS... :rules:

Men hørte du også at det var lang "dødtid" midt på dagen??...Og at utstillingen virket litt uorganisert??..
Lørdagen dro vi nærmere halv åtte, og da begynte kat II panelet  - søndag dro vi rett etter 7, mens de holdt på med siste panel...
Dommerne blir bestilt månedsvis i forveien, og de bestiller sine billetter ut i fra hva det tar av reisetid og hvor lang tid de erfaringsmessig pleier å bruke hjem fra hver klubb. Klønete forklart, men de ser altså for seg hvor lang tid de bruker på hjemvegen og vet av erfaring hvor lang tid de ulike klubbene pleier å bruke. Og da bestiller de flyreise ut fra dette, i tillegg til at de må jo følge de normale flyavgangene.

Ragstars

• Gjest
« Svar #73 på: 18 Desember 2006, 00:50:21 »

Men hørte du også at det var lang "dødtid" midt på dagen??...Og at utstillingen virket litt uorganisert??..
Lørdagen dro vi nærmere halv åtte, og da begynte kat II panelet  - søndag dro vi rett etter 7, mens de holdt på med siste panel...
Dommerne blir bestilt månedsvis i forveien, og de bestiller sine billetter ut i fra hva det tar av reisetid og hvor lang tid de erfaringsmessig pleier å bruke hjem fra hver klubb. Klønete forklart, men de ser altså for seg hvor lang tid de bruker på hjemvegen og vet av erfaring hvor lang tid de ulike klubbene pleier å bruke. Og da bestiller de flyreise ut fra dette, i tillegg til at de må jo følge de normale flyavgangene.
Nei, det hørte jeg ikke, og jeg skjønner veldig godt at enkelte dommere må reise- Jeg skylder ikke dette på dommerne, som har et fastsatt tidsskjema, men på arrangørene som ikke klarer å overholde tiden på en katteutstilling (som du sa- at det var lang dødtid midt på dagen)

Synes uansett at det er synd når slikt skjer, da det skal være fullt mulig å holde seg innenfor tidsskjemaet. Regner med at alle parter da blir fornøyd? :wink[1]:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #74 på: 19 Desember 2006, 21:59:42 »
Dette er ikke ment som kritikk til noen som helst men...

Før folk faktisk begynner å klage på lange utstillingsdager syns jeg de skal sette seg inn i hva som skjer i sekretæriatet.
Hvis catsys f.esk begynner å krangle så påvirker det hele utstillingen og med f.eks 600 katter som det var på Adelkattene så er det kun 1 katt som skal til før det kanskje blir litt krøll.
Det er vanlig normale dødlige som faktisk styrer hele showet og jeg syns at de gjør en fabelaktig jobb og ikke minst fantastisk at de orker å stille opp for sine klubber.

Dessuten vet vi vel alle at det til tider kan bli veldig lange dager, men vi melder på alikevel. :biggrin: