Hei. Jeg har da blitt en moderatorene her inne på dyrebeskyttelsen forumet. Jeg synes det er viktig å få litt liv her inne, og håper mange vil komme med innspill. Først vil jeg fortelle kort om meg og hva jeg driver med. Jeg er 20 år og er nestleder i Dyrebeskyttelsen Hadeland. veldig nyoppstartet ,men vi er godt i gang.
Jeg vil gjerne informere dere litt om hva jeg synes er viktig i forhold til å være en god dyrevenn og ikke minst viktigheten bak å spre informasjon til andre!
Først vil jeg benytte anledningen til å takke alle som har lest dette innlegget. Ved at dere tar dere tid til det, viser dere interesse for å lære mer om godt dyrehold samt regler som gjelder dyrenes velferd.
Det er viktig for oss i Norge i dag å ha gode kunnskaper om ulike regler og lover som gjelder for dyr, da det som regel er privat personer på eget initiativ som tar ”ansvaret” for blant annet husløse dyr og gir de et verdig liv. De kan ta opp kampen med det offentlige om ønske om mer midler for å kunne gjennomføre ulike tiltak som blant annet får ned bestanden av hjemløse katter, som er et stort problem i Norge. Mange er flinke til å ta opp kampen mot dyreplageri og andre saker som omhandler dyr ved å skrive inn leserinnlegg og delta i debatter. Hvis man både har gode holdninger og masse kunnskap i reglene som omhandler dyr, kan man faktisk komme veldig langt med dette, og være med og bidra til at dyrene får et liv de fortjener. Altså med respekt, kjærlighet og alle de fysiske behovene de har krav på.
Informasjon tror jeg er en viktig del av å forebygge hjemløshet. Vi kan si i fra når vi ser noe som er galt, og vi vet hvor vi skal henvende oss for å få de rette instansene til å hjelpe oss.
Sammen kan vi da stå faglig sterke og ha gode holdninger som redder nok et dyreliv og ikke minst høyner dyrenes status, som dessverre i de flest tilfeller er alt for lav.
Mange har en kast og bruk innstilling som både er trist, og som påvirker andre negativt. Spesielt gjelder det å påvirke barn positivt, så de kan ta med gode holdninger videre.
Samtidig drar vi ned de hjemløse sin status enda mer, ved å bare la ”problemet” eller ved å ta livet av friske katter, fordi vi mener dette er den enkleste løsningen.
Hvis man setter seg inn i hvordan kattene er og hvordan de lever, vil man se at bivirkningen av avlivingsaksjoner er at man åpner områder for nye katter som tar dette som sitt eget område.
Slik bidrar vi til nye hjemløse katter.
Ved å vite mye og ha kunnskap om dyrene og deres levemåte kan vi faktisk forhindre flere triste katteskjebner. Vi kan høyne katters status ved å sterilisere/kasterer og øremerke de, slik at vi ikke får masse hjemløse katter som blir sett på som et problem. Det er faktisk vårt ansvar som dyreiere å gjøre dette for kattene våre. Det er faktisk vår skyld at det finnes såkalte villkatter, fordi vi har sviktet de på alle plan både med husrom, mat og ikke minst å sørge for at de ikke får barn! Hvis vi lar kattene våre få kattunger, og lar være å sterilisere de, er vi med og bidrar til flere hjemløse katter.
Så, jeg har et ønske for alle, både for dyrenes og mennesker skyld: Steriliser og kasterer katten din! Hjelp deg selv, andre og ikke minst dyrene!
Samtidig følger det mange andre goder med, bla. Kattene blir roligere, streifer ikke så mye, slåss ikke så mye med andre katter og hunnkattene vil ikke løpe rundt å skrike, slik man hører på de usteriliserte hunnkattene. Dette skulle være mange nok grunner til å sterilisere/kasterer katten din!
Lykke til med pus, husk å ta vare på den for du skal ha den i mange år.